Re: Organic transit ELF
Hyvä!
Nyt vaan kaivataan lisää hienoja havaintoja ja arvokkaita kehitysehdotuksia.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hyvä!
Nyt vaan kaivataan lisää hienoja havaintoja ja arvokkaita kehitysehdotuksia.
Yhdistin tämän vanhaan ELF-ketjuun. Tämä on osiossa "Yleistä", koska vaikka rakenteesta keskustellaan, ei varsinaisesti rakenneta.
jori kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sivuketjuisesta ajatuksia. Oon tullut siihen tulokseen, että pitkä vaakasuora ketju hukkaa polkuvoimaa. Ketjun painon roikkuminen lisää vastusta? Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?
Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset.
No kyllä ne pitkäketjuiset ovat herkästi raskaampia, mutta ei se selitä kaikkea. Twisterin kyytiin olen testimielessä lastannut kuormaa, niin että saavutetaan Räntiksen/LWB tadpolen paino. Tästä huolimatta Twisterin vaihteenvaihtotarve on olematon, kuten myös Flevotrikessä.
Syyksi olen arvellut pitkän roikkuvan ketjun. Ketjun pyörityksen lisäksi joutuu ketjua myös kannattelemaan (poljinvoimalla) pystysuunnassa. Tämä aiheuttaa kuminauhamaista polkutunnelmaa ja ei kai se voi olla vaikuttamatta. Lisäksi pitkässä ketjussa esintyy woblaamista, jopa siinä määrin että ketju välillä hypähtää pois ketjurattaalta. Pitkä ketjurattaiden akseliväli ja rungon jousto lisäävät kuminauhamaisuutta. Pitkässä ketjussa on enemmän painoakin pyöritettäväksi. Näistä pienistä asioista se mielestäni koostuu. Staattisessa tarkastelussa ketjun pituus ei näytä merkittävältä, mutta dynaamisessa kokonaisuudessa se alkaakin vaikuttamaan.
Arcus I on enemmänkin Opel ja Arcus II sitten lähempänä jotakin urheiluautoa
jori kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?
Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset.
Mulla oli aikoinaan Optiman Baron pitkällä ketjulla etupuomilta takapakalle, vetopuolella yksi ohjainrissa. Kaveri sanoi, että kilpaa kiihdyttäessä ketjun paluupuolen pystysuuntainen humpaaminen oli huikean laajaa. Pomppi polkemisen tahdissa, pyöritystekniikka ei oikein pysy kasassa täydellä teholla runnoessa. Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.
Nebulus kirjoitti:Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.
No hyvä, kun joku muukin on huomannut tämän! Ero on mielestäni aivan selvä, joten ihmettelen ettei tätä yleisemmin tiedosteta?
Kannattaa kokeilla "kytkimellä" varustettua takavaihtajaa tuollaisessa pyörässä niin huomaat eron. Kuminauha tuntuma vähenee selvästi ja pyörästä tulee ihan toisenlainen kiihdyttää.
Mikä on takavaihtajan kytkin?
Deja vu! Kaivoin hieman foorumia ja löytyi kysymys ilman vastausta:
Vilijami kirjoitti:Mikäs tämä "kytkin" on?
Ja mhelanderin selitys eri ketjusta ja yhteydestä:
mhelander kirjoitti:Lisäksi siinä on häkin "kytkin" eli kitkalukko joka pitää ketjun kireällä ja estää hölskymisen kovemmassa menossa.
Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.
eemeli kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.
Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää
Wacky kirjoitti:eemeli kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.
Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää
Kiitos! Onkos nämä samoja takavaihtajia mitä tarkoitit aikaisemmin? Tuo retkimbb:ssä oleva toimii kyllä hyvin. Ketju pysyy kireellä eikä heilu turhaan. Samalla tuo mukavaa turvallisuuden tunnetta etuvetoiseen kun ketju pysyy hyvin eturattaalla.
Juuri näitä tarkoitin. Sramillakin on tietenkin oma cersio kyseisestä kytkimestä.