Sivu 1/2
Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 17:41
Kirjoittaja Pastori
Kuten jo aiemmin sanoin..
Eilen ajellessa mietin kuudee_evo versiota. Pohjana ajatukselle oli se että saisi hanuria vähän alaspäin, painoa enemmän eturenkaalle.
Ja tieteskin niin että siinä voisi olla joustava toi takaosa.

Kun tästä nyt tieteskin tulee etuveto - niin miten ratkaistaisiin toi joustohaarukan hankkiminen tohon eteen.
Tässä kuvia mitä osui ratkaisuista silmään. Siis haarukoista. Etuvetoonhan ei nyt ole mitään tieteskään olemassa valmista?


Tai sit headshock käytettynä:

Ja voisko tolla lefty idealla edetä jotenkin?
http://www.cannondale.com/innovation/lefty_headshok
Jokos tästä muuten joskus jo puhuttiin.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 17:54
Kirjoittaja jori
Oletko huomioinut, että etuvetoisen suurin ketjuvoima on jouston suunnassa. Tuolla konstilla saa varmasti pompottavan pyörän. Homma on kyllä silti ratkaistavissa rakentamalla taittopyörän kiinnityksen kiekon mukana joustavaan osaan. Se ei kuitenkaan käy helposti, sillä voimat ovat suuret ja taittopyörän akselin kääntyminen asettaa lisävaatimuksia. Ehkä jonkinlainen runkoon nivelöity vipu, jonka päähän kiinnitetään vetopuolen taittopyöräbloki ja haarukan olkapäästä työntötanko, joka liikuttaa taittopyöräblokia ylös-alas, milloin haarukkakin niin tekee.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 18:11
Kirjoittaja PW
Etuvetoseks aluperänen versio on tosiaan aka takapainonen, eihän se tasasella tai alamäessä haittaa mutta... ja vielä kun on noin lyhyt akseliväli niin korostuu.
Onkohan tuosta etujoustosta mitään hyötyy.
Petri
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 19:12
Kirjoittaja Pastori
Joo. En tiä onko siitä nyt mitään iloo oikeesti. Ehkä se hampaat irroittava täristys vähenee jo takapään joustolla. Tai sitten pitäisi tehdä takavetoinen, mutta siihen ei nyt ole intoo olleskaan.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 19:34
Kirjoittaja jviirret
Jos teet taakse jousituksen niin penkin tueanta pitää tehdä jotenkin ihan eri tavalla...
Jukka
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 21:09
Kirjoittaja Pastori
Joo. Mä en vaan piirustanut sitä. Käännän rungon häntää siihen ylös johon penkki tulee kiinni.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 21:13
Kirjoittaja jori
On tunnettu tosiasia, että takajousitus on nojapyörässä tarpeen, jotta tärinältä näkee eteensä ja että paikat pysyvät kiinni hampaissa. Jo pelkästään se, että siirrät penkin tuen alapään takahaarukan päästä vähänkin tyvempään auttaa asiaa. Puhumattakaan, että lisäät tukeen joustoelementin mhelanderin mallin mukaan.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 14 Heinä 2013, 21:21
Kirjoittaja Pastori
Ai. Mä kun aattelin tehdä Montosen/Kuparisen kontra Viirretin tiellä olevan mallin. Tai sit jotenkin näin kuten mhelanderille piirustit 
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 15 Heinä 2013, 14:46
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä oivat pyörät seuraavaan protoon. 
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 15 Heinä 2013, 22:00
Kirjoittaja pikametri
Eikös etuvetosessa ole fiksuinta käytää pakoputkipyörässä hyväksi havaittua takajousitusta. Itselläni ei ole sen toimivuudesta omakohtaisia kokemuksia, mutta ainakin minun tulevaan etuvetoon (kunhan saan aikaisesksi) tulee naurujousitus. Miksi rakentaa takakolmiota raudasta kun sen voi tehdä osittain narusta + hiilikuitupenkistä.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 15 Heinä 2013, 22:25
Kirjoittaja PW
Naurujousitus
tää olis kyllä hauskapeli. Pistää suupielet ylöspäin 
Petri
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 16 Heinä 2013, 11:48
Kirjoittaja Pastori

Kyllä toi takaosa olis aika kätevä. Eritoten jos tekisi samalla viisiin taiteltavan mallin = saisi autonperään kivasti.
Joo. Tässä tavoitellaan siis semmoista joka voisi Bromptonin sijaan olla Yariksen takaosassa ja sillä pääsisi retkeilemään. Kiekot olis semmoiset että voisi hiekkateitäkin ajella = kierrätysmaastureista kun niitä on jo kerätty.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 16 Heinä 2013, 13:37
Kirjoittaja Nebulus
Pastori kirjoitti:]
Kun tästä nyt tieteskin tulee etuveto - niin miten ratkaistaisiin toi joustohaarukan hankkiminen tohon eteen.
Tuossa linkki muiden ratkaisuihin:
http://www.recumbents.com/wisil/fwdsusp ... ension.htm
Mun mielestäni alin olisi pienin yksinkertaistuksen jälkeen hienoin: haarukaan liikkuvaan alaosaan kiinnitetään tanko, joka liikkuu emäputken läpi haarukan yläpuolelle. Tähän tankoon laitetaan taittopyörä, joka siis liikkuu ylös-alas jouston aikana. Vaikuttaahan se toki hieman polkimiinkin, mutta tuskin niin paljon kuitenkaan
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 16 Heinä 2013, 16:43
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:Pastori kirjoitti:]
Kun tästä nyt tieteskin tulee etuveto - niin miten ratkaistaisiin toi joustohaarukan hankkiminen tohon eteen.
Tuossa linkki muiden ratkaisuihin:
http://www.recumbents.com/wisil/fwdsusp ... ension.htm
Mun mielestäni alin olisi pienin yksinkertaistuksen jälkeen hienoin: haarukaan liikkuvaan alaosaan kiinnitetään tanko, joka liikkuu emäputken läpi haarukan yläpuolelle. Tähän tankoon laitetaan taittopyörä, joka siis liikkuu ylös-alas jouston aikana. Vaikuttaahan se toki hieman polkimiinkin, mutta tuskin niin paljon kuitenkaan
Eikös tuo ole juuri se, mitä tuossa aiemmin sanallisesti kuvasin. Vetopuolen taittopyörä laitetaan vivun päähän ja haarukasta tulevalla työntötangolla välitetään haarukan liike sille. Tuossakaan ei siis taittopyörä voi olla emäputken läpi tulevassa tapissa kiinni, vaan sen on oltava ketjulinjan kohdalla, eikä taittopyörä saa kääntyä haarukan mukana.

Kovin hyvin kääntyvää ei tuon designeri ole halunnut, kun on pannut ketjunkiristimen levittämään etunavalta tulevaa ketjua eteen päin.
Re: Kuudee evoluutio - pohdintaan
Lähetetty: 16 Heinä 2013, 17:12
Kirjoittaja jori
Minä olen joskus miettinyt etujousitusta omaan etuvetoiseeni seuraavasti:
Istuin kiinnitetään takahaarukan akseliputkeen (se paksu rööri selkänojan alla poikittain) kunnolla nivelöiden ja takapuolen alle laitetaan jousi. Etupuomi katkaistaan emäputken etupuolelta ja nivelöidään. Taittopyörä kiinnitetään etupuomiin ja etupuomin ja emäputken väliin laitetaan jousi.
Etupyörän ajaminen kiveen nostaisi eturunkoa, mutta jalat ja takapuoli olisivat jousen varassa. Lapaluiden kohdalta jousto tulisi takahaarukasta. Etupuomia saisi säädettyä eri korkeuksille. Hyvän ohjattavuuden takia ylemmäs tai maantiellä halutessaan alemmas.
Lisäetuna tuossa olisi näppärä viikattavuus siten, että etupuomin voisi taittaa alas kääntämällä ohjaus hiukan sivuun tai irrottamalla taittonivelen akseli tai ohjaustangon stemmi kääntää puomi taakse päin istuimen suuntaan.
Noin tehtyyn runkoon voisikin sitten vaihtaa joko tvistiketjuetuvedon tai MBB-etuhaarukan.