Sivu 1/1
ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 07:42
Kirjoittaja oki
Moi
Tässä olen nyt opetellut ajamaan ala-ohjattavaa nojakkia
. Minusta ohjauksen sijainnilla ei ole väliä, onko ylä vai ala-ohjaus. Kun on vähän aikaa harjoitellut ala-ohjauksella hitaassa vauhdissa ja normaalissa lenkki vauhdissa, niin en huomaa mitään eroa, tai no jos tarkkoja ollaan niin ala-ohjauksen säätäminen itselle sopivaksi on hiemman enemmän aikaa vievä kuin ylä-ohjauksen säätö, muutta en voi sanoa että toinen olisi toistaan parempi tai huonompi.
Millaisia kokemuksia muilla?
t: Oki
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 08:18
Kirjoittaja irakas
oki kirjoitti:Moi
Tässä olen nyt opetellut ajamaan ala-ohjattavaa nojakkia
. Minusta ohjauksen sijainnilla ei ole väliä, onko ylä vai ala-ohjaus. Kun on vähän aikaa harjoitellut ala-ohjauksella hitaassa vauhdissa ja normaalissa lenkki vauhdissa, niin en huomaa mitään eroa, tai no jos tarkkoja ollaan niin ala-ohjauksen säätäminen itselle sopivaksi on hiemman enemmän aikaa vievä kuin ylä-ohjauksen säätö, muutta en voi sanoa että toinen olisi toistaan parempi tai huonompi.
Millaisia kokemuksia muilla?
t: Oki
Minulla on ollut ja olen ajellut nojakkeja, joissa on ollut ylä- tai alaohjaus.
Olen ajatellut, että se kumpaa pitää parempana saattaa johtua paljolti siitä, kummalla on nojailun aloittanut ja mihin on keho alusta lähtien tottunut. Itse pidän alaohjausta monessa suhteessa parempana. Sen saatoin hyvin todeta SH11:llä, jossa oli jonkin aikaa molemmat:
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 08:31
Kirjoittaja jviirret
Trikessä alaohjaus ja kaksipyöräisessä yläohjaus. Yläohjauksella pyörän pystyssä pitäminen vain tuntuu helpommalta, johtunee siitä että kädet on osittain näkökentässä. Samoin kuin pythonissa jalat. Trikessä taas paljon mieluummin alaohjaus. Mut tämähän on yksi niistä ikuisuus kysymyksistä. Muistaakseni Nokialla oli jakauma jotenkin niin että kaikki triket oli alaohjauksella, mutta vain noin viidesosa kaksipyöräisistä.
Jukka
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 08:43
Kirjoittaja PW
Eka pyörä jota pääsin kokeilemaan oli alaohjattu, pystyin sillä heti ajamaan eikä siitä mitään huonoa jäänyt mieleen mutt kuitenkin on kaikki tekemäni pyörät olleet yläohjattuja paitsi kolmipyörä on "syliohjattu" 
Petri
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 08:49
Kirjoittaja Hopea
Minä pidän alaohjauksesta sen käsille tuoman suht. rennon ajoasennon vuoksi. Kokemuksieni mukaan alaohjaus ei myöskään vedä minnekään kun taas pitkän varren päässä oleva yläohjaustanko saattaa "jatkaa liikettä" painonsa suuntaan.
Mutta kuten todettu, tottumus jompaan kumpaan saa yleensä mielenkin sinne suuntaan.
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 11:48
Kirjoittaja tavasti
Hopea kirjoitti:Minä pidän alaohjauksesta sen käsille tuoman suht. rennon ajoasennon vuoksi. Kokemuksieni mukaan alaohjaus ei myöskään vedä minnekään kun taas pitkän varren päässä oleva yläohjaustanko saattaa "jatkaa liikettä" painonsa suuntaan.
Mutta kuten todettu, tottumus jompaan kumpaan saa yleensä mielenkin sinne suuntaan.
Yläohjaus on monella tavalla helpompi: saa peilin, usein helpompi nousta pyörän päälle. Ja aerodynaamisemmaksikin kehuvat.
Itse tykkään kuitenkin tuosta alaohjauksen rentoudesta. Aluksi Paseo oli yläohjattu, mutta vaihdoin alaohjaukseen, enkä varmaan tule vaihtamaan takaisin.
Yläohjauksella kädet väsyivät pitkillä reissuilla.
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 16:06
Kirjoittaja kissaniitty
Yhdyn tavastin näkemykseen, plus talviajossa kädet pysyy lämpimämpänä. Aerodynamiikka ja peilien sijoittelu ovat ainoat yläohjausta puoltavat pointit. Henk. koht. tykkään myös siitä, että näkymä on esteetön...Hase Tagun on tähän mennessä paras pyörä tuossa mielessä.
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 17:06
Kirjoittaja TKorho
kissaniitty kirjoitti:Yhdyn tavastin näkemykseen, plus talviajossa kädet pysyy lämpimämpänä.
?!?
Eikös asia ole juuri päinvastoin, että sivuilla ollessaan kädet ovat täydessä -muuten ylimääräisessä- viimassa, kun taas edessä ne ovat yhdessä nipussa vartalon kanssa ja suojaavat sekä vartaloa että saavat siitä tuulen yläpuolen suojaa?
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 17:37
Kirjoittaja kuparinen
TKorho kirjoitti:Eikös asia ole juuri päinvastoin, että sivuilla ollessaan kädet ovat täydessä -muuten ylimääräisessä- viimassa, kun taas edessä ne ovat yhdessä nipussa vartalon kanssa ja suojaavat sekä vartaloa että saavat siitä tuulen yläpuolen suojaa?
Eikö alaohjauksessa ole polkijan poikkipintakin edestä katsoen suurempi kun kädet ovat alhaalla sivuilla? Kädet edessä -asennon ilmanvastus on varmaan myös suurempi kuin mitä pelkkä edestä näkyvä pinta-ala merkitsisi, mutta paljonko nämä muotokertoimien erot ovat?
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 18:54
Kirjoittaja jviirret
TKorho kirjoitti:kissaniitty kirjoitti:Yhdyn tavastin näkemykseen, plus talviajossa kädet pysyy lämpimämpänä.
?!?
Eikös asia ole juuri päinvastoin, että sivuilla ollessaan kädet ovat täydessä -muuten ylimääräisessä- viimassa, kun taas edessä ne ovat yhdessä nipussa vartalon kanssa ja suojaavat sekä vartaloa että saavat siitä tuulen yläpuolen suojaa?
Ei, kyllä mun kokemus on kans sellainen että alaohjauksessa kädet tarkenee paremmin. Veri kiertää alaspäin paremmin ja ranteiden vaatetus helpommin hoidettavissa, riittää normi kinttaat ja tavallinen taakki.
Jukka
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 19:21
Kirjoittaja Nojanalle
Jos saivarrellaan vähän tästä alaohjauksesta. Jollaisen itsekkin omistan. Alaohjaus ohjaustakojen paikalla on iso merkitys . Joissakin kädet roikkuu sivuilla rentoina. Jotkut suosii sellaista asentoo että käret on koukussa. Vähän ylempänä sivuilla. Tässä asennossa tuo ilmanvastus on varmaan suurimmillaan. Jos ovat lähellä kehoo ja eivät muorosta ylimäärästä ilman ohjaavaa vaikutusta . En usko että sellaisella ajoasennolla on suurta eroo että käret on eressä orava asennossa. 
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 13 Syys 2013, 19:47
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Jos ovat lähellä kehoo ja eivät muorosta ylimäärästä ilman ohjaavaa vaikutusta . En usko että sellaisella ajoasennolla on suurta eroo että käret on eressä orava asennossa. 
Ei pelkät kädet vaan tanko lisäksi. Ja mikä se nyt kenellekkin on suuri ero, riippuu ainakin ajonopeudesta ja siitä että polkeeko ite vai avustaako sähköllä
Jos oikeasti kiinnostaa niin leikkaa vaikka vaneerista lisäsiivet pyöräänsä ja käy kokeileen paljonko vaikuttaa nopeuteen. Se minkä tuollaiset vanerit vauhtia hidastaa niin saman se vauhti kasvaa kun vaihtaa yläohjaukseen. Ei varmasti merkitsevä ero vielä retkeilynopeuksissa, paitsi ehkä vastatuuleen.
Jukka
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 14 Syys 2013, 09:46
Kirjoittaja oki
Alkoihan tulla mielipiteitä mutta lisää kaivataan
t: Oki
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 14 Syys 2013, 10:18
Kirjoittaja jori
Re: ylä vai ala ohjaus
Lähetetty: 22 Syys 2013, 10:57
Kirjoittaja irakas
Voi, kun olisikin autoissa alaohjaus. Se voisi tapahtua joko molemmilla tai vain toisella kädellä. Kuinka paljon tulisikaan enemmän tilaa ja näkyvyyttä ohjaajan eteen. Esim. vaihde, vilkut ym. voisivat olla ohjaussauvassa/sauvoissa.
Ehkä asia on tutkittu ja huonoksi havaittu vai onkohan? 