Hei
Pari päivää sitten arrowin rengasrikon yhteydessä ajelin työmatkani pystypyörällä,
ja ketjut alkoivat rutisemaan huomattavasti aikaisempaa enemmän, ja ne vieläpä
pomppas useasti pois rattailta.
Muistin tämän keskustelun täällä (no hetki meni haulla hakiessa, mutta kuitenkin)
ja mittailin sitten tuota 24 tapin väliä -- ja oli reilusti yli 30cm.
Vaimo osti sitten Tarjoustalosta (tokmanni muualla) uudet ketjut, 1/2" x 1/8" kokoiset.
Oikeampi koko olisi ollut 1/2" x 3/32", mutta en tuota osannut valita metrimitalla
puhelimen toisessa päässä mittaillessani.
Näillä ketjuilla (ja vanhoilla rattailla) suurimmat vaihteet, 7 ja 6, pomputtavat ketjuja
koko ajan rattaiden yli, vitosellakin joka kolmannella kierroksella kerran hyppyyttää (!)
ja muilla toimii ihan OK.
Liian leveät ketjut (jotka kyllä muuten toimii 7-rattaisella takarattaalla laidasta
laitaan) eivät taida tätä aiheuttaa, vaan nuo huonoksi kuluneet rattaat ?
Kuinkas helppo rataspakka on vaihtaa ?
Tiedoksi, että nuo 1/8 tuuman levyiset ketjut 112 tapilla maksoivat 2,99e ja
ne 3/32 tuuman (saattoi olla 116 tappia) maksoi 3,99e. Werkstatt-merkki,
made in Taiwan. Tammiston sportiassa oli jonkun toisen valmistajan 2/32 tuuman
levyisiä ketjuja, 7,90e -- sekä jotain shimanon tosi ohuita ketjuja jotain 30e:n hintaan.
Erittäin halpa vaihtoehto on vaihtaa noita ketjuja useammin kuin sitten suorittaa
(myös) rataspakan vaihto -- vaikkakin niitä mennee nuo 3 useimpiin nojapyöriin.
Ainiin... kuvia tuosta venyneestä ketjusta osoitteessa http://www.iki.fi/too/ketjut/
s-alkuiset ovat 800x600 -kokoisia, ja ilman ässää 2816x2112