Sivu 1/1

IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 10:23
Kirjoittaja weapea

keksin tossa tälläsen idean tasauspyärästöksi: vaikkapa 3pyöräseen fillarriin, jonka molemmat takapyörät vetää.
molemmissa takapyörissä 3vaiheinen sisäkappa, polkimelta tulee veto molempiin yhtäaikaa akselin kautta ketjuilla.
molemmat vaihteet aluksi kakkosella.
kun käännät rattia oikealle, vetää ratinkääntö vaijeria, joka menee oikean pyörän vaihteenvaihtajalle, ja vetää tämän vaihteen joka on kakkosella, niin pienemmälle ykköselle, samaan aikaan vasemman puolen vaijeri löystyy, ja tämä pyörä menee kakkoselta kolmoselle, ja pyörän kääntäminen helpottuu "tasauspyörästön" toimiessa.

sopii myös etuvetoiseen, jossa 2 etupyörää vetää...

vaihdevaijerit asennettu niin, että vaihteenvaihtaminenkin onnistuu 1,2,3... mutta kääntäessä kaarteessa, jossa toisen pyörän tulisi pyöriä nopemammin kuin troisen, tai toisen hitaammin kuin toisen, pelaa "tasauspyörästö".

puoliautomaattinen vaihteenvalitsin:
oon ajellu aina mun maastopyörillä niin, että etuvaihtajan irroitan kokonaan. ja takavaihtajaa käytän kytkemällä siihen käsijarrukahvan. näin kun tiedän että pysähdyn, vedän etu ja "taka" käsijarrukahvoista, ja etujarru toimii, ja ketjuvaihde takana menee hitaammalle, kun taas tahdon ajaa lujempaa, päästän pikkuhiljaa irti käsijarrukahvasta joka kytketty vaihteisiin, ja viahteet kronksuvat isommalle... jos kiire on, päästän heti alkuvauhdin jälkeen irti "käsijarrusta" ja saan puoliautomaattisen vaihteenvalitsimen, kun vaihteet kronksuilee pienemmälle rattaalle itseksiin.


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 10:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Hauska idea mutta tuskin toimii...

Mutkan säteestä riippuen vaihteiden välityksen pitäisi muuttua lineaarisesti..


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 12:16
Kirjoittaja weapea

laite tarkoitettu ikäänkuin teese-itse-käyttöön, eli tällöin ei ole niin väliä, vetääkö pienemmän ringin pyörä todella, vai pyöriikö vaan mukana, kuitenkin pitää testata, toimisiko.

ainakin tuo vähän vähentää kitkaa joka muutoin pyörittäisis sisempää pyörää sutimalla... tiedä sitten hajoaako kappavaihteisto jo parin siksakin jälkeen, kun ei taida olla takoitettu ihan kokoajan sitä vaihdetta vaihdella...

näillä mennään... :mrgreen:


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 12:25
Kirjoittaja jviirret
weapea kirjoitti:

tiedä sitten hajoaako kappavaihteisto jo parin siksakin jälkeen, kun ei taida olla takoitettu ihan kokoajan sitä vaihdetta vaihdella...

Kyllä se vaihteen vaihtelua kestää "maailman tappiin", kunhan ei veto päällä vaihda. Nexus3:ssa on kyllä tuollainen "jousitappi" joka estää vaihteen vaihtumisen vedossa ja suuntaan jossa vaijeri löystyy ei vaihde veto päällä vaihdu muutenkaan.
Mulla on päässä semmoinenkin vika että mitään ylimääräsiä vastuksia en ohjaukseen halua, vaan kääntämiessä pitää olla tuntuma tiehen, keskipakovoimiin yms. vaikka kyseessä olisi kolmipyöräinen. Ylimääräinen vastuskaan ei ole hirmu vakavaa, mutta jos se vastus vaihtelee eri kääntökulmilla...

Jukka


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 12:37
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Jos siellä kerran on vaihdenavat niin niissä olevat vapaarattaathan antavat ulomman pyöriä vapaasti nopeampaa ilman vaihteiden vaihteluakin?


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 12:41
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Jos siellä kerran on vaihdenavat niin niissä olevat vapaarattaathan antavat ulomman pyöriä vapaasti nopeampaa ilman vaihteiden vaihteluakin?

Ilmeisesti tässä haetaan sitä että mutkissa vetäisi molemmat pyörät tai jos vetää yhdellä niin se olisi ulompi?

Jukka


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 16:31
Kirjoittaja weapea

enpä ollu miettiny loppuun asti... no, saa kokeilla jos tahtoo. ite en ehi.

mietin vaan halpaa ratkaisua siihen, että molemmat renkaat vetäis... ei jäis sutimaan paikoilleen jäälläkään.

noita ideoita riittää päässä ja paperilla, joista osan joku on jo keksinyt helpommin ja paremmin rakennettavaksi, osaa taas ei kukaan oo ikinä ees kokeillu :lol:
'täytyy alkaa skannaan niitä tänne ku ehtii...


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 16:44
Kirjoittaja PW

Wikipediasta löytyy tasauspyörästöstä tommonen sivusto http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6
Nuo ensimmäiset kuvat tasauspyörästön toimintaperiaatteesta, näyttää aika yksinkertaselta :? Autoissa nuo on varmaan monimutkasemmat.
Mutta jos haluis tehdä tasauspyörästön trikeen, niin ei tuo kauheen vaikeelta näytä. Noita hammasrattaita saa varmaan kaupasta eri kokosia. Vetävän rattaan korvaa rataspakalla.

Petri


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 17:01
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Wikipediasta löytyy tasauspyörästöstä tommonen sivusto http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6
Nuo ensimmäiset kuvat tasauspyörästön toimintaperiaatteesta, näyttää aika yksinkertaselta :? Autoissa nuo on varmaan monimutkasemmat.
Mutta jos haluis tehdä tasauspyörästön trikeen, niin ei tuo kauheen vaikeelta näytä. Noita hammasrattaita saa varmaan kaupasta eri kokosia. Vetävän rattaan korvaa rataspakalla.

Tuollainen se on autossakin, paino ja hinta kai siinä on syynä ettei polku ajokeissa käytetä. Eikä tuokaan ole ongelmaton, auto sutii helposti yhdellä pyörällä jos tasauspyörästössä ei ole lukkoa, sama koskisi trikeäkin

Jukka


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 14 Helmi 2013, 08:56
Kirjoittaja mhelander

Mitäs vikaa on kahdesta vapaarattaasta rakennetussa "tasauspyörästössä" ? Pakka on vaikka kiinteästi rattaiden välissä olevassa akselissa joka on noilla vapaarattailla kytketty pyöriin.

Sam Q rakentelee tollasia ihmehärpättimiä BROL:ssa ihan itse plootusta...


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 14 Helmi 2013, 09:33
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Mitäs vikaa on kahdesta vapaarattaasta rakennetussa "tasauspyörästössä" ? Pakka on vaikka kiinteästi rattaiden välissä olevassa akselissa joka on noilla vapaarattailla kytketty pyöriin.

Tämä kai se puutteistaan huolimatta on kevein ja paras ratkaisu polkupyöräkäyttöön. Varsinkin jos vapaarattaat tulee akseleiden väliin, eikä erillisillä kettingeillä. Silloin ei tule edes tehohäviöitä verrattuna yksipyörävetoon.
Vikoja kuitenkin on:
-Sisäkurvin puoleinen rengas vetää, pyrkii siis työntämään ajokkia suoraan
-Käytännössä kuitenkin vain yksi pyörä vetää, kunnes se pyörii sutii niin kovaa että nappaa toisenkin mukaan
-Erillisillä ketjuilla toteutettuna tulee tehohäviöitä

Oman kokeilunhalun on tyrehdyttänyt kokemukset talvipyöräilystä. Liian raskasta kolmipyöräiselle jos ei voi valita millä kelillä lähtee, eli pitää pahimpia kelejä varten olla kuitenkin isopyöräinen CF. Sama siis ajaa koko talvi sillä kun ei voi töihin lähtiessä tietää missä kunnossa tiet on kotia tullessa.

Jukka


Re: IDEA- tasauspyörästö

Lähetetty: 14 Helmi 2013, 10:03
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Oman kokeilunhalun on tyrehdyttänyt kokemukset talvipyöräilystä. Liian raskasta kolmipyöräiselle jos ei voi valita millä kelillä lähtee, eli pitää pahimpia kelejä varten olla kuitenkin isopyöräinen CF. Sama siis ajaa koko talvi sillä kun ei voi töihin lähtiessä tietää missä kunnossa tiet on kotia tullessa.

Jep. Ainoa joka oikeesti toimii on maastoon sopiva nojapyörä (2-rattainen) jossa riittävän leveät ja karkeakuvioiset renkaat. Sellanen jolla on helppo ajaa myös hiljaa. Kuten sellanen jonka tein. Tai sitten läskirenkaat kuten etelän asukeilla lienee pakko jo olla jos meinaa hoitamattomilla teillä ajaa.