Sivu 1/1

rakentelu: soutuveneen soudun helpottaja

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 16:42
Kirjoittaja weapea

laitanpa tänne tämän, vaikka tämä ei fillareihin suoraan liitykään, tosin voihan joku rakentaa fillarin jota "soudetaan".

eli nythän normaalisti veneellä soudettaessa tapahtuu työvaihe taaksepäin vedettäessä. no, laitetaan jouset tai vieterit vetämään tätä työvaihetta helpommaksi, jolloin jousien vetoa on vastustettava työntÖvaiheen aikana, eli silloin kun airot ovat ilmassa! tästä tuskin tulee suurehkoa vastusta verrattuna soutamisen jouhevoitumiseen jousien ansiosta. :?:

samaa ideaa voisi jotenkin ehkä modifioida pyöräilyyn, eli poljettaessa kovimmalla painolla alaspäin poljinta vastustaisi kaasujousi kulkua hieman, antaen sitten kuolleessa kohdassa lisää tehoa polkimien polkemiseen. toinen kokeiltava systeemi olisi suuri ja painava vauhtipyörä, joka jää pyörimään aina kun olet paikallasi, tämä voisi pyöriä vaikka horisontaalisesti, jolloin pyörä pysyisi pystyssä liikennevaloissa itseksiin, sitten kun liikennevaloistalähdön aika koittaisi, otettaisiin teho osin vauhtipyörästä, jolloin liikkeellelähtö sujuisi helpommin. tosin pyörään tulisi 50kg lisää painoa... :mrgreen:


Re: rakentelu: soutuveneen soudun helpottaja

Lähetetty: 13 Helmi 2013, 17:15
Kirjoittaja jviirret
weapea kirjoitti:

samaa ideaa voisi jotenkin ehkä modifioida pyöräilyyn, eli poljettaessa kovimmalla painolla alaspäin poljinta vastustaisi kaasujousi kulkua hieman, antaen sitten kuolleessa kohdassa lisää tehoa polkimien polkemiseen. toinen kokeiltava systeemi olisi suuri ja painava vauhtipyörä, joka jää pyörimään aina kun olet paikallasi, tämä voisi pyöriä vaikka horisontaalisesti, jolloin pyörä pysyisi pystyssä liikennevaloissa itseksiin, sitten kun liikennevaloistalähdön aika koittaisi, otettaisiin teho osin vauhtipyörästä, jolloin liikkeellelähtö sujuisi helpommin. tosin pyörään tulisi 50kg lisää painoa... :mrgreen:

Wanha idea, ja juurikin tuon painon vuoksi pyörissä käyttökelvoton. Kukaan jaksa tuollainen myllynkivi kyydissä polkia mäkiä ylös.
Jorilla oli parempi idea, nostetaan risteykset muuta katutasoa ylemmäs. Tällöin niihin tullessa ei tarvis jarruttaa ja kun lähtee liikkeelle olisi aina alamäki antamassa vauhtia.

Jukka