Sivu 1/1
Köyhiä patentteja
Lähetetty: 07 Kesä 2007, 15:00
Kirjoittaja jviirret
Ajattelin pistää pystyyn tällaisen viestiketjun. Tarkoitus olisi että tähän kirjoiteltaisiin vakavissaan tai huumorilla käyttökelpoisia ideoita, miten kaupallinen ratkaisu on korvattavissa huomattavasti halvemmalla, kierrätys osista työtä säästämättä värkkäämällä. Tyyliin niksipirkka, mutta painotetaan pyöräily aiheisiin ratkaisuihin.
Jukka
Lähetetty: 07 Kesä 2007, 15:04
Kirjoittaja jviirret
Yksi idea tuli tänään kokeiltua, kun huomasin ettei talosta löydy enään yhtään ehyttä "mustekalaa"(kiinnitys remmiä tms. mikä näiden virallinen nimi nyt on). Kaikki oli hapertuneet auringossa ja sateessa käyttökelvottomiksi. Otin tehdastekoisista mustekaloista koukut ja leikkasin vanhoista polkupyörän sisuskumeista sopivan mittaiset pätkät ja laitoin hapertuneiden kumien tilalle. Todistetusti toimii, saas nähdä kuinka pitkä ikäisiä ovat.
Jukka
Lähetetty: 21 Kesä 2007, 20:10
Kirjoittaja Hopea
Mustekalaideaa jalostaen, juuri eilen katselin Etolassa sitä kuminauhaa. Sitä saa metritavarana jotain kymmeniä senttejä metri. Saman kokoista vain ja vaihtoon se kuluva osa... Normaali pitkä mustekala maksaa pari euroa urheiluliikkeessä ja sen pituus on 75 cm.
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 10:29
Kirjoittaja Mikko
"Tein itse ja säästin rahaa!" - eikös näin ala kaikki maailmanlopun tarinat? Radiuksen etulokari ei enään mahtunut haarukan ja renkaan väliin (pienin rengaskin on liian iso..) joten virittelin bilteeman jarrukaaren jarruun (radiuksessahan nuo jarrut ovat haarukan nurjalla puolella) kulmaraudan johon paistoin kotiuunissa akryylilevystä lokasuojankaltaisen. Tein loput ripustukset vanhoista pinnoista!
Mitä opin tästä:
Pinnoista voi vääntää kaikkea upean näköistä
Akryylilevy on nastaa työstettävää, pehmenee 150 asteisessa uunissa ja voi porata, sahata etc
Kun tekee itse, säästää rahaa
Akryylilevy ei kestä iskuja, puristusta ja tärinää...
Eli kyllä se parin lenkin ajan oli ja toimi, sitten se osui johonkin ja kwäzämm! 
Halpis kate?
Lähetetty: 05 Joulu 2007, 16:10
Kirjoittaja joe67
Tuli mieleen tämmöinen hullu idea että mitä jos jostain teräslangasta tai vastaavasta rautalangan tapaisesta vääntäis jonkinlaisen kehikon nojakin päälle ja päällystäis sen jollain sadetta kestävällä jutulla (esim. retkipatja??) Onkohan tuossa ajatuksessa mitään järjen hiventäkään??? Mielikuvissa tietysti lähinnä tuo oma arrow. Mikähän vois olla ylipäätänsä kevyt hyvä materiaali moiseen?
Re: Halpis kate?
Lähetetty: 06 Joulu 2007, 21:34
Kirjoittaja tavasti
joe67 kirjoitti:Tuli mieleen tämmöinen hullu idea että mitä jos jostain teräslangasta tai vastaavasta rautalangan tapaisesta vääntäis jonkinlaisen kehikon nojakin päälle ja päällystäis sen jollain sadetta kestävällä jutulla (esim. retkipatja??)
Koita laittaa hakukoneeseen 'zotefoam fairing'. Sitä en tiedä mistä moista materiaalia saa, luultavasti jonkun muunkin merkkinen vastaavasti toimiva vaahto löytyy.
Lähetetty: 06 Joulu 2007, 21:51
Kirjoittaja Jarcco
Mahtaisiko se zotefoam olla ihan tavallista solumuovia? Kyllä sellaisesta katteita ovat värkkäilleet, kuten tuossa: http://www.liegerad-online.de/jive_fairing.htm
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 00:30
Kirjoittaja tm
Tuolta löytyy seikkaperäisiä ohjeita ko. materiaalin käytöstä:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm
Näyttäisi olevan retkipatjan tapaista ainetta (taitaa vaan olla hieman tiheämpää), josta tuo linkin John Tetz -niminen herra on väkästellyt kevyitä, muutaman kilon painoisia koreja kaksi- ja kolmipyöräisiin.
