Sivu 1/2

Edullinen LWB

Lähetetty: 18 Syys 2007, 19:48
Kirjoittaja jviirret

Kohtuuhintaiselta vaikuttava LWB nojakki:
http://www.cyclegenius.com/falcon_ls.html
alle 900Dollaria, eli alle 700Euroa.

Jukka


Lähetetty: 18 Syys 2007, 21:46
Kirjoittaja joe67

Aika asiaa näytti olevan tuo vehje. Noitahan näytti saavan Sveitsistä. Mitenkähän noita sais suomeen? Onko ideoita kellään?? Kimppatilaus ens kesäksi??? Ottaskohan joku nojiskauppias noita ihan myyntiin???? Noilla sivuilla oli muuten hyvä historiikki.


Re: Edullinen LWB

Lähetetty: 18 Syys 2007, 21:49
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

alle 700Euroa

700E + 300E Rahti (arvaus)
Tulli ehkä 15%, 10001.151.22 = 1403 Euroa


Lähetetty: 18 Syys 2007, 22:15
Kirjoittaja joe67

Mut jos samanlainen kimppatilaus kuin tw bentsien kanssa, niin rahti ei olis noin kallis per pyörä. Joitakin kymppejä ehkä. Halpa olis silti kaikkien noiden maksujen kanssa.


Lähetetty: 19 Syys 2007, 07:01
Kirjoittaja jviirret

Kyllä tuon hinta yksittäin tilattuna varmasti nousee "euro nojakkien" tasoille. Sveitsissä hinta näyttäs olevan 1100Euroa.
Ompahan vaan LWB...

Jukka


Re: Edullinen LWB

Lähetetty: 19 Syys 2007, 08:29
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Kohtuuhintaiselta vaikuttava LWB nojakki:
http://www.cyclegenius.com/falcon_ls.html
alle 900Dollaria, eli alle 700Euroa.

Tuolta sivuilta löytyi tämä vielä halvempikin:
http://www.cyclegenius.com/cgx.html

Paha sanoa onko tuo oikeasti vielä myynnissä,
vai onko sivut vain onnistuttu päivittämään vähän miten sattuu,
ja tuonne löytyi linkki vaikka ei pitäisi. 500$ eli 360 Euroa!
Kimppatilausessa rahdin ollessa minimalistinen tulleineen ja alveineen hinnaksi tulisi vähän yli 500E.


Lähetetty: 19 Syys 2007, 11:33
Kirjoittaja Jarcco

Jostain syystä usein ajajan maksimipituus on 6'2" eli 188 cm. Ja aika harva valmistaja tekee XL-malleja... :(


Re: Edullinen LWB

Lähetetty: 19 Syys 2007, 12:02
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kohtuuhintaiselta vaikuttava LWB nojakki:
http://www.cyclegenius.com/falcon_ls.html
alle 900Dollaria, eli alle 700Euroa.

Tuolta sivuilta löytyi tämä vielä halvempikin:
http://www.cyclegenius.com/cgx.html

Paha sanoa onko tuo oikeasti vielä myynnissä,
vai onko sivut vain onnistuttu päivittämään vähän miten sattuu,
ja tuonne löytyi linkki vaikka ei pitäisi. 500$ eli 360 Euroa!
Kimppatilausessa rahdin ollessa minimalistinen tulleineen ja alveineen hinnaksi tulisi vähän yli 500E.

Tarkkaan ottaen tämä viimeinen ei ole LWB, vaan välimalli MWB. Määrittely tulee siitä, miten jalat väistävät kääntyvää etupyörää. LWB mallissa etupyörä kääntyilee jalkojen etupuolella siten, että jalkaterät väistävät kääntyvää pyörää, kuten tavallisessa pystypyörässä. SWB nojakissa väistävät kantapäät. Tässä välimallissa (MWB) poljinkammet pyörivät käytännöllisesti katsoen samalla linjalla ohjausakselin kanssa, jolloin ohjaavan pyörän sivuliike on pieni vaikka kääntökulma olisikin suuri. Etupyörä mahtuu kääntyilemään jalkojen välissä. Väistön tarve riippuu tietysti myös poljinkeskiön korkeusasemasta.
Jukan pyöräkin on oikeasti MWB eikä LWB, kuten tuo ensimmäinen valokuva tässä aiheessa.


Re: Edullinen LWB

Lähetetty: 19 Syys 2007, 14:30
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Jukan pyöräkin on oikeasti MWB eikä LWB, kuten tuo ensimmäinen valokuva tässä aiheessa.

Mun ajatusmailmassa kaksipyöräinen on joko LWB tai SWB, riippuen siitä onko polkimet etuakselin etu vai takapuolella.

Jukka


Lähetetty: 19 Syys 2007, 18:34
Kirjoittaja Jarcco

IHPVA:n nojapyörätyyppien määrittely ei ota kantaa missä polkimet sijaitsee, vaan on ihan akseliväliin perustuva:
http://www.ihpva.org/FAQ/#styles
Suunnilleen:
LWB 1650-1800 mm
CLWB 1170-1650 mm
SWB 840-1170 mm
Luokittelu ei tunne MWB:tä ollenkaan! Jos minulta kysytään niin MWB voisi olla akseliväliltään samalla alueella kuin CLWB, mutta keskiö olisi ohjausakselin (emäputken) etupuolella kuten SWB:ssä. Muuten minusta tuo CG Falcon on niin selvästi LWB kuin olla voi!


Lähetetty: 19 Syys 2007, 19:42
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

IHPVA:n nojapyörätyyppien määrittely ei ota kantaa missä polkimet sijaitsee, vaan on ihan akseliväliin perustuva:
http://www.ihpva.org/FAQ/#styles
Suunnilleen:
LWB 1650-1800 mm
CLWB 1170-1650 mm
SWB 840-1170 mm
Luokittelu ei tunne MWB:tä ollenkaan! Jos minulta kysytään niin MWB voisi olla akseliväliltään samalla alueella kuin CLWB, mutta keskiö olisi ohjausakselin (emäputken) etupuolella kuten SWB:ssä. Muuten minusta tuo CG Falcon on niin selvästi LWB kuin olla voi!

Nuo luettelemani kategoriat (SWB,MWB,LWB) poljinkampien ja jalkojen väistötavoista etupyörän suhteen ovat yksiselitteiset, eikä rakenne voi liukua kategorioiden välillä, muuten kuin sallimalla etupyöräkontaktit jalkoihin, jolloin suunnittelun tavoite on jotain muuta kuin käyttökelpoisuus.

SWB ei voi olla akseliväliltään niin pitkä, että kantapäät jatkuvasti kolisevat renkaaseen, LWB:n etupyörä ei voi siirtyä taaemmas, kuin polkimien liike antaa myöten, eikä MWB:n poljinkeskiö voi olla muualla, kuin siten, että kantapäiden kaari leikkaa eturenkaan lähellä ohjausakselia.

Tuo CLWB on oikeastaan vain lyhennetty LWB, jonka istuin on siirretty ylös takapyörän päälle niin taakse, kuin mahdollista tinkimällä samalla matalasta ajoasennosta.

Noissa IHPVA:n määritelmissä ei tosiaan ole esimerkkiä MWB tyyppisestä pyörästä, mutta googlaamalla niitä löytyy paljon. Tuo Obun myymä Optima Hopper (http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=4) tai BikeE ovat hyviä esimerkkejä tästä aloittelijaystävällisestä nojapyörän lajityypistä. Tai oikeastaan noissa on kyse CMWB (compact medium wheel base) pyörästä, koska istuin on noin takana korkealla takapyörän päällä.

Edellä kuvatuille lajityypeille on tosiaan ihan selvät konstruktiiviset rajat tai reunaehdot, eikä niitä todellakaan voi pelkän mitan mukaan nimetä.

Jori


Lähetetty: 19 Syys 2007, 20:10
Kirjoittaja jviirret

Eli jos mun 26/26LWB:ssä polkimia siirtäs alemmas ja taemmas, sekä penkkiä taaemmas, niin se ei olisi enään MWB, vaan aito LWB vaikka akseliväli ei muuttuisikaan?
Entäs mihin kategoriaan python, flevo ja cruzbike lasketaan? Mun mielestä ne on SWB:tä.

Jukka


Lähetetty: 19 Syys 2007, 20:23
Kirjoittaja Jarcco

Kun akseliväli Jukan pyörässä on 178 senttiä niin laittaisin sen LWB-luokkaan. Vaikka Jorin määritelmä olisi hyvin pätevä, voi olla vaikea saada valmistajat käyttämään sitä :) .


Lähetetty: 19 Syys 2007, 21:11
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Eli jos mun 26/26LWB:ssä polkimia siirtäs alemmas ja taemmas, sekä penkkiä taaemmas, niin se ei olisi enään MWB, vaan aito LWB vaikka akseliväli ei muuttuisikaan?
Entäs mihin kategoriaan python, flevo ja cruzbike lasketaan? Mun mielestä ne on SWB:tä.

Jukka

Jos rupeat siirtämään poljinkeskiötä taaemmas, seuraava etappi on lähes puoli metriä taaempana. Polkimet eivät muuten päästä etupyörää kääntymään vapaasti. Tällöin pyöräsi tosiaankin muuttuisi LWB tyyppiseksi. Jos samalla siirrät penkkiä taaemmas venyttämättä runkoa, onnistuu se ainoastaan nostamalla istuin takapyörän yläpuolelle, jolloin pyöräsi onkin CLWB. Jos taas piednnät runkoa ja istuin pysyy takapyörän etupuolella, tulee pyörästäsi LWB.

Jos poljinkeskiö on etupyörän etupuolella niin, että kantapäät väistävät etupyörää etupuolelle on kyseessä SWB. Näissä väistö onnistuu hyvin, koska jalat ja polkimet kääntyvät pyörän mukana. :) Alalaji voisi olla vaikka kääntyväpuomiset etuvetoiset verrattuna esim Zoxiin, joka on kiinteäpuominen etuvetoinen.

Minulla on kääntyväpuominen CMWB. Ajoin sillä vuoden 2004 Ecotripin, mutta oikea nojapyörä se ei ole. Ei siinä ole selkänojaakaan.

Nojapyöräily on tuore kultturin laji, joten sen käsitteistö ei ole vielä vakiintunut. Hyvät ja loogiset määritelmät vakiintuvat helpoimmin ja tekevät touhuistamme ymmärrettävämpiä.

Kukas sen käsitteistön sitten loisi, ellemme me nojapyöräilijät.

Jori


Lähetetty: 19 Syys 2007, 21:44
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Jos rupeat siirtämään poljinkeskiötä taaemmas, seuraava etappi on lähes puoli metriä taaempana. Polkimet eivät muuten päästä etupyörää kääntymään vapaasti.
Jori

Miksei muka voisi polkimia asetella mihin tahansa kohtaan ympyränkaarelle jonka säde on etupyörän säde + poljinkammenpituus + muutama sentti pelivaraa? rajoittava tekijä on vain kantapäiden osuminen maahan.
Määrittelysi mahdollistaa että MWB voi olla pitempi kuin LWB, riippuen valituista rengaskoista. Muuten pidän mallia silti hyvänä, sillä pelkkään akseliväliin perustuvassa luokittelussa on puutteensa, esim. jos LWB:stä tekee pienennetyn lastenmallin vaikka 12/16 renkailla, olisiko se sitten SWB?

jori kirjoitti:

Nojapyöräily on tuore kultturin laji, joten sen käsitteistö ei ole vielä vakiintunut. Hyvät ja loogiset määritelmät vakiintuvat helpoimmin ja tekevät touhuistamme ymmärrettävämpiä.
Kukas sen käsitteistön sitten loisi, ellemme me nojapyöräilijät.
Jori

Mielummin tosiaan me kuin vaikka joku ministeriön komitea :)