Haaste pellepelottomille;
Miten laittaisit tähän 28" renkaat? Eteen pitää vaihtaa haarukka. Onnistuisiko taakse bolt-on lisäys joka nostaisi ja pidentäisi perää? Ehkä maastopyörän takahaarukasta..
Haaste pellepelottomille;
Miten laittaisit tähän 28" renkaat? Eteen pitää vaihtaa haarukka. Onnistuisiko taakse bolt-on lisäys joka nostaisi ja pidentäisi perää? Ehkä maastopyörän takahaarukasta..
Kyytsis kirjoitti:Onnistuisiko taakse bolt-on lisäys joka nostaisi ja pidentäisi perää? Ehkä maastopyörän takahaarukasta..
Ei kovin helposti kun dropoutit pitää saada oikeaan asentoon suhteessa ketjulinjaan. Riittävän paksusta teräslevystä itse tekisin. Rengas enempi alas- kuin taaksepäin että rungon asento pysyy samana...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Kyytsis kirjoitti:Onnistuisiko taakse bolt-on lisäys joka nostaisi ja pidentäisi perää? Ehkä maastopyörän takahaarukasta..
Ei kovin helposti kun dropoutit pitää saada oikeaan asentoon suhteessa ketjulinjaan. Riittävän paksusta teräslevystä itse tekisin. Rengas enempi alas- kuin taaksepäin että rungon asento pysyy samana...
Katso mallia trikeihin saatavista 26" -> 700c kiteistä. Eikös jollakin foorumilaisellaki ollu sellanen ?
Eteen tarvit uuden haarukan isommalle pyörälle. BROL:ssa joku hiljattain teki isopyörä modit vastaavalle lowraxerille, kannattanee kattella sieltäkin.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Eteen tarvit uuden haarukan isommalle pyörälle. BROL:ssa joku hiljattain teki isopyörä modit vastaavalle lowraxerille, kannattanee kattella sieltäkin.
Tämä BROL-keskustelu...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Katso mallia trikeihin saatavista 26" -> 700c kiteistä. Eikös jollakin foorumilaisellaki ollu sellanen ?
Tämä oli hyvä vinkki, kiitos Mika.
http://www.utahtrikes.com/PRODINFO-26_W ... rikes.html
Tuossa kuvassa siis tuillainen konversiopala. Tuossa yritetään pitää trike samassa asennossa/korkeudella, joten muutos siirtää takapyörää taakse ja ylös. Mulla tavoitteena siis siirtää alas ja taakse. Tuo näyttäisi kiinnittyvät pääasiassa originaaleihin dropoutteihin.. Tarvii vakoilla lisää kuvia.
Pitääkin kaivella alumiinilistoja varastosta, sellaisesta pääsisi tekemään protoa. Ei se ajamista kestäisi, mutta saisi mitat kohdalleen. Eteen voisin sovitella haarukkaa kilpafillarista. Kukaan ei muuten kysynyt että miksi tällaista tarvisi tehdä. Mä haluaisin ylemmäs ettei olisi liikenteessä niin näkymätön ja tavoitteena ajella ensi kesänä mökille maantien reunaa. Siinä isommat pyörät varmasti parantaa jo mukavuuttakin..
Nopeasti ajateltuna renkaan napaa pitäisi liikuttaa 83mm (oletuksena 451 vanne ja 28mm rengas --> 622 vanne ja 28mm rengas). Tulee jo kohtuullinen vipuvarsi.
t.Villle
Kyytsis kirjoitti:Kukaan ei muuten kysynyt että miksi tällaista tarvisi tehdä.
Suurin osa varmaan tiedostaa iso- ja pienipyöräisen erot, siksi ei kysytä. Meinasin kyllä kysyä että onko järkeä lähteä hyvää pyörää muokkaamaan, kun kuitenkin joudut ostamaan isot kiekot, etuhaarukan ja rakentelemaan nuo haarukan jatkot. Jos vain hankkisi suoraan uuden rungon ja alkaisi kasaamaan siitä highraceria. Tästä voisi hyödyntää osan osista ja myydä loput tai myydä kokonaan ja alkaa kasaamaan uutta pyörää "puhtaalta pöydältä"
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Meinasin kyllä kysyä että onko järkeä lähteä hyvää pyörää muokkaamaan, kun kuitenkin joudut ostamaan isot kiekot, etuhaarukan ja rakentelemaan nuo haarukan jatkot. Jos vain hankkisi suoraan uuden rungon ja alkaisi kasaamaan siitä highraceria. Tästä voisi hyödyntää osan osista ja myydä loput tai myydä kokonaan ja alkaa kasaamaan uutta pyörää "puhtaalta pöydältä"
Voisi olla lopulta kätevin vaihtoehto. Kuten Meta Bikes:n rungot, nehän on lähtökohtasesti tehty 700c / 29er pyörille. Sen kuin heittää sitten pienemmät kehiin haarukoineen jos kokee tarvitsevansa.
Mutta toisaalta jos tillaa kiinasta halvavan (ja kevyen kuitu-) haarukan ja touhuaa nuo takakorvakon loitontajat ite (samalla lisää levyjarrulle laipan jos se nykyisestä puuttuu) niin ei sen mahottoman kalliiksi tule.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
...lisäksi kiekot löytyy jo nurkista.
Tuo pikkubaron on niin kiikkerä, että tekisi mieli kokeilla myös että saako siitä vakaamman isopyöräisen.
Tässä vielä kuva jatkopaloista.
Baronin dropouteissa on noita koloja runsaasti, joten saa pultattu kiinni. Olisiko 0.7mm alumiini kyllin tukevaa? Vai mustasta?
Tarkoitat varmaan 7mm alumiinia . Ei se kuinka monta niitä reikiä siellä haarukan lehdessä on takaa sitä tukevuutta. Ota huomioon sellainen seikka jos tuo korvan adapteri ei istu hyvin ja pääsee vääntämään sitä alkuperästä. Voi olla että pyörän koko takahaarukka on sit entinen. Nyt kai on kyseessä kuinka tukevasti saat sen istutettua siihen ja kuinka paljon pystyt estämään siittä tulevia erillaisia vääntöjä. Itse en tuota kyllä Baroonin haarukkaan kokeilisi.
Pitää hieman tutkia tuota; oma tuntuma tuohon takahaarukkaan on että se on melkoisen tukevaksi tehty, mutta ihan totta että sopivuuden pitäisi olla moitteeton että ei ala vääntymään.
Pitää jäljentää tuo dropoutti paperille ja mallintaa sitten siihen päälle. Katsotaan miltä näyttäisi.
700e saisi toki Highbaronin rungon.
Kyytsis kirjoitti:Pitää hieman tutkia tuota; oma tuntuma tuohon takahaarukkaan on että se on melkoisen tukevaksi tehty
Vaikka 622 renkaassa on 35% pidempi vääntövarsi ja haarukka pitenee saman verran niin kyllä tuo haarukka sen kestää. Yhdessä molempien haarukka muutosten kanssa kiertojäykkyyttä kyllä lähtee, mutta lähteekö häiritsevästi niin selviää vain kokeilemalla( Jorille laskemalla )
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Kyytsis kirjoitti:Pitää hieman tutkia tuota; oma tuntuma tuohon takahaarukkaan on että se on melkoisen tukevaksi tehty
Vaikka 622 renkaassa on 35% pidempi vääntövarsi ja haarukka pitenee saman verran niin kyllä tuo haarukka sen kestää. Yhdessä molempien haarukka muutosten kanssa kiertojäykkyyttä kyllä lähtee, mutta lähteekö häiritsevästi niin selviää vain kokeilemalla( Jorille laskemalla
)
Munkin näkemys on se että jos sovitus ja suoruus adaptereilla on "täydellinen" ja taka-akselin vastinpinnat ehdottomasti suorat ja jykevät, tulee akselin kiristämällä rakenteesta erittäin luja.
Mullakaan ei ole etuvetosessa Vendetta-kopiossa mitään muuta ketjuhaarukan kiinnitystä kuin pikalinkku. Eipä vetele, kunhan sitä vaan ei löyhästi kiristä. Ja voin sanoa että vääntöä siihen liitokseen on todella laitettu, onhan vekottimella yritetty ajaa pari kympin tempoa ihan tosissaan (14 minsan aikoja eli "melkein" täysiä).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tässä vielä esimerkki dropouttien jatkamisesta:
http://www.pinkbike.com/news/Morpheus-C ... -2011.html
Aika simppelit.
Kyytsis kirjoitti:Aika simppelit.
Joo mutta runko näyttää fiksiltä. Siinä on hahlo akselille johon on helpompi tehdä tollanen. Levyjarrun vaijerin mutka ei näytä hyvältä...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.