Sivu 1/1
Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 14 Helmi 2013, 21:08
Kirjoittaja TMS
Velomobiilien turvallisuus on ollut viimeaikoina esillä ulkomaan foorumeilla.
Saksassa Milan kuski kuoli viime vuonna risteysonnettomuudessa, tässä betrideronlinen viestiketju asiasta http://www.bentrideronline.com/messageb ... n+accident ja täällä kuvia http://www.nonstopnews.de/galerie/15885 Kuljettaja ilmeisesti epähuomiossa ajoi kolmion takaa auton eteen joka törmäis velomobiilin kylkeen.
Myös Ranskassa kuoli viime vuoden lopulla velomobiilikuski kun ilmeisesti alamäessä menetti WAW:n hallinnan ja löi päänsä tiekaiteeseen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... l+accident http://www.laprovence.com/actu/faits-di ... u-labouret
Näiden lisäksi tämän vuoden alussa Brittien saarella Quest XS:n kolariturvallisuus oli tosi koetuksessa kun kuljettaja ilmeisesti epileptisen kohtauksen takia törmäsi yli 60 km/h vauhdissa isoon tammeen: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=93461 Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa ja kuljettaja selvisi ilmeisesti varsin pienillä kolhuilla. Tuossa linkin viestiketjussa on kuvia Questista, mutta ne eivät taida näkyä kuin tuonne foorumille kirjautuneille, joten kopion ne tähän viestiin aineistoksi.
Turvallisuus on tärkeä asia joten ajattelin tuoda nämä täälläkin esille, jos vaikka jotain oppisimme. Viimeinen noista onnettomuuksista osoittaa että velomobiili voi sopivassa tilanteessa suojata kuljettajaa varsin paljonkin. Suomalaisilla kuskeilla ei näistä onneksi taida kauheasti kokemusta olla, mutta spekuloidahan aina voi. Olikos Markku kaatanu Mangonsa joskus, millainenhan tilanne se oli?
Re: Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 15 Helmi 2013, 07:01
Kirjoittaja jviirret
TMS kirjoitti:Turvallisuus on tärkeä asia joten ajattelin tuoda nämä täälläkin esille, jos vaikka jotain oppisimme. Viimeinen noista onnettomuuksista osoittaa että velomobiili voi sopivassa tilanteessa suojata kuljettajaa varsin paljonkin. Suomalaisilla kuskeilla ei näistä onneksi taida kauheasti kokemusta olla,
Onneksi ei ole kokemusta, mutta kyllä minulla tämän tyyppiset kolarikuvat olivat takaraivossa kun oman kinnerini rakennetta pohdin ja pakostakin alkaa herättämään myös muiden mielenkiinnon kun näitä tapauksia kinnerien lisääntymisen myötä tulee enenevässä määrin myös julkisuuteen.
Tadpoleissahan varsinkin jalat ovat aika "turvattomassa" paikassa, eikä ohut kuitukori muutenkaan suojaa kovin tehokkaasti. Väittäisin että oma kinnerini runko antoi paremman törmäys suojan edestä ja sivuilta päin tulevia törmäyksiä vastaan.

Eihän nuo putket taipumatta törmäystä kestä, mutta ehkä sen verran että kinneri lähtee luisuun ennen kuin isku osuu kuljettajaan?
Kohtisuoraan takaa tulevia törmäyksiä vastaan sen turvallisuus on tadpolea huonompi kun pää on taaimmaisena:

Yksi seikka mihin kiinnitin myös huomiota oli pään heilahtaminen törmätessä. Missään suunnassa ei ole mitään kovaa johon päänsä voisi törmäystilanteessa iskeä:

Alunperin en huomioinut kuin sen että hampaat ei kalahda ohjaamon reunaan äkkipysähdyksessä, mutta myöhemmin huomasin että on tuossa suhteessa aika turvallinen kaikkiin suuntiin.
Mutta onhan se ruma ja kovassa vauhdissa aerodynaamisia hitaampi...
Jukka
Re: Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 15 Helmi 2013, 09:56
Kirjoittaja PW
Tuolla linkatussa ulkomaan keskustelussa mainittiin Glyde-velomobiili jossa on tuommonen turvakehikko kuoren sisällä, myös Leitraa pidettiin muita turvallisempana.
Surullista tommoset onnettomuudet, kinnerit ei oikeen autolle pärjää törmäystilanteessa joten "lets be carefull out there" vai miten se meni
Liikenne on vaarallista.
Petri
Re: Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 15 Helmi 2013, 19:08
Kirjoittaja Jarcco
Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.
Re: Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 15 Helmi 2013, 21:00
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.
Olli tais kertoo tapauksesta, hiilarivelomobiililla ajettu työmaamonttuun tai vastaavaan ja hiilikuitu oli aiheuttanut melkosia vammoja kuskille - jalkaa poikki ym.
Petri
Re: Velomobiilien turvallisuus
Lähetetty: 15 Helmi 2013, 21:04
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Turvakaari suojaisi päätä kaatumisissa. Lasikuitu menee kolarissa säleiksi mitkä voivat olla vaarallisia ajajalle.
Olli tais kertoo tapauksesta, hiilarivelomobiililla ajettu työmaamonttuun tai vastaavaan ja hiilikuitu oli aiheuttanut melkosia vammoja kuskille - jalkaa poikki ym.
Arvatkaas miksi mun omatekemässä penkissä on päällimmäinen kerros hiilari+kevlar kangasta ?
Kaikissa ennätys streamlinereissa joilla Battle Mountain:ssa ajetaan on kuskin kohdalla sisäpuolella katteessa kevlar-kerros. Jottei tule "tikkuja" tai vastaavia murtumia rakenteisiin.