Sivu 1/2
DCL FWD EARW MNO LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 10:43
Kirjoittaja Pastori
Hyvin suunniteltu on helppo jättää tekemättä.
Mulla on kivasti kaikkea roinaa kertynyt.
Kuten:
- 559 sähkökiekko mallia eturengas = 110mm leveä, käytetty (vielä ilman säätöyksikköä jne.)
- etuvetohaarukka koossa 406
Mietin että näistähän saisi kevääksi polvivammaiselle pyörän jolla voi ongelmatilanteessa nilkuttaa kotiin takaisin sähköllä.
Mitä siis kihisee mielessä, tähähän onkin sivuttu jokaisessa pidemmän tai keskipitkän rungon suunnitelmassa? http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 03&p=10974&
Suoralla etuvedolla oleva pitkärunkoinen pyörä jossa on sähköapu takana.
Lyhennehän on aina tärkeä joten se on siis SCLFWDEARW tai sinnepäin tai kuten Jukka ehdotti SCLFWDEARecumbent.

Ongelmana on tieteskin sen etuvedon ote (vetopito) maahan polkiessa. Keveyttä voisi kompensoida muutaman kilon lisäpainolla etupuolella. Etukiekkoon Nexus 8 jolla tulee kilo bonusta muihin vaihteistoihin ja laittamalla "etäohjauksen" alakautta voisi rungon päälle jalkojen väliin sijoittaa soveliaan levyisen akun.
Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 11:44
Kirjoittaja jori
Mikä ettei tuo toimisi ottaen huomioon tietenkin etuvedon pienen kitkakapasiteetin, Toisaalta tuo on hyvä, koska et sitten polje polveasi paskaksi liian kovilla voimilla, kun etupyörä sutii ja leikkaa liiat poljinvoimat.
Suosittelen, että laitat melko pystyn ohjausakselin, kun se kerran etäohjauksen takia on mahdollinen. Tähän on kaksi syytä. Pysty ohjausakseli siirtää painoa etupyörälle, tai siis siirtää etupyörää painon alle ja voit käyttää suoraa haarukkaa ja ketjulinjaa haarukkaputken takapuolella. Vinon ohjausakselin vaatima offsetti vaatii siirtämään ketjun haarukan etupuolella, mikä tekee polkemiseen ikävän jouston haarukan jouston takia. Minimaalinen offsetti (rake) siirtää myös kampikeskiön lähemmäs ohjausniveltä, joka puolestaan antaa lisää tilaa jaloille kääntyessä, jonka voit ulosmitata siirtämällä kampikeskiön alemmas tai vaihtamalla isomman etupyörän.
Ääriesimerkki tästä olisi tietenkin vertikaali ohjausnivel, jossa jättö olisi tehty negatiivisella offsetilla. No, offsettia ei kannata olla paljon tässäkään tapauksessa, koska ketjuvoima taivuttaa offsetillisen haarukan putkea.
Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 11:50
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Mikä ettei tuo toimisi ottaen huomioon tietenkin etuvedon pienen kitkakapasiteetin, Toisaalta tuo on hyvä, koska et sitten polje polveasi paskaksi liian kovilla voimilla, kun etupyörä sutii ja leikkaa liiat poljinvoimat.
Hätätilanteessa, kuten vaikka rikkaan ja kauniin lesken ohittaessa ja peesitilanteeseen hakeutuessa - voi aina kaasuttaa sähköllä perään.
jori kirjoitti:Suosittelen, että laitat melko pystyn ohjausakselin, kun se kerran etäohjauksen takia on mahdollinen.
Kuinka paljon on pysty? Noin vaikka astemittana. Jos ei laita valmista haarukankikkaretta eteen, mä voin tehdä ihan suoran haarukan = offsett 0 astetta.
Edit.
Tässä 10 asteen muutos = 78 astetta.

Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 11:54
Kirjoittaja PW
Ei kait se sutiminenkaan oo ongelma jos ei tartte jyrkkiä, hiekkapintasia, monttusia nyppylöitä ajaa varsinkaan hiljasella vauhdilla. Ja sähköllä tuuppaa jos meinaa sutia.
Ketjulinja tulis ilmeisesti ilman rissoja - mielenkiintosta ja yksinkertasta.
Petri
Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 12:00
Kirjoittaja jori
Ehdin aloittaa vastauksen ennen kysymystäsi tuonne edelliseen viestiin. 
Täysin suoralla haarukalla (offset 0) ei tietenkään voi pystyä ohjausniveltä laittaa, vaan sopivan jätön n. 50-70 mm saamiseksi täytyy ohjausakselin kulman olla 74-78 astetta. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Jos rakennat maltillisen negatiivisen offsetin (< 30 mm) voit käyttää pystympiäkin (81-85) ohjausakseleita edellä kuvaamillani hyödyin.
Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 12:04
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Ketjulinja tulis ilmeisesti ilman rissoja - mielenkiintosta ja yksinkertasta.
Paluupuolelle pitää laittaa rissa ettei ketju osu renkaaseen.
Ketju suurinpiirtein on nyt piirretty vihreellä.

Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 12:07
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Ehdin aloittaa vastauksen ennen kysymystäsi tuonne edelliseen viestiin. 
Täysin suoralla haarukalla (offset 0) ei tietenkään voi pystyä ohjausniveltä laittaa, vaan sopivan jätön n. 50-70 mm saamiseksi täytyy ohjausakselin kulman olla 74-78 astetta. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Jos rakennat maltillisen negatiivisen offsetin (< 30 mm) voit käyttää pystympiäkin (81-85) ohjausakseleita edellä kuvaamillani hyödyin.
Okei. Maltillinen negatiivinen offset kuulostaa niin hienolta että sehän pitäisi tehdä. Eikse ole enkuksi jotain: Moderate Negative Offset Fork.
Aatelkaas nyt miten paljon hienompi nimi rakkineelle tulee heti:
SCL FWD EARW MNO LWB
Edit:
Punainen linja - ohut on 81 asteen kulma. Ja paksu punainen tuottaa 30 asteen negatiivisen offsetin.

Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 12:22
Kirjoittaja jori
Valitettavasti joudut rakentamaan uuden haarukan, johon luot tuon negatiivisen offsetin.
Yksi mahdollisuus on tehdä se nykyisestä haarukasta kääntämällä se takaperin ja hitsaamalla vaihtajan korvake vasempaan haaraan takapuolelle, joka siis käännetyssä haarukassa on etupuolella ja oikealla. 
Sitten vaan ohjauskulma sellaiseksi, että jättö tulee oikean suuruiseksi =1,5 kertaa renkaan leveys.
Voisitko avata tuon lyhenteen merkinnät kirjoittamalla nimen auki (vaivaa, kun ei aukea kaikki minulle) ja laittaa tuo ensimmäinen ja negatiivisella offsetilla varustettu kuva päällekkäin, jotta niitä pääsee vertailemaan mm. akselivälin so. akselipainojen suhteen. Laita jättö samaksi molemmissa.
Re: DCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 12:40
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Valitettavasti joudut rakentamaan uuden haarukan, johon luot tuon negatiivisen offsetin.
Mä teen kokonaan uuden suorakaideputkesta.
jori kirjoitti:
Voisitko avata tuon lyhenteen merkinnät kirjoittamalla nimen auki (vaivaa, kun ei aukea kaikki minulle)
Vitsihän tämä on tieteskin. Mutta tokihan semmoista pitää elämässä olla.
Vihdetaank suora sana heteronormatiivisestä Straight sanasta teknisempään Direct sanaan.
DCL = Direct Chain Line = Suora ketjulinja
FWD = Front Wheel Drive = Etuveto
EARW = Electric Assist Rear Wheel = Sähköapu takana
MNO = Moderate Negative Offset = Maltillinen negatiivinen offset etuhaarukassa
LWB = Long Wheel Base = Pitkä Akselivälinen Runko
jori kirjoitti:
laittaa tuo ensimmäinen ja negatiivisella offsetilla varustettu kuva päällekkäin, jotta niitä pääsee vertailemaan mm. akselivälin so. akselipainojen suhteen. Laita jättö samaksi molemmissa.
Jep. Hetkinen.

Edit.
Ylemmän akseliväli piirroksessa: n. 143 cm
Alemman akseliväli piirroksessa: n. 133 cm
Re: SCLFWDEARW
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:09
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Yksi mahdollisuus on tehdä se nykyisestä haarukasta kääntämällä se takaperin ja hitsaamalla vaihtajan korvake vasempaan haaraan takapuolelle, joka siis käännetyssä haarukassa on etupuolella ja oikealla. 
Tosiaan.
Iiseintähän on heittää siihen vaan haarukka nurinpäin. Tähän tulee Nexus 8 joten edes tota korvaketta ei tarvi. Pitää vaan leventää yhtä lastenpyörästä otettua tonnin painoista haarukkaa sopivaksi ja se on siinä!
Mullahan oli viimeksi metodina lyödä kiila siihen haarukkaan ja sillä leviää oikein mainiosti.
Edit. Tai siis. Mitä välii. Kun ei tarvi sitä korvaketta niin sen valmiin vaan flippaa ja ei tarvi ees levittää. Toisaalta. Ei se nt kovin iso homma ole ja sitten on vielä yksi jemmassa jossa on korvakkeet!
Re: DCL FWD EARW MNOF LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:31
Kirjoittaja jori
Negatiivisella offsetilla etupyörän akselipaino on 40% kuskin painosta, positiivisella 37%. Ei paljon eroa, mutta jotain kuitenkin ja lyhyempi ja käsiteltävämpi pyörä. Sutimaton veto paranee siis noin 8% pystymmällä ohjauskulmalla. Nojanallen Stern3:ssa on tällainen pystyllä kulmalla ja etäohjauksella toteutettu etuveto.

Re: DCL FWD EARW MNOF LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:32
Kirjoittaja PW
Tarviikohan oikeesti tuota paluurissaa ? Jos eturatasta siirtää vielä aavistuksen taaksepäin saattas toimii ilmankin.
Miten tuo etäohjaus vaikuttaa siihen ett ohjauskulma voi olla pystympi ?
Petri
Re: DCL FWD EARW MNOF LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:35
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Tarviikohan oikeesti tuota paluurissaa ? Jos eturatasta siirtää vielä aavistuksen taaksepäin saattas toimii ilmankin.
Jos veto menis suoraan siinä haarukan vieressä samaan suuntaan niin ei tulis turhaan lisää rasitusta.
PW kirjoitti:
Miten tuo etäohjaus vaikuttaa siihen ett ohjauskulma voi olla pystympi ?
Ei kai sillä ole merkitystä. Tässä nyt sattuu Nallella semmoinen olemaan.
Mä olin aatellu sitä kahdesta syystä.
- Tulis semmoinen tehtyy ja opittua
- Jäis akulle tilaa sinne ohjaustangon eteen. Ei tarttis kuljettaa ohjaustanko siis sen yli - jää pystysuunnassa tilaa.
Re: DCL FWD EARW MNOF LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:42
Kirjoittaja jviirret
Saahan tällaisesta vaikka kuinka etupainoisen, kunhan vain kääntää rohkeasti haarukkaa, esim. minq:

En kyllä tuossa luottaisi enää normaaleihin ohjauslaakereihin.
Jukka
Re: DCL FWD EARW MNOF LWB
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 13:43
Kirjoittaja jori
Paluurissa on hyvä olla, koska ketju putoaa rattaalta muuten ohjaus vinossa taaksepäin poljettaessa, varsinkin, jos on ketjuvaihteet. Napavaihteella saattaisi toimia ilmankin, joskin kääntäminen vaatii lisää ketjua, joten kiristin tarvitaan kuitenkin. 
Minqissakin on laitettu putoamisen estävät levyt molemmin puolin. Katselin tuota Minqin geometriaa. Näyttäisi siltä, että ketjulinja on haarukan kanssa linjassa, muttei ohjausakselin, joten vetelee ajettaessa ja iso offsetti joustaa. Kampikeskiön pitäisi olla 50 mm, jopa enemmän taaempana, niin ei vetelisi.

