Sivu 1/4

Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 08:18
Kirjoittaja Nojanalle

Nyt kun on alkamassa vapaat kansalaisopistosta ja pitäs suunitella Stern 3:n kallistuva taka-akselisto. Niin laitan sen tänne omaan osioon. Että saamme tänne kuvantoja ja mielipiteitä aiheesta.
Kuinka lähellä takapyörät voivat olla toisiaan , että niistä on muutakin hyötyä . Kuin olla rinnakkain siellä koristeena . Eli sen tierämme miten tukipisteiden siirtäminen vähentää kaatumis riskiä ja kuinka kahden takapyörän seuraaminen . Toisistaan enenmän leveellään ,lisää taas tuota ajolinjojen valintaa.
Mikä olisi siis ihanne leveys takapäälle. Olisiko se 300mm, tai 350mm, tai 400mm. Ehkäjotain muuta .
Tärkeintä on että haen kompromissin sille leveydelle , olisi silmälle mukava. Ei pyörätuolimainen leveä ja tilaa vievä . Niinkuin lapsenlapset sanoo että pitää olla "siisti".
Että anataa sit tulla mielipiteitä ja antaa mielikuvituksen lentää lairasta laitaan. Jos sieltä löytyisi jokin avain muillekin. :?:


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 08:24
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kuskin hartioiden leveydelle...
siten että visuaalinen linja jatkuu..


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 10:58
Kirjoittaja jori

Minä sanoisin, että hiihtolatu on hyvä leveys. Siinä ei ole liikaa, mutta riittävästi pystyssä pysymiseen. -Yleensä.


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 11:08
Kirjoittaja Nojanalle

Mikä on hiihtoladun leveys Jori. Täällä ei ole viellä lunta , ettäpääsis mittaan. Pururata olis tuossa vieres, jos vaan sais lunta latua varten. :wink: :wink: :wink: :oops:
Sori, nää epämääräiset mitat , onko 300, tai 400. Tai joku muu passeli. Jos on kapee nouseeko kahden renkaan läheisyydessä jaettu voima terävämmin tien pintaan . Lähteekö renkaat kapeemmassa helpommin sortamaan , kuin leveemässä. Näitä tässä pohdin.
Entä kun vipujen pituudet nousee , niin ainetta joutuu vahvistaan . :roll:
Kaikki on viellä vapaata ajatus virtaa. Siksi mielipiteitä ilmaan . :wink:


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 11:29
Kirjoittaja jori

Juuri tuosta vipujen ja muiden rakenteiden kasvavasta painosta ja koosta johtuen niin kapea, kuin suinkin. Hiihtolatu on muuten parhaimmillaan juuri lonkkanivelten levyinen, kuten myös polkimet fillarissa. Lonkan nivelet eivät ole ne pahkurat siellä pakaroiden sivuilla, vaan siitä lonkkaluun kaulan verran sisempänä. 8) Kun raideleveys on kapea, pitää lukitusjarrun onlla portaaton ja napakasti toimiva, jottei alustan epätasaisuuksista tule alkukaltevuutta.
Kuva


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 12:06
Kirjoittaja vetu

Hei!
Hiihtoladun leveys keskeltä mitaten 360mm. Mittasin latuhöylästä. Sekin vaihtelee tekijästä riippuen. Oma ehdotukseni 400mm raideleveydeksi.


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 13:14
Kirjoittaja Nojanalle

Takapyörien auraus pitää olla nolla,mutta pitääkö pyöriä kallistaa. Miten kallistaminen , muuttaa toimivuutta. Pitääkö se vanteet paremmin keskiasennossa. Tosin taitaa lisätä kallistuksen mekaniikan kuormaa. Kun tavallaan joudutaan ylittään nollapiste ylimääräisellä voimalla. Eli pyörän kaikki kulmat ilmeisesti nolla , kaikki nolla niin hyvä olla. :wink:


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 14:22
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Takapyörien auraus pitää olla nolla,mutta pitääkö pyöriä kallistaa.

Ehdottomasti pitää, muuten ei 20" isommat kestä tai saattaa kestää jos ajelee hitaasti ja varovasti, mutta sitten sama tehdä jäykkä trike.

Jukka


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 14:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Takapyörien auraus pitää olla nolla,mutta pitääkö pyöriä kallistaa.

Ehdottomasti pitää, muuten ei 20" isommat kestä tai saattaa kestää jos ajelee hitaasti ja varovasti, mutta sitten sama tehdä jäykkä trike.

Jukka

Mutta eikös tuossa kallistuvassa takapäässä nimenomaan päästä siihen että kallistus vähentää vanteisiin kohdistuvaa kuormitusta vs jäykkään akseliin nähden?


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 16:04
Kirjoittaja Nojanalle

Kuinka paljon pyörän pitäisi päästä kallistumaan . Voiko kallistumista rajata , jossain pisteessä. Esimerkiksi jos pyörä kallistuu 20 astetta , niin sitten olis vastassa rajotin tyyny. :?:
Taka leveys näköjään olsi minimissään 400mm . Kun kapeempaa ei sinne kasettina saa sopimaan. Leikkelin pahvista protomallia ja kun saan ratkastua lopun . Teen tästä mallinnksen pahvilla ja tutkin sitä liikerataa. :wink:


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 16:51
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Kuinka paljon pyörän pitäisi päästä kallistumaan . Voiko kallistumista rajata , jossain pisteessä. Esimerkiksi jos pyörä kallistuu 20 astetta , niin sitten olis vastassa rajotin tyyny. :?:
Taka leveys näköjään olsi minimissään 400mm . Kun kapeempaa ei sinne kasettina saa sopimaan. Leikkelin pahvista protomallia ja kun saan ratkastua lopun . Teen tästä mallinnksen pahvilla ja tutkin sitä liikerataa. :wink:

Ei kai kallistuvan triken pyöriä tarvitse erikseen kallistaa. Sillähän ajetaan siten, että ensin kallistetaan ja sitten lukitaan. Tuo rajoitintyyny on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Sitä vasten voisi sitten nojata ja pysyä pystyssä, kun perä lähtee luisuun hiekkaisessa kaarteessa. :D

Toisaalta jos rajoitinaseto on kovin pysty, ei kunnon kanttauksia pysty ajamaan. Varmasti viisainta mitoittaa rajoitintyynyn paikka siten, että painopiste on ulomman takapyörän suhteen 45 asteen kulmassa, jota ei kuivalla asfaltillakaan polkupyörän kulutuspintakumi kestä luistamatta. Sisempi takapyörä on tällöin siinä, missä se perän leveyden takia on. Luultavasti aika lähellä tuota 20 astetta.


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 17:54
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Takapyörien auraus pitää olla nolla,mutta pitääkö pyöriä kallistaa.

Ehdottomasti pitää, muuten ei 20" isommat kestä tai saattaa kestää jos ajelee hitaasti ja varovasti, mutta sitten sama tehdä jäykkä trike.

Mutta eikös tuossa kallistuvassa takapäässä nimenomaan päästä siihen että kallistus vähentää vanteisiin kohdistuvaa kuormitusta vs jäykkään akseliin nähden?

Sitähän minä yritin sanoa. Myös renkaiden pitää kallistua, eikä niin että renkaat pysyy suorassa ja pyörä kallistuu.
Flevo trike on tyyppiesimerkki kallistuvasta kolmipyörästä jossa takapyörät ei kallistu:

Kuva

Eli taka-akseli on jäykkä ja vanteet rasittuu yhtä paljon kuin kokonaan jäykässä trikessä.

Jukka


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 18:27
Kirjoittaja jori

Joo sori, minä ymmärsin väärin ja luulin, että nojanalle kyseli asetuskulmista (camber). Jotenkin kuvittelin tämän ketjun olevan sama, kuin "Kallistuvan triken rakenneihmetys" siis tämän kuvan mukainen. Kuva
Joka tapauksessa, jos kallistusmekanismi on tällainen tai kuten eemelin kallistuva Kuva
tai kuten fastforward Kuva
ei pyöriä tarvitse erikseen kallistella. Vaakasuoralla yhteäisellä akselilla, kuten Flevo trike tuossa yllä, kannattaa camberia pistää, jos aikoo ajaa kovemmin kurveissa ja käyttää suurempia kiekkoja.


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 18:29
Kirjoittaja PW

Nalle kait tarkotti kysymyksellä, pyörien kallistamista niin ett ne on ylhäältä lähempänä toisiaan ku tien pinnassa kuten joissakin jäykissä trikeissä on tehty.

Petri


Re: Kallistuva akselisto

Lähetetty: 27 Marras 2012, 18:30
Kirjoittaja Pastori