Sivu 1/13

VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 21:41
Kirjoittaja Lizard100

Tässä uusin innoitukseni.

Oli pakko aloittaa puhtaalta pöydältä, kun huomasin, että ketjuja piti laittaa kaksi edelliseen.

Parasta tässä on kuitenkin hyvä matala ajoasento ( kädet ei oo eessä kuten VARNAssa olisi ), joka takaa kohtuullisen huippunopeuden 200 metrin kisaa varten.

Lisäksi tähän mahtuu iso kaiffari ja ns "poor mans area ruling" tapahtuu myös.

Otsapintaa on enemmän kuin VARNAssa ( pitääkin olla 110 kiloselle 193 senttiselle ), mutta vähemmän kuin EIVIE III:ssa.

Ohjaus on kuten monessa muussakin, mutta liikkeet viety äärimmäisen pieniksi yliohjaamisen eliminoimiseksi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 21:47
Kirjoittaja Pastori

Rupea vaikka pahvista skissailemaan mallia - pääset työn alkuun konkreettisesti. Niin tein taannoin itsekin.

Kuva


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 21:55
Kirjoittaja Syväri

Yks huomio näin alkuun: etupyörä ei nykymallissa mahdu juuri kääntymään oikealle kun ottaa eturattaaseen.

Kannatan pastorin ehdotusta :)


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 21:56
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:

Rupea vaikka pahvista skissailemaan mallia - pääset työn alkuun konkreettisesti. Niin tein taannoin itsekin.

Kuva

Joo kyllä..jonkinlainen konkreettinen 3D tutkielma jossa ohjauksen ja voimansiirron voi testata on tarpeellinen...jotta kaikki toimii ja löysät saadaan puristettua ulos.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 22:00
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:

Yks huomio näin alkuun: etupyörä ei nykymallissa mahdu juuri kääntymään oikealle kun ottaa eturattaaseen.

Kannatan pastorin ehdotusta :)

Etupyörähän tässä ei käännykkään vaan on takaohjaus.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 10:33
Kirjoittaja Lizard100

Tässä muuten tuo takaohjaus toimii toisinpäin kuin Sakarin SH2:ssa...eli kääntyy sinne minne työnnetään. Aivan kuten lentokoneen sivuperäsimissä.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 10:56
Kirjoittaja jviirret

Tämän tyyppinenkin velomobile on jo olemassa, Velayo: http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/

Jukka


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 11:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Lukases toi ketju sit kun on tylsää, siinä on koluttu takaohjausta ja saatu jotain aikaiseksikin...
Mutta ei kannata sitten siihen ketjuun enään vastata...
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =rws#p9685


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 12:15
Kirjoittaja Lizard100

Joo kiitos linkistä.

Tässä 2-pyöräinen takaohjauksella;

Erittäin epävakaan tuntuinen...3 pyöräinen on varmaan vakaampi. Delta ehken tadpolea parempi ?

Akseliväli esityksessäni 1200 mm.

Thrust SSC on takaohjauksella...Bugatti Veyron ei ole;

Mietin tuollaista optiota tähän että ohjaussauvojen päissä olisi kaksi eri kiinnityskohtaa työntötangoille takaohjaukselle...toinen nopeusajoon ( pienet liikkeet 1/3 normaalista ) ja sitten työpaikkajoon isommat liikkeet. Se voisi olla lääke saada se erittäin vakaaksi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 12:39
Kirjoittaja Lizard100

Tässä muuten 5 astetta käännettynä molemmat pyörät vasemmalle kääntymistä varten ( ehkä liikaakin optiota ? ).

Huomasin että haarukoita yhdistävä tanko jää lyhyeksi kun poikkeuttaa 5 astetta...eli se pitää sijoittaa uusiksi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 12:54
Kirjoittaja Lizard100

Aiemmin sanoin että tämän frontal area on isompi kuin VARNAssa..se pitää paikkaansa, mutta poikkileikkausten maksimi poikkipinta-ala näyttää olevan vain 0.158 m2 luokkaa ( vaikka 10 cm Varnaa leveämpi hartioista )..joten se ns. poor mans area ruling taitaa toimia.

:wink:

Tässä 133 km/t liikkuva laite; http://www.varnahandcycles.com/gallery/g12.jpg

Tossa Varnassa on vielä alempana polkimet kuin tässä. Tarvinnee tuunata vielä.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 12:27
Kirjoittaja Syväri

Pienikin ohjausliike, tai ihan polkuvoimat, niin rst levy menee mutkalle enemmän kuin tavallinen vanne tarvisi tilaa :roll: bonuksena painaa enemmän.

Tuosta katteen muodosta sen verran, polvet nousee kattoon asti ja siellä on tilaa piirretty vain päälle - todellinen tilantarve lienee enemmän.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 13:12
Kirjoittaja MikaL

Leikkauskuva taitaa olla siitä pään kohdalta. Polvien kohdalla kate on leveämpi, mutta melko ahtaalta silti vaikuttaa. Kypärää ei auta päähän myöskään laittaa.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 16:15
Kirjoittaja Lizard100
MikaL kirjoitti:

Leikkauskuva taitaa olla siitä pään kohdalta. Polvien kohdalla kate on leveämpi, mutta melko ahtaalta silti vaikuttaa. Kypärää ei auta päähän myöskään laittaa.

Joo kyllä leikkauskohta on kohtuu hyvin indikoitu.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 15 Joulu 2012, 16:16
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:

Pienikin ohjausliike, tai ihan polkuvoimat, niin rst levy menee mutkalle enemmän kuin tavallinen vanne tarvisi tilaa :roll: bonuksena painaa enemmän.

Tuosta katteen muodosta sen verran, polvet nousee kattoon asti ja siellä on tilaa piirretty vain päälle - todellinen tilantarve lienee enemmän.

Viitannet tähän 14 mm ohueseen takakiekkoon ?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 6&start=30

No se ei ole ihan koko rakenne vaan selostus siitä kuinka ohut se vanne on ( 14 - 21 mm ).