Sivu 1/1
Yle aamu-tv
Lähetetty: 18 Touko 2007, 23:45
Kirjoittaja KHELL
LEV:in listalta poimittua, haastattelevat Meriluotoa, mutta vilahtaa siellä Mikko Fujinilla, Jaska Spiritillä ja minä Scorppionilla. Ja näkyy siellä puolisekunttia Hase Trets peräkärrykin, jossa sähköpyörä vetolaitteena, mut sitä ei näy.
http://www.yle.fi/yle24/videosali/index ... 10&t=4&q=2
Tapahtuman teemana oli pyöräilyn monimuotoisuus, oltiin siellä sivussa hengaamassa nojapyörillä. Perus timanttirunko meininkia muuten... jep jep, onhan ne niihin jotain kolmion muotosta putkea saanu.
Re: Yle aamu-tv
Lähetetty: 19 Touko 2007, 12:12
Kirjoittaja jori
KHELL kirjoitti:...Perus timanttirunko meininkia muuten... jep jep, onhan ne niihin jotain kolmion muotosta putkea saanu.
Kyllähän tuossa oli edustettuna monimuotoisuutta vaikka kuin, verrattuna vaikka pyörien valmistusmääriin. Pystypyöriä tehdään vuosittain noin 100 miljoonaa, muita tuskin promillea tästä. En löytänyt tarkempia lukuja nojapyörien valmistusmääristä. Tetääkö joku paremmin. Onko sata tuhatta nojapyörää vuodessa liikaa sekin.
http://www.ibike.org/library/statistics-data.htm
Linkistä löytyi tilasto, jossa vertaillaan montako kuollutta pyöräilijää ajettua 100 miljoonaa kilometriä kohden. Samassa listassa keskimääräiset ajokilometrit per pyöräilijä per päivä. Näiden lukujen valossa ei näytä olevan kovin pyöräily-ystävällinen maa tämä suomi.
Jori
Lähetetty: 19 Touko 2007, 13:06
Kirjoittaja Obu
Markkuhan tuossa SL:ää pyöritti?!?!
Hieno juttu että olitte edustamassa. Tota ei saa varmaa ladattua omalle koneelle ja häipyy vissii aika nopeesti netistä?
Esko se on aina vaa nojapyöräilyn puhetorvi mediassa. Toisaalta hyvä, toisaalta huono. Meikää stressaa vaa tollane stadi jäkä jäkä... voi elämä ku stressaakin
Älkää pahastuko. Hienon jutun ne ylen pojat oli silti tehny, noin kuvallisesti. Tekis vaa välillä jostain low- tai highracer vs. maantie- tai hybridipyörä, nii sais ehk enemmän huomioo. Siellä maailmassa ku pyörii suurimmat rahat ja määritetään noin yleensäkin valtavirtapyöräilyn kehitys. Silloin ehkä välttyisi noilta toimittajien loppuheitoilta: "nukahtaskohan tossa..."
Voi nojapyöräilymme imagoa... työtä on vielä paljon...
ps.ehkä hieman turhan kärjistettynä.
Lähetetty: 19 Touko 2007, 20:19
Kirjoittaja Jarcco
Imagosta: Millähän keinoin tästä saisi yleisesti hyväksytyn harratuksen ilman että tarvisi jatkuvasti kuunnella noita typeriä "pelle peloton" yms. -heittoja?
Kenties yksi ongelma on että nojakistit ovat kirjava joukko. mukaan mahtuu kaikenlaisia pyöriä eri käyttötarkoituksiin, (mikä on hienoa meidän harrastajien kannalta) mutta voi olla vaikea juttu imagonrakennuksen kannalta: Jos markkinoidaan nojakkia maantiepyörän haastajana, niin kohta joku vaikka meikäläisen ohittanut sanoo ettei ne mihinkään kulje, just ohitin yhden matelijan.
Pitäisi ymmärtää että nojakkeja on vähintään yhtä laaja kirjo kuin pystyssä poljettaviakin. Mun näkökulmasta mukavuus on tärkeämpää kuin nopeus, joka on myös tärkeä, mutta ne ovat mielestäni vähän vastakkaisia ominaisuuksia eli vaikea saada molemmat samaan pakettiin.
Sen ajan mitä olen nojakeilla ajellut, tilanne on pysynyt liki samana, aina ihmetellään/huudellaan perään/kikatellaan selän takana. Vähän harmittaa ettei ole päästy juuri mihinkään 9:ssä vuodessa.
Jarkko
(ei kertaakaan nukahtanut penkille)
Lähetetty: 20 Touko 2007, 01:30
Kirjoittaja jviirret
Ääh, eikö ole mukavaa kun on harrastus mitä muut ei harrasta? Kaupallisessa mielessä luodut muoti-ilmiöt ne vasta typeriä on. Eikä nykymailmassa ilman kaupallisuutta synny julkisuutta.
Vai eikö muka ole mahtava tunne, kun rapakuntoisena kierrätysosanojakkikuskina ohittaa jonkun parempikuntoisen, jolle "pyöräkauppias" on saanut myytyä suoralle asfalttitielle työmatkakäyttöön täysjoustomaastopyörän 
Jukka
Lähetetty: 20 Touko 2007, 13:35
Kirjoittaja Obu
Se on aina tätä samaa vääntöä... En tietenkään usko että olisi hyvä että nojapyöriä markkinoitaisiin pelkästään maantiekäyttöön tai edes pääasiassa siihen, mutta se että Esko on aina tv:ssä tuolla vehkeellään ja vääntää jotai ihme "ihmiset on konservatiivisia" heittojaan... sitä on vaikea niellä ja en usko että se on hyvää mainosta nojapyöräilylle. Sitten heitetään samaan sarjaan kauppias, jonka kanssa useimmat joutuvat vääntämään kauppaa rautalangasta, niin paketti on valmis.
Avaudun nyt vaan tässä itsekseni, kun olen saanut seurata läheltä tätä nojapyöräilyn imagon luomista. 
Ja aivan, nojapyörähän on nimenomaan loistava keksintö, kun siitä on niiin moneksi, niin monelle.
Oma pienimuotoinen missio tämän imago-asian suhteen on ollut, että ollaan pistetty tämä sivusto pystyyn ja olen lisäksi pyrkinyt tuomaan esille nojapyörän mahdollisuuksia maantiellä, nopeusajossa.
...mutta minusta tässä ruvetaan ehkä pikkuhiljaa saamaan jotain aikaan. Meillähän on hyvää rakentavaa keskustelua täällä palstalla ja kesän mittaan voimme kehittää pääsivuakin tarjoamaan antoisaa sisältöä... ja ehkä lehteäkin joskus.
Lähetetty: 21 Touko 2007, 18:12
Kirjoittaja ukram
Harmi että en nähnyt itse miltä se pyörittely näytti kuvassa. Koitin pistää vähän G-voimia peliin, vähän kuin surmanajossa :)
Lähetetty: 21 Touko 2007, 21:35
Kirjoittaja KHELL
Mulla on asx tiedosto tosta aamu-tv:n jutusta, eli jos sen avaa vaikka windowsin media playerillä ni se lataa sitten sen videon ylen sivuilta. Voin laittaa sen sähköpostilla eteenpäin jos jotakuta kiinnostaa...
Lähetetty: 21 Touko 2007, 23:05
Kirjoittaja Obu
ukram kirjoitti:Harmi että en nähnyt itse miltä se pyörittely näytti kuvassa. Koitin pistää vähän G-voimia peliin, vähän kuin surmanajossa 
Hyvältähän se näytti, juuri hiukan kuin surmanajo meininkiä!
Onko Fujin ollut ajossa pääasiassa kaupungin kaduilla? Kuinkas se sujuu? Itsellä melkein päinvastoin, eli maanteitä tahkottu...
Pistin tuon linkin tuonne pääsivun puolelle pienen infon kera. Katsotaan kuinka kauan video nyt pysyy tuolla ylellä...
Lähetetty: 22 Touko 2007, 09:27
Kirjoittaja ukram
Työmatkoja sillä Fujinilla on lähinnä ajettu pohjoisen Helsingin kuoppaisilla pyöräteillä. Kyllä sillä ajelee, mutta koska siinä ei ole jousitusta, kuoppia pitää kytätä ja välillä hidastaa niiden takia. Kevyt ja pieni pyörä on kätevä käsitellä ahtaissa paikoissa. Jos kääntösäde ei riitä niin koko pyörän voi helposti nostaa ilmaan ja kääntää haluttuun asentoon. Penkkiä on nostettu alumiinipaloilla sen verran että näen paremmin tangon yli.
Lähetetty: 22 Touko 2007, 13:18
Kirjoittaja domo
Hmm, tuo eka linkki lataa mulla "talkoot 22.5.2007". vaihtuukohan sisältö joka päivä.
EDIT: jees näinhän se on. jos sen asx-tiedoston sais -- tai vaikka vain
sen URLIn joka viittaa siihen videoon (mikäli vielä on ylen palvelimilla
tallella) niin olisi kiva.
ffmpegillä tai jollain sai ladattua ylen sivuilta streamin omalle koneelle,
voin etsiä kotikoneen historioista sopivan komentorivin (alun) kiinnostuneille.
EDIT2: mplayer -dumpstream http://path/to/content.wmv oli se
komento. Polulla .asx -tiedostoon mplayer kippas. Ikävä vaan että
tuota ei ole enää saatavilla. mplayerin ( http://www.mplayerhq.hu/ )
pitäisi saada unix/linux -järjestelmän lisäksi windosille ja macosx:lle.
Tiedoston lataaminen (cacheaminen itelle) omaan käyttöön lienee
lain mukaan sallittua? (mikäli ei, saa minun puolestani tämän viestin lopun poistaa täältä).
Lähetetty: 24 Touko 2007, 19:41
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Ääh, eikö ole mukavaa kun on harrastus mitä muut ei harrasta?
Ei siinä mitään mukavaa ole, ei varmaankaan oltaisi näinkään pitkällä ilman muilta saatuja ideoita ja vinkkejä.
jviirret kirjoitti:
Kaupallisessa mielessä luodut muoti-ilmiöt ne vasta typeriä on. Eikä nykymailmassa ilman kaupallisuutta synny julkisuutta.
Totta.
jviirret kirjoitti:
Vai eikö muka ole mahtava tunne, kun rapakuntoisena kierrätysosanojakkikuskina ohittaa jonkun parempikuntoisen, jolle "pyöräkauppias" on saanut myytyä suoralle asfalttitielle työmatkakäyttöön täysjoustomaastopyörän
Jukka
Olisi, mutta aika harvinainen tilanne. Oma subjektiivinen havainto on että pyörien laatu on parantunut, entistä enemmän maantiepyöräilijöitä joilla varusteetkin on tyylin mukaiset. Kenties halvat markettipyörät jäävät vähälle käytölle autotallin perukoille, eihän niillä kukaan viitsi paljon ajaa. Kaikenkaikkiaan meilläpäin pyörällä liikutaan aika vähän, joskus ei lenkillä tapaa ketään vaikka kelikin olisi hyvä.
Lähetetty: 25 Touko 2007, 06:07
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ääh, eikö ole mukavaa kun on harrastus mitä muut ei harrasta?
Ei siinä mitään mukavaa ole, ei varmaankaan oltaisi näinkään pitkällä ilman muilta saatuja ideoita ja vinkkejä.
Tuolta kannalta ajateltuna olet oikeassa. Varsinkin kun rakentelijoita ja uuden kehittelijöitä on vain murto osa nojapyöräilijöistä.
Jarcco kirjoitti:[Oma subjektiivinen havainto on että pyörien laatu on parantunut, entistä enemmän maantiepyöräilijöitä joilla varusteetkin on tyylin mukaiset. Kenties halvat markettipyörät jäävät vähälle käytölle autotallin perukoille, eihän niillä kukaan viitsi paljon ajaa. Kaikenkaikkiaan meilläpäin pyörällä liikutaan aika vähän, joskus ei lenkillä tapaa ketään vaikka kelikin olisi hyvä.
No talvisin saa kyllä työmatkansa pyöräillä yksin. Tässä vappu-juhannus välillä on liikenne aktiivisimmillaan. Juhannus viikolla näkee eniten uusia pyöriä autojen pyöräkoukuissa ja juhannuksen jälkeen niitä ei enää vihtitä haalata mukana, vaan ajellaan molempiin suuntiin autolla.
Pyörä lenkkejä taas ei tule harrastettua, joten niistä havainnoista ei sen enempää...
Jukka