Sivu 2/13

Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 21:24
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Runkoputken siirto 40 mm keskilinjasta istuimen alapuolella tekee takahaarukan epäsymmetriseksi ja sen ja runkoputken liittämisen kampikeskiöputkella ja -akselilla (niin kuin olen tehnyt SH22:ssa) menisi ehkä vähän vingeliksi ellei tee runkoputkeen lisävaakataitetta. Täytynee piirtää asiasta kuva.

Tee laakeripesä joka on leveempi kuin tuossa - ja 40 mm siirto onnistuu. Takahaarukan ei tartte ole kapeneva - saat siitä sen tarvittavan tilan.

Joo, en heti hoksannut mitä tarkoitat, kun olen käyttänyt vakiokampikeskiötä, jonka leventäminen ei käy päinsä. Mutta, jos tekisi putkesta leveämmän laakeripesän irtolaakereilla, homma lähtisi pelittään.

Sakari

Juur tota tarkoitin mutta olin epäselvä sanoissani.


Re: SH23

Lähetetty: 14 Heinä 2013, 21:46
Kirjoittaja jori

Kävin mittaamassa. Se 40 mm oli vain heitto, mutta näytti olevan melko tarkkaan se matka, joka keskilinjasta on ketjulle. 8) Jos et sitä täysin saakaan siirrettyä, jokainen millimetri siihen suuntaan parantaa rungon selviytymistä ketjurasituksista. Yli 40 on sitten jo haitaksi.
Tässä vielä pilkunniuhottajille tarkkoja numeroita: http://sheldonbrown.com/chainline.html


Re: SH23

Lähetetty: 16 Heinä 2013, 10:39
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kävin mittaamassa. Se 40 mm oli vain heitto, mutta näytti olevan melko tarkkaan se matka, joka keskilinjasta on ketjulle. 8) Jos et sitä täysin saakaan siirrettyä, jokainen millimetri siihen suuntaan parantaa rungon selviytymistä ketjurasituksista. Yli 40 on sitten jo haitaksi.
Tässä vielä pilkunniuhottajille tarkkoja numeroita: http://sheldonbrown.com/chainline.html

Joo, pitämällä kiinni tuosta 40 mm:stä voisi rakenne olla tällainen:

SH23 Pohjakuva.png

Ajattelin laittaa runkoputken ja nivelputken liittymään 3 mm:n teräslevystä tukikolmion.

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 16 Heinä 2013, 11:09
Kirjoittaja Pastori

Kylläpäs vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta. Katselin tarkemmin tuota SH22:kin eilen. Aika elegantti. Alkaisko nyt jotenkin löytymään se todellinen missio Vaajakosken nojapyörätehtaalla. Elegantti laite jolla on helppo aloittaa nojapyöräily iästä riippumatta. Fyysisesti ja psyykkisesti raskautetut voivat tähän kätevästi kiivetä.

Olikos se SH22 tulossa Nokialle - jotta voisi testata?


Re: SH23

Lähetetty: 16 Heinä 2013, 11:37
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Kylläpäs vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta. Katselin tarkemmin tuota SH22:kin eilen. Aika elegantti. Alkaisko nyt jotenkin löytymään se todellinen missio Vaajakosken nojapyörätehtaalla. Elegantti laite jolla on helppo aloittaa nojapyöräily iästä riippumatta. Fyysisesti ja psyykkisesti raskautetut voivat tähän kätevästi kiivetä.

Olikos se SH22 tulossa Nokialle - jotta voisi testata?

Kiitos Pastori! Siltä minustakin tuntuu! :mrgreen:

Kyllä SH22 tulee Nokialle.

Sakari


Re: SH23

Lähetetty: 16 Heinä 2013, 16:06
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Elegantti laite jolla on helppo aloittaa nojapyöräily iästä riippumatta. Fyysisesti ja psyykkisesti raskautetut voivat tähän kätevästi kiivetä.

Olen samaa mieltä. Tuosta viimeisestä lauseesta on vielä kuvallinen todistekin. :)

Minusta tuo ketjulinjan alle kiertäminen on hyvä noin. Ilmeisesti takahaarukka on ainakin pakkavaihteellisissa maastopyörissä hiukan epäsymmetrinen, joten tuon takahaarukan vasemman puolen ei ehkä tarvitse olla noin kaukana. Joka tapauksessa nuo puoliskot täytyy kytkeä toisiinsa jämäkällä sillalla.

Kolmipyörässä ei niin hampaat irvessä tarvitse pitää kiinni symmetrisyydestä, kuten tuolla kaksiraiteisen ketjussa on osoitettu. Vaikka ei aivan noin epäsymmetriseen päädyttäisikään, kannattaa tämä mahdollisuus hyödyntää, jos sillä on saavutettavissa etuja. Tässä piirtämässäsi rakenteessa takahaarukan laakeroinnin välys on aina samalla puolella ja pitkän laakerivälin takia laakereiden rasitukset pienet. Molemmat tekevät rakenteesta tukevamman tuntuisen ja kestävämmän.

Muutenkin olen sitä mieltä, että takavetoisessa nojapyörässä kannattaa takahaarukan oikeanpuoleinen laakeri viedä ketjulinjan ulkopuolelle. Miksi ei, kun kerran tilarajoitteet eivät sitä estä.


Re: SH23

Lähetetty: 02 Syys 2013, 11:20
Kirjoittaja irakas

SH23:n (Olisiko Mummutrike? :mrgreen:) taka- ja etuhaarukat lähtevät huomenna hitsaukseen, kun Kansalaisopiston kurssit taas alkavat.

Takahaarukan jigi.jpg
Etuhaarukan jigi.jpg

Kuusakoskelta sattui löytymään 30 x 15 x 1,5 mm soikeata ohutseinäputkea haarukoihin. V:llä merkittyjen AL-pukien paikoille tulevat kierrejouset.


Re: SH23

Lähetetty: 02 Syys 2013, 11:25
Kirjoittaja PW

Jigi systeemit näyttää niin ammattimaisilta ja silti yksinkertasilta. Miksihän en osaa tommosia tehdä :oops:

Petri


Re: SH23

Lähetetty: 02 Syys 2013, 12:11
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Jigi systeemit näyttää niin ammattimaisilta ja silti yksinkertasilta. Miksihän en osaa tommosia tehdä :oops:

Sanos muuta. Kuten hitsausta helpottava tarkka sovitus kappaleiden välillä. Oppia pitää ottaa ja rutosti...


Re: SH23

Lähetetty: 07 Syys 2013, 18:33
Kirjoittaja irakas

Runkohaarojen jigi on tälläinen:

Rungon jigi.jpg

Rungon epäsymmetrisyys aiheuttaa paljon lisätyötä justeeraukseen. :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 13 Loka 2013, 11:19
Kirjoittaja irakas

SH23 alkaa olla maalausta vaille valmis:

SH23 13.10.13.jpg

Re: SH23

Lähetetty: 20 Loka 2013, 19:59
Kirjoittaja irakas

Ensimmäinen lyhyt koeajo tänään ilman jarruja ja vaihteita.

SH23 20.10.13.jpg
SH23 20.10.13.jpg (110.9 KiB) Katsottu 3469 kertaa

Tuntuu toimivan. Ohjaus on yllättävän kevyt.


Re: SH23

Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:04
Kirjoittaja irakas
SH23 30.11.2013.jpg
SH23 30.11.2013.jpg (74.82 KiB) Katsottu 3404 kertaa

SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.


Re: SH23

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 19:06
Kirjoittaja irakas

SH23 on vielä vailla istuimen kuminyörejä ja remmejä.

SH23 27.12.13.jpg
SH23 27.12.13.jpg (95.09 KiB) Katsottu 3056 kertaa

Tarakka tukeutuu etu- ja takasuunnassa metalliseen takalokariin.


Re: SH23

Lähetetty: 27 Joulu 2013, 22:58
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

SH23 on vielä vailla istuimen kuminyörejä ja remmejä.

On nämä aina vaan hienompia nämä Sakarin pyörät. Tuossakin tuollaiset Batman viittaukset, lepakon siivet kasvamassa lapaluista. "...Siiventyngät, siivet kuitenkin..." :D