Sivu 1/2

vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 01 Syys 2013, 18:04
Kirjoittaja ki

mikä olisi polvikipuiselle (tai yleensä polvien hyvinvointi optimoinnin kannalta)optimaalisin määrä vaihteita vähintään,
myös ylämäkiä ajatellen


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 01 Syys 2013, 18:28
Kirjoittaja kuparinen

Aikoinaan retkipyörämuodin mukana pilasin polveni, rattaat edessä 42-53, takana 14-24. Välitykset olivat liian raskaat, vaikka en sitä silloin tajunnut.

Nyt maastopyörien mukana tulleet uudet välitysmahdollisuudet ovat pelastaneet 15 vuodeksi unohtuneen harrastuksen. Nyt ovat rattaat edessä 22-32-42, takana 12-32. Ajan pääosin tiellä, myös hiekkateillä, mutta vain harvoin maastossa.

Eli ainakin minun tapauksessani oli poljinvoiman rajoittaminen ehdoton vaatimus, tarpeeksi pieniä vaihteita! Näillä vaihteilla tavoitettava nopeus riittää minulle.


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 01 Syys 2013, 19:25
Kirjoittaja jviirret

Näin juuri, vaihteiden määrää tärkeämpi on niiden välityssuhteiden ja skaalan sopivuus omiin tarpeisiin. Tasaisessa maastossa kolmellakin pärjää, jopa polvivaivainen, kunhan välitysalue on riittävän kevyt.

"yleensä" nojapyörissä vakiona olevat 21-27 on hyvä kompromissi. Niissä on riittävän kevyitä normaali ylämäkiin ja riittävän raskaita johonkin 40km/h nopeuksiin. Huolloista selviää pyöräkauppojen osavalikoimilla.
Vakavasti otettavaan kilpa-ajoon vaihteiden välit on liian suuret ja poikkeuksellisen mäkisiin olosuhteisiin välitysalue ehkä kuitenkin vähän suppea.

Jukka


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 01 Syys 2013, 19:52
Kirjoittaja PW

Vaihteiden määrän lisäksi kannattaa miettiä kampien pituutta/lyhyyttä jos polvet vaivaa.

Petri


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 02 Syys 2013, 19:36
Kirjoittaja MikaL

ja muistaa, että välitykset riippuvat myös renkaan koosta. Pelkkä rattaiden koon tarkastelu ei riitä.


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 02 Syys 2013, 20:22
Kirjoittaja jori
MikaL kirjoitti:

ja muistaa, että välitykset riippuvat myös renkaan koosta. Pelkkä rattaiden koon tarkastelu ei riitä.

Minä olen aina pitänyt välitysten ilmoittamisesta metreinä kampikierrosta kohti. Mittaaminen on varmaa, eikä tarvitse tihrustella rattaan piikkejä, tai sotkea sormiaan rasvaan.

Jos tuossa mittaustavassa huomioisi vielä kammen pituuden, pääsisi välityssuhteessa absoluuttiseen laaduttomaan välityssuhdemittaan. Pyörän etenemä/Polkimen liikkuma matka. Tuo kuitenkin pitäisi laskea, koska polkimen liikkuma matka on vaikea mitata suoraan. :roll:


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 02 Syys 2013, 23:32
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

Jos tuossa mittaustavassa huomioisi vielä kammen pituuden, pääsisi välityssuhteessa absoluuttiseen laaduttomaan välityssuhdemittaan. Pyörän etenemä/Polkimen liikkuma matka. Tuo kuitenkin pitäisi laskea, koska polkimen liikkuma matka on vaikea mitata suoraan. :roll:

Ööh? Kampikierrosta kohti poljin liikkuu matkan 2piiL, jossa L on kammen pituus.

Jos etenemä kampikierrosta kohti on s tulee kampiluvuksi: s / (2piiL), ja siis mukavasti dimensioton luku, jolloin jopa jenkit saavat saman luvun kuin me täällä ;-)

Kampivoima on taas helppoa laskea etenemän ja kampikierroksen pituuden suhteesta. Pyörän eteenpäin kuljettamiseen vakionopeudella tarvittava voima taas saadaan ajoneuvon massasta, vierintäkitkakertoimesta, ilmanvastuskertoimesta ja tien kaltevuudesta. Aika helppoa tämä nojapyöräily näin teoreettisella tasolla tarkasteltuna. Jooko?


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 06:15
Kirjoittaja jviirret

Ny taisi tämä nojakin ostaja(ki) viimeistään poistua foorumilta :lol: sen verran hankalaa on pyörän valitseminen meidän ohjeiden mukaan :shock:

Jukka


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 10:10
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:

Ny taisi tämä nojakin ostaja(ki) viimeistään poistua foorumilta :lol: sen verran hankalaa on pyörän valitseminen meidän ohjeiden mukaan :shock:

Jukka

Jos taas yrittäisi vähän maanläheisemmin :mrgreen:

Jos laittaa tuollaiset http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html 155mm pituiset kammet joissa pienin ratas on 30 piikkinen ja taakse takapakan esim. 11-32 hampaisena niin sillä polkee jo aikamoista mäkeä polvia liikaa rasittamatta ja ei ainakaan minusta vaihteiden välit ole liian isot.


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 10:50
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Jos laittaa tuollaiset http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html 155mm pituiset kammet joissa pienin ratas on 30 piikkinen ja taakse takapakan esim. 11-32 hampaisena niin sillä polkee jo aikamoista mäkeä polvia liikaa rasittamatta ja ei ainakaan minusta vaihteiden välit ole liian isot.

26" renkaille jyrkkämäkisessä maastossa huonohkokuntoiselle tuo 30 hampainen eturataskin on liian iso.

Pitäisi tietää missä meinataan ajaa, millainen pyörä (tai ainakin rengaskoko), niin alkaisi ehkä vähän hahmottua. Ja tietysti se että ajellaanko tyhjällä pyörällä, vai täysi retkeilyvarustus mukana?


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 11:06
Kirjoittaja PW

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 11:18
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?

:-)

Kai sen sähkön kanssa vähän vähemmillä pitäis pärjätä. Siihen, että pitäis olla kevyttä ja mennä nopeammin auttaa lähinnä isompi (laiton) moottori. Tai mopo, ettei tarvi polkea lainkaan. Mikseiköhän muuten oon enää mopoissa polkimia, että vois polkea vielä avuksi? Äidin -53 mallisessa on.


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 03 Syys 2013, 11:23
Kirjoittaja PW
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Viikonloppuna olin yhen polvivaivaisen kanssa pyöräilemässä. Valitteli vaihteiden vähyyttä ja/tai ajamisen jäykkyyttä. Kolmivaihteisella sähköpystärillä oli liikkeellä. Toinen valittamisen aihe on että sillä kevyemmällä vaihteella ei pääse eteenpäin, menee sitkuttamiseksi kun yritin neuvoo käyttämään kevyempää vaihdetta ja pyörittämään nopeemmin. Lyhyemmät kammetkaan ei oo oikeen kelvannu vaihdoin pois.
Toki kolme vaihdetta on vähän, toisaalta kun sähkö avustaa , tartteeko niitä vaihteita sitten niin paljon ?

:-)

Kai sen sähkön kanssa vähän vähemmillä pitäis pärjätä. Siihen, että pitäis olla kevyttä ja mennä nopeammin auttaa lähinnä isompi (laiton) moottori. Tai mopo, ettei tarvi polkea lainkaan. Mikseiköhän muuten oon enää mopoissa polkimia, että vois polkea vielä avuksi? Äidin -53 mallisessa on.

Yksi huoli oli riittääkö sähkö, kuulemma ei olis pystyny yhtään polkemaan ilman sähköä - en noita välityksiä tiedä mitkä ne on tai jarruttaako se moottori kuinka paljon ?

Petri


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 04 Syys 2013, 08:36
Kirjoittaja Wacky

Ongelma ei ole pelkästään vaihteiden määrä vaan myös miten tiheästi ne on sijoiteltu. Jos välit on isot kuten kolmella vaihteella usein on niin ei ole kiva polkea ja tulee tarve saada lisää vaihteita.


Re: vaihteiden määrä polvikipuiselle

Lähetetty: 04 Syys 2013, 08:47
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Yksi huoli oli riittääkö sähkö, kuulemma ei olis pystyny yhtään polkemaan ilman sähköä - en noita välityksiä tiedä mitkä ne on tai jarruttaako se moottori kuinka paljon ?

Osa kai jarruttaa niin paljon, että eipä niillä ilman sähkö paljoa liikuskella.