M. King Hubbertin käyrän mukaan 2060 meillä olisi enää 1/3 öljystä jäljellä ( tai öljyntuottajilla ).
Pusasin 2011-2012 tällaisen suunnitelman.
Tarkoitus soveltaa Solar Impulsen 15 km korkealla lentävän laitteen tekniikka matkustamiseen ja hyödyntää polkuenergiaa.
Aurinkopanelia noin 290 m2..ja 50 polkupaikkaa ( + 4 miehistöä ja 10 matkustajaa/lasta/vanhusta ).
85% aurinkoenergiaa ja 15% polkuvoimaa ( noin 200-250 wattia jatkuvaa per polkija kun ollaan yli 3 km korkeudessa..lähinnä paineistuksen tuottamiseen ).
Nopeus 15-16 km korkeudessa 400-500 km/t.
Tämä eroaisi Solar Impulsesta radikaalisti siinä, että SI varastoi päiväsaikaan aurinkoenergiaa akkuihin ja lentää yölläkin...tämä taas lentäisi vain päivällä ja käyttäisi ladattuja akkuja startissa 30 minuuttia jotta pääsee aurinkopaisteeseen pilvien yläpuolelle.
Lisäksi tämä olisi CO2 eli emissiovapaa.
Kuvasta ei saa suuremmaksi klikattunakaan mitään selvää.
Lisäksi: lihastyötä tekevä ihminen kuluttaa enemmän happea kuin paikoillaan istuva. Hengitysilman paineistaminen polkemalla lisää siksi hapen kulutusta. Lisäksi poljinjärjestelmät painavat ja polkemiseen sopiva asento vaatii enemmän tilaa kuin pelkkä tiivis istuma-asento. Siksi hengitysilman paineistaminen olisi mun mielestäni järkevämpi tehdä akkusähköllä.
Kuvasta ei saa suuremmaksi klikattunakaan mitään selvää.
Lisäksi: lihastyötä tekevä ihminen kuluttaa enemmän happea kuin paikoillaan istuva. Hengitysilman paineistaminen polkemalla lisää siksi hapen kulutusta. Lisäksi poljinjärjestelmät painavat ja polkemiseen sopiva asento vaatii enemmän tilaa kuin pelkkä tiivis istuma-asento. Siksi hengitysilman paineistaminen olisi mun mielestäni järkevämpi tehdä akkusähköllä.
Tässä kuitenkin polkuteholla voidaan hoitaa muutakin kuten back up tehot pilvisessä kelissä laskeuduttaessa jne. Akut painaa siksi niitä on hintsusti mukana.
Autotalli on yhtä ahdas, kuin se Velotrike...
Ja miten autosta pääsee helposti pois, kun sen ajaa talliin?
Joku ehdotti ikkunan suunnittelemista auton oven kohtaan. Talliin ajaa vain yksi sisään ja ulos..siis lastaus aina ulkopuolella silloin saa ajettua sen hyvin lähelle pelkääjän puoleista seinää..ja tilaa astua kuljettajalla on enemmän.
Tontin olosuhteet määritteli toinen arkkitehti ennenkuin taloprojektiin pääsin itse mukaan ( avovaimon talo ja tontti ). Tosi tiukkaa voi tehdä saada edes tätä lupana läpi. Yritän kuitenkin sillä meillä kotona ei saa mitään rakentaa ( kokeiltu on ) ja nyt on vain katos tontilla...ja 8 m2 varasto.
Kuvasta ei saa suuremmaksi klikattunakaan mitään selvää.
Lisäksi: lihastyötä tekevä ihminen kuluttaa enemmän happea kuin paikoillaan istuva. Hengitysilman paineistaminen polkemalla lisää siksi hapen kulutusta. Lisäksi poljinjärjestelmät painavat ja polkemiseen sopiva asento vaatii enemmän tilaa kuin pelkkä tiivis istuma-asento. Siksi hengitysilman paineistaminen olisi mun mielestäni järkevämpi tehdä akkusähköllä.
Laskeskelin tuossa:
Tuon sivun http://blog.globe.gov/sciblog/2008/08/1 ... al-humans/
laskelmien mukaan 2000 kcal päivässä kuluttava ihminen tuottaa hiilidioksidipäästöjä karkeasti 700 - 900 g päivän aikana, riippuen ravinnon lähteestä (=ravinnon hiilipitoisuus).
250 watilla polkeva ihminen kuluttaa tunnissa 25 % metaboliahyötysuhteella 860 kaloria. Tunnissa tämä on siis n. 344 g hiilidioksidia normaalituotannon lisäksi, eli yhteensä n. 380g
Ihminen kokee epämiellyttäväksi yli 2000 ppm hiilidioksidipitoisuuden (ja alemmankin, jos pitää liikkua). Tuhannessa litrassa ilmaa saa siis olla kaksi litraa hiilidioksidia. 380 g hiilidioksidia on tilavuudeltaan 380g/44 g/mol * 22,4 l/mol = 193 litraa. Tunnin aikana polkemalla pitäisi siis paineistaa ja puhaltaa ulos ilmaa 193 / 2 * 1000 = 97 kuutiometriä, josta 90 % = 87 kuutiometriä tarvitaan pelkän polkemisen takia. 50 polkijalle + 14 polkemattomalle määrä on 4990 kuutiometriä per tunti.
Joku muu saa laskea ko. ilmamäärän paineen nostoon vaadittavan energiamäärän 16 kilometrin korkeudessa merenpinnassa.
Kyllä, hiilidioksidia voidaan poistaa hengitysilmasta kemiallisten suodattimien avulla. Ne kuitenkin vaativat tilaa ja painavat. Lisäksi 5000 kuutiometrin pukkaaminen suodattimen läpi tunnissa vaatinee jonkin verran a) virtauskapasiteettia b) tehoa.
Jos jotain positiivista haetaan, niin 50 kpl 250 watilla polkevaa ihmistä tuottaa 50 kilowatilla lämpöä. Eristeissä siis säästetään.
Kuvasta ei saa suuremmaksi klikattunakaan mitään selvää.
Lisäksi: lihastyötä tekevä ihminen kuluttaa enemmän happea kuin paikoillaan istuva. Hengitysilman paineistaminen polkemalla lisää siksi hapen kulutusta. Lisäksi poljinjärjestelmät painavat ja polkemiseen sopiva asento vaatii enemmän tilaa kuin pelkkä tiivis istuma-asento. Siksi hengitysilman paineistaminen olisi mun mielestäni järkevämpi tehdä akkusähköllä.
Laskeskelin tuossa:
Tuon sivun http://blog.globe.gov/sciblog/2008/08/1 ... al-humans/
laskelmien mukaan 2000 kcal päivässä kuluttava ihminen tuottaa hiilidioksidipäästöjä karkeasti 700 - 900 g päivän aikana, riippuen ravinnon lähteestä (=ravinnon hiilipitoisuus).
250 watilla polkeva ihminen kuluttaa tunnissa 25 % metaboliahyötysuhteella 860 kaloria. Tunnissa tämä on siis n. 344 g hiilidioksidia normaalituotannon lisäksi, eli yhteensä n. 380g
Ihminen kokee epämiellyttäväksi yli 2000 ppm hiilidioksidipitoisuuden (ja alemmankin, jos pitää liikkua). Tuhannessa litrassa ilmaa saa siis olla kaksi litraa hiilidioksidia. 380 g hiilidioksidia on tilavuudeltaan 380g/44 g/mol * 22,4 l/mol = 193 litraa. Tunnin aikana polkemalla pitäisi siis paineistaa ja puhaltaa ulos ilmaa 193 / 2 * 1000 = 97 kuutiometriä, josta 90 % = 87 kuutiometriä tarvitaan pelkän polkemisen takia. 50 polkijalle + 14 polkemattomalle määrä on 4990 kuutiometriä per tunti.
Joku muu saa laskea ko. ilmamäärän paineen nostoon vaadittavan energiamäärän 16 kilometrin korkeudessa merenpinnassa.
Kyllä, hiilidioksidia voidaan poistaa hengitysilmasta kemiallisten suodattimien avulla. Ne kuitenkin vaativat tilaa ja painavat. Lisäksi 5000 kuutiometrin pukkaaminen suodattimen läpi tunnissa vaatinee jonkin verran a) virtauskapasiteettia b) tehoa.
Jos jotain positiivista haetaan, niin 50 kpl 250 watilla polkevaa ihmistä tuottaa 50 kilowatilla lämpöä. Eristeissä siis säästetään.
Kyllä kabiinin lämmenneen ilman kierrätys moottoritilan kautta lämmittää kabiinia ja rakenteita.
Paineistetun ilman ulospuhallus on otettu huomioon työntövoiman tuottajana..heikko suihkumoottori ( Lukee teksteissä ).
5000 kuutiometriä on siis noin 65 kertaa laitteen ilmatilavuus ( eli ilma häipyy kerran minuutissa tai kerran 6 kilometrin matkalla....aiheuttanee lievän vedontunteen )...kannattasiko sitten osa aurinkoenergiasta myös laittaa tähän ilmankierrätykseen ?
Ota huomioon että noin 400 km/t kulkeva laite paineistaa itse itseää kun inletti on etupuolella ja outletit takana.
Tällä edestä poisimetyllä ilmamäärällä on myös muita merkityksiä laitteessa..tämä on melko sofistikoitu peli..kestää varmaan viikko pari tajuta se..sen kehittäminenkin kesti kuukausia tähän mennessä.
Ota huomioon että mikään lentolaite ei toimi näin tällä haavaa.
....tämä on melko sofistikoitu peli..kestää varmaan viikko pari tajuta se....
Pohdittavaa itsellesi: Ihmetyttääkö sua koskaan, miksi ihmiset kohtelevat sua foorumeilla eri tavalla kuin muita?
Mää laitan nyt sut estettyjen käyttäjien listalleni. Onnea vain projekteihin.
....tämä on melko sofistikoitu peli..kestää varmaan viikko pari tajuta se....
Pohdittavaa itsellesi: Ihmetyttääkö sua koskaan, miksi ihmiset kohtelevat sua foorumeilla eri tavalla kuin muita?
Mää laitan nyt sut estettyjen käyttäjien listalleni. Onnea vain projekteihin.
Siis mä en pidä sua ollenkaan yksinkertaisena..päinvastoin..olethan ainut joka jollain tavalla edes kommentoi tätä.
Tämä öljyn loppumisen vääjäämättömyys on aika ikävä pulla..ja tämä ei tule olemaan ainoa kerta kun se aiheuttaa epäsopua...olen kuitenkin esittänyt mahdollisesti toimivan mallin.
Kiitos toivotuksista..huomaa kuitenkin tämä...vittuilu aina palkitaan...
Nebulus kirjoitti:
Jos jotain positiivista haetaan, niin 50 kpl 250 watilla polkevaa ihmistä tuottaa 50 kilowatilla lämpöä. Eristeissä siis säästetään.
..mikäli otat huomioon että olen tehnyt 4 kk hommia niin lause ei ole korrektia kielenkäyttöä...
olethan ainut joka jollain tavalla edes kommentoi tätä.
Taitaa syy olla tässä:
Nebulus kirjoitti:
Mää laitan nyt sut estettyjen käyttäjien listalleni.
Äänestysmäärästä päätellen Lizardin juttuja lukee enää minä, moderaattorit ja kaikki vierailijat, koska eivät pysty käyttäjiä vihamies listalle lisäämään
Minkähänlaiseksi vierailijoiden käsitys nojapyöräilijöistä muovautuu näiden viestien perusteella
olethan ainut joka jollain tavalla edes kommentoi tätä.
Taitaa syy olla tässä:
Nebulus kirjoitti:
Mää laitan nyt sut estettyjen käyttäjien listalleni.
Äänestysmäärästä päätellen Lizardin juttuja lukee enää minä, moderaattorit ja kaikki vierailijat, koska eivät pysty käyttäjiä vihamies listalle lisäämään
Minkähänlaiseksi vierailijoiden käsitys nojapyöräilijöistä muovautuu näiden viestien perusteella
Jukka
Pitäiskö JV sun pitäytyä kommenteistasi vaan sen takia että Nebulus on laittanut mut estettyjen listalle..nää nykynuoret ei salli että heitä kommentoidaan, mutta vanhempien niskaan saa heittää lokaa.
On selvä, että laite joka lentäisi vain aurinkoenergialla, ladatuilla akuilla ja lihasvoimalla olisi ekologisin vaihtoehto...mutta erittäin isossa ristiriidassa nykykäytännön kanssa..kukapa sitä uskaltaa kommentoida.