jviirret kirjoitti:Polttomoottori auton korvaajan suunnittelu on "hölmöä", pitäisi suunnitella yhteiskunta jossa ei tarvis liikkua pitkiä matkoja, eikä liikkua nopeasti. Nythän on menty päinvastaiseen suuntaan sata vuotta, on paljon ihmisiä joiden päivittäinen liikkumis tarve on yli 50km. Nykyisillä polku- ja sähköpyörillä pärjää ihan hyvin jos päivittäinen liikkumistarve on lyhempi.
Jukka
Näinhän se on, mitä pidemmät matkat sitä enemmän ajetaan. Keskeinen tekijä on asumistiheys. Jos asutaan harvaan, niin kaikkialle on pitkä matka, jos tiiviisti, niin läheltä löytyy aina palveluja. Henkilöautolla ajettujen kilometrien määrä laskee jyrkästi, kun asukastiheys kasvaa. Eniten ajetaan amerikkailaisissa losangeleseissä, ja vähiten ajetaan aasialaisissa hongkongeissa ja tokioissa, mitkä on tiiviitä.
Sähköautojahan tarvitaan myös siksi, että saadaan tuuli- ja aurinkovoimaloiden tuottamaa energiaa jonnekin talteen. Siihen sähköautojen akut ovat hyviä, jos niitä on paljon. Ja autollahan ajetaan keskimäärin tunnin päivässä, joten 23 tuntia ne voivat olla verkossa ja ottaa vastaan sähköä silloin kun sitä on tarjolla.