Sivu 1/1

Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 28 Loka 2012, 16:23
Kirjoittaja irakas

Tällä foorumilla on ollut joskus juttua pyörän kuljetustelineestä autolla. Ajattelin tässä välipalana tehdä ehkä tällaisen:

http://www.bikefactory.fi/data/th/c_ERI ... 00_800.jpg

Vai onko parempia ehdotuksia?

Sakari


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 28 Loka 2012, 17:24
Kirjoittaja jviirret

Jos tuollaista telinettä tarvii niin kannattaakohan alkaa ite äpöstään, uus kun maksaa kaupassa 20e
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=46-1003
Ei vaan oikeen hyvin sovellu nojakin kuljetukseen :roll:

Jukka


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 28 Loka 2012, 19:02
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Jos tuollaista telinettä tarvii niin kannattaakohan alkaa ite äpöstään, uus kun maksaa kaupassa 20e
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=46-1003
Ei vaan oikeen hyvin sovellu nojakin kuljetukseen :roll:

Jukka

Siinäpä se juuri onkin. Jos ja kun itse tekee, voi laittaa sen sillä tavalla säädettäväksi, että sopii erimittaisten kaksipyöräisten kuljettamiseen. Kun tekee vaakaputken pitemmäksi voi telinettä levittää tarpeen mukaan.

Pyörän kuljetus teline.png
Pyörän kuljetus teline.png (184.27 KiB) Katsottu 2078 kertaa

Sakari


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 28 Loka 2012, 19:12
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Kun tekee vaakaputken pitemmäksi voi telinettä levittää tarpeen mukaan.

Ei oikein kun tuon ylemmän vaakaputken avulla teline kiristetään koukun nuppiin. Tai toki voi tehdä leveämmän, mutta sitten sitä samaa telinettä ei saa kapeammaksi.

Jukka


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 28 Loka 2012, 21:06
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kun tekee vaakaputken pitemmäksi voi telinettä levittää tarpeen mukaan.

Ei oikein kun tuon ylemmän vaakaputken avulla teline kiristetään koukun nuppiin. Tai toki voi tehdä leveämmän, mutta sitten sitä samaa telinettä ei saa kapeammaksi.

Jukka

Eipä ole ollenkaan tarkoitus tehdä samanlaista kiinnitystä nuppiin. Tuollaiset kupitkin olisi kotihommina hankala tehdä. Kyllä telineen voi tehdä niin, että koukkujen välin levittämisellä ja kaventamisella ei ole yhteyttä telineen kiinnittämiselle nuppiin.

Sakari


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 05:51
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Eipä ole ollenkaan tarkoitus tehdä samanlaista kiinnitystä nuppiin. Tuollaiset kupitkin olisi kotihommina hankala tehdä. Kyllä telineen voi tehdä niin, että koukkujen välin levittämisellä ja kaventamisella ei ole yhteyttä telineen kiinnittämiselle nuppiin.

Anteeksi, hämäsi vain tuo aloitusviestin: "Ajattelin tässä välipalana tehdä ehkä tällaisen". Luulin että aioit tehdä tuollaisen.

Jukka


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 08:33
Kirjoittaja PW

Koitappa suunnitella siitä semmonen ett olis laillinen. Vaimon sisko sai sakot pystypyörän kulettamisesta tommosessa, ilmeisesti syynä se ett peittää valot ja rekkarin. Nojakin ehkä sais valojen yläpuolelle mutt haastavaks tekee pyörän pituus, meneekö yli auton leveyden.
Eipä silti kettumainen poliisi keksii kyllä syyn sakottaa :?

Petri


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 08:49
Kirjoittaja Nojanalle

Laitta sinne lisävalopaneelin , jossa on rekisterikilpi . Niin ei niitä sakkoja kovin helposti tule. :lol:


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 10:30
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Eipä ole ollenkaan tarkoitus tehdä samanlaista kiinnitystä nuppiin. Tuollaiset kupitkin olisi kotihommina hankala tehdä. Kyllä telineen voi tehdä niin, että koukkujen välin levittämisellä ja kaventamisella ei ole yhteyttä telineen kiinnittämiselle nuppiin.

Anteeksi, hämäsi vain tuo aloitusviestin: . Luulin että aioit tehdä tuollaisen.

Jukka

Joo, sorry, minun olisi pitänyt sanoa näin:"Ajattelin tässä välipalana tehdä ehkä tämän tapaisen." Enhän minä suostu olemaan käsityöläinen vaan designeri, joka suunnittelee tekemänsä itse.

Sakari


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 11:12
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Eipä ole ollenkaan tarkoitus tehdä samanlaista kiinnitystä nuppiin. Tuollaiset kupitkin olisi kotihommina hankala tehdä. Kyllä telineen voi tehdä niin, että koukkujen välin levittämisellä ja kaventamisella ei ole yhteyttä telineen kiinnittämiselle nuppiin.

Niin voi. Vaikkapa tekee nuppia hieman suuremmasta putkesta ja kiristys pultilla. Tai kuten Thulen telineessä jossa kita kiristetään nuppiin, kidan puoliskot on tehty nuppia hieman pienemmällä sisähalkaisijalla olevista putken pätkistä.


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 15:40
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Eipä ole ollenkaan tarkoitus tehdä samanlaista kiinnitystä nuppiin. Tuollaiset kupitkin olisi kotihommina hankala tehdä. Kyllä telineen voi tehdä niin, että koukkujen välin levittämisellä ja kaventamisella ei ole yhteyttä telineen kiinnittämiselle nuppiin.

Niin voi. Vaikkapa tekee nuppia hieman suuremmasta putkesta ja kiristys pultilla. Tai kuten Thulen telineessä jossa kita kiristetään nuppiin, kidan puoliskot on tehty nuppia hieman pienemmällä sisähalkaisijalla olevista putken pätkistä.

Mikäli ymmärsin oikein juuri tähän tapaan olen osat jo leikannut huomeniltaista kansalaisopiston hitsisessiota varten. Varastosta löytyi hyvin tarvittavat materiaalit.

Kun kokeilin tankojen sijoituksia toiottani perään, vaikutti siltä etteivät ne tule ollenkaan rekkarin ja takavalojen eteen. Eri asia sitten on, kun laittaa nojakin telineeseen, mutta jos on riittävästi säätövaroja, luulisi senkin hoituvan. :roll:

Laitan kuvaa sitten, kun hitsaukset on tehty.

Sakari


Re: Pyörän kuljetus autolla

Lähetetty: 29 Loka 2012, 15:54
Kirjoittaja jviirret

Kannattaa myös koettaa roikottaa nojakkia niistä pisteistä joiden varassa aikoo sen telineeseen ripustaa. Itse kuljetin joskus SWB:tä pyöräkoukuissa:

Kuva

Kuvastakin näkee että pyörän painopiste on huommattavasti ylempänä kuin pystypyöriä roikottaessa. Siinä ja siinä ettei painopiste ollut raskaan penkin vuoksi roikotuspisteitä ylempänä.

Jukka