Sivu 1/5
ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 12:36
Kirjoittaja a_aatsinki
Tarkotuksena olis rakennella kakspyöräinen 26" renkailla varustettu takavetoinen ympärivuotiseen käyttöön tarkotettu nojakki. Vanhasta maastopyörästä olis tarkotus ottaa kiekot, ratasvaihteet, kasettikeskiö, ,kammet, polkimet ja jarrut ja sitten tietysti rungon osia siltä osin kun tarvii. Ajattelin myös hitsailla kannakkeet levyjarruille myöhempää asennusta varten. Kaupallisista malleista oon kattonu M5 Shock Proof 559 CrMo, 26/26 high ja low baria, metabike Challengen furaita ja Seirania. Noissa kaikissa näyttäs olevan ainakin takapää jousitettuna. Pystypyörissä mulla ei oo koskaan ollu jousituksia ja taitaa olla, että en oo jousitetulla pyörällä koskaan ees ajanu. Onko nuo jousitukset välttämättömät nojapyörässä? Ajatuksissa on alkaisin piirtelemään ensimmäistä vedosta pyörästä ja jos jotain vinkkejä tai kommentteja tulee niin mielellän otetaan vastaan. Taustatietona sen verran että oon vanhojen pyörien kanssa puljannu jonkin verran, napavaiheita oon purkanu (ja koonnut
), fauber keskiöitä huoltanu ja sen sellasta, mutta levyjarrut, ratasvaihteet ja vähänkin uudemmat pyöränosat on aika tuntemattomia.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 12:45
Kirjoittaja jviirret
a_aatsinki kirjoitti:Onko nuo jousitukset välttämättömät nojapyörässä?
Isot renkaat ja asfaltti alla niin ei, muuten ehkä ja kyllä. Paksuilla kumeilla voi jousituksen puutetta korjata, mutta näkyy sitten vähän vauhdissa. Ehdotan että teet ensin yhden jäykän ja yksinkertaisen, sitten tiedät itse paremmin mitä muutoksia tarvii tehdä. Toisesta tulee sitten täydellinen 
Jukka
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 12:54
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti:Onko nuo jousitukset välttämättömät nojapyörässä?
Isot renkaat ja asfaltti alla niin ei, muuten ehkä ja kyllä. Paksuilla kumeilla voi jousituksen puutetta korjata, mutta näkyy sitten vähän vauhdissa. Ehdotan että teet ensin yhden jäykän ja yksinkertaisen, sitten tiedät itse paremmin mitä muutoksia tarvii tehdä. Toisesta tulee sitten täydellinen 
Samaa mieltä. Ja jos laitat tubelessina alle 50-milliset Furious Fred 50-559 renkaat niin saat sekä mukavat että hyvin rullaavat. Tuskin tarvit edes takajousitusta jos ajat pääosin asfaltoiduilla teillä. Paineet tietysti pitää olla oikeat, siis riittävän matalat.
Näin tubeless-kehitystä vähemmän seuranneille, niin FF:ille valmistaja suosittelee vähintään 2.2 bar paineita. Tämä siis tietysti sisärenkaita käyttäen. Mulla on edessä (38% painosta) 1.15 bar maanteillä ja 1.3 bar jos pitää röykyttää kovassa maastossa tai hidastella pitkissä/jyrkissä alamäissä. Takana on 50-622 FF:ssä 2.3 bar paineet.
Noilla paineilla laite pärjää rullaamisessa maantiepyörille asfaltilla ja on silti mukava ajaa (toki mulla on täysjousto) myös maastossakin aika kovaa. MetaPhysic on 29er kondiksessa nyt joten pitääpäs laittaa siihen etuvetosesta penkki ja käydä ajamassa samalla kiekkosetillä renkaineen...
Ja tubeless + paikkalitkut tarkoittaa sitä että rengas voi olla kevyt ja näin vailla pistosuojia mutta silti olla vähintään yhtä luotettava kuin kaikilla suojilla ja sisurilla (vrt mun talviajot Racing Ralph Evo -renkailla). Itse tulen jatkossa ajamaan vain tubeless-renkailla niillä vanteilla mihin moiset saa laitettua.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 12:56
Kirjoittaja Wacky
Metabikessä on jäykkä runko eli siihen voi laittaa vain jousto keulan.
Talviajossa joko leveät ja pehmeät renkaat ja/tai jousitus on syytä olla jos meinaa kunnolla pärjää, muuten alkaa olee ihan sama ajaako pystypyörällä jollei vauhti ole täysin yhden tekevää ja haluaa vain nojapyörän mukavuuden. Nojapyörällä kun ei voi keventään joten epätasainen pinta alkaa tuntua erittäin ikävältä ajettavalta jos ei ole jotain pehmentämässä menoa ja talvella kaikkialla on röykkyistä pintaa tarjolla.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 17:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Tuossa on yhden 26 takavetosen rakennus "kertomus"
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkor ... racer.html
Pienellä parantelulla ihan hyvä... 
Tuossa ei siis ole vetopuolella rissaa lainkaan...

Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 09 Syys 2013, 20:40
Kirjoittaja jviirret
Ja tässä toinen, yhdestä maastopyörästä tehty:

http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Jukka
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 15:54
Kirjoittaja a_aatsinki
Kiitoksia vastauksista, päätin neuvojen perusteella rakentaa pyörän ilman jousitusta. Juuri tollasta Mustansudenkorennon ja Jukan linkkaamaa pyörää oon ajatellu rakentaa. Slyway explorer uss näyttää tosi makeelle, se vois olla suunnitelun pohjana. Kävin Sakarin luona kokeilemassa tänään nojakkeja ja lyhyen koeajon perusteella alaohjaus tuntus hyvälle verrattuna yläohjaukseen ja lisäksi näyttää musta paremmalta.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:00
Kirjoittaja irakas
a_aatsinki kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, päätin neuvojen perusteella rakentaa pyörän ilman jousitusta. Juuri tollasta Mustansudenkorennon ja Jukan linkkaamaa pyörää oon ajatellu rakentaa. Slyway explorer uss näyttää tosi makeelle, se vois olla suunnitelun pohjana. Kävin Sakarin luona kokeilemassa tänään nojakkeja ja lyhyen koeajon perusteella alaohjaus tuntus hyvälle verrattuna yläohjaukseen ja lisäksi näyttää musta paremmalta.
Joo, kiitos vierailusta. Katsoin vihreänä
, kun ajo MBB SH20:llä lähti sujumaan heti aika vaivattomasti!
Kyllä Slyway Explorer uss on mielestäni erittäin hyvä valinta esikuvaksi:
(Toivottavasti aukeaa!)
Jos tuosta kuvasta ottaa kopion A4:lle, on pyörä 1:10 skaalassa, mikäli kiekot ovat 26", ja siinäpä mitoituslähtökohtia!
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:18
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:a_aatsinki kirjoitti: Slyway explorer uss näyttää tosi makeelle, se vois olla suunnitelun pohjana. .
Kyllä Slyway Explorer uss on mielestäni erittäin hyvä valinta esikuvaksi:
(Toivottavasti aukeaa!)
Minun mielestä tuossa Explorerissa on polkimet turhan korkealla, muuten kyllä fiksun oloinen härpätin...

ps, Kyllä se Sakari aukesi kunhan ensin tallensi 
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:28
Kirjoittaja PW
Samaa mieltä korkeella on polkimet, onhan se seksikkään näkönen noin mutt taittasin keulaputkee alaspäin kun polkimelle kumminkin on tilaa pyöriä.
Petri
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:42
Kirjoittaja jviirret
Onkohan tuo kuvan pyörä kuinka pitkälle kuskille säädetty?
Aisan taittamisen sijaan etuhaarukkaa voisi viedä kauemmas eteen jos tulee tuollainen tankovälitteinen ohjaus, silloinkin kammet laskeentuu alemmas. Tai penkkiä taaksepäin jolloin kammetkin siirtyy taakse- ja alaspäin.
Jukka
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:58
Kirjoittaja jori
Hauskasti yritetty luoda selkeää linjakasta imagoa ottamalla ketjut ja polkimet pois, Tältä tuo näyttää oikeasti.

Ei se kampikeskiö kovin paljon alempana voi olla, jollei tingitä kääntymisestä. Vetopuolen ketju ottaa ohjaustankoon kiinni sekin heti, jos kammet siirtyvät alemmas.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 11 Syys 2013, 21:38
Kirjoittaja a_aatsinki
Eipä tullu ees aateltua tota keskiön ja penkin välistä etäisyyttä. 15cm on vissiin aika normi nojapyörissä? Slywayn sivujen mukaan keskiön ja penkin etäisyys on 165-185mm. Ilmeisesti toi tarkottaa etäisyyksiä kun puomi on ylhäällä tai sitten alhaalla.
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 12 Syys 2013, 08:01
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:
ps, Kyllä se Sakari aukesi kunhan ensin tallensi 
Mutta eipä ole silloin suoraan 1:10 skaalassa tulostettaessa A4:lle!
Re: ympärivuotinen nojakki
Lähetetty: 12 Syys 2013, 09:05
Kirjoittaja jviirret
a_aatsinki kirjoitti:Eipä tullu ees aateltua tota keskiön ja penkin välistä etäisyyttä. 15cm on vissiin aika normi nojapyörissä? Slywayn sivujen mukaan keskiön ja penkin etäisyys on 165-185mm. Ilmeisesti toi tarkottaa etäisyyksiä kun puomi on ylhäällä tai sitten alhaalla.
Penkin ja keskiön välinen etäisyys riippuu jalan pituudesta
tarkoitit ilmeisesti penkin ja keskiön välistä korkeuseroa? Se tosiaan vaihtelee, pyörätyypistä riippuen kammet voi olla jopa hieman penkkiä alempana ja korkeimmillaan yli 20cm korkeammalla. Riippuu nojakulmasta, pysty kulmaisissa kammet pitää olla alempana jottei lonkkakulma mene liian tiukaksi ja ajoasento "kippuraksi".
Jukka