Eilen säätelin Mangoa ajokuntoon: ensin laskin penkin etukiinnityksen alimpaan asentoon, sitten aloin ihmetellä takakiinnitystä. Säädettävä putkihäkkyrä ei suostunut menemään tarpeeksi alas, joten ei auttanut muu kuin tarttua rautasahaan ja lyhentää sitä pari senttiä. Sen jälkeen kuskikin alkoi jo mahtua sisään. Penkin sivujäykisteet tosin ottivat nyt pohjaan kiinni, joten etukiinnitys takaisin ylimpään asentoon ja sitten vielä lopuksi keskimmäiseen (no tulipahan kaikki kokeiltua
).
Keskiötä tarvi siirtää eteenpäin noin 10 cm, ja ketjua jatkoin tuplasti eli n. 20 cm. Kengät mahtui kulkemaan pohjan aukoista vielä ilman, että kantapäät ottivat aukkojen etureunaan. Polkimet vaihtuivat vielä Shimanosta Timeiksi, kun sellaisia on tullut muissa ajopeleissä käytettyä (poislukien maantiepyörät).
Nyt kun kuski oli saatu istutettua paikoilleen, niin oli mittarin vuoro: Garminin kiinnikkeen kumilenkit kietaisin suoraan vakiona olleen Cateye-mittarin päälle, kun ei muuta paikkaa nopeasti ollut valmiina (ja kauheat poltteet jo päästä testilenkille
). Joku tukirauta tarvii viritellä paremmalla ajalla, alkuperäinen mittari saa jäädä paikoilleen varamittariksi. Mittarin valaiseva ledi"sisävalo" on muuten hyvä varuste, muuten ei katteen sisällä varjossa olevasta mittarista saisi kunnolla selvää.
Kello oli jo sen verran, että millekään pitkälle lenkille ei enää ehtinyt. Vajaan 18 kilometrin edestakaisen lenkin ajelin, ensin ilman touring hoodia ja sitten uudestaan sen kanssa. VeloCraftin sivulla tuosta visiiristä käytetään nimitystä "Sinner Tour kattosuojus hiilikuidusta/kevlarista visiirillä".
ilman kattosuojustakin Mango tuntui liikkuvan iloisesti. Liekö osin renkaiden ansiosta, alla oli edessä Schawalbe Duranot, ja takana Continentalin Grandprix tai vastaava, en nyt muista. Painetta laitoin 8 baaria. Reitti oli melko tasainen, parissa pienessä ylämäessä painon ja kuskin heikon kunnon huomasi heti. Kilometrejä kun alkaa kertyä, niin eiköhän siihenkin apua saada.
Kattosuojus oli uusi tuttavuus, ja täytyy sanoa että vauhtilenkeillä edut on haittoja isommat. Tutussa loivassa myötäleessä sai kelattua yllättävän helposti mittariin 60 km/h, eikä tuntunut vielä edes pahalta. Kovempaa polkiessa Mango tahtoi vaappua puolelta toiselle, polkemistekniikassa on parantamisen varaa. Lyhyemmät kammet auttaisi varmaan myös (nyt 170 mm). Tuulilasivisiiriä kun raotti, niin sai naamalle mukavasti vilvoittavaa viimaa, eli jatkossa hitaammassa vauhdissa ja etenkin ylämäissä tuulilasi tullee olemaan enempi auki kuin kiinni. Vastaavasti visiirin sulkemisen jälkeen naamaan iski lämmin kostea tuulahdus. Hellekelillä pitkälle matkalle kannattaa varata riittävästi juotavaa mukaan, hikikarpalot puskivat pintaan jo lyhyemmälläkin matkalla. Aukot kopan kyljissä pään kohdalla olivat hyvät, paransivat ilmanvaihtoa ja näkyvyyttä, sekä auttoivat kuulemaan "ulkomaailmaa". No toisaalta vauhdissa nyt ei kyllä kuule juuri muuta kuin katteen kuminan/huminan ja ilmavirran, sekä voimansiirron rohinat.
Suuri mutta ja epävarmuutta aiheuttava seikka on se, että tuon kattosuojuksen alle ei mahtunut pyöräilykypärä, ei ainakaan isopäisen meikäläisen
. Sotii mieltymystäni vastaan. Joku voisi sanoa, ettei kinnerissä ja varsinkaan tuollaisen suojan kanssa mitään kypärää tarvitse. Mikähän mahtaisi olla ohuin kypärä markkinoilla? Parempi lopputulos tosin taitaisi olla, jos liimaisi ohuen styrox-kerroksen tuon kopan sisään pään kohdalle. Ja parantaisi kopan kiinnitystä koriin niin, ettei lähde helposti irti kaaduttaessa (nyt kiinni tarranauhoilla). Heilumisvaraa pitää jäädä pään/kypärän ja kopan väliin, muuten ajosta tulee epämukavaa. Nyt ilman kypärää pää ei kolhinut kiinni, eli jokunen sentii riitti. Toisaalta kuumempihan tuolla kopan sisällä olisi kypärä päässä tullut, nyt päänuppi pysyi viileämpänä.
Takailmaiskari oli jostain syystä kasassa, vaikka sinne ilmaa lisäsin. Api mainitsi tuosta kyllä jo ostohetkellä. Tarvii kysellä Pieteriltä vinkkiä, ja takuukin on vielä voimassa. Onkohan sama homma kuin maastopyörissä esiintyy joskus pakkaskelillä, eli iskarissa pääsee ilmat tiivisteen ohi "väärälle puolelle" ja joustovarat painuu kasaan?