Onkin ollu mysteeri miks jonkun jarrut toimii, minun ei. Tai miks joku jarru toimii toinen ei, vipuvoiman ja vipusuhteen luulisi vaikuttavan ja sitten tietysti nuo materiaalit jarrupala ja vanne. Vipusuhde kai vaikuttaa molemmissa päissä, vanteella ja kahvassa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onkin ollu mysteeri miks jonkun jarrut toimii, minun ei. Tai miks joku jarru toimii toinen ei, vipuvoiman ja vipusuhteen luulisi vaikuttavan ja sitten tietysti nuo materiaalit jarrupala ja vanne. Vipusuhde kai vaikuttaa molemmissa päissä, vanteella ja kahvassa.
Petri
Eniten vaikuttaa tuo jarrupalan kitka vannetta vasten. Tuo kuvan vanne vaikuttaa juuri siltä kaikkein huonoimmalta jarrukitkan kehittämisen suhteen. Pitäisi löytää teräsvanteelle tarkoitetut jarrupalat, jos meinaat hyvän jarruhehon aikaansaada. Jos kitkakerroin on huono, täytyy jarrupaloja painaa kovemmin vannetta vasten. Tähän auttaa iso välityssuhde jarrukahvalta palalle. Kuitenkin, jos välityssuhde on suuri, loppuu liikevara helposti. Jarrupalat pitää säätää lähelle vannetta ja vanteen pitää olla pirun suora, jotta ei hankaa ajossa. Lisäksi suuri välityssuhde on herkkä jarrukahvan ja jarrulänkien joustoille. Kaikki riesa johtui siis huonosta kitkakertoimesta. Kitkakerroin paranee oikein valituilla, putsatuilla jarrupaloilla ja karhentamalla tuon Fintrial-sivun mukaisesti.
Tällaiset jarrupalat kuulemma pitävät hyvin märkänä. Tuo nauha tuossa keskellä on nahkaa. Korkkipalat ovat myös hyvät teräsvanteille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma