Sivu 1/1
Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 01 Elo 2013, 22:47
Kirjoittaja janx
Kuinka tyypillistä... juuri silloin kun pitäisi tehdä oikeasti jotain esim. mennä kisan tynkää vääntämää alkaa ongelmat. Suosittelen aikaisempien foorumipostausten perusteella välttämään mm. Extremelajeja ennen Nokiaa. Ja viimeiset lenkit on hyvä tehdä edes yhden arkipäivän päästä kisaviikonlopusta, että saa varaosia. Kumi rupesi vajumaan tänään lenkillä noin 10km päästä kotoa. Pääsin 1km välein pumpaten ajamaan kotiin ilman että vanne pyöri pitkin tietä. Tämä ei ole mikään maailmanlopun ongelma ennen viikonloppua, mutta ketuttaa se kuitenkin. No yhdelle niskavaivaiselle sedälle tein PR:ää, kun se katseli kumin pumppaamista lenkin varrella. 
Empiirisen tutkimuksen tulos: Schwalbe Marathon kokoa 40-559, jolla ikää noin 5-6 vuotta ja kilsoja reilu 5000km (jos siis edellinen omistaja ei ole vaihtanut välillä), on imassut sisäänsä tappajasoran murusen. Kiilamainen kivi mennyt kaikista pistosuojauskerroksista läpi kihnuttaen sisäkumiin reiän. Paikkauslitkua ei tässä kumissa ollut. Etukumissa sitä on pyörimässä.

Kotona otin lenkillä mukana olevan paikkarasian esiin... liimatuubi on tyhjäksi kuivunut (Bilteman paikkarasia). No ihan hyvä, että tässä vaiheessa sekin tuli ilmi... 
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 01 Elo 2013, 23:16
Kirjoittaja terppa
janx kirjoitti:
Kotona otin lenkillä mukana olevan paikkarasian esiin... liimatuubi on tyhjäksi kuivunut (Bilteman paikkarasia). No ihan hyvä, että tässä vaiheessa sekin tuli ilmi... 
Heh, mulla kun tuli eka reikä nojiksella niin omista ja vanhempien paikkarasioista joita oli yht. kolme oli kaikista liima kuivunut
oisko pumppu puuttunut vielä silloin varustuksesta niin autonoudon tilasin... Nyt on työkaluja sen verran mukana, että vaikka mootoriremontin voi tehdä tien varressa nököttävälle autoilijalle 
Mielenrauhan vuoksi vältän paikkaamista ja vaihdan yleensä sisurin.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 03 Elo 2013, 14:45
Kirjoittaja Premnas
Joo. Vastaavista omista 47-406 -renkaista on mennyt pari soransirua läpi kohta 4 vuoden aikana. Kerran meni joku nastapiikki. Lasinsiruja en ole koskaan löytänyt renkaita puhkoneena. Tasan kerran on kesken lenkin mennyt rengas puhki, muutoin olen huomannut ennen pyöräilyynlähtöä että kappas, tyhjä rengas.
Olen paikannut sisureita sitä mukaa kun menevät puhki ja hyvin on ilmoja pidelleet korjaamisen jälkeenkin
.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 09 Elo 2013, 21:53
Kirjoittaja janx
Laitanpa tähän. Vaidoin ennen kisoja uuden kumin (Schwalbe Marathon) ja uuden sisäkumin. Toistaiseksi kestänyt. Tosin rupesin pohtimaan, että pyörälenkeillä pitää kuitenkin saada jotain paikkausvälineistöä mukaan. Ostin sittarista liimattavia paikkoja, jotka tuntuivat toimivan ihan hyvin, kun kokeeksi paikkasin tässä ketjussa esiintyneen sisäkumin. Piipahdin tällä viikolla varuste.netin myymälässä ja käteen tarttui tämä: http://www.varuste.net/Parktool+Super+Patch+Kit+GP-2
Kohtuullisen pieneen pakettiin on ängetty 6 paikkaa ja luultavasti Park Tools laatua. Tuotteen oikea koko on muuten 30x30x7mm.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 09 Elo 2013, 22:27
Kirjoittaja tm
Mulla oli takavuosina maastopyöräsetissä mukana noita Parktoolin tarrapaikkoja. Pariin kertaan tuli käytettyäkin. Toimi ensiapuna, ainakin maasturipaineilla (2-3 bar), mutta alkoivat vuotaa pitemmän päälle. Eli sopivat "kotiin nilkuttamiseen", mutta kannattaa vaihtaa oikea paikka tilalle, jos ko. sisuria aikoo pitemmän aikaa käyttää.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 09 Elo 2013, 22:38
Kirjoittaja terässiipi
Onko kellään kokemusta Bilteman pistosuojatuista renkaista? Eli ovatko hintansa väärtejä. Turha niitä verrata Schwalbeihin yms. laatumerkkeihin, sanoo jo hintaerokin sen.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 09 Elo 2013, 23:18
Kirjoittaja jori
Minulla on baaripyörässä sellaiset Biltemasta ostetut Flatfighterit. Käsittämättömän hyvin ovat kestäneet, vaikka ajelen mm. koiralenkkejä alueella, jossa leikellään orapihlajapensaita vähän väliä. Muhin pyöriin olen paikkaillut renkaita kerran viikossa, mutta tuossa on (ilmeisesti vain hiton hyvää tuuria) vielä ensiasennusilmatkin. En edes muista, milloin olen tuota pyörää pumpannut. Siinä vain on aina ilmaa renkaissa, kun pitää lähteä. 
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 09 Elo 2013, 23:30
Kirjoittaja janx
Minulla tosin pyörii molemmissa sisäkumeissa tätä (Schwalben prestaventtiili on kierteellä ja ruiskulla liejua sisään): http://www.notubes.com/Stans-Tire-Seala ... 51C14.aspx (En laiskuuttani laittanut tätä takakumin sisään ennen tämän ketjun tapausta)
Bilteman möhnäsisäkumeissa lienee sisällä tätä, koska on saman väristä: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod32388
Pistosuojatuista päälikumeista ei ole kokemusta.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 10 Elo 2013, 00:09
Kirjoittaja mhelander
Mulla on jonkin sorttinen pistosuoja kaikissa renkaissa.
Maanteillä on tullut ajettua ehkä eniten Continentalin Podium 19mm:n tuubirenkailla. Melkein yhtä paljon Tufo S3 Lite 195 ja 215 tuubeilla. Ei mitään ongelmia vaikka kiven ja lasin muruja on kaivettu varsinkin Tufon kumeista veks.
MetaPhysic:ssä on ollu yli kaksi tonnia alla Conti GP 4000S gummit jotka Nokian alla vaihdoin GP Force & Attack pariin. Aikaisemmat on erinomaisen mukavat ja pitävät myös sateella hyvin. Ei tartu kiven murut. Ja on ihan kevyet.
Maasturissa on jotain kolme tonnia ajetut Racing Ralph renkaat joissa kaikki mahdolliset Schwalben pistosuojat. Vaikka kuinka kovaa kyytiä olen niille antanut ja yhden johdon pätkänkin tai naulan yli ajanut takarenkaalla, ei ole ollut mitään ongelmia, kun on ollut Stans:n litkut sisällä ilman sisureita.
Nyt siinä on mahdollisimman vierivät ja täysin suojaamattomat Furious Fred gummit tubelessina. Etunen on blurpannu kahdesti, pienen ajovirheen ja matalan paineen sekä osin vanteen takia (DT-Swiss XM-sarjan maastovanne). Seuraavaksi FF menee WTB LaserDisc XC -vanteelle jossa on tavallaan hylly kumin reunalle joten ainakaan sen takia ei pitäis blurpata.
Eilen nimittäin ajoin kulmikkaan kiven yli joka pukkasi kumia vanteen reunalta irti. Melkein kaikki paineet lähti saman tien ja kaaduin. Renkaan sivuun ihan vanteen yläpuolelle tuli kaksi nirhautumaa jotka vuotivat niin paljon ettei Stans;n litku sitä jaksanu paikata ja piti vaihtaa sisuri tilalle. Nyt on kumille sopivalla pikaliimalla tukittu päältä tuota kohtaa mutta kumi on vanteella kevyen sisurin kanssa ja välissä on vauvan talkkia.
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 10 Elo 2013, 11:57
Kirjoittaja PW
Nyt ei menny kumi puhki mutt hyppäs vanteelta - venyny vai mikä lie. Joku marathon racer tai slick, en muista.Ei suostu enää pysymään paikoillaan.
Petri
Re: Pistosuojattujen kumien kestävyydestä
Lähetetty: 10 Elo 2013, 13:59
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:Nyt ei menny kumi puhki mutt hyppäs vanteelta - venyny vai mikä lie. Joku marathon racer tai slick, en muista.Ei suostu enää pysymään paikoillaan.
Petri
Johtuskohan tuo siitä ett vanteessa ei oo minkäänlaista pykälää reunassa ?
Petri