Sivu 1/2

HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 19:32
Kirjoittaja Jajångå

Olen tuijotellut pitkään HIPPARION Protohippus 3:n kuvaa (http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Hipsu3sivukuva.jpg) ja pohtinut sen keskivaiheilla olevaa iskunvaimentimen näköistä osaa. Joku jousi tai tai vaimennin se varmaan on, mutta minkätyyppinen? Olisiko se jossain luonnossa nähtävissä? Onko niitä kaupan? Missä? Tietäisikö kukaan?


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 19:45
Kirjoittaja PW

Se on kait ohjauksen (iskun)vaimennin mikä lie oikee termi. Varmaan kaupallinen valmiste, viisaammat ketokoon mistä niitä saa. Eikös Eskon sivuilta löydy tarkempaa tietoo ?

Petri


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 20:51
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Se on kait ohjauksen (iskun)vaimennin mikä lie oikee termi. Varmaan kaupallinen valmiste, viisaammat ketokoon mistä niitä saa. Eikös Eskon sivuilta löydy tarkempaa tietoo ?

Petri

Eskon sivuilla Hipparion1 osaluettelossa on mainittu Tourmax. http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5.html
Onkohan tuo välttämätön, ei ainakaan muissa pythontrikeissä taida olla ?
Petri


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 23:12
Kirjoittaja Jajångå
PW kirjoitti:

Eskon sivuilla Hipparion1 osaluettelossa on mainittu Tourmax. http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5.html
Onkohan tuo välttämätön, ei ainakaan muissa pythontrikeissä taida olla ?
Petri

Ahaa, joo. Tuo Tourmax ei oikein auta googlauksessa, mutta "steering damper" tai "steering stabilizer" tuottavat tuloksiakin. Kysymys näyttää olevan komponentista, jota enemmänkin myydään moottori- kuin polkupyöräkäyttöön.

Oli miten oli, Hipparionin Prototyypin 1 yhteydessä (http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5eng.html) sanotaan, että "there MUST be a steering damper to make fast driving stable." Eli ohjauksen vaimennin PITÄÄ olla. No, kun otetaan huomioon, että Prototyyppi 1 valmistui vuonna 1998, minusta on mahdollista, että tuolloin oli olemassa valmistaja Tourmax, joka teki näitä "steering damper"eita. Nyt (2012) sitten näyttää siltä, että tämännimistä valmistajaa ei ole. Nimi kyllä on käytössä - muiden muassa jollakin rintaliivienkin valmistajalla.

Silti, ymmärtääkseni "steering damper"eita edelleen tehdään, mutta ei ehkä Tourmax-merkkisiä (korjatkaa, jos olen väärässä). Sopivan komponentin löytämistä voi tietysti vaikeuttaa se, että moottoripyörissä yleensä on paljon enemmän massaa kuin polkupyörissä.

Mielenkiintoista on minusta "steering damper" eissa se, että sikäli kuin ymmärrän, ne asennetaan olemassaolevan jousituksen/iskunvaimennuksen rinnalle, ei siis sarjaan sen kanssa. Toisin sanoen, "steering damper" täydentää jousitusta/iskunvaimennusta - se ei korvaa sitä.


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 23:15
Kirjoittaja Pastori

Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 21 Joulu 2012, 23:39
Kirjoittaja jviirret
Jajångå kirjoitti:

Oli miten oli, Hipparionin Prototyypin 1 yhteydessä (http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5eng.html) sanotaan, että "there MUST be a steering damper to make fast driving stable." Eli ohjauksen vaimennin PITÄÄ olla.

Yksikään python trike kuski ei ole tainnut missään kirjoittaa kaipaavansa tuota vaimenninta. Suurin erohan pythoneiden ja Eskon hipparionin välillä on nivelen kulma, Pythoneissa se on pystympänä. Eli jos tuon tyyppistä trikeä suunnittelet niin laita nivel vähän pystymmäs. Itsekkin ajelin tällaisella pari talvea: http://www.kotinet.com/ninajukk/hipparion.htm

Jukka


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 09:11
Kirjoittaja Jajångå
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 09:33
Kirjoittaja Jajångå
jviirret kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:

Oli miten oli, Hipparionin Prototyypin 1 yhteydessä (http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5eng.html) sanotaan, että "there MUST be a steering damper to make fast driving stable." Eli ohjauksen vaimennin PITÄÄ olla.

Yksikään python trike kuski ei ole tainnut missään kirjoittaa kaipaavansa tuota vaimenninta.

Olisi tietysti kiva, jos sitä ei tarvitse. Näkemäni hinnat ovat nimittäin satoja dollareita. Mutta ei kai se, että python-trike-kuskit eivät sitä kaipaa, sinänsä osoita sen tarpeettomuutta? Ehkä he eivät vain koskaan ole sitä kokeilleet.

jviirret kirjoitti:

Suurin erohan pythoneiden ja Eskon hipparionin välillä on nivelen kulma, Pythoneissa se on pystympänä. Eli jos tuon tyyppistä trikeä suunnittelet niin laita nivel vähän pystymmäs.

Yhden jutun älysin vasta Hipparion-sivujen viidennellä (kai) lukukerralla: "takapyörien kallistus pystysuorasta n. 4 astetta". 4 astetta ei tietysti kuulosta paljolta. Mutta joku vaikutus silläkin kai on.

jviirret kirjoitti:

Itsekkin ajelin tällaisella pari talvea: http://www.kotinet.com/ninajukk/hipparion.htm

Jukka

Juu, minä tuota sinun talviajoasi ihmettelin kovasti. Laskeskelin, että trikellä edetäkseen joutuu tekemään lumeen suunnilleen kolme kertaa niin paljon uria kuin kaksipyöräisellä.


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 09:50
Kirjoittaja Esko M

Juu, se on ohjausiskunvaimennin Tourmax, ostettu 1990-luvulla ja alkaa olla lopussa - tyhjäkäyntiä on jo pari senttiä, on siis ilmaa pikku hiljaa mennyt sisään. Ei se välttämätön ole, täytynee korjata englanninkielinen teksti. Se on kätevä siten, että kun pysäköi pyörän ja panee iskarin tiukimpaan asentoon, etupää ei lonksahda sivulle, kuten se tekee ilman iskaria. Ajaessa pidän iskarin säätöä löysimmässä asennossa, jolloin se vaimentaa ohjausta vain vähän.

Alun perin ajattelin iskarin olevan turvallisuusvaruste. Olin 1990-luvulla eka protolla ("Testiproto") vähällä kaatua, kun väistin alamäessä kuoppaa. Toinen takapyörä nousi ja se tuntui aika ikävältä kovassa vaudissa. Päätin siis hankkia ohjausiskarin ja Tourmax oli ainoa, jossa oli säätö. Iskari oli tarkoitettu ohjausiskariksi sivuvaunumoottoripyörään. Myös Proto Ykköseen ostin Tourmaxin v. 2001. Se häipyi varkaan ja Proto Ykkösen mukana v. 2006 ja tämä jäljelle jäänyt on Testiproton aikainen ja siis jo huonokuntoinen ja ruosteessakin (kilometrejä takana yli 80.000).

Aivan aluksi käytin Testiprotossa keskittimenä kahta pientä kaasujousta, joista toinen päästi paineet pihalle jo 1.000 km ajon jälkeen. Ei kestänyt jatkuvaa liikettä.

Ei se iskari ole tarpeen kolmipyörässä jos ajaja ei aivan sählää, mutta parkkeerauksen takia olen pitänyt sen paikoillaan Proto Kakkosessa. Ellei sitä ole, Hipsussa pitää olla jokin etupään keskitin tai lukko, joka pitää etupään suorassa. Pysäköintitilaa ei ole vinossa kenottavalle etupäälle, ei ainakaan tässä kylässä.

Jousituksesta sen verran, että yritin tehdä Testiprotoon etupään jousituksen samaan tapaan kuin oli Flevossa eli kumipala etuhaarukan ja eturungon välissä. Akselin ja kumipalan vipuväli oli liian pieni, n. 50 mm, jolloin jousituksesta tuli hyvin pehmeä ja eturengas vingahteli kuopissa runkoa vasten. Hipsu oli kuin Rättisitikka: keinahti taaksepäin kiidyttäessä ja eteenpäin jarruttaessa. Tuntui siltä, että polkuenergia kuluu keinumiseen. Tukivälin olisi pitänyt olla 100 mm luokkaa. Siksipä jäykistin etupään kahdella alumiiniputken pätkällä (näkyy Proton pienissä valokuvissa) ja hyvältä alkoi tuntua. Rengasjousitus tuntuu riittävän.

Esko


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 10:00
Kirjoittaja PW
Jajångå kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.

Pastori tarkotti tuota Sakarin pyörässäolevaa jousta, haarukasta runkoon joka keskittää etupyörää. Vähän halvempi ku ohjausiskari :D ja kevyempi, en tiedä ajaako ihan saman asian mutt sinnepäin.
Jos kymmenet python kuskit pärjää hyvin ilman tuota kallista ja painavaa laitetta niin ainakin aluksi kannattaa jättää pois jos myöhemmin jää vaivaamaan kuinka paljon parempi olis tuon ohjausiskarin kanssa hommaat sen sitt jos rikastut ja tulet näin onnelliseks tai ainakin saat asiaan varmistuksen - ja toivottavasti sitten kerrot täällä foorumillakin mikä oli tulos.
Tarkotus oli siis sanoa ett alottelevan nojakki rakentajan kannattaa tehdä mahollisimman yksinkertanen pyörä, se on helppo rakentaa, tulee kevyt ja pääsee nopeinten kokeilemaan.
Yleisesti noiden pythoneiden ohjauskulma on kai 60-63 astetta. Noilla takapyörien kallistuksella ei kait tähän ohjausiskari asiaan oo merkitystä, olisko kiekkojen kestävyyttä hieman lisäävä vaikutus.
Hyvä sieltä tulikin itse Hipsu mestarin vastaus , menköön tämä miunkin sepustus silti.