Olisi oiva materiaali mm. ultrakevyen kinnerin koriksi
. Jospa sitä vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa...
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 15:24
Kirjoittaja Mikko
Seitan sentään, meikäläinen innostui tuosta zotefoamista. :shock: Liekö kuitenkaan samaa kamaa kuin partiolaisten retkipatjat?
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 19:19
Kirjoittaja joe67
Kun tuo zotefoam tuntuu olevan hankalan takana hankkia niin mitä jos tavallista retkipatjaa päällystäis jollain muovilla. Pitäishän se silloin vettä. Jos ei tuollainen ratkaisu ole kovin pitkäikäinen niin halpuudesta johtuen tuon ei luulis paljon ahdistavan kun sen rungon päälle vois vaihtaa näppärästi uudet pinnoitteet. Itellä mielessä lähinnä tuollainen etusuoja.Ehkä hieman vaikutusta ilmanvastukseen ja suojais jalkoja sateella.
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 23:08
Kirjoittaja aniarana
Mikko:
- Akryylilevy ei kestä iskuja, puristusta ja tärinää...
Eli kyllä se parin lenkin ajan oli ja toimi, sitten se osui johonkin ja kwäzämm! Wink<<
Akryylilevyn voi korvata polykarbonaattilevyllä. On ihmeellisen sitkasta ja kestävää. Sitä voi esim. kylmänä taivuttaa terävään kulmaan kuin peltiä ja lämmitettynä kuten akryylilevyä. Sopii hyvin monenlaisiin paikkoihin, on suht. kevyttä ja kirkkaan läpinäkyvää myös taivutettuna. 
Kun tekee puurakenteisia nojakkeja joutuu jatkuvasti turvautumaan omiin ratkaisuihin monissa yksityiskohdissa. Metallimateriaalien hankinnan kannalta yksi kaikkein antoisin paikka on täällä Jyvässeudulla Kuusakosken romun keräys varasto. Sieltä löytyy pilkkahintaan eri paksuista duralumiini- ja RST-levyä, hyljättyjä pyöriä ym.
Hyvän ja kevyen viirin varren voi tehdä käytetystä (ja miksei myös uudesta, maksaa vain alta 5€) katkaistusta teleskooppi vavasta.
Sakari
Lähetetty: 09 Joulu 2007, 12:52
Kirjoittaja Mikko
Durali on liian "hipoa" mulle. Hitsit kun päässäni pyörittelin mahdollisia katteita Radiukseen, ei taida onnistua ihan helpolla. Korkea maavara, pitkä akseliväli.

Tulis maailman isoin ja rumin kinneri :D
Toisaalta, iso ja rumahan on kaunista!
Toisaalta, eihän mulla ole sitä zoutfoumiakaan!
Lähetetty: 09 Joulu 2007, 13:39
Kirjoittaja jori
Mikko kirjoitti:
Toisaalta, iso ja rumahan on kaunista!
Juu, tee vaan valmiiksi siitä tulee myyntimenestys. Ainakin autokantaa tarkastellen varsinkin amerikkalaiset autotehtaat kilpailevat siitä, kenellä on isoin ja rumin ja epäkäytännöllisin.
Esim. Hummer tai Chrysler 300C
Jori
Lähetetty: 22 Joulu 2007, 16:21
Kirjoittaja Mikko
Syssleri on muuten maailman rumin auto.
Ootteko muuten panneet merkille miten hienoimpia ja varsinkin isoimpia henkilöautoja ajavat aina paskimmat kuskit?
Lähetetty: 08 Tammi 2008, 09:31
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:Mahtaisiko se zotefoam olla ihan tavallista solumuovia?
Zotefoamin taikasana oli kai termomuovautuvuus. Kysyin yhdeltä muovi-asiantuntijalta, ja sain vastauksen:
Suomesta saa entiseltä Fagerdala-tuotannolta, nykyiseltä NMC Cellfoam Oy:lta hyvin monenlaisia vaahtoja.
Nyt sun pitää kysyä onko joku noista PEX-vaahdoista edelleen termomuovattavissa.
http://www.cellfoam.fi/index.html