Kun aihe herättää mielenkiintoa muissakin keskustelun säikeissä niin tehdään aiheelle oma.
Mun taittopyöräongelmat alkoivat lowracerin kanssa jo 2010 jolloin M5:n sileä kului pienille koloille ja meteli sekä vahva epäilys häviöistä pisti tutkimaan vaihtoehtoja. TerraCycle:ltä löytyy tietysti superhyvät rullat mutta myös mahtavaan hintaan.
Lopulta päädyin tilaamaan Optiman yhdellä laakerilla varustetun muovisen mutta hammastetun rattaan tilalle johon olen ollut hyvin tyytyväinen.
Seuraavaksi murhetta aiheuttaa ilmeisesti teflon-pohjaisesta ketjuöljystä johtuva MetaPhysic:n taittopyörän kuluminen; öljy kun venyttää pyörässä olevat O-renkaat jotka kuluu sitten ennen aikojaan ja ketju pääsee kuluttamaan taittopyörän muovia. Samoin melu nousee. MP:ssä taittopyörä on mallia tupla eli vetopuoli kulkee alta ja paluupuoli toisella rattaalla päällä. TC:n vaihtoehto tälle on hammastettu vetopuolelle ja sileä paluupuolelle sekä molempiin suuntiin haarukka pitämään ketjun pyörällä.
Off-roaderiin pöllin sitten lowracerista Optiman hammastetun vetopuolelle (ja sain sen jopa särjettyä rakentaessa, ei juuri haittaa) ja paluupuolelle kierrätin M5:n lähes sileän rattaan. Budjettisyistä.
Yksittäisiä taittopyöriä saa ja mielestäni ihan laadukasta ja kevyttä Optimalta. Tuplapyörät on sitten jo tiukemmassa ja satku on jo liikaa hintaa.
Gingko tarjoaa myös käsittääkseni laadukkaita taittopyöriä joita velojen rakentajat ovat alkaneet käyttämään. Hinnat on noin puolet TC:n vastaavista mutta tuplana hilppeineen hintaa tulee vähän liikaa.
Olisko tupla-mallisille tilausta, jos vaikka teettäis piensarjan jossakin paikallisessa koneistukseen kykenevässä paikassa ? Muutahan ei tarvi kuin työstää kampe kasaan muovista, tai deluxe-malliin hammasratas vetopuolelle. Mehän osataan itse läjätä sitten niihin laakerit ja muut tykötarpeet...
Ja saa ehdottaa missä työstettäis. Mulle 2-3 kpl tollasia. MP:hen kelpaa ihan muovinenkin, ketju kun ei isoa taitosta siinä tee..
Lowraceriin ehdottomasti metallisella hammasrattaalla ja yksikkö, olis kiva jos sellasiakin sais. Samalla tulis yksikköinä möykkäriin sileä paluupuolelle ja muovinen hammastettu vetopuolelle. Siihen lienee paikallaan muutama varaosa kun maastossa sattuu ja tapahtuu.