Petri


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 10:26
Kirjoittaja Jajångå
Esko M kirjoitti:

Juu, se on ohjausiskunvaimennin Tourmax, ostettu 1990-luvulla ja alkaa olla lopussa - tyhjäkäyntiä on jo pari senttiä, on siis ilmaa pikku hiljaa mennyt sisään. Ei se välttämätön ole, täytynee korjata englanninkielinen teksti. Se on kätevä siten, että kun pysäköi pyörän ja panee iskarin tiukimpaan asentoon, etupää ei lonksahda sivulle, kuten se tekee ilman iskaria.

Kiitos selvennyksestä. Muuten, näyt ihan äskettäin päivittäneen Protohippus 2/3/4-sivujasi (HUOM:muillekin tiedoksi). Olisiko vielä jossain tallella se video, joka mainitaan englanninkielisellä sivulla http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa5eng.html? Sen pitäisi selvittää jalkaohjausta, jota en oikein ymmärrä, mutta animaatiota Hippa.avi ei löydy.

Muokkasin huomioväriä. Punainen on moderaattoreiden käytössä. Sekaantumisriski :) Pastori.


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 10:48
Kirjoittaja Jajångå
PW kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.

Pastori tarkotti tuota Sakarin pyörässäolevaa jousta, haarukasta runkoon joka keskittää etupyörää.

Katsoin taas kerran sitä kuvaa SH21:n ajoasennosta ja: onko keskitin se ohut lähes vaakasuora viiva etuhaarukan ja rungon alaputken välillä? Suokaa anteeksi, etten sitä heti nähnyt. Onko se jousi vai kuminauha vai mikä?


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 10:54
Kirjoittaja PW
Jajångå kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.

Pastori tarkotti tuota Sakarin pyörässäolevaa jousta, haarukasta runkoon joka keskittää etupyörää.

Katsoin taas kerran sitä kuvaa SH21:n ajoasennosta ja: onko keskitin se ohut lähes vaakasuora viiva etuhaarukan ja rungon alaputken välillä? Suokaa anteeksi, etten sitä heti nähnyt. Onko se jousi vai kuminauha vai mikä?

Se on metalli jousi - kuminauhakin kuulemma käy, vaikka sisuskumista sopivan paksu viipale :D

Petri


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 17:00
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.

Pastori tarkotti tuota Sakarin pyörässäolevaa jousta, haarukasta runkoon joka keskittää etupyörää.

Katsoin taas kerran sitä kuvaa SH21:n ajoasennosta ja: onko keskitin se ohut lähes vaakasuora viiva etuhaarukan ja rungon alaputken välillä? Suokaa anteeksi, etten sitä heti nähnyt. Onko se jousi vai kuminauha vai mikä?

Se on metalli jousi - kuminauhakin kuulemma käy, vaikka sisuskumista sopivan paksu viipale :D

Petri

Tämä ohjausiskunvaimennin asia tulee aina silloin tällöin esille tällä foorumilla. Minun esimmäisessä nojapyörässä SH1:ssä on erikseen kääntyvät takapyörät:

SH1.png

Siinä ohjausiskunvaimennin on aivan välttämätön. Ilman sitä ohjaus on aivan hervoton ja vaarallinen. Pitkän haeskelun jälkeen löysin yhdestä autotarvikeliikkeestä Bemarin aika tukevatekoisen vaimentimen, joka toimi hyvin.

Hippariontyyppiseen SH6:een eli Komsaan:

Kuva

yritin kovasti löytää sijoituspaikkaa ohjausiskunvaimentimelle, mutta se ei onnistunut. Mielestäni se on yksi syy miksi Komsalla ajo ei ole minusta pitemmillä matkoilla mukavaa. Myös etuosan hervoton letkahtelu pysäköitäessä on vähän harmillista.

Nyt sekä SH20:ssä että SH21:ssä on tämä letkahtelu estetty vanhakantaisesti pelkällä etuhaarukan ja rungon välisellä jousella. Varsinaisesti ajo-ominaisuuksiin ei jousella ole juuri vaikutusta. Onpahan vaan paljon mukavampi käsitellä pysäköitäessä. :mrgreen:

Sakari


Re: HIpparionin jousitus/iskunvaimennin

Lähetetty: 22 Joulu 2012, 19:51
Kirjoittaja jori
Jajångå kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itse tehty "keskitin". http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tin#p40615

Kiitos, mutta... En ymmärrä jutusta mitään.

Pastori tarkotti tuota Sakarin pyörässäolevaa jousta, haarukasta runkoon joka keskittää etupyörää.

Katsoin taas kerran sitä kuvaa SH21:n ajoasennosta ja: onko keskitin se ohut lähes vaakasuora viiva etuhaarukan ja rungon alaputken välillä? Suokaa anteeksi, etten sitä heti nähnyt. Onko se jousi vai kuminauha vai mikä?

Kuva
Tässä Sakarin keskitinrakenne vähän lähempää kuvattuna.