Bilteman Yosemite + Cruz bike conversio kit

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KlausS

Bilteman Yosemite + Cruz bike conversio kit

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Sain kuningasajatuksen kesken joulukiireen ja ajattelin vaivata teitä tällä, ehkä vähemmän loppuun mietityltä päähänpistolta. Syy tällaiseen ajatuksen poikaseen löytyy foorumin aiemmasta keskusteluosuudesta "täysjousitettu off-road nojakki” , jota olen näinä umpitalven päivinä tarkkaan lukenut. Erityisesti Wackyn fatbike-meta (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 253#p40253) herättää minussa puhdasta kateutta.. Haluan samanlaisen.. mutta.. ilman vaivaa ja ilman rahaa. Myönnän, että tuo yhtälö on mahdoton :)
Aikani näissä vähemmän jouluhenkisissä tunteissa kieriskeltyäni sain ajatuksen tilata Cruz biken sivustolta http://www.cruzbike.com/conversion-kit heidän conversio kit sarjan, jolla voi tehdä Bilteman halppis-Yosemite maastopyörästä takajousitetun nojakin.

Bilteman 26” maasto-Yosemite, hinta 179€
Bilteman 26” maasto-Yosemite, hinta 179€
Yosemite.jpg (44.19 KiB) Katsottu 4917 kertaa
Lopputulos conversio kitin kanssa olisi suunnilleen tällainen.
Lopputulos conversio kitin kanssa olisi suunnilleen tällainen.
CZ_bike-Sofrider.jpg (18.74 KiB) Katsottu 4917 kertaa

Minulla on kyllä ollut sellainen pinttynyt käsitys, että kaikki mitä Biltema myy on silkkaa skeidaa ja Yosemite maastopyörä on sellainen millä naapurin kakarat kiertää pihaa, koska sillä ei uskalla kauemmaksi. Eli vaikka lisäisin halppismaasturiini tuon conversio kitin, niin kateus Wackyn fatbikea kohtaan ei helpota, koska silloin minulla olisi nojapyörä-Yosemite, jolla en naapurin kakaroiden tavoin uskaltaisi kotipihaa kauemmaksi.
Tämän jälkeen minun pitäisi vaihtaa pyörästä kaikki liikkuvat osat ja siinähän ymmärtääkseni palaa rahaa. Kuitenkin jos näissä tyydyn kohtuuteen, esim. Shimanon Deore-sarjaan, niin kokonaiskustannukset jäävät alle tonniin.

Hatarat laskelmani ovat seuraavia:
Cruz bike conversio kit $395 (298€ + rahti + tulli)
Yosemite Cross Country 26" 179€
Jäykkä etuhaarukka 30€
Navat, keskiö, vaihteisto, jarrut paljon, mutta alle 400€

Sanokaas ennen kuin tilailen mitään, niin onko tässä järkeä?

Joulunalus terveiset -Klasu-

Viimeksi muokannut KlausS, 21 Joulu 2012, 12:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syväri
Sisällöntuottaja

Re: Bilteman Yosemite + Cruz bike conversio kit

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tuskin sentään kaikkia osia joudut vaihtamaan, tai kannattaa ne ajaa loppuun kuitenkin ensin. Sanoisin että parisataa laskelmasta pois..

En kyllä tiiä ite näistä, nojapyöräsi kuva -ketjussa oli jonkun kertomus tällaisesta joten lukaseppa läpi jos et vielä ole.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=330

Onhan nuo täysjousto nojakit aika suolasen hintasia noin muuten, jotain 2000e päälle..

jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No jos välttämättä tuollaisen pyörän haluaa... Itse hankkisin mieluummin käytetyn tehdaspyörän. Osista kun alkaa tekemään niin helposti arvioi työmäärän ja pikkunippeleiden hankintakulut alakanttiin. Pyörä on sijoitus siinä mielessä missä kaikki muukin kiinteä omaisuus. Ostohinnan lisäksi hyvä huomioida arvioitu jälleenmyyntihinta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kannattaa käydä kierätyskeskuksissa ja erillaisissa työttömien pyöräpajoista kysymässä . Voi löytyy parempi runko , tai jopa pyörä. Tuo Biltsun pyörä ei kyllä kestä raavaitten miesten alla. Siinä on jokunen akileen kantapää. Yksi on tuo takahaarukan ripustus runkoon. Toinen on tuo "jousituksen " surkea laatu. :wink:

KlausS

Syväri kirjoitti:

En kyllä tiiä ite näistä, nojapyöräsi kuva -ketjussa oli jonkun kertomus tällaisesta joten lukaseppa läpi jos et vielä ole.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=330

Kiitos Syväri huomautuksesta. Jorhar oli tosiaan alkuvuodesta tuollaisen muuntosarjan tilannut rapakon takaa ja sen toimitusaika oli kolmisen viikkoa. Hintaa oli rahteineen ja veroineen tullut suolaiset 500€.. :(

-Klasu-

Viimeksi muokannut KlausS, 21 Joulu 2012, 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pastori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kokonaissumma 7-800€

Lentolippu Hollantiin ja käytetty M5 Shock Proof 451.

http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... f-451.html

KlausS

Pastori kirjoitti:

Kokonaissumma 7-800€

Tätä arvelin.. mutta sitten pyörän kyljessä ei lue Yosemite :D

Pastori
Viesti:

Se pitäis sitten askarrella se tarra ihan ite :) Sehän karkottais rosvot.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

KlausS kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kokonaissumma 7-800€

Tätä arvelin.. mutta sitten pyörän kyljessä ei lue Yosemite :D

Voin kyllä sanoa ettei se ole kunniaksi. Siksi maalasin omani. Etenkin jos sopivasti hitsailet niin palaneet maalit ja Yosemite-tarrat on hämmentävä näky. Ei jää epäselväksi että on omavalmiste.

Suosittelen että yrität löytää romuna tollasen 26" lasten "maastopyörän". Sellasen jossa on Y-runko ja mahdollisimman matala. Saat penkin alemmas ja keskiötä ylemmäs, parempi ajaa ja aerodynaamisempi.

Tuo konversio toiminee myös joustokeulan kanssa, onhan niillä Quest ja mikälie toinenkin malli joissa on ohjainputkesta joustava etuhaarukka. Kun kerran täysjoustoa haluat. Toinen vaihtoehto on unohtaa joustot ja pitää huoli että tuhdimpaa gummia mahtuu pyörimään.

Mun off-roaderi on talvisessa pyörätiekäytössä ok. Mutta ei sillä oikeesti pääse eikä viitsi ajaa kovaa "maantie" -olosuhteissa. Sitä joustoa on joka suuntaan ja ohjaus vauhdeissa vetelee kuin lantikalla. MBB:llä lienee vielä pahempi.

Mun Vendetta-kloonin kustannus oli 100-150 €. Off-roaderin jotain 500 paikkeilla. Kun ei rungoista tarvinnu mitään maksaa ja osat löyty nurkista pääosin. Keräämällä nurkkiin muutaman romupyörän niin ei välttämättä tarvi pahemmin hankkia osia että saa vehkeen ajoon, ja hankkii sitten niitä osia tarpeen mukaan. Mun strategia ja hyvin on toiminu. Toisaalta sekä lowracer että MetaPhysic on kumpikin käytännössä nyt kokonaan uusilla osilla. Mutta saipahan vuosikausia niille maksuaikaa :D

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Se pitäis sitten askarrella se tarra ihan ite :) Sehän karkottais rosvot.

Ei sen rujolta tarvi näyttää karkottaakseen rosvot. MBB:llä tuskin yksikään rosvo ajaa pois. Jätä uudet osat ostamatta, hanki vanhoja 80-90 luvuilta niin ei taatusti kelpaa nykyisille laatukelpoisille varkaille (kuten ei kelpaa Bilteman pyörätkään, samasta syystä).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Pastori
Viesti:

Komppaan Mikaa siinä että ryhdyt rakentamaan itse! Siinä vaan oppii enemmän.

KlausS

Pastori kirjoitti:

Minulla on ongelma.. tuota.. Asun erityisasuinalueella nimeltä Helsinki, jonne aikuisopistojen kurssitarjonnasta päätellen on kerääntynyt Suomen sisätyöntekijät. Ilmeisesti kukkasidostataidolla ja pyörän rakentamisella ei ole mitään yhteistä.
Toki työpaikkani vieressä on tykinkuula –niminen pyöräkerho, mutta poliisi teki sinne kuukausi sitten ratsian ja nyt siellä on ollut vähän hiljaisempaa.
Ehkä minun on parempi keskittyä siihen mitä muutkin helsinkiläiset osaavat.. kuluttamiseen :(

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

KlausS kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Minulla on ongelma.. tuota.. Asun erityisasuinalueella nimeltä Helsinki, jonne aikuisopistojen kurssitarjonnasta päätellen on kerääntynyt Suomen sisätyöntekijät. Ilmeisesti kukkasidostataidolla ja pyörän rakentamisella ei ole mitään yhteistä.
Toki työpaikkani vieressä on tykinkuula –niminen pyöräkerho, mutta poliisi teki sinne kuukausi sitten ratsian ja nyt siellä on ollut vähän hiljaisempaa.
Ehkä minun on parempi keskittyä siihen mitä muutkin helsinkiläiset osaavat.. kuluttamiseen :(

I feel your pain...

janx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Suhtautuisin Yosemiten etuhaarukkaan ja sen kestävyyteen varauksella. Tämä on minun mielipiteeni. (Lisäys: näin olet tehnytkin, hyvä :))

Olen huomannut saman, että Etelä-Suomen metropolialueella eletään metallikäsityötyhjiössä julkisen tarjonnan osalta. Metallitöitä on Vantaan työväenopistossa, mutta se on 99e ja aina täynnä. Ilmoittauduin ympäryskunnan työväenkurssille, joka sekin on täynnä ja 40 km päässä. Ei ole siis takeita sinnekään pääsystä, mutta hinta oli neljäs osa. Tosin en tiedä onko enää tarvettakaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Minun jos pitäisi tuollanen tehdä olkkarissa niin hommaisin 2 pyörää joista toisen takapään sahaisin irti ja laittaisin se toisen pyörän etuhaarukkaan kiinni.
Ei tuossa pitäs tarvia hitsata eikä muutakaan kun kattelee kaikki romulootat ja sekatavarakauppojen romu hyllyt...
Teoriassa varmaan porakoneella ja rautasahalla pärjäis ihan hyvin, enkä edes keksinyt vielä mihin sitä porakonetta pakosta tarvisi...

Säästäisi ison kasan rahaa, jos ois ilkee niin vaikka ostaa biltsusta tollasen edellämainitsemasi jousitetun fillarin kaveriksi sellasen 99€ maasturin josta itsekkin omani kasasin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin