Sivu 1/1

Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 10:22
Kirjoittaja jviirret

Tässäpä yksi etuveto lowracer jossa polviin koliseva taittopyörä on ratkaistu Minq tyyliin:

Kuva

http://www.fastfwd.nl/index.php?id=35

Menee myös pieneen tilaan katkaistuna.

Jukka


Re: Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 12:27
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kuis toi ny si toimii ku tuo ketjulinja menee oin kaukana haarukasta?

tollanen katkastava ois aivan loistava pikkuauton haltialle... sais fillarin iisisti kyytiin..


Re: Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 12:55
Kirjoittaja janx

Tämä on nätti pyörä tuosta terävästä kulmasta huolimatta. Kisakoneen hankkiminen tavalla tai toisella on käynyt mielessä. :)


Re: Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 13:53
Kirjoittaja PW

Tarkotatko Jukka tuota vetopuolen rissan viemistä ohjausputken takapuolelle?
Ei miun pyörässä rissat oo juuri häirinny kun on 20' kiekko.
Isokiekkosessa on tosi lähellä reittä.
Munzossa on toisaalta penkki taaempana eli rissa jalkaan nähden samoilla kohdin ku miun PW 1 ssä.

Petri


Re: Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 14:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tarkotatko Jukka tuota vetopuolen rissan viemistä ohjausputken takapuolelle?

Ei vaan tuota että etuhaarukkaa viedään kaeummas kuskista ja kallistetaan taaksepäin. Näin rissat ja ketjut saadaan polven ja nilkan väliin. Siinä on paljon enempi tilaa kuin polven ja pallien välissä...

Jukka


Re: Munzo

Lähetetty: 10 Elo 2013, 22:17
Kirjoittaja jori

Rohkenen epäillä, ettei kovin hyvin käänny ainakaan vasemmalle. Haarukkaan tarvitaan paljon offsettiä. Sitä enemmän, mitä enemmän ohjausakseli on väärin päin vinossa, jotta ohjaukseen saadaan jättöä. Tämä aiheuttaa vetävän ketjun siirtymisen sitä kauemmas ohjausakselilinjasta, mitä vinompi ohjaus on väärään suuntaan. Kaukana ohjausakselista sijaitseva ketju ottaa kiinni käätyvään renkaaseen sitä aiemmin, mitä kauempana se akselista on. Iso offsetti joustaa vetävän ketjun kuorman alla. U-käännös kv-väylällä mahdollinen vain oikealle, eli taitaa olla vasenkätisen liikenteen pyörä. :roll:
Kuva
Tuon rungon katkaisun voi tehdä normaalillakin ohjausakselin kulmalla rakennettuun etuvetoiseen.


Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 00:42
Kirjoittaja noja
LOWRACER kirjoitti:

Crazy stuff! :roll:

:shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 00:59
Kirjoittaja jviirret
noja kirjoitti:
LOWRACER kirjoitti:

Crazy stuff! :roll:

:shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mihinkäs tuo nyt liittyi?

Jukka


Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 01:01
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:
noja kirjoitti:
LOWRACER kirjoitti:

Crazy stuff! :roll:

:shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mihinkäs tuo nyt liittyi?

Jukka

Epäilisin että tuohon nurinkuriseen emäputken asentoon johon LOWRACER joskus tuon kommentinsa heitti...


Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 01:02
Kirjoittaja noja

Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 09:13
Kirjoittaja jori
noja kirjoitti:

Omat kuvat vaan ei enää näy.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1785

Haa, olipas jo ehtinyt unohtua, että noja ehti tätä jo kokeilla pari kolme vuotta sitten. Olen tuolloin ollut näköjään ihan samaa mieltä, kuin nytkin. :D

Aprillipäivänä 2011

jori kirjoitti:

Taitaa olla sellainen konstruktio, että jommastakummasta on tingittävä, kääntyvyydestä tai vetelemättömyydestä, jos haluaa kiertyväketjuisen tehdä negatiivisella ohjausakselin kulmalla. Jos laittaa jättöä ja negatiivisen ohjauskulman, ketju menee väkisin vinoon ja ohjaus vetelee. Vetely loppuu, jos siirtää vetopuolen taittopyörän niin, että veto on ohjauksen kanssa yhdensuuntainen, mutta ketju siirtyy kauas ohjausakselista ja se rajoittaa renkaan sivusiirtymää käännöksessä. Hitusen positiivinen ohjausakselin kulma ja melko suora (no rake) haarukka, niin kaikki toimii. :)

Tuossa nojan lähettämässä videossa takaperin työnnettävä pyörä ei sinänsä liity tähän, vaikka siinäkin haarukka on takaperin menosuuntaan. Olennaisempaa on ohjaavan pyörän sijainti menosuuntaan takana. Ohjaavan pyörän sijainti takana tai edessä täytyy monimutkaisten ohjausgeometrioiden takia vähän oudosti:

Jos ohjausta käännettäessä pyörän painopiste lähtee ohjauksen suuntaan, on ohjaava pyörä edessä. Jos ajokin kokonaispainopiste lähtee ensin vastakkaiseen suuntaan, on ohjaava pyörä takana.

Se paksu äijä, joka pyörää työntää on Andy Ruina. Toinen kaksipyöräisdynamiikan guruista. Toinen on tässä videossa esiintyvä valkotakki Arend Schwab.


Re: Munzo

Lähetetty: 11 Elo 2013, 11:03
Kirjoittaja noja
jori kirjoitti:

Tuossa nojan lähettämässä videossa takaperin työnnettävä pyörä ei sinänsä liity tähän

Enhän minä sitä lähettänyt, lainasin vaan. :wink: