kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

Rohkenempa epäillä, että kyse on taas tuon väärin suunnitellun emäputkilaakerin ominaisuudesta.
Tässä viestiketju samasta aiheesta.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 41&#p40441

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahe kirjoitti:

Vois ko olla niin että emäputken päät johon ne laakerikupit nojaa ei ole ihan suorat? Olen ymmärtänyt että silloin voi jäädä klappia laakereihin. Onko emäputki itse tehty vai jostain romupyörästä pöllitty?

Joo, mulla on maastonojakissa koko keula pelkästään kävyn ja esikiristyspultin varassa. Hatun ja ohjainlaakerin välissä on pari hiilikuituista holkkia joiden tilalle voisi nippa-nappa laittaa stemmiä vastaavan klemmarin.

Kaikesta rymistelystä huolimatta keula ja ohjainlaakeri toimii kuten pitääkin. Vaati kyllä uuden kävyn ja sen suoraan saamisen sekä ruuvilukitteen esikiristyspulttiin. Laakeri on erittäin jeti joten jos esikiristys on kohdallaan niin ei tule kyllä klappia mihinkään suuntaan.

Mahe kirjoitti:

Kuulemma pyörpajoilla pitäis olla joku työkalu millä ne päät saa jyrsittyä suoraksi.

Niin minäkin luulin. Oulusta ei headset reamer työkalua löytynyt mistään liikkeestä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Mahe kirjoitti:

Vois ko olla niin että emäputken päät johon ne laakerikupit nojaa ei ole ihan suorat? Olen ymmärtänyt että silloin voi jäädä klappia laakereihin. Onko emäputki itse tehty vai jostain romupyörästä pöllitty?

Kuulemma pyörpajoilla pitäis olla joku työkalu millä ne päät saa jyrsittyä suoraksi.

Pöllitty on ;) , en ihan varmaa onko ne kaikki rinkulat oikeessa järjestyksessä tai oikein päin siellä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Pöllitty on ;) , en ihan varmaa onko ne kaikki rinkulat oikeessa järjestyksessä tai oikein päin siellä.

Työkaluhan on:

Kuva

Ja mun ohjainlaakerisarja maasturissa (ja lowracerissa kierteellisenä):

Kuva

Ja hilut pitäis laitella emäputkeen näin (esimerkkinä "Biltema"-laatuinen ohjainlaakeristo):

Kuva

Jos tuo "Crown fork race" on sopimaton (tai puuttuu), tai ylös tuleva "Centering sleeve" puuttuu niin vaikka miten kirraa lonkkasee laakerointi.

Hyvää juttua ohjainlaakereiden asennuksesta Park Tool:n "kirjastosta"...

Mun mielestä, vastoin Jorin näkemystä, on nykyaikaiset suljetut ohjainlaakerit erittäinkin laadukkaita. Verrattuna 80-90 luvun värkkeihin joista on enemmän ja huonoja kokemuksia:

Kuva

Tämmösen saa kyllä klapittomaksi ja herkäksi mutta yksi kova tälli pikitien kuoppaan niin kuulilla on kolot ja ajaminen sitten ne kuluttaa pian sellaiseksi että herkkyys katoaa ajamisesta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

No klapista viis , kunhan ei polkiessa tunnu ;)
Toimii miulle työsuhdepyöränäkin tämä pyörä kun just mahtuu kaivurin kauhaan, yhtään pitempi ei mahtus.

Liitteet
2013-08-29 17.18.46.jpg
2013-08-29 17.18.46.jpg (176 KiB) Katsottu 3338 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-08-29 18.11.24.jpg
2013-08-29 18.11.24.jpg (156 KiB) Katsottu 3336 kertaa

Tämän hetkisessä muodossaan. Vaimo katto ja sano ett pitäs koristella, tarkotti hiomista ja maalaamista. Tiedä häntä ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minähän en mistään mitään tiedä, ja mekaaninen suunnittelu taisi jäädä yhteen tahi kahteen kurssiin 20 vuotta sitten... Ei muista enää.
Mutta miksi ihmeessä nuo emäputken laakerit eivät ole kartiolaakereita ainakin alhaalta? Eivätkö ne toimi noin pieninä? Tai ovatko sellaiset vain kovien maastomiesten juttuja?

EDIT: Itse itselleni googletellen, näyttäisi kuvahaulla kartiolaakereitakin putkahtavan. Moottoripyörän ohjausta tarjoaa, mutta on siellä polkupyöräversioitakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Minähän en mistään mitään tiedä, ja mekaaninen suunnittelu taisi jäädä yhteen tahi kahteen kurssiin 20 vuotta sitten... Ei muista enää.
Mutta miksi ihmeessä nuo emäputken laakerit eivät ole kartiolaakereita ainakin alhaalta? Eivätkö ne toimi noin pieninä? Tai ovatko sellaiset vain kovien maastomiesten juttuja?

EDIT: Itse itselleni googletellen, näyttäisi kuvahaulla kartiolaakereitakin putkahtavan. Moottoripyörän ohjausta tarjoaa, mutta on siellä polkupyöräversioitakin.

Varmaan siksi että kuulalaakeritkin kestää sen pyörän odotettavissa olevan eliniän...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Mutta miksi ihmeessä nuo emäputken laakerit eivät ole kartiolaakereita ainakin alhaalta? Eivätkö ne toimi noin pieninä? Tai ovatko sellaiset vain kovien maastomiesten juttuja?

Varmaan siksi että kuulalaakeritkin kestää sen pyörän odotettavissa olevan eliniän...

Mun Kuwahara-maasturissa malli 1994 oli kartioneulalaakeri alempana ohjainlaakerina ja perinteinen laakeri ylempänä.

Nyt on molemmat Token-ohjainlaakerit kartio-neulalaakereita. Jämympi kierteetön MTB-malli on maasturissa ja kierteellinen maantiemalli lowracerissa. Ehdottomasti parhaat ohjainlaakerit mitä minulla on koskaan ollut.

Itse laakerit on noissa irralliset ja ihan samanlaiselta vaikuttavat kuin MetaPhysic:n Cane Creek -tyyppiset integroidut. Suljettu rakenne, eivät pykälly, ovat herkät.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Aaa! Eli yllä oleva Tokeni ja sen alla oleva räjäytyskuva on eri konstruktiolla?
Minä luulin että on samanlaisesta rakenteesta kyse. Yritin hakea Tokenista parempaa kuvaa, mutta ei tullut ekaan pariinsataan löytökuvaan... Luulen että yrittäisin ihan perfektionismisyistä itse ostaa (framekittiin) kartiolaakerit. Mutta myönnän sen olevan nörttimäistä viilausta ilman todellista tarvetta.

Mitä tulee pyörän eliniän kestämiseen: jos vaarana on että kuulat paukauttaa tai kuluttaa kolot, niin se ei minusta ole kestämistä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Mitä tulee pyörän eliniän kestämiseen: jos vaarana on että kuulat paukauttaa tai kuluttaa kolot, niin se ei minusta ole kestämistä.

Tyypillisesti pyörä on eli.kaarensa päässä kun siitä puhkeaa kumi, joku vaijeri on poikki ja penkin päällisessä palkeenkieli. Näiden korjaus aloitetaan keväällä purkamalla pyörä ja syksyllä se viedään osina metalli.keräykseen.
Yksi ohjauslaakeri on tullut 20:een pyörään ostettua, sekin kului pykälälle omassa käytössä. Muuten kaikki on käytettyjä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Pöh, mun pyörät on aina yli kymmenvuotisia... Paitsi silloin kun olin itse alle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Tällä nyt jonkin verran ajoa takana, yhä keula seilaa hiukan - ehkä lisäkilometrit vähentää tuota vengurtelua.
Hiljanen vauhti tai kapea paikka lisää epävakavuutta. Äkkitilanteissa pari kaatumista. Toivottavastii tuo ajotekniikka kokemuksen myötä vielä paranee.
Eilen ajettiin Joutsenoon ja takasin n. 40 km yhteensä. Joutsenon kirkonmäki jäi nousematta kun rengas vingersi hiekalle, sutas ja sitten meni usko - mäennousu kykyä odotellessa, taitaa olla miehestä kiinni :oops:
Tavaraa mahtuu mukavasti penkin alle roikkumaan, Jorin tyyliin :mrgreen: Tykkään kyllä tästä pyörästä, joka päivä enemmän :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Hiekka ja muuta roinaa heittää syliin ja ympäriinsä, johtuu siitä ett renkaan ja tuon yläputken väliin ei jääny ku milli. Hiekan murut ei mahdu siihen rakoon - hiekkapilvi leviää molemmin puolin putkea ja kulkeutuu vauhdissa päälle. Iltasella saa hiuksista asti kaivella kivenmuruja :mrgreen: Voi olla ett osa tulee takarenkaasta, ainakin sieltä tulee vesisuihku hiuksiin märästä asfaltista. Takarenkaaseen auttas tietysti lokari mutt eteen ei mahdu ennen säätämistä. Eipä tuo ole suuri ongelma, vielä - kun lunta alkaa tulla sitten voi olla ett ei rengas pyöri.
Jos tuohon sais tehtyä haarukan vähän edemmäs, samalla vois avata isompaa rakoa renkaan ja putken väliin. Mahtus tarvittaessa paksumpi rengas vaikka talveks, nyt on 32mm "löytörengas"
Vasen olkapää ja olkavarsi kipeytyy ajaessa, ilmeisesti jäkitän käsillä vielä tai ainakin toisella, ohjaustangosta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjaustanko on vasemmalta taittunu vähän, voiko pieni ero käsien asennossa aiheutta kipua ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin