Aamulla kävi niin että ketjuvaihteisen pyörän vapaararattaan liike oli yhtä pehmeä molempiin suuntiin. Hassulta tuntui. Ei mitään vastetta siis polkemiseen. Eilen vielä toimi. Erittäin hankalia nämä kostea päivä/ pakkasta yöllä ajat.
Olisko siis jonkinmoinen jäätymisvamma kyseessä.
Heti tulikin mieleen läskipyörä tyyppinen nerokas ratkaisu = 135 mm haarukka ja napa molemmissa päissä pyörää. Nytkin kun huristelin ekan alamäen alas siinä miettiessä mitä tekisi - olikin kotiinpaluu toista konetta vaihtamaan enemmän aikaa vievä projekti, kuin kiekkojen vaihtaminen päikseen.
Jos siis toinen kiekko olisi vaikka hätätapauksia varten sinkulakiekko, ei edes estetiikka kovin paljon kärsisi.
Jos se käytössä olleen kiekon napa on jäätynyt niin kyllä se on silloin se "vararengaskin".
Mutta hitsata hurauta takakiekkoon toiselle puolelle suoraan rumpuun hammasratas. Silloin riittää pelkän takakiekon toisin päin pyöräyttäminen ja saat pyörästä aidon fiksin jota ei jäätymiset häiritse.
Jos se käytössä olleen kiekon napa on jäätynyt niin kyllä se on silloin se "vararengaskin".
Mutta hitsata hurauta takakiekkoon toiselle puolelle suoraan rumpuun hammasratas. Silloin riittää pelkän takakiekon toisin päin pyöräyttäminen ja saat pyörästä aidon fiksin jota ei jäätymiset häiritse.
Itse kun vielä pohdin läskikiekkojen laittamista niin eteen olis tullu 135mm:n haarukka ja molemmissa päissä samanlaiset rattaat, kylläkin etumaiseen ohjaamista paremmin tukeva gummi. Ja sinne varapakka.
Tuohon ei passais tuo sinkuloiden käyttämä tapa että navan toisella puolella on kiinteä ja toisella vapaaratas. Voisihan tuo 135mm:n eturatas olla myös mallia fixi-napa... läskipyörässä kun on pakko käyttää levyjarrua.
Mutta eikös tuon vapaarattaan saa helposti sulamaan lämpimästä otetulla WD40-suihkepullolla joka sulattaa ja poistaa veden ja jättää vähän voiteluaineen tapaista tilalle ? Tai jos on pikkunen kaasu-toho niin sillä vähän lämmittää pakkaa ?
Itse en jätä sateeseen pyörää juuri tästä syystä. Ei jäädy pakat, ei vaijerit. Silti toimii moisilla keleillä ja myös pakkasella.
Jos se käytössä olleen kiekon napa on jäätynyt niin kyllä se on silloin se "vararengaskin".
Mutta hitsata hurauta takakiekkoon toiselle puolelle suoraan rumpuun hammasratas. Silloin riittää pelkän takakiekon toisin päin pyöräyttäminen ja saat pyörästä aidon fiksin jota ei jäätymiset häiritse.
Miks mä en saa ikinä hyviä ideoita mutta Jukka saa.
mhelander kirjoitti:
Mutta eikös tuon vapaarattaan saa helposti sulamaan lämpimästä otetulla WD40-suihkepullolla joka sulattaa ja poistaa veden ja jättää vähän voiteluaineen tapaista tilalle ? Tai jos on pikkunen kaasu-toho niin sillä vähän lämmittää pakkaa ?.
Kiitti. Voisi saadakin. Mullahan on pikkuinen butaanikaasupolti. Sehän vois toimii. Tai itseasiassa semmoinen sähköinen lämmitin olis jees. Sitä ei kyllä ole
Mutta noitahan ei usein ole matkan päällä mukan.
mhelander kirjoitti:
Itse en jätä sateeseen pyörää juuri tästä syystä. Ei jäädy pakat, ei vaijerit. Silti toimii moisilla keleillä ja myös pakkasella.
Oli se katoksessa. Mutta kerkiihän se kosteus mennä sinne ajomatkalla.
Kuumailmapuhallin on yleiskone, joka pitää olla joka taloudessa. Hiusföönikin toimii erinomaisesti tuollaisessa jäätymiskorjauksessa. Minuutti pari lämpöä ja säppi toimii taas. Tuo jäätyminen viittaa siihen, että siellä on muutakin, kuin voiteluainetta hampaissa so. pölyä ja putua. Pitäisi liottaa petroolissa puhtaaksi ja öljytä uudelleen, niin kestää taas pakkasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jalkajarrullisen nexus inter3:n kans mulla oli joskus samoja ongelmia, pyöri tyhjä joillakin tai kaikilla vaihteilla. Kunnon pesu ja talvikaudelle synteettiset moottoriöljyt sinne niin loppui.
Tuossa electrassa on jalkajarruton inter3 ja siinä ei ole ongelmia ollut, muutenkin se tuntuu pakkasessa notkeammalta.
Tuon moottoriöljy käsittelyn jälkeen kyllä häviää jarrut jarrullisestakin navasta, niiden takia kai siellä jäykemmät öljyt on?
Eikös niissä ole löysä voitelurasva. Rasvaa on sinne pantu siksi, että se kerran palettuaan jarrupinnoista pois se ei heti voitele jarrupintoja uudelleen, samalla kun laakeripinnoissa ollut rasva pysyy paikoillaan ja voitelee yhä. Totta kuitenkin on, että jarrutuksessa ja laakereista irtoava metalliputu, pöly ja korroosiotuotteet jäykistävät rasvan ja muuttavat sitkeäksi valumattomaksi puuroksi -rasva pikeentyy. Tästä syystä rasvavoidellut osat täytyy säännöllisesti (10 vuoden välein ) pestä ja rasvata uudelleen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ongelma on siinä että Shimanon napoja ei ole suuniteltu meidän vaihteleviin olosuhteisiin. Ne suorastaan imee vettä sisäänsä , eikä se sieltä poistu . Varsinkaan kun käytetään saippuapohjaisia rasvoja.
Navat pitäs heti uutena pestä ja käyttää sellaisia rasvoja tilalle jotka ei sekotu veteen .
No ei kai nyt muutkaan merkit suoranaisesti arktisiin oloihin peruspalikoitaan suunnittele. Onko noi Hopet yms sitten automaagisesti meidän olot kestäviä, kun hintalappu on jotain muuta kuin nolla euroa romukasasta.
Listatkaa siis rasvat joita käytätte. Eritoten koko meikäläisen vuoden kierron vaihteluun sopiva yleiskäyttöinen pitäisi olla.
Miten mä myös konkreettisesti pesen sillä ptroolilla? Suomennos: kuinka pieniksi palikoiksi tuo napa pitää purkaa?
Minä olen yleensä purkanut sen verran että saan sen sisuskalun irti ja laittanut sen likoon poltoöljyyn , tai muuhun rasvaseen pesuaineeseen. Huljuutellut sitä siellä ja liottanut välillä. Sitten vaan ilmanpaineella puhaltanut puhtaaksi. Rasvannut sen PTFE-rasvalla , jota haen Biltemasta. Tuotenumero olis 36-697 ja 60ml putkilo maksaa 5.99€. Niillä se on toiminut ihan hyvin.
Mitä eroa on tuolla Nallen pesulla öljyssä ja petroolilla pesemisessä. Näin maalaiselle se näyttäytyy semmoisena että petroolilla lähtee pinttyneet rasvat? Pitääkö silloin purkaa enemmän.
Mitäse polttoöljy on ja mistä sitä hankitaan kätevästi alle 5000l annoksia? Mikä sen voisi korvata muista öljytuotteista? Vai voiko?
Jos nyt lähtisin putsaamaan jotain napaa ja haluaisin että se menisi putkeen. Niin pitäiskö ensin uittaa sisukset petroolissa ja sitten öljyssä ja sitten toi voitelu, vai kuinka saataisiin arvosanan kiitettävä metodi rakennettua?
Edit: yksi hyvä syy syödä paksumpia jukurtteja on se että saa käteviä pesupurnukoita riittävästi. Mä muuten vien säännöllisesti niitä purkkeja lasten- ja nuorten kuvataidekouluun. Ovat hyvin tyytyväisiä kun semmoisille törpöille on läträämisessä tarvetta.
Mitä eroa on tuolla Nallen pesulla öljyssä ja petroolilla pesemisessä. Näin maalaiselle se näyttäytyy semmoisena että petroolilla lähtee pinttyneet rasvat? Pitääkö silloin purkaa enemmän.
Mitäse polttoöljy on ja mistä sitä hankitaan kätevästi alle 5000l annoksia? Mikä sen voisi korvata muista öljytuotteista? Vai voiko?
Jos nyt lähtisin putsaamaan jotain napaa ja haluaisin että se menisi putkeen. Niin pitäiskö ensin uittaa sisukset petroolissa ja sitten öljyssä ja sitten toi voitelu, vai kuinka saataisiin arvosanan kiitettävä metodi rakennettua?
Edit: yksi hyvä syy syödä paksumpia jukurtteja on se että saa käteviä pesupurnukoita riittävästi. Mä muuten vien säännöllisesti niitä purkkeja lasten- ja nuorten kuvataidekouluun. Ovat hyvin tyytyväisiä kun semmoisille törpöille on läträämisessä tarvetta.
Polttoöljyä myydään huoltoasemilla mustaletkuisessa pumpussa nimellä "Diesel".
Laitan tähän linkin aikaisempaan napavaihteenhuoltopesukeskusteluun. Tuosta se alkaa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 66&#p35166
Diesel on ohuempaa myös viileänä, joten sillä lähtee schaisse paremmin liikkeelle. Minusta riittää, että valutat dieselin pois ja lisäät rasvan. Turha sitä on haisevaa dieseliä pitkin seiniä puhallella. Voitelurasvakin on joka tapauksessa monen hiilivedyn seos. Suosittelen tässäkin tapauksessa lämmittämistä esim 50 asteeseen. Huuhtelu ja liuotuskyky paranevat lämpötilan mukana aika rajusti. Pienikin lämpötilan nosto auttaa saamaan puhtaan ja lähes kuivan lopputuloksen.
Jos aiot oikein "kiittäen hyväksytty" tasoon, saattaisi olla hyvä idea tehdä vielä dieselin jälkeen huljutus lammitetyssä voiteluöljyssä (5W-40 moottoriöljy), jotta kaikkialla olisi varmasti oikeaa voiteluainetta heti alusta lähtien. Rasva kun vaatii aikaa, ennen kuin se levittää sisältämänsä öljyn kaikille voideltaville pinnoille.
Kiitos vinkistä noiden Eridanouspurkkien hyödyntämiseksi. Tottakai kuvataidekouluun, eikä roskiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hienoa, unohdin tykkänään tuon napavaihdekeskustelun - nythän tää rupeaa olemaan hyvä ohje. Jos vielä jaksaisi kirjoittaa stepbystepin ylös jonnekin. Auttaisi kaikkia tarvitsijoita.
Ot. Opetin itse siellä kuviskoulussa 10v ja nyt on molemmat lapset siellä. Siitä se ajatus purkkien viennistä lähti. Käytän ne matkan varrella tiskikoneessa, sopivasti täytteenä.