Sivu 1/1
TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 28 Tammi 2013, 12:42
Kirjoittaja mhelander
Hullu kun on, ja näköjään myös harjoittelun tarpeessa, niin piti alkaa korjaamaan vanin ruostuneita peltipakosarjoja:

Kyseessä on V8:n vasemman puoleinen pakosarja mallia "pitkä" ja "vääntöä alakierroksille". Nuo on irroitettu rälläköimällä kollektori(t) veks, eli siis ne putikat joihin neljä putkea yhdistetään ja yhdellä jatketaan.


Nuo oudot kaksi putkea alhaalla on sitä varten että jotta saadaan imuefekti joka pytylle samalla tavalla (kollektorista katsottuna) niin piti järjestää sytytysjärjestyksen (1-8-4-3-6-5-7-2) takia 4-2-1 eli Tri-Y pakosarjan parit niin että 1-7 (parittomat vasemmassa kannessa alkaen edestä) öljypohjan ali yhteen 4-6, ja 3-5 + 2-8.
Hitsisaumojahan ei ole kovin montaa... ja pari piti räkiä kahteen kertaan, kun muuten ei olis saanu läjättyä.
Oikea puoli on primäärien suhteen valmis ja 2-vaiheen käyrät on valmiina. Kunhan tämän saa paikalleen niin pääsee sitä tekemään loppuun... reipas viikko on menny kaikki vapaa-aika tätä paskarrellessa, nojakilla ei ehtiny lenkille kuin eiliselle 08-porukka sellaiselle:

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 29 Tammi 2013, 12:05
Kirjoittaja mhelander
Kiusataan nyt sen verran että laitetaan pari kuvaa valmiista tuotoksesta, asennusta vaille:



Tuntuu että suojakaasu hupenee silmissä, vajaa neljännes jäljellä perjantaina täyteen vaihdetussa pullossa. Mutta onpahan tullut harjoitusta reippaasti, TIG-hitsaus sujuu kuin tanssi. Olis pitäny tehdä nämä jo ennen nojakkien hitsailua niin olis säästäny sekä ajassa, ketutuksessa että suojakaasukuluissa.
Ja nyt oli käytössä 1.6mm:n punainen elektrodi, se palaa heti palloksi jos suojakaasu loppuu (tai pullo unohtuu kiinni). Ja sitä saa terottaa vähän väliä. Mutta muuten sillä on paljon helpompi ja tarkempi hitsata, etenkin vaikeita paikkoja, kuin 2.4mm:n elektrodilla.
Re: TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 29 Tammi 2013, 15:49
Kirjoittaja pikametri
Komeita venkuroita, noista on moni nojapyörärakentelija kateellinen, vaikkei autoista muuten välittäisikään.
Re: TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 29 Tammi 2013, 16:18
Kirjoittaja mhelander
pikametri kirjoitti:Komeita venkuroita, noista on moni nojapyörärakentelija kateellinen, vaikkei autoista muuten välittäisikään.
Joo ei näillä ole muuta kytkyä kuin että jos noita osaa tehdä niin nojiksien rakentelu on hitsaamalla helppoa... ja kulkeehan tolla rakkineella sitten nojikset Nokian suuntaan helpommalla, kaikki siis.
Re: TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 26 Helmi 2013, 23:53
Kirjoittaja mhelander
Tuli tuossa ehkä jossakin säikeessä mainittua että onnistuin tuhoamaan TIG-värkkini kahvan. Syynä lienee se että koneen mukana tuli 150A:n kaapelit mutta värkistä irtoaa 200A vaihtovirralle. Ja tulihan sitä yli 150A virtaa otettua kun etuvetoa pykäsin.
Kumma kyllä alkuperäisen kaapelisetin päässä oli aito Wellcraft:n WP-17 kahva jossa reppuselässä kytkin. Tilasin jäsymmän WP-26 kahvan mutta siihen sopii tietysti isompi putkiliitin.
Minä näistä mitään ymmärrä mutta jos olis normi putkikamaa niin soppeli sovitin tarvittaisiin WP-17 letkun pään ja WP-26 kahvan väliin.
Onko kellään kokemusta tai näkemystä mistä lähteä kyselemään mokomaan sovitin palikkaa ? Ja ei sais maksaa kovin paljoa, muuten tilaan kiinasta koko letkusetin jolle tää uus kahva jäis varaosaksi, sellaset maksaa 45-110 $ eli ei paljon mitään... mutta jäänevät sitten myös tulliin.
Re: TIG-hitsauksen harjoittelua
Lähetetty: 01 Maalis 2013, 08:43
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:...aito Wellcraft:n WP-17 kahva jossa reppuselässä kytkin. Tilasin jäsymmän WP-26 kahvan mutta siihen sopii tietysti isompi putkiliitin.
Minä näistä mitään ymmärrä mutta jos olis normi putkikamaa niin soppeli sovitin tarvittaisiin WP-17 letkun pään ja WP-26 kahvan väliin...
Tässä vielä letkusto irroitettuna kuvajainen:

Yllä siis alkuperäinen kahva putkiliitoksen kera, ja alla kasattuna uusi kahva jolle pitäisi keksiä joku sovitinholkki tms jolla letkun sais kiinni kahvaan. Ideoita ?