Sivu 1/10
MetaPhat
Lähetetty: 19 Syys 2013, 18:22
Kirjoittaja Wacky
Mulla olis nyt tarvetta ohjeille ja hyville ehdotuksille. Muistakaa että materiaali on tosiaan alumiini jota on tarkoitus liittää techno-weldillä tai hitsaamalla, mutta hitsaus vehkeet puuttuu enkä tunne ketään kenellä olis. Pitäis tehdä vanhan poikkimenneen metan takahaarukasta uusi joka olis 170mm navalle.

Halkeama oli niin pitkällä ettei tarvinnut käyttää voinaa jotta väänsi toisen jalan poikki takahaarukasta 

Ongelmani on siis 35 mm sivusuunnassa.
Olen suunnitellu että vaihtaisin nuo takahaarukan putken molemmilta puolilta koska nykyiset on selvästi väsyneet eikä kestä rankkaa menoa maastossa kuitenkaan.
Suunnitelmiin kuuluu rakennuttaa takanavasta kiekko joka on 35 mm offsetillä jolloin se on keskellä runkoa ja saan ne linjaan etukiekon kanssa.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 19 Syys 2013, 19:40
Kirjoittaja Jarcco
Mitä on rungon materiaali tarkalleen? Alumiiniseoksia kun on aika paljon erilaisia ja liitettävä materiaali olisi hyvä olla vastaavaa.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 19 Syys 2013, 20:17
Kirjoittaja eemeli
No jos saat rungon jollakin konstilla Hämeenlinnaan niin voisin kysäistä kaverilta hitsaako ja mitä maksaa. En usko, että kauhiasti maksaa jos teet osat valmiiksi...
Re: MetaPhat
Lähetetty: 19 Syys 2013, 21:42
Kirjoittaja mhelander
Eiköhän tuo ole jotakin tyypillisesti käytettyä alumiinilaatua jota pystyy hitsaamaan. Tuskin 7xxx-sarjaa kun tehdään sarjoissa ja on varmasti uunissa lämpökäsitelty.
Tämmöstä neuvoivat BROL:ssa kun noiduin etuvetosen pettämistä:
After welding aluminium you need to heatreat the frame to get the strength back, because aluminium gets soft around the weld. For example 6063aluminium needs to be put in an oven at around 535 degrees Celsius until the frame has reached the temperature. After that it should be cold down in water quickly and after that it should be put in an oven again at around 175 degrees Celsius for 8 hours and then slowly cold down to room temperature. If you do that you will have almost full strength in the frame again.
If you just let the welded frame be in room temperature the frame will be stronger by the time, but you will never get the full strength back.
7005 aluminium will be strong enough a month after it has been welded just left at room temperature.
The problem with heat treating is that when you cool down the frame in water and you have any stress in the frame it will bend. But if you are really quick you have about 10 minutes after the water bath to adjust it before it gets to hard.
Eli tuo kaksivaiheinen lämpökäsittely takaisi paremmat onnistumisen mahdollisuudet. Itsellä on pyörinyt mielessä josko tekis kovalla kivivillalla yms about neliömetrin / puolen kuution laatikon jossa moisen voisi tehdä. Toisaalta voisi olla järkevämpää tehdä painolle vähemmän kriittiset CrMo-teräksistä ja loput sitten komposiiteista.
Sekin on yksi vaihtoehto. Et hitsaa vaan teet hiilikuidulla liitokset. Niinhän muun muassa M5 TiCa oli tehty: runko titaania mutta takahaarukan putket hiilikuitua.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 14 Loka 2013, 17:47
Kirjoittaja Wacky
Projekti on edistynyt. Kiikutin viime viikolla rikkinäisen rungon Nojailijan pakeille jossa takahaarukka laitettiin kasaan hiilikuidun avulla. Käyn hakemassa rungon takas keskiviikkona joten sillon saadaan ensimmäiset kuvat siinä. Osia on nyt tulossa keksi euroopasta joten pyörä on ajo kunnossa toivottavasti parin viikon sisään.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 15 Loka 2013, 10:58
Kirjoittaja mhelander
Asiaa. Mielenkiinnolla odotan miten korjaus onnistui ja miten ratkaisitte korvakkojen asemoinnin ja levyjarrun toimivuuden.
Joutunet hankkimaan ainakin stemmin ja tangon, tuleeko superman vai preying mantis ?
Re: MetaPhat
Lähetetty: 15 Loka 2013, 12:52
Kirjoittaja Wacky
Levyjarrut pitäis toimia kuten alkuperäisessä. 170 mm läskitakanapa on vain leveämpi keskeltä kuin 135mm napa, eli jarrulevy sijaitsee dropouttiin nähden samalla etäisyydellä samoin kun takakasetti, niiden etäisyys vain toisistaan on kasvanut sen 35 mm. Se puoli haarukasta kuidutettiin, mutta vain vahvistus nykyiselle haarukalle eli alumiinia ei katkaistu. Katkaistu puoli eli vaihteiden puoli saatiin linjaan jigillä jossa kiekot edessä ja takana suorien puupalojen välissä eli korvake pitäisi olla suorassa. Ongelmia tulee varmaan lähinnä penkin tukien kanssa joista toisen korvake on siirtynyt nyt n. 35 mm sivuun alkuperäisestä. Toinen mahdollinen ongelma on sitten jos takahaarukka on kaventunut liikaa niin ettei rengas mahdu pyörimään tai se ei koeponnistusta kestäkkään huomenna.
Tässä kuva ennen viimeistelyä ja kuidutusta josta jokainen varmaan arvaa suunnileen mihin tuossa tulee kuitua

Re: MetaPhat
Lähetetty: 15 Loka 2013, 13:40
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Levyjarrut pitäis toimia kuten alkuperäisessä. 170 mm läskitakanapa on vain leveämpi keskeltä kuin 135mm napa, eli jarrulevy sijaitsee dropouttiin nähden samalla etäisyydellä samoin kun takakasetti, niiden etäisyys vain toisistaan on kasvanut sen 35 mm. Se puoli haarukasta kuidutettiin, mutta vain vahvistus nykyiselle haarukalle eli alumiinia ei katkaistu. Katkaistu puoli eli vaihteiden puoli saatiin linjaan jigillä jossa kiekot edessä ja takana suorien puupalojen välissä eli korvake pitäisi olla suorassa. Ongelmia tulee varmaan lähinnä penkin tukien kanssa joista toisen korvake on siirtynyt nyt n. 35 mm sivuun alkuperäisestä. Toinen mahdollinen ongelma on sitten jos takahaarukka on kaventunut liikaa niin ettei rengas mahdu pyörimään tai se ei koeponnistusta kestäkkään huomenna.
Hyvältähän tuo näyttää. Ilmeisesti kiekko on rihtattu enemmän jarrulevyn puolelle napaa ?
Jarrut toimivat varmasti ja myös vaihteet. Eikös penkin takatuen voi laittaa kiinni niin että jarrulevyn puoleinen ulkopuolelle haarukan päällä olevaa mutteria ja ketjun puolelta sisäpuolelle ? Tulisi vissiin noin suurin piirtein keskelle ja jos ei tule niin prikkoja väliin...
Wacky kirjoitti:Tässä kuva ennen viimeistelyä ja kuidutusta josta jokainen varmaan arvaa suunnileen mihin tuossa tulee kuitua
Eikö kuitua tullut vahvistukseksi toiselle puolelle tuon jarrusillan mutterin kohdalla olevan halkeaman tueksi ?
Muoks: eikun taisit sanoa että tuli vahvistukseksi ilman halkeaman kohdalta katkaisua...
Re: MetaPhat
Lähetetty: 15 Loka 2013, 14:27
Kirjoittaja Nojailija
Wacky varmaan lähettelee kuvia, molemmat puolet kuidutettiin, halkaistulle puolelle enempi ja halkeaman kohdalle vähemmän. kokanisuudessaan kuitua meni noin 100 g ja epoksia noin 100g. ensin lasikuitua kerros, sitten 5-10cm CF soiroa kiertäen, aramidi/GF hybridi ja viela CF:ää 2 krs. soirot menevät itsensänsä päälle jotten kerroksia tuli noin 5-8. kerrosten välille eri kiertosuunta eli kuidut ristiin, päälle karheria vetäen = epoksia ulos ja vielä päälle sähköteippiä venyttäen = lisää epoksia ulos.
3 vrk 25C ja 10h 70C.... aika ja maastoajo näytää kestääkö 
Re: MetaPhat
Lähetetty: 16 Loka 2013, 21:07
Kirjoittaja Wacky
Tässä on runko ennen jälkikäsittelyä. Hiontaa ja maalaamista vielä tiedossa. Sitten voikin alkaa kasailemaan pyörää.

Re: MetaPhat
Lähetetty: 17 Loka 2013, 10:48
Kirjoittaja jori
Anteeksi, jos olen pahanilmanlintu. -Krååk!
Riittääkö haarukan yläpäässä kovimman momentin kohdalla noin lyhyt limitys katkoskohdan jälkeen. Hiilikuidun ja alumiinin jäykkyysero on aika suuri, joten liimaliitos hiilikuidun ja alumiinin välillä joutuu aika tiukoille. Tilanne on vähän sama, kuin kumikaapelin teippaamisessa pakkausteipillä. Teippi irtoaa taivuteltaessa.
Kiinnostava kokeilu tuo on noinkin. Jos kestää, kertoo se alumiinin ja epoksin liimaliitoksen hyvästä lujuudesta. Jos se ei kuitenkaan kestä, ei tilanteen korjaamiseksi tarvitse muuta, kuin jatkaa hiilikuidun kieputtamista haarukan tyvikohdan päälle tuonne runkoputkelle asti.
Halutessaan voi tehdä myös lisäjäykkäreitä helposti laittamalla hiilikuitukerroksen ja alumiiniputken väliin korokepaloja vaahtomuovista. Tällaisilla täytepaloilla haarukan välipellin alapuolelle hiilikuidun laminointi onnistuu helpommin, kun ei tule liian jyrkkiä kulmia.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 17 Loka 2013, 13:18
Kirjoittaja mhelander
Minusta tuo näyttää hyvältä. Hiilikuitua on vähintäänkin saman verran ainevahvuutena alumiinin päällä kuin mitä alumiinilla. Eli ylimääräistä tuossa on itse asiassa alumiiniputki hiilikuidun sisällä, sitähän on tässä käytetty lähinnä muottina ja jäykisteenä... ja lasikuitu epoksilla pysyy alumiinissa kiinni jos siitä on poistettu oksidi ennen laminointia, ja hiilikuitu epoksilla sitten lasikuidun päällä kun kerran pinta on karhea.
Ja tuossahan pikistää carbon+nomex -kangas välistä... joka takaa sen ettei haarukka murru kokonaan irti jos jostakin syystä pettää.
Ensimmäiset hiilikuitupyörien rungot on tehty alumiinisilla muhveilla tms ja vain putket on olleet hiilikuitua, liimattuna yhteen. Nykyään osa hiilikuitupyörien rungosta tehdään erikseen valmistetuista komposiitti muhveista ja -putkista jotka liimataan yhteen.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 17 Loka 2013, 13:25
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Tässä on runko ennen jälkikäsittelyä. Hiontaa ja maalaamista vielä tiedossa. Sitten voikin alkaa kasailemaan pyörää.
Itse en hioisi noita hiilikuituvahvistuksia. Mutta kittaisin polyesterikitillä ja hioisin sitten tasaiseksi. Ettei lujuus kärsi.
Tein näin sen keskiöpalkin kun tuli kovasti juomuinen pinta, ja kitin päälle koristeeksi yksi kerros twill-hiilikuitua että kehtaa näyttää:

==>

Re: MetaPhat
Lähetetty: 19 Loka 2013, 21:08
Kirjoittaja Wacky
Vielä pitää vähän siistiä pakkelointia ennen maalausta, mutta alkaa näyttää ihan kivalta.

Alkuperäinen suunnitelma värin osalta meni ikkunasta ulos kun pääsin maalikauppaan ja hyllystä suorastaan hyppäs silmille sellainen metallihohto sähkön sininen jonka värinen tuon olis pitänyt olla alunperinkin.
Re: MetaPhat
Lähetetty: 22 Loka 2013, 06:19
Kirjoittaja Wacky
Tällainen siitä sitten tuli, vaikka suunnittelin vähän armeijan mattavihreää väriksi aluksi
