ajarmala kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Laskin siis VARNA DIABLOLLE 0.0644 Cd:n ( CdA 0.015 ja 0.238 frontal area ).
Olen jostain aikoinaan saanut ilmanvastusmitat Varna Diablolle:
- muotokerroin 0,075
- otsapinta-ala 0,19 m2
- joista ilmanvastuskerroin 0,014 m2
Niistä kun laskee, niin 100 mph (161 km/h) nopeuden ylläpitämiseksi tarvitaan n. 976 W teho, jos käytetään erinomaisen hyviä renkaita ja laakereita, joilla vierintäkitkakerroin on 0,0035.
Lisäksi varsin huomattavaa tehoa tarvitaan aika pitkän aikaa, koska ajoneuvon kiihdyttämiseen tuollaiseen nopeuteen tarvitaan paljon energiaa: liike-energiahan on luokkaa 90 kJ, joka pitää saada kehitetyksi kuskista. Jos kuski pystyy vaikkapa keskimäärin 450 W tehoon kiihdytyksessä, niin silloin kiihdytys vaatii aikaa n. 200 s eli 3 min 20 s. Se menee jo kestävyyslajin puolelle: kovasti runttaamalla saa suuren tehon n. 45 s ajaksi (vrt. 400 m juoksu), mutta yli kolmea minuuttia ei pysty kukaan runttaamaan.
Onko hard evidenceä...siis linkkiä mittoihin ?
http://www.recumbents.com/wisil/whpsc2004/varna.htm
http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gfo ... st=2571863
Noi tuppaa noi neliöjalat ja neliömetrit menevän sekasin.
Aiemmin muualla täällä joku mainitsi 0.238 m2 frontal areaksi.
Varnan suunnittelijan tiedetään tokaisseen Varnan seuraavan version olevan mahdollisesti CdA 0.0127 m2
Eli jos VDII:n CdA on 0.0127 ja FA 0.19 m2 kuten mainitsit olisi Cd 0.0668 ( hyvin lähellä esittämääni ).