Kai sitä pitää kirjaamaan ja pirteleen tännekin jotain pikkuhiljaa . Niinkuin olen tuossa kallistuvassa akselistossa jo antanut enteitä tulevasta . Vaikka tierän että joku vastustaa "jaloin" ohjattavia. Niin pitää tartua toimeen ja katsoo onko se niin paha kun luulaa . Vai onko kyseessä ajokilometrien puutteesta johtuva ennakko luulo.
Mielestäni kun olen seurannut niiden ajo suorituksia , niin en usko että se on susi lammasten vaatteessa. Vaan todellinen kiituri kun oppii sen niksit.
Tähän pyörään tulee minun ensinmäinen yläohjaustanko , eli orava heimolainen siittä tulee. Vaihteita 30.tä , taakse siis kympinpakka ja eteen kolme ratasta . Niistä myöhemmin kun auon paketit , jotka olen vuosia sitten haalinut. Kaikkiin pyöriin tulee levyjarrut . Rengaskoko on 507 ja lopullinen leveys on 47 . Todennäkösesti tulee oleen MU City Reflex Michlin näin aluksi . Laitetaan sit paremmat kun oppii ajaan.
Vaihteen siirtimet ja vivut on viellä hankimatta . Taakse on nuo jarrusatulat tulossa saarnamieheltä , merkistä en sen tarkemmin viel tierä. Eteen laitan Shimanon ja niin suuren levyn kun löytyy .
Tässä tätä aluksi turinaa ja todennäköisesti pyörä valmistuu 2015-16 . Olen vaan niin hiras näissä tekemisissäni . Et terve tuloo vain turiseen ja neuvoon jos löytyy virhe ajatuksia matkalla rakentamisessa.
STERN 5
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
STERN 5
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Tässä siis lähtökohta piirustukselle. Nyt kun saan kulmat viellä kohilleen . Niin voi ruveta piirtää 1:1 piirustusta . Vallata olohuoneen lattian , kun vaimo lähtee anopille . Saa rauhan taloon ja huonekkalut syrjään .
Pitäskö tuon ohjauksen kulma olla viellä loivenpi . Vähän kuin tuos PW , ratkaisussa on. Lisääkö se keskittävyyttä enenmän . Tässä itsessää on aika pystyn näkönen . Tässä vaan mietiskelen . Akseli väli tulee ainakin pitempi , kun laitan jouston takapäähän .
Re: STERN 5
Jos laitat yhtä loivan ohjauskulman ku miun pyörässä, jää aika pieni tila penkin ja ohjaustangon väliin. Miullakin ottaa reidet tankoon - toki tankoa voi muuttaa, riippuu ohjausputken pituudesta myös.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Eikö se ole niin mitä pienenpi se pyörä on sitä alemmaksi myös ohjaustanko tulee. Tosin myös tuo kulma laskee sitä alemmaksi . Jos osaisin tätä kuvan käsittelyä helposti . Voisin tästä piirtää jonkinlaisen kaavan , tai peräti sellaisen havanne animaation. Mutta kun en osaa ,niin yritän solkata ajatuksia tekstinä.
Tuo havanto oli kyllä PW hyvä antaa lisää tietoo mietintä myssyyn kun mitään ei ole viellä lyöty lukkoon ihan lopullisesti . Paitsi muutamat kohdat . Vanne koko ja nojapyörä tästä ehkä tulee . Jalon ohjattava ja kallistuva runkoinen.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 5
Nojanalle kirjoitti:Pitäskö tuon ohjauksen kulma olla viellä loivenpi . Vähän kuin tuos PW , ratkaisussa on. Lisääkö se keskittävyyttä enenmän . Tässä itsessää on aika pystyn näkönen . Tässä vaan mietiskelen . Akseli väli tulee ainakin pitempi , kun laitan jouston takapäähän .
Tuo pystyhkö ohjauskulma on ihan toimiva ja kun tuolla oppii ajamaan niin hyvin toimii. Itsekin yllätyin miten helppo ja mukava oma V oli ajaa jopa Nokian 12h kisassa... ei yhtään epämukavampi kuin mun orava-asentoiset takavetoset.
Mitä jos kattelet joustoihin mallia CruzBike Silvio v2:sta:
Siinä on ohjainputkesta joustava etuhaarukka ja takana elastomeeri jousi. "Ketjuhaarukat" eli kolmioiden alapienat on tehty hiilikuitulevyistä ja taipuvat jouston mukana mutta tekevät rakenteesta sivuttaisjäykän. Keskiö ja etukolmio on helpompi tehdä kuin Vendetta:ssa vaikka muistuttaakin Vendetta 2:n rakennetta.
Lisää kuvia:
Itselläni kun tuo V menee uusiksi niin kovasti on mielessä käyny tehdä uudesta jollakin tapaa jousitettu. Mullahan oli penkin yläkiinnikkeen ja rungon välissä levyksi tehty komposiittirakenne tappamassa iskuja selkään. Se antautui ja kyyti oli loppukesästä jo aika kovaa. Runko kun ei jousta yhtään (muualta kuin hiusmurtumista ).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Mielenkiintoisia rakenteita , eikö ihan mahdoton rakentaa. Itsellä olisi tollanen alumiininen Comman etuhaarukka varastossa. Ainoo on että kun se on alumiininen niin sen muuntaminen ja hitsaaminen täytyy teettää jollain muulla. Hieno siittä kyllä tulisi . Tämä jousitus tekee siittä mielyttävämmän , eikä paino lisäänny ihan kohtuuttomasti. Myssy päähän ja mietiskeleen.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 5
Nojanalle kirjoitti:Itsellä olisi tollanen alumiininen Comman etuhaarukka varastossa. Ainoo on että kun se on alumiininen niin sen muuntaminen ja hitsaaminen täytyy teettää jollain muulla. Hieno siittä kyllä tulisi.
Mistähän mullekin moinen haarukka ? Mieluusti levyjarrulla ja pitäis olla kapeahkot olkapäät mutta kuitenkin mahtua isohko rengas -> kun leventää 135mm:n navalle niin vielä mahtuu 23-25 millinen pyörimään. Ja tietysti siitä pitää vaihtaa tuo ohjainputki jousitettuun malliin, niitä muistaakseni sai irraallaan jostakin.
Alumiinisen etuhaarukan voi modata. Mutta se pitäisi ensin lämpökäsittelyllä pehmentää ainakin hartioiden alueelta ja korvakkojen luota. Sitten levittää ja muokata sopivaksi, siinä 15 minsan aikana minkä lämpökäsittelyn jälkeen materiaali on vielä pehmosta ja muokattavissa.
Ja lopuksi sille pitää tehdä tuo pitkän kaavan lämpökäsittely. Jos jollakin on tietoa missä jälkimmäinen onnistuu niin seuraava MBB:n etuhaarukka on alumiininen itse tehty. Pyörätohtorillakin oli joku alumiinihaarukka kaupan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Jos kiinostaa , niin voin myyräkin sen kun hinnasta vaan sovitaan . Haarukka on 26" pyörästä ja laakerit tulee mukaan . Laita YH:ta niin neuvotellaan hinnasta . Jos vaikka lähtis sinne suntaan piankin.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 5
mhelander kirjoitti:Ja tietysti siitä pitää vaihtaa tuo ohjainputki jousitettuun malliin, niitä muistaakseni sai irraallaan jostakin.
Kaiveskelin vähän internjettiä ja löytyi tämmönen rakentaja joka tekee haarukat ja kaikki. Tuolta löyty hyvä hajoituskuva Actiontec Proshock ohjainputki joustosta (alkaen otsikosta Headshok Singlespeed):
Sitten on tee-itse ohjeet WISIL:ssä mutta kukaan ei liene tehnyt tätä:
Hyvä puoli on että koko etuvetosen keulan voi tehdä säädettäväksi mutta sen ei tarvi joustaa mistään. Huonoa on että ohjaustanko hyppii sitten kynsille kuopissa. Toisaalta jos ohjaustanko on kuin mun etuvetosessa niin kovin paljoa ei tuo jousto täräyttäisä kämmeniä kun tangon päästä tulee kiinni pidettyä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 5
Niin, tuossa Silviossa on kustomi joustohaarukka, todennäköisesti KindShock:n tekemä. Kun manuaalissa (tai Google Docs viewer linkki) moinen mainitaan. On ilmajousi:
Tuotelinkki. Jalat alumiinia ja vastaava kuin Silviossa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Taidan kyl jättää tuon etupään jousituksen pois. Tärkeempää on tuo takapään jousitus selän takia.
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 218
- Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
- Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi
Re: STERN 5
mhelander kirjoitti:a lopuksi sille pitää tehdä tuo pitkän kaavan lämpökäsittely. Jos jollakin on tietoa missä jälkimmäinen onnistuu niin seuraava MBB:n etuhaarukka on alumiininen itse tehty.
Kaivoin esiin spostit aiheesta sieltä löytyi unohtuneita tiedon jyväsiä. Tässä korjattu versio.
Talart Oy tekee mm. pyörätuoleja 6000-sarjan alumiinista. Heidän tuotteensa lämpökäsitellään hitsauksen jälkeen Patrian lentokonetehtaalla (ei kuulosta kovin edulliselta).
Tälläistä kertoi topi.tala@talart.fi alkuvuodesta 2012 kun kyselin alupalikoiden hitsauksesta etc.
KPS
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 5
Mikä on yleinen käytäntö kolmipyöräisissä nojiksissa noiden parillisissa pyörissä pinnauksessa. Onko pinnaus tehty yleensä navan keskelle . Vai tois puoleiseksi . Jos toispuoleiseksi , niin kummalle puolelle ja mikä on tämä syy.
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 218
- Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
- Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi
Re: STERN 5
Nojanalle kirjoitti:Mikä on yleinen käytäntö kolmipyöräisissä nojiksissa noiden parillisissa pyörissä pinnauksessa. Onko pinnaus tehty yleensä navan keskelle . Vai tois puoleiseksi . Jos toispuoleiseksi , niin kummalle puolelle ja mikä on tämä syy.
![]()
Mulla liitekuvien mukaiset pinnaukset. Ekassa ulkosivulla pinnaus navan keskelle ja sisäsivulla kaksi yli ristiin (ei havaintoo onko asiallinen ilmaus). Alemmassa molemmat puolet 3 yli ristiin. Tuo jälkimmäinen lienee yleisempi, esim. Catrikessä näytti olevan samanlaiset (ristiinpinnatut molemmilla puolilla). Jos tämä toispuoleinen tarkoittaa ristiinpinnaamista, niin kai se johtuu levyjarrun kiekkoon kohdistavista voimista.
KPS
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: STERN 5
Tuo KPS puolaus on minun mielestäni hyvä. Ulkopuolella säteittäispuolaus, joka on jäykkä ja sisällä ristiin, jossa jarrun momentit siirtyy. Pienellä pyörällä ne kyllä siirtyy yhdelläkin pinnalaipalla. Minä laittaisin vielä hiukan vanteen keskilinjasta sisälle. Ulkopuolen kovemmin kaarteissa rasittuviin puoliin tulisi paremmin kulmaa kantamaan kaartelut ja sisemmät pinnat kantaisi jarrutusvoimat vieläkin paremmin. Säteittäispuolaus on jäykempi, joten myös ohjauksesta tulee napakampi, varsinkin nyt, kun on tarkoitus tehdä kapea ja korkea kolmipyörä. Kovin paljon ei kannata siirtää vannetta sisemmäs, jottei navat jää pahasti törröttämään ja törmää seiniin ja puhelinpylväisiin, kun läheltä pyyhkäistään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma