SH23

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Kiinanvalojen ongelma tyypillisesti on myös se että niissä ei ole tai ei toimi kunnolla nappulan yhteydessä oleva merkkivalo jolla näkisi akun varauksen lähenevän loppuaan, näin ainakin mun kahdessa lampussa.

Mulla taas toimii tuo erittäin hyvin :shock:
Kun virtakytkimen valo palaa vihreänä on kaikki ok. Sitten on "välimallin" ilmaisu, eli vihreän kans palaa himmeä punainen ja vasta lähellä loppua virtavalo palaa kokonaan punaisena. Jos valon täysteholla virtakytkin alkaa palamaan kirkkaan punaisena on pienemmällä teholla käyttöaikaa ainakin tunti jäljellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Voisikohan aurauskulman säätää nollaksi niinkin helposti, että tekee raidetankoon teleskooppiliitoksen, jonka ajon aikana tasaisella suoraan ajaessa löysää hetkeksi ja kiristää takaisin kiinni. :roll:

Veikkaanpa, että erilaisista epätasapainoituksista johtuen aurauskulma karkaisi joko liian suureksi tai pieneksi, vai voisiko se tosiaan korjautua itsestään oikeaksi. Niin, mutta pitäisihän tosiaan silloin myymälävaunu-efektin vaikuttaa, jos ja kun etupyörissä on positiivista jättöä. :roll:

Nyt, kun olen ajellut erilaisilla pinnoilla ja kaarteissa, ja etupyörien jousituksen säätänyt herkemmäksi, on aurauskulmiin nähden tullut mielenkiintoisia ilmiöitä. Kun SH23:ssa etupyörien ohjausakselit ovat vinossa ja niihin on sijoitettu jousitus, voi aurauskulmaa vaihtaa ajon aikana vääntämällä ohjaustankoja vastakkaisiin suuntiin. Normaaliajossa suoralla Jorin yllä olevan esityksen mukaan aurauskulma asettuu kohdalleen jätön takia. Kaarteissa kait keskipakovoiman vaikutuksesta tahtoo aurauskulma tulla suuremmaksi, mikä korjautuu itsestään, tai on helppo korjata ohjaustangoilla. Väärän aurauskulman kuulee sorastetulla tiellä äänestä, joka syntyy, kun sora lähtee pyörimään liikaa harittavan renkaan alla.

Kyllä kaikkien pyörien jousitus on näillä renkaan tappaja-sepeleillä aika välttämätön. Aikaisempina vuosina, kun jousitusta ei ollut, ei juuri huvittanut ajella siinä tärinässä.

Liitteet
SH23 2.10.14.1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja vph »

Sakari, olisin kovasti kiinnostunut tästä etujousitusratkaisustasi. Kaikenlaista, mitä vaan jaksat kirjoittaa, lukisin mielelläni, mutta ihan tarkkoja kysymyksiäkin olisi:

  • Olen yrittänytr tihrustaa kuvia, mutta en ole varma olenko oikeassa että sinulla ei ole kallistuksenvaimenninta? Oletko havainnut tästä olevan ikävyyksiä?
  • Toisaalta, kuinka paljon sisäänjoustovaraa SH23:ssa on, noin 30 mm?
  • Kuinka iskunvaimennus on hoidettu - mekanismin sisäänrakennetulla kitkallako?
  • Onko jousitusratkaisu omaa designia, vai otitko mallia jostain kaupallisesta?
  • Tyypiltään tuo on kai karkeasti sliding pillar -tyyppinen. Ovatko kuningaspultin (?) ympärillä liukuvat holkit pronssihokkeja tms, koneistettua terästä vaiko mitä teflonia ne ovat? Rasvaatko tai öljyätkö niitä jollakin?
  • Osaatko sanoa jarrutusnyökkimisestä, onko sitä havaittavissa?

Toivottavasti et pahastu utelemisestani - upeita laitteita on vain hieno tutkia oppimis ja ymmärrysmielessä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mun mielestä Sakarin luona kantsii ohikulkeissa pysähtyä kattelemaan. Hieno "hullun professorin" työpaja. Mahtava määrä pyöriä joissa kiinnostavia ideoita ja toteutuksia.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt ja hauskaa on ollut. Kiitos.

Voi jutella ihan livenä ja koeajaa yms.

Vaajakoskihan on keskellä maata ja aina siitä joskus ohi menee. Vielä jos puolitarkoituksella vähän suunnittelee.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

...

  • Toisaalta, kuinka paljon sisäänjoustovaraa SH23:ssa on, noin 30 mm?
    ...

Anteeksi, kun puutun tähän, mutta tuosta kuvasta katsoen jousen kokonaispituus lienee reilun kolmen sentin verran ja jousen kierteiden välissä tilaa melko tarkasti jousen langan paksuuden verran, joten joustomatka taitaa olla vain puolentoista, enintään parin sentin verran. Jouset on sijoitettu väliin esipuristettuna niin, että joustoa tulee vasta kuorman noustessa yli normaalin pyöräkuorman. Tästä keskustelua tuolla aiemmin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

vph kirjoitti:

Sakari, olisin kovasti kiinnostunut tästä etujousitusratkaisustasi. Kaikenlaista, mitä vaan jaksat kirjoittaa, lukisin mielelläni, mutta ihan tarkkoja kysymyksiäkin olisi:

  • Olen yrittänytr tihrustaa kuvia, mutta en ole varma olenko oikeassa että sinulla ei ole kallistuksenvaimenninta? Oletko havainnut tästä olevan ikävyyksiä?
  • Toisaalta, kuinka paljon sisäänjoustovaraa SH23:ssa on, noin 30 mm?
  • Kuinka iskunvaimennus on hoidettu - mekanismin sisäänrakennetulla kitkallako?
  • Onko jousitusratkaisu omaa designia, vai otitko mallia jostain kaupallisesta?
  • Tyypiltään tuo on kai karkeasti sliding pillar -tyyppinen. Ovatko kuningaspultin (?) ympärillä liukuvat holkit pronssihokkeja tms, koneistettua terästä vaiko mitä teflonia ne ovat? Rasvaatko tai öljyätkö niitä jollakin?
  • Osaatko sanoa jarrutusnyökkimisestä, onko sitä havaittavissa?

Toivottavasti et pahastu utelemisestani - upeita laitteita on vain hieno tutkia oppimis ja ymmärrysmielessä.

Kiitos kiinnostuksesta vph!

  • Kallistuksen vaimenninta ei ole. Saattais olla hyväkin.
  • Joustovara on säädettävissä välillä 0 - 20 mm kiertämällä kuningaspultin mutteria.
  • Etupyörissä varsinaista iskunvaimennusta ei ole. Eikö jousitus sinänsä toimi iskunvaimennuksena, kun jousitusvara on pieni?
  • Etupyörien jousitus-ratkaisu on omaa designea.
  • Holkit ovat SH22:ssa teflon-pintaisia laipallisia, teräksisiä liukuholkkeja ja SH23:ssa sorvattuja pronssiholkkeja. Tipautan
    öljyä aina silloin tällöin.
  • Ei ole ilmaantunut jarrutusnöykkimistä.

Nyt, kun SH23 on vahvan sähköistämisen vuoksi joutunut kovempaan rääkkiin, on asentamani etupyörien jousitusmekanismi osoittautunut kyseenalaiseksi. Kun jouset on liitetty vinoihin kuningaspultteihin, seuraa siitä se, että kaarteissa ja töyssyissä aurauskulma muuttuu, jos jouset ovat liian löysällä. Olenkin joutunut kiristämään jousia niin paljon, ettei niistä ole juuri hyötyä. Olen etsinyt jousien tilalle sopivia tärinänvaimennuskumeja, mutta en ole vielä löytänyt. Seuraavassa tadpolessa aion kokeilla etupyörien ohjausakseleissa pystypyörien ohjausakselisysteemiä varustettuna iskunvaimennuskumeilla.

Viimeksi muokannut irakas, 18 Joulu 2014, 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Mun mielestä Sakarin luona kantsii ohikulkeissa pysähtyä kattelemaan. Hieno "hullun professorin" työpaja. Mahtava määrä pyöriä joissa kiinnostavia ideoita ja toteutuksia.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt ja hauskaa on ollut. Kiitos.

Voi jutella ihan livenä ja koeajaa yms.

Vaajakoskihan on keskellä maata ja aina siitä joskus ohi menee. Vielä jos puolitarkoituksella vähän suunnittelee.

Juu, tervetuloa vaan poikkeamaan! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Olen etsinyt jousien tilalle sopivia tärinänvaimennuskumeja, mutta en ole vielä löytänyt.

Eikö siihen käy mikä tahansa kumi? Vaikka pino sisuskumista leikattuja "prikkoja".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja vph »

Kiitos vastauksista Sakari, Vaajakosken nojapyörälabran vierailu pitää laittaa suunnitelmiin!

Tärinänvaimennuskumeiksi auton iskarien ylä/alapäässä käytettyjä kumeja? Romikselta melkein ilmaiseksi ehkä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tai jopa oikean kokoisesta kumiletkusta leikatut pätkät :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Tai jopa oikean kokoisesta kumiletkusta leikatut pätkät :shock:

Jukka

Joo, sopivan kokoista kumiputkea olen etsiskellyt kaiken aikaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sain taas vakavan varoituksen, että hitsaussaumoja ei kannata liikaa hifistellä. Olin käymässä SH23:lla kaupungilla ja paluumatkalle lähtiessä ihmettelin, kun kantapäät rupesivat koskettelemaan maata, ja etuhaarukoiden yläpäät olivat tulleet lähemmäksi toisiaan. Kun rupesin asiaa tutkimaan, huomasin, että etukiekoille menevien runkoputkien ja päärungon yhtymäkohtien hitsauksiin oli tullut repeämät. Olin liian paljon silitellyt hitsaussaumoja. Matkanteko päättyi siihen ja vein autolla nojakin kotiin. Nyt putsailen saumakohtia maalista ja mietin miten väännän putket oikeisiin asentoihin hitsausta varten. Täytynee laittaa nojakki ylösalaisin ja hyppiä päällä. :roll:

Onnea oli siinä, että saumat eivät ratkenneet vauhdissa. :mrgreen:

Viimeksi muokannut irakas, 27 Joulu 2014, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Onnea oli siinä, että saumat eivä ratkenneet vauhdissa. :mrgreen:

Onnea oli se että runko on terästä eikä hiilikuitua/alumiinia :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Rälläkän kanssa sitä pitäisi olla koko ajan äärimmäisen varovainen. Kun rupesin sillä suurentamaan revenneitä saumoja hitsausta varten, hirttyikin laikka saumarakoon, ja rälläkkä kirposi käsistä. Laikka osui housuni lahkeeseen ja rupesi sitä pyörittämään ympärilleen niin, etten pystynyt rälläkkää heti sammuttamaan. Se ehti aiheuttaa reiteeni melkoisen, verisen nirhaman. Siinäkin olisi voinut käydä paljon huonommin. :roll:

Täytyy vielä lähteä irroittamaan housut rälläkästä. Ne pitää repiä hajalle ennenkuin irtoavat.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Rälläkän kanssa sitä pitäisi olla koko ajan äärimmäisen varovainen.

Paljolta pelastaa kun on rälläkkä jossa nappia pitää painaa kokoajan tai se sammuu...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin