kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin :?

Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.

Jukka

Milläs tuon tarkistan ?

Petri

Koitin tihrustella dropparin ja akselin linjoja ja suhteita mutt en mitään suuria rakoja tai vinouksia tuosta löydä.
2/3 kierrosta pitää mutteria aukasta enenkun palauttaa vaihteen :?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Palauttaako se vaihteen mutterit tiukattuna, mutta rengas irti pyörästä? Jos palauttaa on vika droppareissa, jollei taas palauta syy on navassa.

Onhan keskiö keskellä pyörää? Mitat voi näyttää kummaltakin puolelta samaa, jos keskiö ei ole keskellä vaikka pyörä olisi vino.

Tuo ohjausakselin sivussa olo vedättää aavistuksen ohjausta toiseen suuntaan. Erään kaupan takana on 30 astetta kalteva luiska. Sitä kun ajaa korkeuskäyrän suuntaan huomaa selvästi että pyörä alkaa vedättämään. Pyyttoni selvästi enemmän kuin mbb, mikä johtunee leveämmästä rengastuksesta. Tiedä vaikuttaako polviin mitä, kun kummatkin jalat on samassa asennossa suoraan ajettaessa(voimat toki epäsymetriset eri jaloilla).

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Palauttaako se vaihteen mutterit tiukattuna, mutta rengas irti pyörästä? Jos palauttaa on vika droppareissa, jollei taas palauta syy on navassa.

Onhan keskiö keskellä pyörää? Mitat voi näyttää kummaltakin puolelta samaa, jos keskiö ei ole keskellä vaikka pyörä olisi vino.

Tuo ohjausakselin sivussa olo vedättää aavistuksen ohjausta toiseen suuntaan. Erään kaupan takana on 30 astetta kalteva luiska. Sitä kun ajaa korkeuskäyrän suuntaan huomaa selvästi että pyörä alkaa vedättämään. Pyyttoni selvästi enemmän kuin mbb, mikä johtunee leveämmästä rengastuksesta. Tiedä vaikuttaako polviin mitä, kun kummatkin jalat on samassa asennossa suoraan ajettaessa(voimat toki epäsymetriset eri jaloilla).

Keskiö on keskellä rengasta, runko taa vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?
Etukiekkoa yrtitän vielä asemoida niin ett emäputki olis suorassa.
Dropparien vaikutusta pitää vielä tutkia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Keskiö on keskellä rengasta, runko taa vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?

Täsmällisesti ilmaistu :mrgreen: Koko vekottimessahan on etupyörä, takapyörä ja vielä polkupyörä :wink:
Lähinnä tarkoitin että mitattavien kohteiden tulee olla keskenään linjassa että suoruuden voi tarkistaa mittaamalla(ilman laskutoimitusta). Keskiöllä ja eturenkaallahan tämä on helppo todeta. Penkillä menee hankalammaksi ja sinnepäin tehdyllä jopa mahdottomaksi mitata, mutta tuskin penkki niin kierossa onkaan että siitä tulisi ongelmia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keskiö on keskellä rengasta, runko taas vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?

Täsmällisesti ilmaistu :mrgreen: Koko vekottimessahan on etupyörä, takapyörä ja vielä polkupyörä :wink:
Lähinnä tarkoitin että mitattavien kohteiden tulee olla keskenään linjassa että suoruuden voi tarkistaa mittaamalla(ilman laskutoimitusta). Keskiöllä ja eturenkaallahan tämä on helppo todeta. Penkillä menee hankalammaksi ja sinnepäin tehdyllä jopa mahdottomaksi mitata, mutta tuskin penkki niin kierossa onkaan että siitä tulisi ongelmia.

Vaikeita on miulle nää suoruus jutut kun pyörät teen ilman jigiä ni tulee vähän mitä sattuu ja jälkeenpäin vaikee korjata.
Etu- ja takakiekon saan noiden palkkien kanssa suoraan mutt emäputki sojottaa sivuun ja sitä ei oikeen saa ilman rälläkkää korjattua. Voi olla etten ala, ainakaan nyt tekemään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Milläs tuon tarkistan ?

Laita M10 täyskierteiset pultit molempiin droppareihin, kannat ulos päin, kiinni siten, että pultti on siinä kohdassa, jossa akseli on kiekko suoraan asennettuna ja kiristä mutteri haarukan sisäpuolelle niin, että ruuvi pysyy paikoillaan. Jos dropparit ovat suorassa, osoittavat niihin kiinnitetyt pultin päät toisiaan kohti. Jos eivät, voit väännellä niin, että osoittavat. 135 mm haarukkaan lienevät M10 x 65 pultit parhaat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Milläs tuon tarkistan ?

Laita M10 täyskierteiset pultit molempiin droppareihin, kannat ulos päin, kiinni siten, että pultti on siinä kohdassa, jossa akseli on kiekko suoraan asennettuna ja kiristä mutteri haarukan sisäpuolelle niin, että ruuvi pysyy paikoillaan. Jos dropparit ovat suorassa, osoittavat niihin kiinnitetyt pultin päät toisiaan kohti. Jos eivät, voit väännellä niin, että osoittavat. 135 mm haarukkaan lienevät M10 x 65 pultit parhaat.

Yksinkertasta kun joku sen kertoo.
Jotenkin vielä kuvittelen ett jos tai siis kun nuo dropparit ovat vinossa, kun väännän mutterit tiukalle, se hepponen ja huonosti hitsattu droppari antas periksi, eikä akseli.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Aattelin ett olkoon, paska mikä paska ja menin pihalle kiristämään mutterit - nyt se vaihtaja kuitenkin palauttaa :?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

surrur
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Heinä 2014, 21:44

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja surrur »

Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.
Sitten järkeilin että se vähentää emäputken laakerien rasitusta koska polkimisen voima kumoaa osittain pyörän ja kuljettajan painon aiheuttamaa laakerien sivuttaista rasitusta.
Myös poljinkeskiön oma paino vähentää laakerin sivuttaista rasitusta
Olenkos minä nyt miettinyt tämän asian ihan väärin siis kertokaa mielipiteenne.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

surrur kirjoitti:

Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.
Sitten järkeilin että se vähentää emäputken laakerien rasitusta koska polkimisen voima kumoaa osittain pyörän ja kuljettajan painon aiheuttamaa laakerien sivuttaista rasitusta.
Myös poljinkeskiön oma paino vähentää laakerin sivuttaista rasitusta
Olenkos minä nyt miettinyt tämän asian ihan väärin siis kertokaa mielipiteenne.

Toki tuo ylempää lähtevä putki tukee paremmin emäputken laakereita mutta haarukkaankin kiinnittyviä yläputkia on paljon ja tuntuvat kestävän.
Jalkojen painohan helpottaa molemmissa tapauksissa laakereiden rasitusta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

surrur kirjoitti:

Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.

Cruzissa tuota putkea käytetään teleskooppina poljinetäisyyden säätöön. Kaupallisessa valmisteessa tuo etäisyyssäätö lienee jokseenkin välttämätön.
Kyllä tuo varmasti vähentää myös ohjauslaakerin rasitusta vähentämällä etuhaarukan yläosan taipumista, mutta kuten PW tuossa totesi etu lienee marginaalinen. Lisäksi tuo joustamaton suora putki tarjoaa hyvät mahdollisuudet vetää ohjaustangosta käsillä lisäapua polkemiseen. Ilman sitä joustanee liikaa. Mulla on tuon putken päällä noin kymmenen sentin ohjauskannatin ja jouston huomaa selvästi. Osa joustosta voi tulla myös ohjaustangosta.

PW kirjoitti:

Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.

Petri

Mihin suuntan se on vino?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.

Kuva!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-09-14 12.01.15.jpg
2014-09-14 12.01.15.jpg (297.77 KiB) Katsottu 3355 kertaa

Penkki on siis kuskista nähden oikeelle kallellaan ja lisäksi taitaa penkin takapää soojottaa oikeelle. Helpohko korjata jos viittii.

petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Noin pahasti :shock: Enpä olisi uskonut että se voi olla huomaamatta noin vinossa.

Vastaa Viestiin