Energia ja liikkuminen

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja MikaL »

jviirret kirjoitti:

Polttomoottori auton korvaajan suunnittelu on "hölmöä", pitäisi suunnitella yhteiskunta jossa ei tarvis liikkua pitkiä matkoja, eikä liikkua nopeasti. Nythän on menty päinvastaiseen suuntaan sata vuotta, on paljon ihmisiä joiden päivittäinen liikkumis tarve on yli 50km. Nykyisillä polku- ja sähköpyörillä pärjää ihan hyvin jos päivittäinen liikkumistarve on lyhempi.

Jukka

Näinhän se on, mitä pidemmät matkat sitä enemmän ajetaan. Keskeinen tekijä on asumistiheys. Jos asutaan harvaan, niin kaikkialle on pitkä matka, jos tiiviisti, niin läheltä löytyy aina palveluja. Henkilöautolla ajettujen kilometrien määrä laskee jyrkästi, kun asukastiheys kasvaa. Eniten ajetaan amerikkailaisissa losangeleseissä, ja vähiten ajetaan aasialaisissa hongkongeissa ja tokioissa, mitkä on tiiviitä.

Sähköautojahan tarvitaan myös siksi, että saadaan tuuli- ja aurinkovoimaloiden tuottamaa energiaa jonnekin talteen. Siihen sähköautojen akut ovat hyviä, jos niitä on paljon. Ja autollahan ajetaan keskimäärin tunnin päivässä, joten 23 tuntia ne voivat olla verkossa ja ottaa vastaan sähköä silloin kun sitä on tarjolla.

MetaPhrastic 2012

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...

Innostukaa nyt muutkin, ettei tarvitse yksin hihkua. :D

Tavaroiden siirtely maailman merillä on muuttunut konttiperustaiseksi.

Jos en itse tykkäisi niin paljon maisemien katselusta, niin uneksisin konttimatkasta. Semmoinen vähän arkkua suurempi laatikko tuodaan (?) kotiin. Kömmin sinne. Nukahdan tai lueskelen. Perillä kohteessa kömmin ulos, vaikkapa neuvotteluhuoneessa Rovaniemellä tai New Yorkissa. Tai kuussa.

Arkkukonttinen käsittelylaitteet joka rautatiepysäkille lienevät liian iso projekti. Jos ne sitten tehdään satamien tapaan vain isoille paikoille, niin eipä se paljoa auta. Metro on aika lähellä tuota, paitsi vain vauvat ovat konteissa autuaan onnellisina. Takaisin vauvoiksi ...

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

jori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minusta ihan kätevä liikkumismuoto olisi kaikilla asemilla pysähtyvä juna, johon tähän tarkoitukseen suunnitellut sähkökäyttöiset ajokit ajettaisiin tai automaatilla pukattaisiin poikittain. Matkustajat istuisivat autoissaan koko matkan, jolloin autoja voisi ajaa vieriviereen kahteen tai kolmeen kerrokseen junanvaunuun.

Innostuin itse omasta ideastani konttislottijunakuljettimesta. :D

Innostukaa nyt muutkin, ettei tarvitse yksin hihkua. :D

No innostutaan, kun käsketään :D

Mutta kukaan ei halua mennä pitkää matkaa tuollaisella joka asemalla pysähtyvällä junalla. Varsinkaan, jos ei pääse kahvilaan istumaan. Ratkaisuun voi ottaa mallia pilvenpiirtäjien hisseistä. Niissähän on sellaisia kokoojakerroksia, joiden välillä kulkee pikahissi ja sitten välikerroksiin vie hidas hissi. Samaan tapaan Pitäisi olla nopea juna joka pysähtyy tyyliin Helsinki - Tampere - Seinäjoki - Oulu - Rovaniemi ja sitten noiden välillä kulkee se joka asemalle pysähtyvä juna.

Perustetaan kinneri kaikille -kansanliike :D

MetaPhrastic 2012

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Näkökulmasi matkustustarpeesta on kovin maalainen. Väkirikkaissa maissa isompi osa kansasta kulkee yli 50 km joka päivä, mutta käyttää tähän metroja ja muita junia.

Käykö esimerkiksi maailman väkirikkain maa Kiina, ihmisiä miljari. Sielläkö kansa liikkuu päivittäin pidempiä matkoja kuin Suomessa?
Tämä länsimainen demokratia johtaa tällaiseen Suomen tapaiseen kehitykseen. Vahva keskushallinto joka keskitetään yhteen pisteeseen ja kaikki raha koko maasta samaan kasaan verotuksen avulla. Vetää ihmisiä puoleensa kuin sontakasa kärpäsiä, no eihän ne kaikki siihen mahdu joten muutetaan vähän kauemmas ja huristellaan päivittäin kodin ja sontakasan väliä. Vois kuvitella että jos tällaisesta siirtomaa-ajattelusta luovutaan ja valtaa/verovarjoa jaettaisiin vähän usemmalle keskustalle ympäri maan niin syntyisi pienempiä ja tehokkaammin toimivia keskustoja.

Jukka

Pari kirjaa kiinasta olen lukassut ja semmoinen kuva on jäänyt, että miljoonat ja taas miljoonat työntekijät liikkuvat rahan ja paremman elämän perässä satojen, ellei tuhansien kilometrien päähän eli ei pelkästään länsimainen demokratia aiheuta tätä keskittymistä. Kiinassa ei välttämättä päivittäiset liikkumiskilometrit ole niin pitkiä kun työnanataja monasti järjestää parakkitasoisen majoituksen. Maan liikenne on kyllä kohtuullisen sekaisin paikallisena uutenavuotena kun kaikki haluaa kotiin... onhan se kiva esim. lapset nähdä kerran vuodessa... Kotipaikkaoikeutta ei välttämättä saa miljoonakaupunkiin helpolla eli jos sairastut niin hoitoa saa kotiseudulta (yhteiskunnan tukemana) ja tästä syystä perhettä ei saa siirrettyä joten lasten koulunkäynti ei onnistu jne.

Käsittääkseni Suomessa on ruvettu paljon hajauttamaan keskushallintoa maakuntiin eli tässä suhteessa ollaan alussa, toisaalta usein kuulee väitettävän, että "rikas" etelä jo nyt elättää "köyhää" pohjoista, tähän minulla ei kyllä mitään faktaa ole tarjota, kunhan lukemiani fraaseja toistan. Voisin minäkin asua lähes työpaikan vieressä mutta aikanaan luonto ja asuntojen hinnat heitti yli 20 km päähän "lähikeskuksesta" ja aika paljon saa vielä omalle laiskuudelle tehdä, että edes 8-9kk/vuosi työmatkat menisi lähes saastuttamatta, toisaalta V****taa joka kerta kun ahtaa pyörää ahtaaseen varastoon tai kantaa sitä 5. kerrokseen kun ns. saasteettomat vaihtoehdot on yleistä riistaa jota voi vapaasti varastaa tai rikkoa eli kyllä tekisi mieli laskeutua maanpinnalle mutta ei kauheasti meidän kylällä ole kaupan alle 40 neliön taloja tai rivitalonpätkiä ja yksin asuvana tuntuisi ihan järjettömältä lämmitellä isompaa lukaalia.

Tällä hetkellä taitaa markkinoilla olla yksi ladattava hybridi auto jonka hinta on n. 40 000€, ei se ole juuri enempää kun ns. imagoautot bmw 3 -sarjan ja audi a4:n karvalakkiversiot mutta kuitenkin niin paljon, että harva omalla rahalla autoa ostava sellaista hankkii, sinänsä näppärä,että 20 km pääsee sähköllä ja mikä normi-ihmisellä on usein päivittäinen matka ja silloin keskustojen ilmanlaatu säilyy parempana. Se on sitten toinen juttu, että noihin matkoihin voisi monasti pyörääkin käyttää mutta ymmärrän hyvin jos tarttee heittää lapset tarhaan ja evästä hakea kukkurakärryliset kaupasta ja kaiken muun elämän paineiden ympärillä valitsee sen helpoimman vaihtoehdon ja väittäisin, että valtaosaa sukankuluttajista ei kiinnosta muut vaihtoehdot pätkääkään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Jos otat tuohon hyötysuhde laskelmaasi akkujen ja sähkömoottorien valmistuksen niin rupsahtaa taatusti huonommaksi ja enempi ympäristöä luormittavaksi kuin perus polkupyörän hyötysuhde. Ympäristön kannalta pieni polttomoottorikin(=mopo) on parempi vaihtoehto. Talvivaarassa on esimerkki mitä akku- ja sähkötekniikan tarvimien materiaalien louhiminen maaperästä aiheuttaa.

Jukka

Hmm, taatusti? Ruoan tuottamiseen tarvitaan mm. traktoreita, joissa on akkuja ja moottorinosia monine alkuaineineen ja yhdisteineen. Puhumattakaan ziljoonasta muusta vempaimesta murkinan tuottamiseksi lautaselle.Jostain ne tarvitsee louhia.

Kadmiumia sisältävät akut on jo kielletty kuluttajilta EU:ssa. Sähkömoottoriin tarvitaan kuparia ja rautaa, ja kyllä myös eräitä puoliharvinaisia metalleja (magneetteihin). Akkuja on monenlaisia, lyijystä litiumiin. Ei ole pakko niillä saastuttaa, vaan kierrätetään aineet. Ja louhitaan nätisti, varovasti Fiskarsin lapiolla ja pärekorilla kannetaan ylimääräinen sälä muovin päälle vähän sivummalle, peitetään pressulla, ettei sade vie yltympäriinsä. Kun on kaivamiset kaivettu, kannetaan kasa takaisin kuoppaan, taputellaan nätiksi ja istutetaan tuijia ja pajuja päälle.

Vaikka rakennettaisiin tuulimyllyjä ja aurinkokennoja ja vesivoimalaitoksia, niin kyllä niihin aineita jostain on otettava. Ruoan tekeminen se vasta monenlaisia aineita vaatiikin. Jonkun hemmetin cumkvattihedelmän kuskaamien maapallon toiselta puoleta polkupyöräpolkijan murkinaksi (joku hassu joule energiaa siitä sitten liike-energiaksi) vasta tuhlaavaista onkin.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Kritiikkini polkemista kohtaan on oikeastaan vain sitä, että jos tuon 100 watin tuottamiseen käytetään edelleen huonon hyötysuhteen (20-25%) "moottoria", niin ei vielä olla optimaalisessa resurssien käytössä. Jos siihen käytetään 80 % hyötysuhteen sähkömoottoria, niin ollaan vielä säästetty noin 2/3.

Jos otat tuohon hyötysuhde laskelmaasi akkujen ja sähkömoottorien valmistuksen niin rupsahtaa taatusti huonommaksi ja enempi ympäristöä luormittavaksi kuin perus polkupyörän hyötysuhde. Ympäristön kannalta pieni polttomoottorikin(=mopo) on parempi vaihtoehto. Talvivaarassa on esimerkki mitä akku- ja sähkötekniikan tarvimien materiaalien louhiminen maaperästä aiheuttaa.

Jukka

Mä taas väittäisin, että valtaosa kulkuvälineen ympäristörasituksesta tulee siitä kun sitä liikutellaan, joskus öljynjalostamolle säännöllisesti tavaraa jakaneena en pitäisi sitä kovin luontoystävällisenä ja jostain toiselta puolelta maapalloa se jalostettava tavara pumpataan maan uumenista ja sekin loppuu kohta.

Muistaakseni Moottorilehdessä väitettiin, että jos korvaa vanhan saastuttavan auton uudella vähäpäästöisellä niin sen valmistamisesta aiheutuneet päästöt korvautuu 50000 km ajamisella ja siinä uudessa on sähkömoottori melkein joka ikkunassa ja lukossa :oops: (Moottori-lehti kyllä on autoilian äänitorvi mutta vaikka kilometrit tuplaisi niin se kertoo suhteen) Se mitä Talvivaarassa nyt tapahtuu on mun mielestä kiinni ahneudesta ja voiton maksimoinnista eli voisi kaivostoimintaa harjoittaa vähemmän saastuttaen jos halua olisi.

Mopo taas hyötysuhteeltaan todella huono, kuluttaa lähes saman mitä vähäkulutksinen auto mutta sillä ei juuri tavaraa tai useampaa ihmistä liikuta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkupyörän hyötysuhdehan on hyvä. Se käy ongelmajätteellä, eli vyönalusrasvalla, jonka hävittämisestä ollaan valmiita maksamaan melkein mitä tahansa. :D

optimistx kirjoitti:

Jos en itse tykkäisi niin paljon maisemien katselusta, niin uneksisin konttimatkasta.

Kontti tai autohan on poikittain vaunussa, joten henkilökonteissakin voi olla ikkuna molemmilla sivuilla mikäs siinä on katsellessa.

