Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Tällanen alkoi askarruttamaan kun huomasin, että useissa on ikäänkuin väliakseli ennen välitystä takarattaille.

Omassa chopperi suunnitelmassa oli välitys akselin kautta koska huomasin sen säästävän huomattavasti tilaa..muutkin on sen huomanneet tosin sitä ei pidetty suotavana.

Kuva

Kuinka paljon menetetään voimaa tuon ylimääräsien akseloinnin takia about ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vähintään 3%

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?

Väliakselilla saadaan kasvatettua välityssuuhdetta, jolloin pärjätään pienemmällä eturattaalla. Iso eturatas rajoittaisi ohjausliikkeen aika pieneksi ainakin oikealle.
Ed: Jaa, näkyy jo nyt rajoittavan kääntymiskulmaa. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Käsittämätön ratkaisu ko. tapauksessa, mitä etua tuossa on että normaali etuveto on hyljätty?

Väliakselilla saadaan kasvatettua välityssuuhdetta, jolloin pärjätään pienemmällä eturattaalla.

Niin ja huomattavasti suuremmalla takarattaalla.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Näyttäs olevan iso vetävä pyörä, jopa 622?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikähän tuosta navasta lähtee, piuha, vaijeri ? Pisti vaan silmään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ni. Kun se renkaan kääntö jo meni, niin iso eturatas ja pieni ratas kiekkoon riittäis?

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:

Ni. Kun se renkaan kääntö jo meni, niin iso eturatas ja pieni ratas kiekkoon riittäis?

Tossa on noin 26-28 piikkinen takaratas !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Paljonko pelkkä taittopyörä hukkaa tehoa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaitsu62 kirjoitti:

Paljonko pelkkä taittopyörä hukkaa tehoa?

Tästä ei ole tarkkoja mittauksia, mutta voidaan vastuksenmuodostumisilmiöistä päätellä. että mitä suurempi taittopyörä, sitä pienempi ketjun vedonalainen taittokulma ja sitä pienempi tehohäviö. Ketjun lenkit nimittäin joudutaan taivuttamaan vedon alaisena taittopyörän kehän kaarelle ja toisella puolella takaisin suoraksi. Tuohon kulmaan ei siis vaikuta varsinaisesti ketjun taittokulma, vaan ainoastaan taittopyörän halkaisijan ja lenkkivälin suhde. Mitä useampi lenkki kehälle mahtuu, sitä pienempi on tuo kulma. Taittokulma vaikuttaa vain laakerivoiman ja siis laakerihäviön suuruuteen, joka kuitenkin on suhteellisen pieni osuus tehohäviön kokonaismäärästä. Pieni osuus tehohäviöstä muodostuu ketjun rullien tai pahimmillaan ketjun kylkilevyjen mikroliukumasta taittopyörän kehällä. Sopivan kova taittopyörämateriaali vähentää tämän häviön suuruutta.

Tehohäviö rullaketjuvaihteessa koostuu ketjun taittamiseksi tehdystä työstä ja rullien hampaan kylkiä pitkin vieriessään tekemästä vastustyöstä. Mittauksista tiedetään, että hyötysuhde on sitä parempi, mitä suurempi teho ketjussa liikkuu ja mitä suuremmat ovat (varsinkin pienemmät) ketjupyörät. Ketjukäytön hyötysuhde on parhaimmillaan luokkaa 98-97%. Pelkän taittopyörän häviöteho on vieläkin pienempi ja siis hyötysuhde suurempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?

Voisitko piirää jonkinlaisen kuvan, jotta ymmärtäisin mitä tarkoitat? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pastori kirjoitti:

Saunassa äsken dokasin, eiku hokasin että täähän on kätevä keino tehdä etuvetoinen läskinojis. Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?

Mullahan oli vähän tuontapainen ratkaisu streamlinerin rungossa mutta ei oikein toiminut ainakaan 20" eturattaalla. Ongelmana oli et ketjut hinkkas ristiin käännettäessä ja pudotteli toisiaan eri vaihteillakin..Lisäksi pitäs saada eturatas keskemmälle kuin perus setissä. Kyllä ne kannattas eri puolilla runkoa olla ne väliakselin rattaat, munmielestä. Suhteellisen helppo tuo left-hand veto kuitenkin tehdä eturattaalta väliakselille..

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kaksi akselinen veto vai normaali suora ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pastori kirjoitti:

Tekee siis laakeroidun akselin jonka sisempään rattaaseen tulee veto edestä. Akselilla ulommalta rattaalta menee veto renkaalle ja samalla ketju kiertää sen läskin kumin. Kolmen prossan hävikki on sellainen jonka kanssa voi tässä yhteydessä elää?

Ei kai tuossa äkkiseltään tule muuta ongelmaa kuin tila... mahtuuko polvet jne kulkemaan hampaiden sivuilla ilman että repii kalsareita...
Mutta kyllä se teoiriassa toimisi, ja aika "helpolla" pääsisi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin