Ei se meno jäällä sitten ollutkaan niin vauhdikasta Sen verran oli lunta satanut, että 15 km/h oli jo työn takana matkavauhtina mutta tulipa poljettua kauniissa auringonpaisteessa sellaisissa paikoissa missä viimeksi olen käynyt pikkupoikana veneellä muutaman kymmenen metriä koitin lapiolla työnnettyä uraa mihin kaksi rengasta sopi niin meni jo aika paljon joutuisammin eli kolmea jälkeä tekevälle pyörälle kolmekin senttiä lunta on jo iso vastus. Tulisi vaan vielä oikeita jääkelejä kun tekisi mieli koittaa millaisella vauhdilla esim. Lahteen pääsisi oikeasti tasaisella.
Presta-venttiili meinasi lähdössä aiheuttaa tepposet, yritin pumpata mutta ilmeisesti neula ei liikkunut pakkasessa (-17) riittävän joutuin ja enemmän ilmaa tuli pois kun meni sisään, onneksi autossa on tupakansytyttimestä virtansa ottava kompura jolla sai kumit täyteen. Miinuspuolelle jäi läpinäkyvästä muovista tehty venttiilin hattu jota on aika haastava löytää lumesta...
Etenemiskykyyn ylämäessä auttaa aika radikaalisti se, että selviytymispakkauksen 4-5 kg sijoittaa mahdollisimman taakse, muuten homma menee helposti sutimiseksi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
90mm rumpujarrut kesäkäytössä ja kuormankin kanssa tuntui vähintään riittävältä ellei jopa hyviltä mutta jos haluaa ajaa pakkaskelissä/talvella niin valkkaisin hydrauliset levyjarrut... Nykytietämyksellä valkkaisin tosin varmaan Stradan johon levyjarruja ei ole hinnoiteltu eli saaneeko ollenkaan? Mangoon saisi mekaaniset ja ainoastaan Waviin hydrauliset... Tullaan taas siihen, että parhaat ominaisuudet saisi kun yhdistäisi muutaman pyörän parhaat puolet Rumpujarrun ongelma tuntuu olevan jäätyminen eli jos jättää pyörän pohjolantalliin niin ei kannata käyttää käsijarrua ja isommassa pakkasessa jarrutustehoa alkoi löytää vasta n. 10-15 jarrutuksen jälkeen, vaatiko jarrut sitten tietyn lämmön, että pitää vai onko kyse kosteudesta? sateen jälkeen oli sama homma mutta silloin riitti pari jarrutusta.
Mäkin nyt loman jälkeen ajoin tällä viikolla töihin kolmena päivänä Stradalla. Pakkasta oli vaihtelevasti noin kymmenestä vajaaseen kahteenkymmeneen. Ihan hienostihan tuo tuntui menevän näin hyvällä (vähälumisella) kelillä. Kaunialan sairaan viereisessä mäessä tosin jouduin työntämään kahtena aamuna kun pito loppui. Hämmentävän vähän sitä vaatetta tosiaan tarvitsee, perus verkkareilla ja yhdellä paksuhkolla merinopaidalla tarkeni aukkopeitteen kanssa ihan hyvin. Päässä, kaulalla ja kasvoilla pitää kyllä tietysti olla reilusti suojaa, sillä nissä kohdissa viima on armoton kun vauhtia on reilummin.
Mutta tähän kokemukseen liittyen en kyllä ihan heti menisi rumpujarruja syyttämään, sillä itselläni ne toimivat vähintäänkin hyvin, ei mitään ongelmia jarrutustehon kanssa. Sinuna lähtisin tarkastamaan vaijerinkuoret ja vaijerit jos ei tehoa meinaa riittää. Itsekin loppukesän sen kaatumiskorjauksen yhteydessä vaihdoin kuoret ja tavalliset rst-vaijerit. Syksymmällä jo tuskailin hieman tahmean jarrujen käytöksen kanssa ja vaihdoin vaijerit sellaisiin teflonpäällysteisiin ja ero oli aivan mahdoton. Vaijerinvaihdon yhteydessä ujutin kuoren sisään myös hieman ohutta teflon öljyä ja sen jälkeen on siis jarrut pelannut hyvit lämpötilasta huolimatta. Laitoin myös muutaman pisaran öljyä rumpujarrun nivellin, tuskin siitäkään haittaa on jos ei liikaa lotraa niin että jarrukenkiin ei öljyä mene. Mielestäni ei tuossa rumpujarrussa pitäisi olla mitään erityistä piirrettä joka aiheuttaisi toimimattomuuden pakkasella.
Voisin vaihtaa vaijerit teflon versioon kun kopan avaan... Noi laitoin kesällä uusiksi kun kuori hinkkautui rikki ja ne on ihan peruskuoret metritavarana, pitää tutkia saako teflon versiota ostettua metritavarana, sellainen perhepakkaus kerralla
Toi pahin toimimattomuus oli vesisateiden jälkeen kun pakastui, sen jälkeen pari kolme jarrutusta on tuonut normaalin jarrutustehon.
PW kirjoitti:
Kun ajatte noin vähissä vaatteissa, onko pyörät lämpimässä säilytyksessä?
Petri
Mun pyörä on pihalla ihan sään armoilla, se miksi tarkenee melkein kesäkamppeissa johtuu tuulensuojasta ja kun aukkopeite on paikallaan niin ilma ei juuri kierrä ja kehon lämpö lämmittää kapiinia, meinaa vaan kapistus olla myös sisältä jäässä kun kosteus tiivistyy kuoren sisäpinnalle. Nyt tulee ainakin viikon tauko testeihin ja jos tulee luntakin niin varmaan sitten alkaa huolto.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Jos laittaisi jalka-aukot umpeen niin voisin kuvitella, että -10 asteessa voisi ihan hyvin vielä tareta nuissa kamppeissa, itsellä on aina liikaa päällä vaikka on pukeutuvinaan ohkaisesti... Pitää harkita... Mainetta on aina kiva kasvattaa pienellä paikkakunnalla
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Olisko ollut David Hembrow blogissa joskus juttua, että mangon jarruja saisi parannettua uusilla vaijereilla. Parannus pitäisi olla huomattava. Voipi olla, että muistan väärin... En nyt löytänyt kännykällä muutakuin tämän sivun http://www.dutchbikebits.com/index.php? ... uct_id=100
Kun ajatte noin vähissä vaatteissa, onko pyörät lämpimässä säilytyksessä?
Petri
Kyllä mullakin pyörä ihan vaan tuossa pihalla on. Vähän kylmähän sitä aluksi on, mutta jos pukee niin paljon päälle ettei aluksikaan ole kylmä niin sitten saa lämpöhalvauksen hetken päästä.
Voisin vaihtaa vaijerit teflon versioon kun kopan avaan... Noi laitoin kesällä uusiksi kun kuori hinkkautui rikki ja ne on ihan peruskuoret metritavarana, pitää tutkia saako teflon versiota ostettua metritavarana, sellainen perhepakkaus kerralla
Suvikumit alle, ja heti kaksi rengasrikkoa... samasta lasinsirpaleesta kun löysin sen vasta toisella kerralla. Talvikumeistakin olisi kohta nastat tehneet reiän sisäkumiin. Ei taida toimia nastarengas edessä kinnerissä tai pitäisi nastoittaa itse joku nappulaversio. Kumi kulkee kallellaan ja ilmeisesti just nastojen päällä jotka taipuu sivulle, painuu sisään tai lentää pois. 7 - 21 nastaa/rengas oli kadonnut. 7 nastaa hukanneesta eturenkaasta oli paljon tulossa nastoja renkaan läpi, 21 hukanneesta ne ei yrittänyt läpi.
Nyt vaan mieitin, että mikähän olisi hyvä kitkarengastyylinen kompromissi tulevaksi talveksi eteen? Jos noi renkaat ajaisi loppuun takarenkaana, pitää Jorin toisaalla linkkaamaa jesaritekniikkaa vaan käyttää. Harmittaa kun tykkäsin nastakumin jääpidosta. Villi veikkaus, että joku 600 km noi olisi pyörinyt alla.
Mut rupesi se kulkemaan taas kesärenkain...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Ei taida toimia nastarengas edessä kinnerissä tai pitäisi nastoittaa itse joku nappulaversio. Kumi kulkee kallellaan ja ilmeisesti just nastojen päällä jotka taipuu sivulle, painuu sisään tai lentää pois. 7 - 21 nastaa/rengas oli kadonnut. 7 nastaa hukanneesta eturenkaasta oli paljon tulossa nastoja renkaan läpi, 21 hukanneesta ne ei yrittänyt läpi.
Kumpi renkaista oli oikealla. Toinen tietysti kai vasemmalla. Molemmat kai siis eturenkaita?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oikealla oli toi mistä lähti 21 nastaa, liekö tien kallistukset vaikuttanut, että sitä joutuu ohjaamaan vähän vasempaan? vai mikä lie...
Sitä mietin, että jos ottaisi sisemmän nastajonon pois ja se rengas kulkisi kumin varassa muttta kaartaessa olisi sitten se toinen nastajono apuna, tai pitää nyt ensin mallata paikalleen ja katsoa miten ne nastat nyt sijoittuikaan... Normaalia isompi nyt taisi olla vierintävastus eturenkaiden osalta.
Takarenkaasta lähti muistaakseni 10 nastaa, olisin kuvitellut määrän olleen isompi kun aika usein talvella mäki noustiin niin, että joka polkaisulla suti.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Mulla oli tänä talvena Marathon winter nastarengas takarenkaana ja Marathon plussat edessä (nastattomat). Kaksi rengaspuhkeamaa ja molemmat takaa. Syynä nastarenkaan oma nasta joka pureutui sisuriin. Sain nypittyä
kyseisen nastan ulkorenkaan sisäpuolelta ihan sormin ja huomasin että useampi muukin nasta oli jo tulossa sisäpuolelle. 12 nastaa oli kateissa ja usea nasta lintallaan sivuttain. Voisiko tämä johtua tästä vähälumisesta talvesta
vai mistä kun näin ovat koetuksella?
Oon kyllä sitä mieltä että renkaiden pitäisi ehdottomasti pysyä ehjinä talvisaikaan. Ei ole mukavaa (eikä turvallistakaan) kömpiä hikisenä ulos kinneristä talvipakkasiin renkaita paikkailemaan. Ja maksetaanhan me tästä "luotettavuudesta" jo rahan lisäksi myös painon ja rullausvastuksen lisänä.
Tosin helpolla olen päässyt verrattuna TMS:n rengaskokemuksiin! Ja litkuja en ole ikinä edes kokeillut.