Kaitsu62 kirjoitti:Paljonko pelkkä taittopyörä hukkaa tehoa?
Tästä ei ole tarkkoja mittauksia, mutta voidaan vastuksenmuodostumisilmiöistä päätellä. että mitä suurempi taittopyörä, sitä pienempi ketjun vedonalainen taittokulma ja sitä pienempi tehohäviö. Ketjun lenkit nimittäin joudutaan taivuttamaan vedon alaisena taittopyörän kehän kaarelle ja toisella puolella takaisin suoraksi. Tuohon kulmaan ei siis vaikuta varsinaisesti ketjun taittokulma, vaan ainoastaan taittopyörän halkaisijan ja lenkkivälin suhde. Mitä useampi lenkki kehälle mahtuu, sitä pienempi on tuo kulma. Taittokulma vaikuttaa vain laakerivoiman ja siis laakerihäviön suuruuteen, joka kuitenkin on suhteellisen pieni osuus tehohäviön kokonaismäärästä. Pieni osuus tehohäviöstä muodostuu ketjun rullien tai pahimmillaan ketjun kylkilevyjen mikroliukumasta taittopyörän kehällä. Sopivan kova taittopyörämateriaali vähentää tämän häviön suuruutta.
Tehohäviö rullaketjuvaihteessa koostuu ketjun taittamiseksi tehdystä työstä ja rullien hampaan kylkiä pitkin vieriessään tekemästä vastustyöstä. Mittauksista tiedetään, että hyötysuhde on sitä parempi, mitä suurempi teho ketjussa liikkuu ja mitä suuremmat ovat (varsinkin pienemmät) ketjupyörät. Ketjukäytön hyötysuhde on parhaimmillaan luokkaa 98-97%. Pelkän taittopyörän häviöteho on vieläkin pienempi ja siis hyötysuhde suurempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma