SH23

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Tulipahan mieleen,että voisiko nuo ketjurullat taitekohdassa korvata hammasrattailla ?

Entäpä jos asentaisi ketjun taitekohtaan 2 hammasratasta vierekkäin samalle akselille
(voisiko käyttää pp:n taka-akselia)...liittäisi siihen vain toisen hammasrattaan viereen, ja
laittaisi 2 erillistä ketjua ?(ensiöketju+toisioketju) :roll:
Ketjut olisivat lyhyempiä eikä tarvisi niitä ohjausputkia,jotka aiheuttaa kitkaa.
Lisäksi lyhyt ketju ei "resonoi"...siten kuin pitkä.

Joissakin nojakeissa on ollut ehdottamasi ratkaisu kuten SH24:ssä. Toisen välirattaan paikalle olen asentanut 7-rattaan pakan vapaarattaineen. Eturattaiston voisi vaihtajineen jättää kokonaan pois. Sitä en tiedä tuleeko pyörästä kevyempi polkea. :roll:
Nykyisessä versiossa ovat kaksoisrattaat ohjausakselin vieressä, laitteen ollessa tuplavetoinen.

SH24 28.12.2013.jpg
SH24 28.12.2013.jpg (183.48 KiB) Katsottu 4341 kertaa
Liitteet
SH24 det 27.3.14.jpg
SH24 det 27.3.14.jpg (342.05 KiB) Katsottu 4341 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Niin...aattelin samaa,et hammasrataspakan voisi asentaa siihen ketjujen jakokohtaan
ja etuvaihtaja siihen sekä toisioketju siitä yhdelle hammasrattaalle.
Miten tuo hammasrataspakan laakerointi onnistuu tuohon (onnistuuko asentaa vain takarattaan hammaspakka ...keskiö suoraan pinnat riisuttuna) ?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Niin...aattelin samaa,et hammasrataspakan voisi asentaa siihen ketjujen jakokohtaan
ja etuvaihtaja siihen sekä toisioketju siitä yhdelle hammasrattaalle.
Miten tuo hammasrataspakan laakerointi onnistuu tuohon (onnistuuko asentaa vain takarattaan hammaspakka ...keskiö suoraan pinnat riisuttuna) ?

Konsteja on monia, mutta ehdottamasi takarattaan keskiö kuorineen, akseleineen ja hammaspakkoineen tuntuu hyvältä ratkaisulta. Toisioketjun voisi laittaa suurimmalle rattaalle. Ensiöketju siitä sitten takavaihtajan kautta pienemmille rattaille.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen asentanut SH23:een E-Spin4 laitteet: http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4
Tehoa valtavasti ja on myös pakki.

Kaikki muuten toimii hyvin, mutta jo noin 100 metrin ajon jälkeen virta katkeaa ja vasta, kun katkaisee virran virtakytkimestä ja laittaa uudelleen päälle, homma toimii taas vähän matkaa. Missähän vika?

Onkohan kukaan muu tämän foorumin lukijoista asentanut vastaavaa laitteistoa ja miten on saanut toimimaan?

Liitteet
SH23 sähköavustuksen asennus.2.jpg
SH23 sähköavustuksen asennus.2.jpg (404.15 KiB) Katsottu 4114 kertaa
SH23 sähköavustuksen asennus.1.jpg
SH23 sähköavustuksen asennus.1.jpg (423.85 KiB) Katsottu 4114 kertaa
SH23 sähköavustuksen asennus.jpg
SH23 sähköavustuksen asennus.jpg (397.48 KiB) Katsottu 4114 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka

Toimii tai ei siis toimi, kun kerran virta katkeaa. Se muuten katkeaa vasta silloin, kun moottoria kuormitetaan. Ei katkea, jos nostaa moottoroidun kiekon irti maan pinnasta pyörimään vapaalla.

Aamulla Kuetronin kanssa neuvotellessa ilmeni, että vika saattaa olla akussa. Lähetän akun lataajineen tänään Kuetroniin.

SH23:ssa on ollut jarru kaikissa pyörissä. Etupyörien jarrutus tapahtui yhdestä vivusta. Kuulin kerrottavan, (en muista missä), että normaalisti tadpoleissa on erikseen käytettävät jarrut etupyörissä. Takapyörässä ei ole jarrua ollenkaan. Kun SH23:n molempien etupyörien jarrutus yhdestä vivusta oli raskas painettava, ja säätö vaativa, otin takajarrun pois ja laitoin erillisjarrutuksen etupyöriin. Jarruvaijereiden pituus on vain reilut 10 cm. Nyt nojakki pysähtyy kuin seinään. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka

Toimii tai ei siis toimi, kun kerran virta katkeaa. Se muuten katkeaa vasta silloin, kun moottoria kuormitetaan. Ei katkea, jos nostaa moottoroidun kiekon irti maan pinnasta pyörimään vapaalla.

Aamulla Kuetronin kanssa neuvotellessa ilmeni, että vika saattaa olla akussa. Lähetän akun lataajineen tänään Kuetroniin.

Akkua itsekkin epäilen. Jännite tippuu liikaa ja digiboksi luulee että se on lähes tyhjä. Akun rikkoontumisen estämiseksi se katkaisee virransyötön moottorille. Ilmassa pyörivä rengas ottaa vähemmän virtaa ja jännite ei siksi "niiaa" katkaisurajalle.
Muita mahdollisia vikoja on laturi. Ei lataa akkua täyteen ja niinmpä siinä ei ole kuormittaessa virranantokykyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4 Kuinkahan moni todella ajaa tuolla perusteholla , eli ykkös teholla (250W), kun vehkeestä löytyy pienellä likkauksella (1200W). Itse ainakin tunnustan , että jos tehoo saa enenmän yhdellä likkauksella. Niin arvata saatta kuka ei noudata lain pykäliä ja säädöksiä. :roll:
Itse kokonaisuus kuulostaa kyllä hyvältä , mutta tuo lain hämärä alue tuntuu houkuttelevalta. :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4 Kuinkahan moni todella ajaa tuolla perusteholla , eli ykkös teholla (250W), kun vehkeestä löytyy pienellä likkauksella (1200W).

Jokainen joka haluaa jonkinkaanlaisen toimintasäteen. 1200W teho 48Voltista tarkoittaa 25Ampeerin virtaa. Kun 10Ah:n akkua puretaan 25Amppeerin virralla niin sähköä riittää 0,4tunniksi eli 24minuutiksi.
Otsikossa kustaan ostajaa silmään virtsarakon täydeltä: "E-SPIN4 - Premium-luokan muunnossarja pitkille matkoille" :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.

Paljonko kulkee tasaisella pieneen myötätuuleen. :P Ei vaan. Ei se moottori anna tuota 1200W, kuin (mahdollisesti) yhdellä pyörimisnopeudella. Riippuu siis välityksistä, onko se nopeus lähelläkään tasaisen maksiminopeutta. Olikos sinulla pihtivirtamittari. En nyt muista, hankitko sellaisen tai muun moottorin virtamittaukseen soveltuvan. Olisi kovin kiinnostavaa kuulla, millaisia virtoja tuo moottori ottaa paikaltaan lähdössä ja esim. 30 km/h nopeudessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.

Paljonko kulkee tasaisella pieneen myötätuuleen. :P Ei vaan. Ei se moottori anna tuota 1200W, kuin (mahdollisesti) yhdellä pyörimisnopeudella. Riippuu siis välityksistä, onko se nopeus lähelläkään tasaisen maksiminopeutta. Olikos sinulla pihtivirtamittari. En nyt muista, hankitko sellaisen tai muun moottorin virtamittaukseen soveltuvan. Olisi kovin kiinnostavaa kuulla, millaisia virtoja tuo moottori ottaa paikaltaan lähdössä ja esim. 30 km/h nopeudessa.

Sanoisin kuten Rolls-Roycen omistaja sanoo, että kulkee riittävästi. :mrgreen:

Minulla on se pihtivirtamittari, mutta ajaessa varsinkin 30 km/h nopeudessa on mahdotonta ja jopa vaarallista ruveta mittaileen arvoja, kun piuhat ovat istuimen alla ja takana. :roll:

Kävin taas tuossa illalla jonkinmoisen lenkin, ja täytyy sanoa, että on aivan hävyttömän hauska ajettava. Nopeutta saa niin paljon kuin uskaltaa päästellä. APM-display näyttää maksimissaan 80 km/h,
mutta en ikinä usko, että se näyttää oikein, vaikka olen oikean rengaskoon siihen asettanut.

Merkillistä on, että vaikka virta-avain on käännetty asentoon 250 W, ei meno ajon aikana ole sen kummempaa, kuin, jos avain on käännetty asentoon 1200 W, paitsi, että on poljettava, että moottori pyörisi. Tehot tuntuvat aivan samoilta.

Olen joutunut tekemään aika tavalla töitä SH23:n suhteen, että se kestäisi tuollaiset tehot. Ensi kokeilussa oikean etuhaarukan, jossa moottorikiekko on, hahlot levisivät ja akseli lähti pyörimään. Onneksi alkoi kansalaisopisto, ja pääsin hitsaamaan hahlojen reunoihin vahvistukset. Tarakkaa piti lisävahvistaa akun takia ym.

Ensi maanantaina Lappeenrannasta tulee kaveri (joka on ostanut SH23:n) hakemaan omansa pois. Täytyy, kyllä sanoa, että katteeksi käy. :oops:

Sinänsä olen tavattoman onnellinen, että olen saanut aikaan kevytkulkuneuvon, joka mielestäni monessa suhteessa täyttää ainakin omat tavoitteet tällä hetkellä. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oletko huomannut vanteessa "löystymistä" vai onko siinä normaalia jämäkemmät pinnat/kehä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Oletko huomannut vanteessa "löystymistä" vai onko siinä normaalia jämäkemmät pinnat/kehä?

Jukka

Vanteet ovat 24 tuumaiset ja moottoroidun kiekon vanteen liitossaumassa on jotain pientä häikkää eli pykälää, kun se tuntuu pienenä nykimisenä jarrutettaessa. SH23:ssa on vanne V-jarrut. Hiomalla saumakohtaa ovat nykäykset vähentyneet. Pinnat eivät ole tavallista jämäkämmät, mutta lyhyemmät moottorin suuren koon vuoksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH23

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vannejarrun nykimiset hävisivät, kun näytin vanteen saumakohdalle vähän rälläkän hiontalaikkaa.

Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.

Olin muuntanut tuumat senttimetreiksi ja ohjelmoinut ohjeen mukaan kiekon halkaisijaksi 60 cm APM-displayssa (näyttölaitteessa), mutta se näytti yli kaksinkertaisia nopeuksia. Kun muutin kiekon halkaisijaksi (diameter) 24 tuumaa, rupesivat nopeudet näyttämään todellisilta. Nyt kevyesti kulkee n. 30 km/h nopeuksilla vaikka avainkytkimen asento 250 W.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin