Sivu 4/13

Re: SH23

Lähetetty: 11 Touko 2014, 20:56
Kirjoittaja jori

Mitäs ihmettä olit kokeillut noin suurella aurauksella. Ei silti, olen tuollaisen aurauksen aikanaa korjannut kuntoon Ecotripillä. Oikea eturengas kului muutaman kymmenen kilometrin matkalla aivan sileäksi ja kuski ihmetteli, kun ei meinaa kulkea. Oli kovasti ihmeissään, miten paljon vaikutti kulkuun, kun korjattiin pyörät suoraan. :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 12 Touko 2014, 07:31
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Mitäs ihmettä olit kokeillut noin suurella aurauksella. Ei silti, olen tuollaisen aurauksen aikanaa korjannut kuntoon Ecotripillä. Oikea eturengas kului muutaman kymmenen kilometrin matkalla aivan sileäksi ja kuski ihmetteli, kun ei meinaa kulkea. Oli kovasti ihmeissään, miten paljon vaikutti kulkuun, kun korjattiin pyörät suoraan. :mrgreen:

Niin sitä tulee kokeiltua kaikenlaista, enkä huomannut vasta kun pitemmillä koeajoilla, että joku ihme hidastaa matkan tekoa.


Re: SH23

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 19:18
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mitäs ihmettä olit kokeillut noin suurella aurauksella. Ei silti, olen tuollaisen aurauksen aikanaa korjannut kuntoon Ecotripillä. Oikea eturengas kului muutaman kymmenen kilometrin matkalla aivan sileäksi ja kuski ihmetteli, kun ei meinaa kulkea. Oli kovasti ihmeissään, miten paljon vaikutti kulkuun, kun korjattiin pyörät suoraan. :mrgreen:

Niin sitä tulee kokeiltua kaikenlaista, enkä huomannut vasta kun pitemmillä koeajoilla, että joku ihme hidastaa matkan tekoa.

Vaan olinpa edelleenkin tyytymätön SH23:n menohaluihin, vaikka olin muuttanut aurauskulman liki nollaan, mutta ilman, että istuin mittauksen aikana kyydissä. Arvothan muuttuivat radikaalisti, kun istuin kyytiin. Kun monen kokeilun jälkeen istuessani kyydissä sain muutettua aurauskulman liki nollaan, muuttui meno ratkaisevan paremmaksi. Olin jo ajatellut, että en kehtaa tuoda Nokialle koko rakkinetta, kun meno on niin tahmeeta, mutta nyt asiaa voisi harkita.

Tästä opin, että triken ja varmaan myös deltan renkaiden oikealla aurauskulmalla (ja siis kuormitettuna) on todella suuri merkitys, ei vain renkaiden kuluman vaan myös vierinnän kannalta. Kiitos Jori! :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 19:34
Kirjoittaja irakas

Myös SH22:n menohalut paranivat huomattavasti, kun säädin sen etupyörien aurauskulman liki nollaksi kyydissä istumalla. :mrgreen:

Voiiskohan johtua kaikkien pyörien jousituksesta tuo ero ilman kuormaa ja kuorman kanssa?


Re: SH23

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 20:29
Kirjoittaja jori

Voisikohan aurauskulman säätää nollaksi niinkin helposti, että tekee raidetankoon teleskooppiliitoksen, jonka ajon aikana tasaisella suoraan ajaessa löysää hetkeksi ja kiristää takaisin kiinni. :roll:


Re: SH23

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 21:50
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Voisikohan aurauskulman säätää nollaksi niinkin helposti, että tekee raidetankoon teleskooppiliitoksen, jonka ajon aikana tasaisella suoraan ajaessa löysää hetkeksi ja kiristää takaisin kiinni. :roll:

Veikkaanpa, että erilaisista epätasapainoituksista johtuen aurauskulma karkaisi joko liian suureksi tai pieneksi, vai voisiko se tosiaan korjautua itsestään oikeaksi. Niin, mutta pitäisihän tosiaan silloin myymälävaunuefektin vaikuttaa, jos ja kun etupyörissä on positiivista jättöä. :roll:


Re: SH23

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 16:50
Kirjoittaja irakas

Viritin SH23:n etupyörien aurauskulman niin lähelle 0:llaa kuin se on mahdollista siinä istuen, ja nyt sekin on kuin eri nojakki! Nyt kehtaa sen tuoda vaikka Nokialle. :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 11:21
Kirjoittaja PW

Tämä kulkeutui jostain syystä meille Nokialta auton katolla, sillä puheella ett jos ei vaimolle kelpaa ni Sakari hakee pois. Vähän kadutti jo autoon lastatessa, pelotti ett jos kelpaa ni pitäs rahaa ruveta keräämään tai jos ei kelpaa ni Sakari joutuu tekemään reissun kauas Imatralle - hyvä ei oo kumminkaan :roll:
Siistiä työtähän tuo on verrattuna omiin sätöksiin ja sillä aattelinkin jos vaimolle paremmin kelpais :oops:
Istuma-asentokin korkeemmalla, jota on toivottu.
Mitä tuolla ajelin niin ohjaushan on aivan mainio, suoralla tiellä menee pitkän matkaa aivan ilman käsiä. Eikä miusta mitenkään iske käsille, en nyt missään kauheen pomppusessa oo vielä ajanu. Etuvaihtaja ei mene pienimmälle rattaalla ku käsin avustamalla ja siks ilmeisesti hinkkaa vaihtajahäkkiin, tuo nyt on säädettävissä jotenkin.
Vaimo kerkes illalla myöhään kokeilla ja on nyt viikon pois. Ensi kommentit oli kyll semmoset ett pelkään Sakari ett siulle tulee Imatran reissu :oops: sori. Pitäs ainakin olla pystympi penkki, ei taida tulla toista nojailijaa meijän perreeseen.
Siellä varikolla pyöri sunnuntaina pitkään kaveri joka oli kiinnostunt Sakarin pyörästä,ei niinkään ostaakseen vaan jotain yhteistyörojektia suunnitellen, joten tarkkaile Sakari yv-postiasi.

Petri


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 14:09
Kirjoittaja irakas

Toivottavasti tämä viesti onnistuu. Hypin äsken tasajalkaa raivoissani, kun kuvaa laittaessa pitkään kirjoitettu viesti taas häippäsi nettiavaruuteen. :twisted:

Lyhyesti hävinnyt viesti: Jos selkänoja on liian loiva ja liian etäällä polkimia ja ohjaimia, voi istuinta tukevaan putkeen laittaa lukittavan nivelen kuvan osoittamaan kohtaan (merkitty punaisella), ja sillä tavalla siirtää istuinta eteenpäin ja etäisyytä ohjaimiin pienentää.

Jos kauppa ei onnistu, tulen nojakin hakemaan Korian kautta. Siellä asuu Aino, yksi neljästä siskostani, joka on ainoa vielä ympäristöään tiedostava. Kaksi on kuollut ja yksi on muissa maailmoissa. :roll.


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 14:19
Kirjoittaja PW

Mie luulen etten rupee modaamaan tätä pyörää, ei ehkä oo kiinni pelkästään tuosta penkin asennosta. Korialle tää kyllä saadaan, esim. ensiviikon lopulla kun mennään Hesaan ni siun ei tartte tänne asti.
Pitäähän sitä siskoa käydä kattomassa :)

Petri


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 14:57
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mie luulen etten rupee modaamaan tätä pyörää, ei ehkä oo kiinni pelkästään tuosta penkin asennosta. Korialle tää kyllä saadaan, esim. ensiviikon lopulla kun mennään Hesaan ni siun ei tartte tänne asti.
Pitäähän sitä siskoa käydä kattomassa :)

Petri

Joopa hyvinkin. Laitan yv:tä, kun matkan kulku selviää.


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 16:02
Kirjoittaja teee

Toivottavasti tämä viesti onnistuu. Hypin äsken tasajalkaa raivoissani, kun kuvaa laittaessa pitkään kirjoitettu viesti taas häippäsi nettiavaruuteen. :twisted:

Terve Sakari,

Tässä tulee vinkki ;-)
Noin tapasi minullekin käydä tuon tuostakin, kunnes keksin, että jos kirjoittaa viestin aina ensin
notepadille (onkse suomeks muistilehtiö) ja kopy-peistaa sen sitten varsinaiselle lähetysalustalle,
viesti on jostain löydettävissä, vaikka lähetys menisikin pieleen.

Kiitos ja kuulumisiin,

Terho


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 16:51
Kirjoittaja jori
teee kirjoitti:

Toivottavasti tämä viesti onnistuu. Hypin äsken tasajalkaa raivoissani, kun kuvaa laittaessa pitkään kirjoitettu viesti taas häippäsi nettiavaruuteen. :twisted:

Terve Sakari,

Tässä tulee vinkki ;-)
Noin tapasi minullekin käydä tuon tuostakin, kunnes keksin, että jos kirjoittaa viestin aina ensin
notepadille (onkse suomeks muistilehtiö) ja kopy-peistaa sen sitten varsinaiselle lähetysalustalle,
viesti on jostain löydettävissä, vaikka lähetys menisikin pieleen.

Kiitos ja kuulumisiin,

Terho

Jos ei muista aloittaessaan kirjoitella eri ohjelmalla, voi homman pelastaa ennen lähetystä kopioida tekstin "leikepöydälle" painamalla Ctrl+a ja heti perään Ctrl+c. Jos lähetys menee pieleen, voi tyynin mielin avata viestinlähetysruudun uudelleen, pistää kursorin kirjoitusruutuun ja painaa Ctrl+v, jolloin teksti palaa takaisin datan manan majoilta.

Nämä on hyvä muistaa
Controlnäppäin (Ctrl) alhaalla painetaan:
a = valitsee kaikki
c = kopioi valinnan leikepöydälle
x = leikkaa valinnan pois leikepöydälle
v = liimaa leikepöydän sisällön kursorin kohdalle


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 21:29
Kirjoittaja irakas

Joo, kiitos vaan neuvoista! Tuttuja hommia, kun vaan muistaisi aina tallentaa ennenkuin rupeaa esim. linkkiä tarkistamaan tai kuvaa liittämään. :roll:


Re: SH23

Lähetetty: 04 Elo 2014, 21:44
Kirjoittaja PW

Tänään tällä pyörällä vähän kaupungilla pyörähdin, ja siitä joitakin ajatuksia päissäni pyörittelin.
Miten lie nuo aurauskulmat meikäläisen painolla, Nokian vaaka näytti 93kg - vähän semmonen tuntuma ett nuo etupyörien ripustukset antaa periks miun painolla ja auraukset vaihtelee sen mukaan. Ohjaustangoista ei kovin rajusti voi vedellä myöskään, kevyemmällä kuskilla voi toimiakin.
Penkin alla oleva poikkituki painaa meikäläisen pakaroita, kovin pitkiä matkoja en tällä pystyis - johtuneeko taas painostani. Kattelin ett eikö sen penkin voi ripustaa noihin poikittaisrunkoihin - säästys painoakin vähän.
Raskaammalle immeiselle penkin kumiköydet vois varmaan myös jättää pois.
Monessa nuijapäässä takapyörä on vinossa, Jorin kanssa niitä Viron reissulla sihtailtiin ja ihmeteltiin ett miks se takahaarukan nivel on niin kapea ku penkin alle mahtus paljon leveempikin :?
Parannusehotuksia saa käyttää mutt ei oo pakko :wink:

Petri