Löysin yllättäen pyöränluovuttajan ja rupesin ensi kertaa hajottamaan polkupyörää osiinsa. Jo tuli ongelmaa etupyörästä. Oheisessa kuvassa näkyy napaa avattuna. Siihen pitäisi saada menemään kiinteä akseli. Kaavailemassani Atomic Zombie-projektissa laakerointi tapahtuu nimittäin - navan sijasta - rungossa käyttäen toisaalla käsiteltyjä pillow blockeja eli pystylaakeriyksiköitä.
Ongelma on akselin vahvuus. Kuvassa näkyvän mustan aukon läpimitta on hiukan yli 10mm (yli 10, alle 11). Kuulat otetaan jatkossa pois; jätin ne kuvaan esittämään entistä laakerointia. Osaisiko joku sanoa, kuuluuko kuulien alla oleva kulhon tapainen (vaalea metalli) laakeriin vai napaan? Jos se kuuluu laakeriin, niin se pitänee poistaa. Mutta ihan nykäisemällä se ei lähde. Navan sisäinen läpimitta näyttää olevan selvästi suurempi kuin kulhossa olevan aukon (mainittu hiukan yli 10mm).
Asialla on siksi väliä, että (valurautaisia) pystylaakeriyksiköitä näyttää löytyvän vain 12mm:stä ylöspäin. Pienemmät ovat alumiinista, joka taas ei taida oikein sopia yhteen teräksisen akselin kanssa.
Sun pitää lyörä nuo laakerikupit pois. Sen jälkeen sinne sopii huomattavasti paksumpi akseli. Kupit saat parhaiten pois kun lämmität niitä ja lyöt jollain akselin pätkällä ne takakautta pois. Jos ei ole vehkeitä millä lämmittää , niin koita halkasta sahaamalla .
En näistä laakereistakaan mitään tiedä mutt jos tommonen pukkilakeri on alumiininen, eiks se ite laakeri kuitenkin ole terästä ? Tai oli nyt mitä hyvänsä niin kait siihen voi teräs akselin laittaa ? Nuo valurautaset kuullostaa vaan ihan hirveen painavilta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En näistä laakereistakaan mitään tiedä mutt jos tommonen pukkilakeri on alumiininen, eiks se ite laakeri kuitenkin ole terästä ? Tai oli nyt mitä hyvänsä niin kait siihen voi teräs akselin laittaa ? Nuo valurautaset kuullostaa vaan ihan hirveen painavilta.
Petri
Joo, itse laakerit on terästä tai en ainakaa yhtäkään alumiinista laakeria ole nähnyt.. Minkähän vahvusta akselia ne trikeissä käyttää?
Rakentajan kannattas käydä vilkasemassa Jukan nojapyörä sivuilla vastaavan tyyppistä naparatkasua. Ainakin highraserin takanapa on tehty tuolla systeemillä - tietysti joudut soveltamaan. Jukka tais käyttää akselina putkea jos en väärin muista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sun pitää lyörä nuo laakerikupit pois. Sen jälkeen sinne sopii huomattavasti paksumpi akseli.
Tämä toimii; kiitos. Sieltä paljastuikin tila 3/4"-akselille, ihan niinkuin Atomic Zombie lupasi. Mutta... Oheisesta kuvasta näkyy, että aukko ei ole säännöllinen ympyrä niinkuin odotin. Outo juttu - miten tuohon reikään saa akselin menemään suoraan?
No, onhan jo akselin kiinnittäminen sinänsä minulle iso ongelma. Tai on se siis AZ:llekin, koska ohjeessa neuvotaan vaihtamaan navat eli siis tekemään uudet 2 napaa delta-triken takapyöriä varten. Syy on se, että alkuperäiset navat ovat alumiinia, ja niihin on vaikea hitsata terästä, josta AZ tekee sen akselin. Ensin siis pitäisi purkaa 2x48 puolaa, sitten tehdä alumiininavasta 2 teräskopiota ja porata niihin 2x48 reikää ja sitten taas puolata 2 pyörää ja sitten... Rihtaamistako se on? Aika paljon hommaa.
Rakentajan kannattas käydä vilkasemassa Jukan nojapyörä sivuilla vastaavan tyyppistä naparatkasua. Ainakin highraserin takanapa on tehty tuolla systeemillä - tietysti joudut soveltamaan. Jukka tais käyttää akselina putkea jos en väärin muista.
Joo, 20mm putki on akselina. Sen toiseen päähän hitsasin prikan ja pienensin sitä niin paljon että meni laakerikupin tilalle napaan. Toisella puolella akseli keskittyy holkin avulla vapaarattaaseen. Minulla siis kyseessä takarengas:
Jajångå kirjoitti:
No, onhan jo akselin kiinnittäminen sinänsä minulle iso ongelma. Tai on se siis AZ:llekin, koska ohjeessa neuvotaan vaihtamaan navat eli siis tekemään uudet 2 napaa delta-triken takapyöriä varten. Syy on se, että alkuperäiset navat ovat alumiinia, ja niihin on vaikea hitsata terästä, josta AZ tekee sen akselin. Ensin siis pitäisi purkaa 2x48 puolaa, sitten tehdä alumiininavasta 2 teräskopiota ja porata niihin 2x48 reikää ja sitten taas puolata 2 pyörää ja sitten... Rihtaamistako se on? Aika paljon hommaa.
Toinen syy on navan ja pinnojen kestävyys. Tavalliset pyöränrenkaat kun kallistuvat mutkissa niin niihin ei tule sivuttaista rasitusta kuten kallistelemattomissa kolmipyörissä. Itse en tekis edes kopiota alumiininavasta vaan laipat olisivat suuremmat kuin alkuperäiset ja kauempana toisistaan. Silloin voisi käyttää samoja pinnoja ja pinnoihin kohdistuvat voimat olisivat pienempiä.
Kaiken kaikkiaan tuollainen trike on hyvin haastava ensimmäiseksi projektiksi. Paljon yksinkertaisempi tehdä kaksipyöräinen tai trike hyödyntäen polkupyörän kiekot sellaisenaan, tähän tyyliin:
Minä kun en jotenkin millään pysty hyväksymään AtomicZombien delta-trikeen kuuluvaa uusien teräksisten napojen rakentamista takapyöriin vain siksi, että niihin voitaisiin hitsata teräksinen taka-akseli. Normaalin pyörän navat kun ovat alumiinia eivätkä terästä.
Ainoa vaihtoehto, jonka olen keksinyt, on porata reikä alumiininavan ja teräsakselin läpi ja ruuvata ne sen avulla toisiinsa kiinni. Mutta tässä ideassa on varmaan joku vika?
Vanhemmissa pyörissä on rautaiset navat, eli sellaisiakin voi koittaa etsiä vaihtoehtona...
Melkein voisin väittää että halvimmat navat ovat yhä terästä, esim lasten pyörissä...
Jos ne ruuvaa toisiinsa sen jälkeen kun sovite on tehty tosi tiukaksi niin jos napakehä kestää repeämättä niin ei siinä pitäisi ongelmia tulla.
Suosittelen kokeilemaan jos on joutilaita osia, pitäisi teoriassa toimia...
Tuossa kannattaa katsoa että navan ja "ruuvin" kiinnityksessä ei ole välystä, koska muuten se syösitä reikää pikkuhiljaa isommaksi jos se antaa myöten..
Eikös sen akselin saa pulttaamalla siihen napaan, niinku Jukka tuossa ylempänä on tehnyt. Akselin päihin kierteet ja mutterilla kiinni, sopivat stopparit tietysti napojen toiselle puolen soveltaen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös sen akselin saa pulttaamalla siihen napaan, niinku Jukka tuossa ylempänä on tehnyt. Akselin päihin kierteet ja mutterilla kiinni, sopivat stopparit tietysti napojen toiselle puolen soveltaen.
Petri
Kiitos, mutta kun minä en ymmärrä, miten Jukka on sen tehnyt, siis miten akseli pysyy paikallaan navan suhteen. En erota valokuvista kierteitä.
Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu. Korostettakoon, että olen aivan aloittelija. En osaa kuvitella, mitä esimerkiksi yhdessä valokuvista näkyvän keskiön sisällä on. Ja "holkkien", "prikkojen" ja "stopparien" koot, laadut yms. eivät ole minulle itsestäänselviä.
Jukalla on 20mm putki akselina ja napa, rattaat ja laakerit on pultattu yhteen näiden läpimenevällä pultilla tai kierretangolla. Jos joudut käyttämään ohuempaa umpiakselia päihin pitäs tehdä kait kierteet ja toiselle puolen akseliin hitsata tai muuten kiinnittää prikka/stoppari jota vasten paketti puristetaan. Vähän hankala neuvoo kovin yksityiskohtaisesti kun ei oo kuvia nähtävillä.
Joku jo aikasemmin totesi ettei tämä malli oo niitä helpoimpia nojakkeja valmistaa
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jukalla on 20mm putki akselina ja napa, rattaat ja laakerit on pultattu yhteen näiden läpimenevällä pultilla tai kierretangolla. Jos joudut käyttämään ohuempaa umpiakselia päihin pitäs tehdä kait kierteet ja toiselle puolen akseliin hitsata tai muuten kiinnittää prikka/stoppari jota vasten paketti puristetaan. Vähän hankala neuvoo kovin yksityiskohtaisesti kun ei oo kuvia nähtävillä.
Joku jo aikasemmin totesi ettei tämä malli oo niitä helpoimpia nojakkeja valmistaa
Petri
Olen eri nojakeissa käyttänyt erilaisia ratkaisuja. Jos kiekko on kiinni rungossa vain toiselta puoleltaan (siis ilman haarukkaa), kätevimmäksi on osoittautunut kiekon laakeripesien poistot ja asentamalla niiden tilalle urakuulalaakerit. Akselina olen käyttänyt sopivan mittaista joko 10 tai 12 mm:n teräspulttia (jonka päässä siis on siis kierteet). Akselin olen kiinnittänyt runkoon mutterein ja prikoin omatekoisella sovitteella.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ongelmahan on miten napa ja akseli saadaan liitettyä niin tanakasti toisiinsa etteivät irtoa kovassakaan ponnistuksessa. Nähdäkseni se on tehtävissä Jukan mallin mukaan josta lisäinfoa kotisivuillaan, tai yksinkertaisesti poraa reiän ja laittaa pultin läpi sekä navasta että akselista. Akseli ja napa on sovitettava toisiinsa joko koneistamalla tai väliholkeilla. Sorvari kannattaisi kuulua kaveripiiriin. Myöskin tästä huomaa että atomiczombin tapa tehdä akseli ja napa onkin jopa helpompi. Onhan ne tämän miettineet...
Olen eri nojakeissa käyttänyt erilaisia ratkaisuja. Jos kiekko on kiinni rungossa vain toiselta puoleltaan (siis ilman haarukkaa), kätevimmäksi on osoittautunut kiekon laakeripesien poistot ja asentamalla niiden tilalle urakuulalaakerit. Akselina olen käyttänyt sopivan mittaista joko 10 tai 12 mm:n teräspulttia (jonka päässä siis on siis kierteet). Akselin olen kiinnittänyt runkoon mutterein ja prikoin omatekoisella sovitteella.
Ahaa, tämä alkaa tuntua ymmärrettävältä. Urakuulalaakeri siis on sellainen, jossa on kaksi sisäkkäistä rengasta ja niiden välissä kuulat:
Näitä käytettäessä kumpaankin takapyörään tarvitaan ilmeisesti vain ihan lyhyt akseli, ja runkoon ei tarvita laakereita. Tämä on minusta tosi hyvä, koska ajattelin ennemmin etuvetoa. AtomicZombien delta-rike on takavetoinen, mitä varten tarvitaan pitkä taka-akseli - ja pitkää akselia tarvitaan myös levyjarrun kiinnittämiseen. Jälkimmäinen varsinkin on minulle liian monimutkaista.
Mutta kun en ole laakereidenkaan asiantuntija, niin joudun kysymään: pitääkö tuommoinen laakeri kiinnittää johonkin pysyvästi? Pyörää hajottaessani nimittäin löysin sieltä laakerit, jotka eivät olleet varsinaisesti kiinni missään. Ne vain oli jotenkin puristettu navan reunoille (kuva on ketjun viestissä nro 1 ylhäällä).