Sivu 1/1

Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 16:16
Kirjoittaja mhelander

Hieman off-topic mutta välillisesti liittynee myös nojakkien rakentamiseen, ainakin jos TIG-hitsataan CrMo-putkea.

Ongelma 1: mistä pirusta saa ruostumatonta "304" peltiputkea josta tehdä auton pakosarjoja ?

Ongelma 2: miten hitsata rosteri- (tai CrMo-) putkea ilman "juurikaasun" syöttöä ?

Ensimmäiseen ei ole löytynyt lääkettä, edes romuttamoja kiertämällä. Ongelmaa pahentaa se että olisi hyvä saada "mandrel bent" mutkia myös, eli pakosarjat tehtäisiin pätkä kerrallaan ja valmiita mutkia pilkkomalla.

Jälkimmäisessä on todellinen ongelma se että jos juurikaasua ei käytetä ei hitsaussaumasta tule (tasa-) laadukas. Juurikaasun syöttöön putkeen löytyy kittejä mutta hankaluutena on kitin hinta ja se että "taivaan tuuliin" puhalletaan about 2x määrä kaasua jota tarvitaan pelkkään "pintahitsaukseen".

Tähän löytyi vinkkinä, juuri noilta pakoputkien väsääjiltä, "Star Flux" eli sisäpintaan siveltävä suoja-aine jolla saadaan sauma putken sisältä lähes yhtä laadukkaaksi kuin juurikaasulla. Kävin Walliuksella ja ostin sieltä ovh 80 € hintaisen purnukan flux-jauhetta jota spriihin sekoitettuna sitten sivelen putkien sisäpintaan.


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 16:43
Kirjoittaja vetu

Kyselepä meijeriputkea.
Myös ferriittinen laatu käy, ja on helpompi hitsata.
ohutseinämäisiä putkia valmistaa Stalatube.
Olen tehnyt lentokoneen pakoputket ja imusarjat rosterista VW-moottoriin.
ohutseinämäisiä käyriä löytyy myös. Kaivan tiedon esiin kun kerkiän.

Vesa


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 17:45
Kirjoittaja mhelander
vetu kirjoitti:

Kyselepä meijeriputkea.
Myös ferriittinen laatu käy, ja on helpompi hitsata.
ohutseinämäisiä putkia valmistaa Stalatube.
Olen tehnyt lentokoneen pakoputket ja imusarjat rosterista VW-moottoriin.
ohutseinämäisiä käyriä löytyy myös. Kaivan tiedon esiin kun kerkiän.

Kiitos Vesa jo etukäteen.

Meijeriputket tms prosessilaitoksista puretut kiinnosti ja niitä yritin löytää romiskolta. Ei käyny flaxi tai sitten en vaan osannu oikeilla termeillä vaatia tavaraa.

Jos ei muu auta niin paikallisesta kempeleen vauhtikaupasta saa tilaamalla Martelius:n tekemiä J-keppejä ja muita nippeleitä rosterisina. Hinta vaan on melekonen...

Ketä kiinnostaa niin on vaniin tarkoitus tehdä "tri-y" tai 4-2-1 -tyyppiset pakosarjat. Mutta kun tuo sytytysjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2 ja parittomat vasemmassa kannessa niin pakopulsseja ei saa "standardilla" 1-5 + 3-7 ja 6-7 + 2-4 kokoomisella asialliseen 90 kampiakselin asteen tahtiin.
Joten hullu tekee sitten sarjat itse: 1-7 + 4-6 ja 3-5 + 8-2, parit siis lohkon toiselta puolelta joten kaksi putkea kulkee moottorin ali ali ja yhdistyy sitten kahdeksi lähdöksi, yksi per lohkon puoli. Sarjojen jälkeen ei tule tavanomaista H-putkea, ainakaan aluksi.
Ensin yhdistetään 38.1 cm:n mittaisilla ja sisähalkaisijaltaan 46-47 millisellä putkella, sitten jatketaan 50.8 cm 61-millisellä ja nuo yhdistetään sitten 62-63-milliseen putkeen joka saa sitten mennä äänenvaimentimille asti.

Tämmösiä ei saa kaupasta. Ja niitä tehtiin pariin automalliin joskus 60-70 luvun vaihteessa kun muskeliautoilla kilpailtiin melkein tehdaskunnossa.


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 18:18
Kirjoittaja Jarcco

Onniselta löytyy vastaavia EN 1.430x putkia:
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... index.html


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 19:02
Kirjoittaja mhelander
Jarcco kirjoitti:

Onniselta löytyy vastaavia EN 1.430x putkia:
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... index.html

No niinpäs näyttää löytyvän. Saako tätä teollisuustavaraa "putkiliikkeistä" vai joutuuko tilaamaan ?


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 21:10
Kirjoittaja vetu

OSTP ent.JARO tekee näitä putkia Pietarsaaressa. Tuotannossa syntyvä sekunda ja II-laadun putki myydään paikalliselle romuliikkeelle. Halmesmäki

Vesa


Re: Rosteriputkea ja sen hitsaaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 21:20
Kirjoittaja Jarcco

Onninen on tukkuri eli myy periaatteessa vain urakoitsijoille. Yksityisen pitää ostaa "välikäden" kuten rautakaupan kauppa. Hinta on usein sama kuin hinnastossa, koska firmat saavat alennusta eli niiden siivu on alennusprosentin verran.