Tällainen voisi olla hyvä kerätä wikiin. Vertailukohtana pitäisin ehkä pystypyörää. Koitetaan pysyä TERVEYSasioissa. Asiat ovat tietysti yksilöllisiä, mutta kaipa tästä joku suuntaa-antava ohjeistus tulee.
Laittakaas muutos- ja lisäysehdotuksia. Kirjailen tähän muutamia väittämiä, jotka perustuvat lähinnä omiin kokemuksiin kilpapystäristä ja nojapyöristä (CLWB ja Paseo). Jotkut ovat täällä kyselleetkin esim. nojapyöräilyn selkäystävällisyydestä. Tällainen yhteenveto voisi olla hyvä.
Tarkoituksena siis kerätä enemmänkin nojailijoiden kokemuspohjainen mielipidetietokanta tästä aiheesta. Ei niinkään tieteellisiin tutkimuksiin perustuva väitöskirja. (toki hyviä tutkimuksiakin saa postata aiheesta )
Hyödyt:
Pää: Pää on yleensä taaempana, joten se ei ole ensimmäisenä ottamassa iskuja vastaan kolarissa
Olkapäät/hartiat: Yleensä saavat olla rennosti ajossa, joten jumitiloja vähemmän, kun kuorma ei ole käsillä
Takapuoli: Eturauhanen tykkää nojakeista
Tasapaino: Kolmipyöräinen on verraton liikkumisväline, jos alkaa tasapainoaisti reistailemaan.
Selkä: Tarpeeksi makaava asento on selkäystävällisempi kuin pystäri(?)
Haitat:
Selkä: joidenkin nojakkimallien pysty istuma-asento jopa huonompi kuin pystäri selälle(?)
Pää: Matalissa pyörissä koirat voivat lipaista naamaan (Ei suoranainen terveyshaitta, mutta otan tässä kohtaa taitelijanvapauden omiin käsiini)
Vastaukseni galluppiin on kyllä. Kärsin pystärillä erilaisista hartian, niskan ja käsien oireista. Ja ajaminen kiinnosti aina vaan entistä vähemmän. Kilpuri lähti myyntiin ja näin ollen (vaikkakin vähäiset) ajokilometrini kaudessa ovat vähintään tuplaantuneet nojakin hommaamisen jälkeen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Hyöty:
Takapuoli: ylipainoisella ei satularasitusta tai hiertymiä - jatkuvuus ei ole mikään ongelma, useanakaan päivänä.
Kaatumisen vaikutuksien rajoittuminen helpommin kankkumustelmiin. Ei tangon yli lentämistä.
Haitta:
Ylävartalon rasitus on pientä, rasitus, ja kuntovaikutus, keskittyy reisiin.
Jalkojen puutuminen (jostain syystä?) ja pohkeiden kramppaaminen.
Pään kääntelyn vähentyminen, niskaranka ei saa jumppaa samalla tavalla. Riippuen penkkikulmasta ja penkin ja niskatuen rakenteesta tietysti.
Kun lopetin aktiivisesti Triathlon aika-ajo pyörälläni ajamisen persiilleen menneen -95 kesän jälkeen, ei sillä enää pystyny ajamaan, niskat ja hartiat kipetyty jo lenkin alla ja tuli "krapulainen" olo. Kerran pari vuosittain tuli kokeiltua ja kun ei toimi niin ei toimi.
2010 hokasin että parilla kolleegalla on nojakit ja niistä innostuin sen verran että tilaa pläjäytin M5 lowracerin. Kun ei huvita ajaa millään fillarilla jolla ei pääse kunnon vauhtia. Vuosihan siinä meni lopulta ajamista opetellessa.
Ja sitten ne hyödyt:
Ajoin jopa lähes kaksi vuotta ilman niskatukea lowracerilla, eipä niskoja tai muutenkaan paikkoja pakota ajaminen
Värkillä pääsee todella kovaa. Eipä kauaa menny kun oli yli 70:n vauhdit testattu alamäessä... (ei suora terveyshyöty mutta motivoi ainakin minua)
Kun on kiva ajaa niin tulee ajettua. Kunto nousee kohisten. Ja kun itse ajamiseen ei täysin hyydy niin tulee jopa käytyä juosten jäähdyttelemässä lenkkien jälkeen
Vähemmän vahinkoja. Siis kunhan oppi ajamaan, ja opetellessa lowracerilla kaatuminen ei tunnu missään. Pystärin etuakselin tuijottamisen sijaan on katse koko ajan tiessä (tai maisemissa, revontulissa tms) ja vain yksi hämärässä ajettu rengasrikko kertoo jo paljon...
Jopa täysin sököllä selällä pystyy ajamaan. Kun juuri mitään muuta ei jaksa sekunteja pidempää tehdä, nojakilla jaksaa ajaa satasenkin lenkkejä minimaalisin tai ilman taukoja
Nojiksella ei mennä tangon yli, varsinkin jos värkki on vähän pidemmällä akselivälillä. Tätä on tullu testattua viime viikkoina maastossa oikein tosissaan, pitää ajaa puuhun tai renkaan korkusen kiven kylkeen että tyssää.
Haittojakin löytyy:
Ajoasennon tunkkaaminen sopivaksi on kertaluokkaa suurempi homma kuin pystärillä. Penkki pitää olla selälle sopiva, etäisyys polkimiin oikea. Klossit ja niiden kulma oikea. Jos ei ole, paikat kipeytyy ja niistä toipuminen voi olla hidasta
Ylämäet... ei mene ainakaan alkuun lähellekään niin "helposti" kuin pystärillä. Jos kasaa pyöränsä entisen pystärin osilla välityksineen kuten tein lowracerin, tulee maksimisykkeet kyllä helposti testattua että alussa edes pääsee mäkien päälle. Voi olla terveysriski. Syy tähän on nojiksen lähes väistämättä suurempi paino kuin pystäreillä ja että "putkelta" ei pääse ajamaan ylös
Väitetään ettei nojapyöräilijöitä näe niin hyvin liikenteessä. Tämä on kyllä mun mielestä urbaani legenda mutta tuo hyödyksi mainittu parempi ympäristön havainnointi auttaa tähänkin järkevän ennakoinnin kanssa
Muulla kuin lowracerilla kaatuessa sattuu. Nimimerkillä yhdellä 100:n kevätlenkillä 5-7 kertaa saman kyynärpään lyönyt joka turposi palloksi ja toipui kuukauden...
Kun ajaminen kerran on kivaa tulee lähdettyä ajamaan kaiken maaliman kisoihin. Kuten maastoon, siellä voi kans sattua jos homma ei lähde sujumaan.
hyödyt: "Jopa täysin sököllä selällä pystyy ajamaan. Kun juuri mitään muuta ei jaksa sekunteja pidempää tehdä, nojakilla jaksaa ajaa satasenkin lenkkejä minimaalisin tai ilman taukoja"
Tämä on mainio mainoslause kyselijöille.
haitat: "Kun ajaminen kerran on kivaa tulee lähdettyä ajamaan kaiken maaliman kisoihin. Kuten maastoon, siellä voi kans sattua jos homma ei lähde sujumaan."
Tuo on kyllä vakava haitta ja terveysriski.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vastasin että ei. Toki mun pyöräily on vähän lisääntynyt nojapyöräharrastuksen myötä, mutta kokeilemisen halu se harrastukseen toi. Mitään varsinaista ongelmaa ei ole miksei pystypyörällä, varsinkin cf-tyyppisellä, pystyisi ajamaan. Nojakki menee vähän keveämmin joten sillä pitää sama terveyshyöty saadakseen ajaa pidemmästi.
Kickbike on ostettu kuntoilumielessä ja kesäisillä työmatkoilla se on vähentänyt pyöräilyä puoleen.
Kyllä. Vaikkei periaatteessa ole mitään terveydellisiä rajoitteita noin muuten mutta sen jälkeen kun vaihdoin nojakkiin, olen huomannut mitkä kaikki jutut meni pieleen pystärin kanssa. Vanhan pyörän kanssa sain kaikki paikat kipeiksi: niskan, selän, ranteet, perseen ja tais siinä jalatkin mennä.
Eipä noihin edellisiin listoihin ole kauheasti lisättävää. Tai ehkä nämä:
uskallan ajaa trikellä kovempaa kuin tavan pyörällä
triken hallittavuus äkkitilanteissa pelkkää plussaa verrattuna pystäriin.
tietty se mukavuus. Mitä pidempään ajan sitä enempi huomaan kuinka mikään paikka ei ajaessa kärsi ja ajamista voisi jatkaa loputtomiin.
Mun pyöräily on lisääntynyt huomattavasti nojakkiin siirtymisen jälkeen. Nykyään koko pyöräily on suorastaan henkireikä. Silloin kun on vaikka kipeenä niin tuntuu oudolta ettei voi lähteä ajamaan ja tulee ikävä nojakkia. Tuntuu aina yhtä kivalta lähteä pihalta nojakin kanssa kun tietää että edessä on taas mahtavia kilometrejä lisää. Se nojakki oikeen kutsuu ajamaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Näyttää siltä, että tästä tulee oikein mainosketju nojapyöräilystä. Ihmelääke ilman pahoja sivuvaikutuksia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näyttää siltä, että tästä tulee oikein mainosketju nojapyöräilystä. Ihmelääke ilman pahoja sivuvaikutuksia.
Liian mukavaa, maantie houkuttaa liikaa ja kumppani unohtuu? --> heijastuu parisuhteeseen ja kumppani rupeaa suhtautumaan mustasukkaisesti pyörää/pyöräilyä kohtaan
Ruksasin kyllä koska pystypyörällä hanurin kipeytyminen ja epämukavuus oli ensimmäiset syyt hankkia nojakki, nyt pyörä pitää ihan kohtuullisessa kunnossa ja mielen virkeänä/pään kasassa, henkireikä siis mullekin ja liikunnan määrä on lisääntynyt ihan radikaalisti.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Vaikutukset pahimmillaan kuin suonensisäisillä huumeilla. Kaikki aika ja rahat menee, lisäksi aiheuttaa riippuvuutta ja pahapäisimmillä jopa tieliikennelain rikkomuksia.
Vaikutukset pahimmillaan kuin suonensisäisillä huumeilla. Kaikki aika ja rahat menee, lisäksi aiheuttaa riippuvuutta ja pahapäisimmillä jopa tieliikennelain rikkomuksia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minullakin oli terveyssyyt nojakin hankkimiseen. Ranteissa on ilmeisesti kulumaa ja varsinkin pitkät lenkit tankoon nojaten oli myrkkyä. Ranteita särki koko ajan, nyt ei minkäänlaista ongelmaa, ja pystyn ajelemaan maasturilla metsässäkin, kun valkoisen viivan seuraaminen pystypyörällä jäi pois.
haitat: "Kun ajaminen kerran on kivaa tulee lähdettyä ajamaan kaiken maaliman kisoihin. Kuten maastoon, siellä voi kans sattua jos homma ei lähde sujumaan."
Tuo on kyllä vakava haitta ja terveysriski.
Onneksi ei ihan kuralle menny tänään. Yhdet lipat tuli, aurinko häikäisi 90-asteen käännöksessä ja tuli vedettyä huonoa linjaa. Muuten vahingot oli lähinnä jo kyynärpäissä olevien melkein parantuneiden naarmujen uudelleen aukeaminen kun männyn taimet raapivat paikotellen.
Muuten maastossa on tosi kiva ajaa. Varsinkin kun väline toimii kuten pitääkin.
Näyttää siltä, että tästä tulee oikein mainosketju nojapyöräilystä. Ihmelääke ilman pahoja sivuvaikutuksia.
Liian mukavaa, maantie houkuttaa liikaa ja kumppani unohtuu? --> heijastuu parisuhteeseen ja kumppani rupeaa suhtautumaan mustasukkaisesti pyörää/pyöräilyä kohtaan
Ruksasin kyllä koska pystypyörällä hanurin kipeytyminen ja epämukavuus oli ensimmäiset syyt hankkia nojakki, nyt pyörä pitää ihan kohtuullisessa kunnossa ja mielen virkeänä/pään kasassa, henkireikä siis mullekin ja liikunnan määrä on lisääntynyt ihan radikaalisti.