http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/index.htm Tämmöseen kulkimeen törmäsin ja ihmettelin , onko tässä mitään järkee. Maksaa takaohjattavasta velomobiilista , jolla ei varmaankaan pysty suuriin nopeuksiin . Taitaa olla enenmän erikoisuuden tavottelua.
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 17:11
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä mokomasta lisää.
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 17:13
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä on ainakin nuotit kohdallaan.
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 17:14
Kirjoittaja Nojanalle
Näyttää se ainakin kulkevan.
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 18:04
Kirjoittaja Syväri
Jossaki videossa selitti että neljä pivottia ohjauksessa. Että olis itse-keskittyvä. Tiiä nyt sitten, mikä on se hyöty vähän pienemmän kääntösäteen lisäksi?
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 18:18
Kirjoittaja Nojanalle
Eikö kaikki ohjaukset ole jollain tapaa kekittäviä.
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 18:21
Kirjoittaja jviirret
Ainakin tuo Velayo on valtavan kokoinen, menee isompikin kaveri sisään:
Jukka
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 18:40
Kirjoittaja irakas
On se aika pökön näköinen. Turhaa ylimuotoilua.
Sakari
Re: Velayo
Lähetetty: 07 Tammi 2013, 19:59
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
On se aika pökön näköinen. Turhaa ylimuotoilua.
Sakari
Tai sitten tyyliteltyä nostalgiaa 1900l. alun autoista?
Edit. Löytyi muuten hilpeä esimerkki kolhosta designista, olispa aika kiva mobiili tämäkin.
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 06:17
Kirjoittaja Wacky
Varsinainen offroad kineri kun katsoo paljonkon maavaraa siinä on. Lisäksi ainakin eteen saisi helposti leveämät renkaat ja taaksekin luultavasti mahtuis jos takaosaa vähän pidentäisi. Tuo lienee etuvetoinen joten tasaus pyörästön lukitus olis tarpeen. Tulis aika rajun näköinen peli kun olis maastokumit alla
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:25
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:
Varsinainen offroad kineri kun katsoo paljonkon maavaraa siinä on. Lisäksi ainakin eteen saisi helposti leveämät renkaat ja taaksekin luultavasti mahtuis jos takaosaa vähän pidentäisi. Tuo lienee etuvetoinen joten tasaus pyörästön lukitus olis tarpeen. Tulis aika rajun näköinen peli kun olis maastokumit alla
Ei kait sulla vilistä mielessä läskigummit tähän vehkeeseen ?
Yllättävän hyvin näyttää käyttäytyvän videoissa. Ja etuvetosena tasauspyörästöllä varustettuna olisi aika näpsäkkä velo talvikäyttöönkin, tosiaan varsinkin leveillä renkailla. Rungon jykevyys oli sitä luokkaa että kestänee maastossakin rynkytyksen...
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:43
Kirjoittaja PW
Vetääks tässä molemmat etupyörät ?
Petri
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 08:45
Kirjoittaja jviirret
Kyllä kai takaohjauksellakin voi vakaan näköisesti ajaa, mutta kauinka raskaaksi se käy pidemmän päälle?
Isot renkaat on etu ja ei esim. Taajaman työmatkaliikenteessä koko/ilmanvastuskaan haittaa. Hyvä ettei kaikki kinnerit ole mango kopioita.
Jukka
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 09:27
Kirjoittaja PW
Aika edessä on nuo vetävät pyörät, painopiste vetäviltä pyöriltä kaukana.
Petri
Re: Velayo
Lähetetty: 08 Tammi 2013, 10:28
Kirjoittaja jori
Kovasti videoilla väisteltiin näyttämästä, mutta kyllä se sieltä löytyi. Laitteessa on virtuaalisella nivelellä toteutettu hyvin suuri (noin. 300 mm) negatiivinen jättö takapyörässä. Se pienentää takaohjattavan stabiliteettiongelmia, muttei poista niitä. Ongelmat poistuvat kokonaan, kun takapyörän negatiivinen jättö on äärettömän suuri. Takapyörän negatiivisesta jätöstä johtuu tämä itsekeskittävyys pienillä ohjauskulmilla. Samanlaista ohjausta on käytetty uusimmissa bensanpihistysajokeissa. Eivät kehu ajo-ominaisuuksia, mutta kyllä sillä niissä nopeuksissa toimeen tulee. Tilaa säästävä ratkaisu se kyllä on.