Vähän vanhempaa designia ...
Sain yhdeltä tutulta tuollaiset kuvat. Tekijä v. 1948 Ilmari Jäämaa (alunperin v. 1917...)
KPS
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sain yhdeltä tutulta tuollaiset kuvat. Tekijä v. 1948 Ilmari Jäämaa (alunperin v. 1917...)
KPS
Hieno peli, tätä kun vertaa nykypäivänä "keksittyihin" kinnereihin niin tulee mieleen ett olemme keksineet pyörän uudelleen
Petri
Yritin tuota kuvaa tulkita, onko tämä niinkuin takaohjattava soutupyörä?
Jukka
Joo näyttää olevan. Etuveto ja takaohjaus.
jviirret kirjoitti:Yritin tuota kuvaa tulkita, onko tämä niinkuin takaohjattava soutupyörä?
Jukka
Samanlaiseen tulkintaan päädyin.
Petri
Kyllä, kyllä
Olen lukenut poikasena tuon jutun Jäämaan kirjasta ja kiinnosti kovasti ruveta rakentamaan!!!!
Vesa
vetu kirjoitti:Kyllä, kyllä
Olen lukenut poikasena tuon jutun Jäämaan kirjasta ja kiinnosti kovasti ruveta rakentamaan!!!!
Onneksi et ruvennut. Ties miten olisi käynyt; olisitko edes hengissä selvinnyt. Takaohjattava kun ei toiminut silloin, eikä toimi vieläkään, kuin aivan hiljaisessa vauhdissa. Vähintäänkin iso työ olisi mennyt hukkaan ja olisit nyt siitä katkerana kaikkia nojapyöriä vastaan.
jori kirjoitti:vetu kirjoitti:Kyllä, kyllä
Olen lukenut poikasena tuon jutun Jäämaan kirjasta ja kiinnosti kovasti ruveta rakentamaan!!!!
Onneksi et ruvennut. Ties miten olisi käynyt. Olisitko edes hengissä selvinnyt. Takaohjattava kun ei toiminut silloin, eikä toimi vieläkään, kuin aivan hiljaisessa vauhdissa. Vähintäänkin iso työ olisi mennyt hukkaan ja olisit nyt siitä katkerana kaikkia nojapyöriä vastaan.
Mutt helppohan tuon kulkusuunta ois kääntää toisinpäin jos ei olis toiminu
Petri
Mielenkiintoinen projekti. Olisipa ollut sivukuvakin. Tuo takaohjaus mietityttää. Mitenkähän se oikein toimii?
Tuon ensimmäisen kuvan tadpolen takaosa on linjakas. Vois ottaa siitä vinkkiä SH22:een.
Sakari
irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti. Olisipa ollut sivukuvakin. Tuo takaohjaus mietityttää. Mitenkähän se oikein toimii?
Tuon ensimmäisen kuvan tadpolen takaosa on linjakas. Vois ottaa siitä vinkkiä SH22:een.
Nuo kuvat on samasta ajokista. Eihän tadpolen takapyörä näkyisi katteen sisästä Näyttää että taka-akseli olisi jäykkä, kiinnitetty runkoon keskeltä yhdellä tapilla ja sitä ohjattaisi jaloilla edestä tulevien vaijerien avulla?
Jukka
Mailissä oli vähän tekstiäkin, jonka ehdin vasta nyt järkkäämään tänne. Siinä hieman ratkaisun perusteista sekä pientä teknistä tietoa.
KPS
Yrjö Ylkänen Jyväskylästä (tekstin lopussa) lienee Sakari Holman nuoruusaikainen pseudonyymi.
En ota kantaa ohjauksen teoreettiseen toimintaan, mutta käytännössä kuvien mukaisella rakenteella kääntösäde jäänee aika suureksi koska runkopalkit ovat melko lähellä takarenkaita.
KPS
Tuli mieleen 1920-luvulla rakennettu Leyat Helica, joka oli takaohjattava, potkurivetoinen auto. 25-30 valmistettiin ja yllättävää kyllä, vain kahden kuski kuoli ajoneuvon hallinnan menetyksen takia. On/oli kuulemma aika karmea ajettava; Kalevassa taisi olla muutama viikko sitten pikkuinen esittely aiheesta. Itse rakenne oli aerodynaamisena ja keveänä hieno, mutta potkuriveto ja takaohjaus pilasivat idean. Tuossahan näyttäisi olevan keskeltä kääntyvä jäykkä taka-akseli.
http://gajitz.com/what-a-wind-up-crazy- ... ncept-car/
http://video.answers.com/1920s-propelle ... -516913693
Nebulus kirjoitti:
Jalankulkijaturvallisuus saa tuossa ihan uuden merkityksen...
t.Ville