Sivu 1/1
TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 11 Syys 2013, 19:01
Kirjoittaja VeloWagon
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 11 Syys 2013, 20:34
Kirjoittaja jori
VeloWagon kirjoitti:
Kannattaa muuten Mangokuskien tarkistaa onko kyseinen akseli ehjä. Pieterinkin Mangosta kyseinen akseli oli rikki, ei vain ollut ehtinyt vielä hilautua ulos kolostaan. Ilmeisesti jos takapyörä pääsee klappaamaan vähääkään aiheuttaa se sitä pitävälle varrelle ja akselille sen verran vääntöä että repii akselia pitävän stopparin (vastapäätä ruuvattavaa puolta) irti.
Eikö jäänyt yhtään selventävää kuvaa, millaisesta osasta on kyse. Kun ei ole Mangoa, ei voi käydä katsomassakaan. 
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 11 Syys 2013, 21:57
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:VeloWagon kirjoitti:
Kannattaa muuten Mangokuskien tarkistaa onko kyseinen akseli ehjä. Pieterinkin Mangosta kyseinen akseli oli rikki, ei vain ollut ehtinyt vielä hilautua ulos kolostaan. Ilmeisesti jos takapyörä pääsee klappaamaan vähääkään aiheuttaa se sitä pitävälle varrelle ja akselille sen verran vääntöä että repii akselia pitävän stopparin (vastapäätä ruuvattavaa puolta) irti.
Eikö jäänyt yhtään selventävää kuvaa, millaisesta osasta on kyse. Kun ei ole Mangoa, ei voi käydä katsomassakaan. 
Aika paljon Mangoissa noita särkyviä kohtia 
Petri
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 00:35
Kirjoittaja Syväri
Ihmettelen tuota taka-akselia, sen verran terpan mangoa tutkin että ilmeisesti se on karkaistua terästä? Pienikin klappi aiheuttaa tollasen osan väsymisen ja äkillisen hajoamisen jos se on kovempaa tavaraa. Mistä se klappi tulee, ehkä kiinnityshässäkkä sen verran elää että se vaan kuluu? Selvästi alimitoitettu osa velomobiilin kuormille joka tapauksessa..
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 00:39
Kirjoittaja VeloWagon
Tämä "tölkinavaaja rengas" (jonka käänsin kuvassa sivuun) on alunperin ollut hitsattu kiinni allaolevaan akseliin.

Akselin päässä näkyy sinertävää metallia entisessä kiinnityskohdassa. Ja kämmentä vasten akselin päässä näkyy alumiininen rengas ja kolme prikkaa jotka kiristettiin kuuskulmaruuvilla.

Harmillisesti en ottanut kuvaa ehjästä akselista ennenkuin asensin sen Mangoon. Enkä halua asentaa sitä uudelleen ihan heti. Sen verran sen kanssa sai tihruta. 
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 08:51
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Aika paljon Mangoissa noita särkyviä kohtia 
Ajappa omilla pyörillä samoja kilometri määriä ja kirjaa foorumille aina ku on kourat rasvasa 
Pyörien luotettavuus ja huoltovälit ei ole lähellekkään sillä tasolla kuin esim. autoissa.
Jukka
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 09:11
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Aika paljon Mangoissa noita särkyviä kohtia 
Ajappa omilla pyörillä samoja kilometri määriä ja kirjaa foorumille aina ku on kourat rasvasa 
Pyörien luotettavuus ja huoltovälit ei ole lähellekkään sillä tasolla kuin esim. autoissa.
Jukka
Ei oo ihan vertailtavissa miun pyörät ja esim. Mango. Toki noilla on paljon ajeltu mutt kuitenkin suht uusissa pyörissä aika paljon vikoja miusta ilmennyt. Semmosissa paikoissa ja osissa ett ne on erikoisesti tehty Mangoon.
No jospa ne kehittäs näitä kestävämmiks, maksavat kuitenkin jonninverran 
Petri
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 10:46
Kirjoittaja jori
VeloWagon kirjoitti:Tämä "tölkinavaaja rengas" (jonka käänsin kuvassa sivuun) on alunperin ollut hitsattu kiinni allaolevaan akseliin.

Akselin päässä näkyy sinertävää metallia entisessä kiinnityskohdassa. Ja kämmentä vasten akselin päässä näkyy alumiininen rengas ja kolme prikkaa jotka kiristettiin kuuskulmaruuvilla.

Harmillisesti en ottanut kuvaa ehjästä akselista ennenkuin asensin sen Mangoon. Enkä halua asentaa sitä uudelleen ihan heti. Sen verran sen kanssa sai tihruta. 
Olikos tuo nyt takapyörän akseli, vai takahaarukan?
Vika vaikuttaisi asennuspohjaiselta. Mikäli oikein käsitin, tuo on sokan tapaan toimiva akseli ja toisen pään ruuvia kiristämällä kovaan akseliteräkseen hitsattu korvake on väsynyt ja myöhemmin irronnut. Pitääkö akselin olla pyörimätön? Olisiko jokin estänyt laittamasta molemmille puolille brikkaa ja ruuvia keskelle akselia. Hitto, kun ei ole kuvia Mangon rakenteesta. 
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 14:02
Kirjoittaja Wacky
TdH sujui ihan hyvin. Ajelin pitkän matkaan "32" ryhmän kanssa, mutta en malttanut ajella ryhmän mukana kun se on sellaista jojoilua ja päädyin toimimaan jäniksenä koko ryhmälle aivan liian aikasin eli n. 80 km kohdalta aina Nikkilään (n. 120km) jossa aloin väsyä jolloin ryhmän kärki saavutti mut ja kuninkaanmäessä ryhmä karkasi. Viimeisen kympin ajelin sitten parin maantiefillaristin kanssa kun meillä ei ollut paikkuija enää ajaa ryhmää kiinni. Maaliin tulin alle 4 ja puol tuntia joka oli tavoitteena. Netto ajassa hävisin vain 59 sekunttia viime vuotiselle ajalle joka oli ihan mainoi tulos kun vettä tuli 1/3 ajasta ja pyörässä oli toisin kuin viime vuonna napadynamo josta en ottanut virtaa mutta se silti toi 1-2 wattia lisä vastusta.
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 22:31
Kirjoittaja VeloWagon
jori kirjoitti:
Olikos tuo nyt takapyörän akseli, vai takahaarukan?
Takahaarukan akseli jos se nyt on sen nimi. Takapyörän akselikin aiheutti kesällä mieliharmia luistaessaan paikoiltaan kun sitä pitävä kuuskulmaruuvi irtosi. Joten kyllä näitä Mangon pikkuongelmia on jo kertynyt ensimmäisen 6000 kilometrin aikana. Niin ja sähköpuoli on sitten myös asia erikseen, jarruvalot lopettivat toimintansa ja vilkkuvalot ovat kohta menossa samaan suuntaan. 
Re: TdH jälkilöylyt
Lähetetty: 12 Syys 2013, 23:09
Kirjoittaja eemeli
No nyt mä vasta tajusin mistä kohtaa tuo akseli on... Mä olen tuota kanssa miettinyt, että kauanko kestää. Antaa meinaan aika paljon periksi. Toinen puoli nivelestä on kiinni 30x30 kulmaraudassa, josta toinen puoli on käytännössä leikattu pois jotta takaketjun kiristin on saatu mahtumaan. Täytyy koittaa ottaa kuva tuosta...
No joka tapauksessa mä olen ajatellut muuttaa tuota runkoa niin, että saan suoran vedon takapyörälle. Luultavasti laitan myös kaksipuoleisen takahaarukan... Samalla saan siihen kunnon iskarin. Kysyin jo kaverilta apua alumiinin hitsausta varten.