Sivu 1/2

Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 23 Joulu 2012, 14:01
Kirjoittaja Pastori

Kuva

Olikos joku tehnyt kokonaisen tämmöisen levykiekon? Aika paljonhan noita näkee pinnapyörän levytysohjeita. Mutta onko tommoisen tekeminen jotenkin teknisesti haastavaa kun niitä ei juuri näe. Vai onko tää Rennin renkaan hinta, tonnilla kotiovelle jotenkin halpa?


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 23 Joulu 2012, 14:14
Kirjoittaja Wacky

Oma veikkaus on et se on sen verran vaikeeta ettei moni lähde kokeilee. Ei nimittäin riitä se että saa kiekosta suoran valmistuksen jälkeen vaan sen pitäis myös pysyä sellaisena ajosta toiseen ja olla keveympi kuin levytetty kiekko jota voi suoristaa jälkikäteen.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 23 Joulu 2012, 14:50
Kirjoittaja Pastori

Ilmankos ei maailmalla oo mitään esimerkkitapauksia.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 23 Joulu 2012, 16:19
Kirjoittaja PW

Herra Ponkala teki kaudella "kivi ja keppi" , ei kauheen vaikeelta vaikuttanu -kestääkö kovan käytön, en tiedä - pitäs kokeilla. Kolmipyörään haaveilin tekeväni tommosen etukiekon - sen kun oikeestaan tartte kestää juuri mitään :) kuha ohjailee hiukan.

Petri


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 23 Joulu 2012, 19:19
Kirjoittaja mhelander

On niitä meren toisella puolella tehty. Ei kovin tarkkoja teko-ohjeita ole julkaisseet. Eivätkä ole lopulta kevyempiä, aerodynaamisempia tai kestävämpiä kuin levytetty (kevyt) pinnaratas.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 14:10
Kirjoittaja Lizard100

Toimisiko tämä..rosteri kiekko hitsattu kiinni laakereihin ja siihen ruuvataan kiinni levyt hiilarista ( ensin leivottu muotissa alipainesäkityksellä ). Tosin tässä puoliskot epoksilla "hitsattu" umpeen puristuksessa.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 14:25
Kirjoittaja Syväri

Yritäppä saada rosterikiekostas kevyt :roll:

Samanlaisiahan nuo levykiekot on, mutta kokonaan kuituisia. Jotkut valmistajat käyttää pinnoja tukirakenteena, on kevyempi. Paljoa eroa ei sitten ookkaan levytettyihin peruskiekkoihin jotka on myös hyväksi havaittu.

Jos nyt ilkeitä ollaan niin teknisestä tietämyksestäsi kertoo paljon lause "hitsataan kiinni laakereihin"....
Mutta ei nyt olla ilkeitä näin jouluna, tarkoitit varmaan napaa :D


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 16:48
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:

Yritäppä saada rosterikiekostas kevyt :roll:

Samanlaisiahan nuo levykiekot on, mutta kokonaan kuituisia. Jotkut valmistajat käyttää pinnoja tukirakenteena, on kevyempi. Paljoa eroa ei sitten ookkaan levytettyihin peruskiekkoihin jotka on myös hyväksi havaittu.

Jos nyt ilkeitä ollaan niin teknisestä tietämyksestäsi kertoo paljon lause "hitsataan kiinni laakereihin"....
Mutta ei nyt olla ilkeitä näin jouluna, tarkoitit varmaan napaa :D

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 16:55
Kirjoittaja Nojanalle

En kyllä nää mitään järkee lähtee hitsaan laakerikehää minnekään kiini. Sillä läpö aiheuttaa niille aina vahinkoa . Helpompi on sorvata niille sopiva kiinityssysteemit . :wink:


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 17:19
Kirjoittaja Nojanalle

http://classic-cycle.de/en/Ready-Spanne ... s-Parts/4/ Yksi vaihtoehto sille , jos haluu oikoo. Ostaa tälläset levyt kylkiin.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 21:04
Kirjoittaja Syväri
Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 21:43
Kirjoittaja PW

Tuossa videossa työtapoja ja välineitä Styrox-sisus ja lasikuitu pinta
Jaa eipä tuossa hirveesti kuvia ollu, oisko noissa "Nelipyöräinen kinneri" ketjun videoissa ollu lisää samasta aiheesta.

Petri


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 24 Joulu 2012, 22:25
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:

Rinnakkaistodellisuudessa ja mielikuvitusmaailmassa ei mikään ole mahdotonta :wink:

Jukka


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 13:17
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:

Ahaa..jos näin on niin perun puheeni. Kiva myös oppia täällä jotakin uutta.


Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 19:37
Kirjoittaja Lizard100

Making of carbon wheel at EASTON;