Yksinkertaisimmillaan noissa lastaus ja purkusloteissa ei tarvita, kuin luiskat, jonne kontit työnnetään. Jos edellistä ei ole haettu työnnetään jonoa edellä. Lastauspuolella ei voi olla kyseisellä paikalla muita kontteja tiellä, sillä jokaista kohtaa varten on junassa vain yksi paikka. Tavara-asema on siis vain luiska tai taso purkupuolella ja työntimellä varustettu parkkipaikka lastauspuolella.

Tottakai matkustajaliikenteeseen valiutuisivat junavuorot, jotka kulkevat asemien ohi. Automaatilla voisi helposti optimoida niin, että ajetaan koko juna Helsingistä Tampereelle ja tuupataan Lempäälään menevät vasta perillä tai muulla automaattisesti optimoidulla väliasemalla automaattisesti junaan, jonka kannattaa pysähtyä Lempäälässä. Matkanhan voi hinnoitella nopeuden mukaan, jolloin pysähtymättä ja vaihtamatta kulkeva matka on kalliimpi, kuin pysähtelevä. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa, että pysähdykset eivät automatisoidun lastauksen ja purun tapauksessa vaadi kuin muutaman sekunnin, joka on lyhyempi, kuin esim metron pysähdys.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Pari kirjaa kiinasta olen lukassut ja semmoinen kuva on jäänyt, että miljoonat ja taas miljoonat työntekijät liikkuvat rahan ja paremman elämän perässä satojen, ellei tuhansien kilometrien päähän eli ei pelkästään länsimainen demokratia aiheuta tätä keskittymistä.

Tuo juuri on seurausta kiinan länsimaistumisesta.

terppa kirjoitti:

Käsittääkseni Suomessa on ruvettu paljon hajauttamaan keskushallintoa maakuntiin eli tässä suhteessa ollaan alussa, toisaalta usein kuulee väitettävän, että "rikas" etelä jo nyt elättää "köyhää" pohjoista, tähän minulla ei kyllä mitään
faktaa ole tarjota, kunhan lukemiani fraaseja toistan.

Näinhän ne hokee, kun joku pelkosenniemi ei pysty keskushallinon pakottamia toimia kunnallisvero tuloilla maksamaan. Samaan aikaan kunnasta kannetaan kunnallisveron ylittävät tuloverot, sähkö- ja polttoaineverot, käyttömaksut, alv:t, yritysten voitot, mediamaksut yms. Yms. Helsinkiin ja sieltä sitten kunta voi anoa "valtion osuuksia". Helsinki taas saa tuosta anomusten käsittelystä työtä ja työstä veroeuroja jotka jää kaikki sinne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun ja kun se öljy loppuu. Sitä hoetaan ja ratkaisuksi ympätään kaikee . Sähköauto ei ole ratkaisu enään silloin. Missä ne akut tehdään. Millä ne kuljetetaan tänne pohjolan perukoille. Mistä niiden raaka-aineet sit napataan. Luulempa vaan että tuo polkupyörä nousee silloin uuteen arvoon ja meidän oma kaakki Suomihevonen. Julkisten kuljetussysteemit on silloin viimestään tapetilla. Tosiasia on että kun se sit ÖLJY on vihdoin loppu. Niin kaikilla on paskat housuis , kun on vaan jahdattu kaikkee. Eikä tehty mitää ratkasevaa. Nythän kaikki pyörii tän mustan kullan ympärillä. Kaikki sitä himoo, kohta se on harvoin ilona ja raha ratkasee. Kellähän sitä nyt on mailmassa eniten käytössä on sit ratkaseva tekijä hetken aikaa. Jos sillä sit mitään tekee, kun ei sillä mitään saa ostettua . :mrgreen: :mrgreen:
Sit kaikenlaiset tekniikka lokkarit luulee ratkaisevan kaikki ongelmat,Kun on pakko palata tekniikan kehittymisen alkutaipaleen asteelle ja kehitettävä uusi tekniikka ilman öljypohjaisia kuttaperka aineita. Ja kellä sit täällä enään kiire on kun oman maan teollisuus on viety Kiinaan ja mailmalle. Että ne jolla on oma perunamaa ja metsäpalsta mummonmökin vieres ovat niitä todellisia voittajia. :oops:
Hups. Nyt lähti ajatus lentään . :wink:

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Kontti tai autohan on poikittain vaunussa, joten henkilökonteissakin voi olla ikkuna molemmilla sivuilla mikäs siinä on katsellessa.
...

No sitten kehitellään edelleen. Villisti.

Jospa kontti onkin mikroprosessorilla ja pyörillä varustettu tuoli. Nojatuoli. Vaaka-asentoonkin sängyksi kallistuva. Vähän niinku... niinku nojapyörä tai invapyörä. Kotona napsuttelen tai kerron mikroprosessorille tiedon, minne pitää siirtää tämän avoimen kontin sisältö ja milloin oltava perillä. Mikro tutkii itse reitit ja aikataulut netin avulla ja sanoo sitten aikanaan seksikkäällä naisen äänellä :"Jospa nyt annettaisiin herralle kyytiä, tulepa tänne".

Invakulkuneuvojen reittejä pitkin homma hoituu jo tänään, 15 km/h, ja juna-asemalla matalalattiavaunuun kontti siirtyy itsestään. gps, kamerat yms mikroon kytkettynä. Määräasemalla tietysti ulos sitten ilman, että minun täytyy katsettani sähköisestä kirjasta nostaa. Etelän junista jo suuri osa on sellaisia, että pyörätuolilla pääsee sisään ja ulos.

Oikeastaan tämä vaatii "vain" raakaa työtä nyt, kaikki osat ovat olemassa kokoamista vaille, ja projektikin likimain valmis, aloittamista vaille. Ei tarvitse pyytää yhteiskunnalta mitään, tekemään vaan ;)

Hommaa helpottaa, jos saisi jostain hankittua itselle invalidin paperit, jotta härveli katsottaisiin myös oikeasti invapyöräksi. Hmm, mitähän siihen tarvitaan.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pari kirjaa kiinasta olen lukassut ja semmoinen kuva on jäänyt, että miljoonat ja taas miljoonat työntekijät liikkuvat rahan ja paremman elämän perässä satojen, ellei tuhansien kilometrien päähän eli ei pelkästään länsimainen demokratia aiheuta tätä keskittymistä.

Tuo juuri on seurausta kiinan länsimaistumisesta.

terppa kirjoitti:

Käsittääkseni Suomessa on ruvettu paljon hajauttamaan keskushallintoa maakuntiin eli tässä suhteessa ollaan alussa, toisaalta usein kuulee väitettävän, että "rikas" etelä jo nyt elättää "köyhää" pohjoista, tähän minulla ei kyllä mitään
faktaa ole tarjota, kunhan lukemiani fraaseja toistan.

Näinhän ne hokee, kun joku pelkosenniemi ei pysty keskushallinon pakottamia toimia kunnallisvero tuloilla maksamaan. Samaan aikaan kunnasta kannetaan kunnallisveron ylittävät tuloverot, sähkö- ja polttoaineverot, käyttömaksut, alv:t, yritysten voitot, mediamaksut yms. Yms. Helsinkiin ja sieltä sitten kunta voi anoa "valtion osuuksia". Helsinki taas saa tuosta anomusten käsittelystä työtä ja työstä veroeuroja jotka jää kaikki sinne.

Jukka

Tai sitten jos yhteiskunnassa jollain alueella on tarpeeksi tietynikäistä (nuorta) väkeä niin sen on vaan lähdettävä liikkeelle kun työpaikkoja ei kotoseudulla ole? Muuten rupeaa esiintymään "häjyilyä" eli voisi viitata Suomesta Amerikkaan 1800 luvun lopussa ja 1900 luvun alussa olleeseen muuttoliikkeeseen, toisaalta samalta ajalta historia tuntee, että kiinalaiset (tosin pienissä määrin) rakensivat Suomea. Samoin suurin joukoin suuret ikäluokat lähtivät Ruotsiin 60-70 luvulla.

Pelkosenniemeläiset vanhukset ja koululaiset on varmaan ihan tyytyväisiä, että keskushallinto pakottaa järjestämään edes minimipalvelut. Ihan samalla tavoin Helsinkiläiset maksavat tulo- ym. arvolisäverot ja tuloveroakin yleensä enemmän kun keskimäärin ansaitsevat enemmän :) vastakkainen esimerkki tulee Kainuusta eli Suomussalmelainen betonielementtitehdas saa 200 000€ kuljetustukea/vuosi kun kuljettaa elementtinsä pääasiassa pääkaupunkiseudulle mitä taas joku etelän firma ei saisi, kaikesta huolimatta minusta tuo tuki on hyvä asia jos sillä saa pidettyä työpaikat pitäjässä mutta aika iso tulonsiirto se on ja ei liene ainoa laatuaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Jos oikeasti siirrytään sähköautoihin ja muutetaan myös infra sen mukaiseksi, eli latausasemia ja autojunia kehitetään, vähenee kokonaisenergiankuluts tuostakin, sillä autoista tulee kevyempiä, eikä niitä tarvitse lämmittää pitkillä matkoilla talvella, pitkä matkathan tehdään junassa ja lyhyilläkin makoilla auto kannattaa lämmittää latauspiuhassa ennen matkaa, jolloin akuista ei tarvitse ottaa läheskään niin suurta lämmitysenergiaa.

Mulla on tämä kaupunkikottero sähköautona mielessä tällä hetkellä. Firman autossa päättyy perjantaina soppari, uutta en ota. Koska seuraava firman auto on todennäköisesti täyssähköauto.

Näiden autojen tarjonnan yleistymistä ja latausinfran tuloa odotellessa säästän tosissaan ja ajan Chevy VAN 20 merkkisellä pakulla jonka seuraavaksi laitan ajokuntoon 9 vuoden tallissa vietetyn levon jälkeen. Tässä on 5.7l:n bensa-V8, ruisku, automaatti, takaveto, kaikki sähköherkut yms eikä maksanu juuri mitään. Kiinteät kulut on yhteensä vuodessa vähemmän kuin mitä tuo wirman katiska maksaa kuukaudessa. Ja tällä saa vetää mitä tahansa peräkärryä tai asuntovaunua, kunhan taskusta löytyy pikku-E kortti (=vaimon ei tarvi vetää).

No syöhän tää bensaa 15-20 l sataselle kaupunkiajossa mutta meidän perheessä ei ole tullut edes 15 tonnia vuodessa viimeisen 7-8 vuoden aikana ajettua. Kun otetaan huomioon paljonko energiaa kuluu kun näitä nykyisiä "säästöautoja" tehdään, ja lasketaan investoinnin kuoletuskulut yms (tai firman auton nettokulu palkassa) niin ei näillä ajoilla ole mitään järkeä mokomaa pitää.

Jotta luonto pelastuu, muutan vehkeen kulkemaan E85 etanolipolttoaineella. Oulusta kun löytyy kohtuu läheltä ainakin yksi huoltoasema josta mokomaa saa. Toivottavasti kukaan ei kuole nälkään Suomessa sen takia että mahdollisesta ruoan raaka-aineesta tuota viinaa tekevät...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Ihan samalla tavoin Helsinkiläiset maksavat tulo- ym. arvolisäverot ja tuloveroakin yleensä enemmän kun keskimäärin ansaitsevat enemmän :) vastakkainen esimerkki tulee Kainuusta eli Suomussalmelainen betonielementtitehdas saa 200 000€ kuljetustukea/vuosi kun kuljettaa elementtinsä pääasiassa pääkaupunkiseudulle mitä taas joku etelän firma ei saisi, kaikesta huolimatta minusta tuo tuki on hyvä asia jos sillä saa pidettyä työpaikat pitäjässä mutta aika iso tulonsiirto se on ja ei liene ainoa laatuaan.

Toki helsinkiläiset maksaa, mutta ei sitä rahaa viedä pelkosen niemelle ja anomalla anota takaisin vaan se jää automaattisesti helsinkiin.
Ei tarvis betoni firmallekkaan tuota tukea maksaa jos maata rakennettaisiin tasaisesti, olisi kysyntää lähempänäkin.
Mutta joo, niin kauan kun enemmistö kansasta(uusimaalaiset) on tämän mallin kannalla niin asiat ei muutu. Toistaiseksi ihmiset siellä haluaa maksaa hillittömiä asuntohintoja ja pitää pitkät työmatkansa. Hyvinvointia kuvastaa kai sekin että pyörät pitää tuoda yöksi sisälle ettei kukaan sitä varasta/riko ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Energia ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Hyvinvointia kuvastaa kai sekin että pyörät pitää tuoda yöksi sisälle ettei kukaan sitä varasta/riko ;)

Jukka

Oma kokemus Kainuusta on se, että pyörää ei voi jättää edes nurkan taakse pitsan syönnin ajaksi tai se heti rikotaan, se kai kuvastaa pahoinvointia :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin