Edelleen sitä mieltä, että tärinäraita on suoraan saatanasta mutta oleellisempaa onko sitä omilla vakimatkoilla. Lomareissuilla mieluusti ajelee pienempiä teitä joilla ei ole raitaa mutta on muuten huonommat asfaltit ja kolmipyöräisellä vaikeampi kiertää röykyt.
Jos haluaa ajaa talvella niin mieluummin kaksipyöräinen, samoin jos haluaa ajaa kovaa mutta jos letkeys ja helppous on tärkeitä kriteereitä niin ketvesseli lienee yksi parhaista. Jos raideväli on jokusenkaan sentin leveämpi kuin Mangossa niin tärinäraidatkin olisi helpompi pitää renkaiden välissä
Tämä talviajoasia minun pitikin ottaa esille: Toisin kuin yhtäkkiä ajatellen luulisi, kolmipyöräiset nojakit eivät ole erityisen hyviä talvipyöriä. Eihän niillä kaadu liukkailla mutta vetopito ja hangessa kahlaaminen on aika onnetonta nastarenkaillakin. Jarrutuspidon saa jonkinlaiseen kuntoon nastarenkailla, joita saa myös Kettwieseliin (koko 406).
Talvikäytössä Kettwiesel tarvitsee myös tuon "differential: power for two" -option, jossa molemmat takapyörät saadaan vetämään liukkaalla kelillä. Kannattaa myös muistaa, että jyrkässä ylämäessa delta-trikeillä etupää kevenee usein liikaa eli kannattaa tilata etulaukkutelineet ja etulaukut, jotta homma toimii kaikissa oloissa hyvin. Mutta siinäpä ne rajoitukset sitten olikin. Kaarrenopeus tulee pitää aina "järkevänä" ja nojata sisäkurviin, mutta muuten antaa mennä vain. Deltaan on helppo istua ja siitä pääsee helposti ylös. Niska on varmasti hyvässä asennossa ja deltasta (ainakin Kettwieselistä) näkee tadpolea paremmin ympäröivät maisemat ja liikennetilanteet. Deltoissa on myös yksi todella upea piirre: ne saa kytkettyä tandemeiksi tai pidemmiksikin "juniksi" helposti etupyörän iroittamalla ja kytkemällä etuhaarukan toisen deltan perään. Delta on myös helppo parkkeerata ja varastoida pystyasentoon.
Edelleen sitä mieltä, että tärinäraita on suoraan saatanasta mutta oleellisempaa onko sitä omilla vakimatkoilla. Lomareissuilla mieluusti ajelee pienempiä teitä joilla ei ole raitaa mutta on muuten huonommat asfaltit ja kolmipyöräisellä vaikeampi kiertää röykyt.
Jos haluaa ajaa talvella niin mieluummin kaksipyöräinen, samoin jos haluaa ajaa kovaa mutta jos letkeys ja helppous on tärkeitä kriteereitä niin ketvesseli lienee yksi parhaista. Jos raideväli on jokusenkaan sentin leveämpi kuin Mangossa niin tärinäraidatkin olisi helpompi pitää renkaiden välissä
Tässä on vielä yksi syy, miksi meillä eräs opiskelija viime talvena teki opinnäytetyönään kaksiraiteisen kolmipyörän. Miksi kinnerissäkään pitäisi olla pyörät symmetrisesti. Jospa viimeinkin avaan tälle projektille omaan ketjuunsa. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3124
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos raideväli on jokusenkaan sentin leveämpi kuin Mangossa niin tärinäraidatkin olisi helpompi pitää renkaiden välissä
Tai sitten toisin päin - jos raideväli on kapea, voi ehkäpä mahtua ajamaan siellä tärinäraitojen ulkopuolella päällystetyllä pientareella. Niin minä yritän yleensä tehdä Milanilla: "Spurbreite: 58.5cm" niin kuin saksalainen insinööri sen ilmaisee, eli jos piennar on vaikka 80 cm leveä, niin sillä jo pystyy sihtailemaan kinnerin kohilleen. Mutta joskus se piennarkin kapenee liikaa ja sitä tärinää ei kestä ja joutuu siirtymään kokonaan ajoradan puolelle.
Toinen ääni sille, että tärinäraidat ovat per... eikun saatanasta
Onko olemassa karttaa, josta näkisi tärinäräidoitetut tieosuudet? Vartokaa, soitankin päivän valjettua TVH:lle tai mikä sen nimi nyt nykyään onkaan...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Noniin, kiitos taas kaikille vinkeistä ja näkemyksistä.
Nyt sitten pitkällisen surffailun sekä pohdiskelun tuloksena olen lähes valmis hankkimaan HP Velokraftin Scorpion FX -triken. Vielä pitäisi selvittää onko tuossa heidän penkissään riittävästi säätövaraa minun pituiselle ihmiselle. Hinta on nyt menossa kipurajan yli, mutta se mihin rahaa olen säästänyt eli asuntolainan poismaksu etuajassa ei nyt oikein innosta kun vaihtoehtoja punnitsen.
Pyörän tilaan näillä näkymin Briteistä, www.kinetics-online.co.uk. Hinta kohtuullinen, firman pitäjä webbisivujen perusteella sympaattinen, ja suomalaista edustajaa (oliko Sähköpyörä nimeltään?) ei ole kehuttu palvelualttiuden suhteen (näillä foorumeilla).
Yritin aikanaan tilata oman pyöräni tuosta kaupasta (Meta). Silloin täydellisenä noviisina halusin kysyä, ilmeisesti jotakin tyhmiä kysymyksiä sähköpostilla, mutta en saanut koskaan vastausta sieltä. Olisi varmaan pitänyt soittaa. Jätin sitten tilaamatta, kun hollantilaisesta kaupasta sain vastauksen vielä saman päivän aikana. Tämä ei tietysti kerro mitään, toimiiko palvelu noin yleensä, vai oliko vain huono ajankohta tms.
Yritin aikanaan tilata oman pyöräni tuosta kaupasta (Meta). Silloin täydellisenä noviisina halusin kysyä, ilmeisesti jotakin tyhmiä kysymyksiä sähköpostilla, mutta en saanut koskaan vastausta sieltä. Olisi varmaan pitänyt soittaa. Jätin sitten tilaamatta, kun hollantilaisesta kaupasta sain vastauksen vielä saman päivän aikana. Tämä ei tietysti kerro mitään, toimiiko palvelu noin yleensä, vai oliko vain huono ajankohta tms.
Joo... Olen odottanut pari vuorokautta vastausta omaan viestiini, saapa nähdä tuleeko. Viitsitkö kertoa ko. hollantilaisen kaupan nimen (ja kommunikoitko englanniksi heidän kanssaan)?
Wacky kirjoitti:
HPV myyjänä toimii suomessa myös pyorahuolto.com lauttasaaressa ja siellä osataan palvella.
No aattelin, että eivät enää ole edustaja, kun verkkosivuilla tai -kaupassa ei missään ole mitään mainitaa asiassa. Mutta kysäisenpä.
HPV myyjänä toimii suomessa myös pyorahuolto.com lauttasaaressa ja siellä osataan palvella.
No aattelin, että eivät enää ole edustaja, kun verkkosivuilla tai -kaupassa ei missään ole mitään mainitaa asiassa. Mutta kysäisenpä.
Syy etteivät mainosta HPVn edustajuutta on kohteliaisuus käsitääkseni entistä yhteistyö kumppania kohtaan eli tämä hieman omalaatuinen keijo sähköpyörästä.
HPVn sivuilla kyllä listataan Okka pyorahuolto.com:ista.
Joo... Olen odottanut pari vuorokautta vastausta omaan viestiini, saapa nähdä tuleeko. Viitsitkö kertoa ko. hollantilaisen kaupan nimen (ja kommunikoitko englanniksi heidän kanssaan)?
Minä ostin pyöräni täältä http://www.ligfietswinkel.nl , kaikki hollantilaiset puhuvat englantia. Gerhard palveli hyvin ystävällisesti ja nopeasti. Pieniä ongelmia oli sitten espanjalaisen valmistajan kanssa, joka ei ollut niin yhteistyöhaluinen.
kmb: Edellisessä Helsingin tapaamisessa oli ainakin sinun kokoisesi kaveri HPV Scorpionilla ja hyvin riitti mitta.
Oman Gekkoni kanssa olen saanut hyvää palvelua pyörähuolto.com:ista.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Jahkailu jatkuu. Meni pupu pöksyyn Scorpionin hinnan kanssa, sen jälkeen kun siihen oli valinnut kaikki "kohtuullisen tärkeät" optiot, kohosi hinta tarpeettoman korkealle, verrattuna ICE Sprint RS:ään jota nyt sitten mietin... Mietinnässä myös, että siirränkö koko hankinnan ensi vuoden kevääseen.
Edit: eipä olekaan tuo ICE mitenkään erityisesti halvempi, sekoilin vaan kun nettisivujen konfiguraattori on vähän hämmentävä
Kiitos vielä kaikille vinkeistä ja mielipiteistä. Niistä huolimatta ( ) tilaukseen lähti nyt sitten ICE Sprint 26 -trike. Jatkanen päiväkirjan muodossa toisessa ketjussa.
Kiitos vielä kaikille vinkeistä ja mielipiteistä. Niistä huolimatta ( ) tilaukseen lähti nyt sitten ICE Sprint 26 -trike. Jatkanen päiväkirjan muodossa toisessa ketjussa.
Nyt kun sinulla ei ole muuta tekemistä, kuin pyörän odottaminen, muistuttaisin paikkakunnan lisäämisestä profiiliisi. Mukavampi kertoa tapaamisista, kun tietää, ettei tarjoa Kilpisjärven kaverille Tammisaaren tapaamista, ainakaan kovin tiukalla aikataululla. Kuvan voit laittaa sitten, kun saat pyöräsi ja sinusta tulee oikea nojakisti. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 61&#p47561
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma