STERN 5

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuvassa ei nyt ole kaikki sillain viimesen päälle oikeissa kulmissa.On enenmälti vapaasti piirelty. Etuvaihtaja tulee ja sille tuleva oma korva viellä puuttu kuvasta. Siittä myöhemmin. Piirustelin tuon illalla , kun muutakaan en enään viittynyt, :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod94820 Ei paha olenkaan.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... prod106174 Eikä olisi tämäkään.
Kunhan olisivat hiukan leveempiä. :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod94820 Ei paha olenkaan.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... prod106174 Eikä olisi tämäkään.
Kunhan olisivat hiukan leveempiä. :mrgreen:

Juu leveyttä olisi hyvä olla. Oman Mavic:n häränsarven jouduin pilkkomaan ja modaamaan aika-ajo tangon pätkillä leveämmäksi. Samoin omaani pitää saada vielä enemmän alaspäin jotta kädet olisivat paremmin vaakatasossa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy sanoo että tälläisen etupään mitotuksen millilleen kohilleen saaminen vaatii hyvät jikit ja tarkat mitotukset. Tähän astiset pyöräni on ollut paljon helpompia. Parasta tässä on tämä haaste ja pikku yksityis kohtien hiominen ja viimeistely . :wink:
Poika jo ehti vinoileen , että tekeekö Äijä nyt poljettavan sekuntiheilurikellon , kun täytyy mikrometrinkin kansa jo hosua. :mrgreen: En tierä kuinka herkä tän tyylin rakennelma on pienille mittapoikeemille, sen takia täytyy tehdä niin tarkaan kuin osaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Täytyy sanoo että tälläisen etupään mitotuksen millilleen kohilleen saaminen vaatii hyvät jikit ja tarkat mitotukset. Tähän astiset pyöräni on ollut paljon helpompia. Parasta tässä on tämä haaste ja pikku yksityis kohtien hiominen ja viimeistely . :wink:
Poika jo ehti vinoileen , että tekeekö Äijä nyt poljettavan sekuntiheilurikellon , kun täytyy mikrometrinkin kansa jo hosua. :mrgreen: En tierä kuinka herkä tän tyylin rakennelma on pienille mittapoikeemille, sen takia täytyy tehdä niin tarkaan kuin osaa.

Ei se oo herkkä ;) mutt mittaa vaan ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva :wink:
Tästä se syntyy pikkuhiljaa, lisää kuvia nähtävissä . https://plus.google.com/photos/11823088 ... 4825784545 :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen illalla sorvattiin ja porattiin . Homma etenee verkaisesti. Tein kokeilun hytdaliputkelle ja juotin kaksi putke yhteen messinkillä T-liitoksena.
Täytyy sanoo että kun kiinitin kappaleet viilapenkiin juotoksen jälkeen ja vääntelin putkee. Niin liitos on juottamalla tosi sitkee ja ei repeydy .
Putki taipulee ja menee lyttyyn ennen, kuin eres repeytyisi . Juottamisessa tuo liitoskohta pitää olla ehdottoman puhdas ja mahdollisemman tarkaan sovitettu .
Vanhat metallimiehet sanovat että jos tekee hitsaamalla rungon on varauduttava siihen että teräs karkenee. Juottamien on usein parempi vaihtoehto silloin kun liitoskohta joutuu enenmän värähtelyn kohteeksi .
Joitakin runkoja kun on laittanut palasiksi on tultua seurattua niiden erillaisia liitos tapoja. Olen huomannut ainakin joissakin Japanin poikien pyörissä tehtävän niin että emäputki on liitetty juottamalla varsinaiseen runkoputkistoon .Vaikka muut liitokset on tehty Tigillä. Kyseessä on ilmeisempi juuri tämä sauman sitkeys ja alhaisempi liitos lämpötila.
Tänä vuonna ei sit ole kuin yksi kerta enään opistoo ja puuhastelu jää vanhojen projektien viimestelyyn Joulukuulle. Eli Nojanalle alkaa suunitteleen Stern 3:n Tinga Tinga maalausta ja kasaamista, ensi kesänä sit ajetaan Tansania hengessä. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tein kokeilun hytdaliputkelle ja juotin kaksi putke yhteen messinkillä T-liitoksena.
Täytyy sanoo että kun kiinitin kappaleet viilapenkiin juotoksen jälkeen ja vääntelin putkee. Niin liitos on juottamalla tosi sitkee ja ei repeydy .

Kokeiles sama puolet ohuemmalla seinämävahvuudella olevalle huonekaluputkelle. Liitoksen pinta-ala jää tällä pienemmäksi. Vai meinaatko tehdä pyörän hydrauliikkaputkesta :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja PW »

Piti kattella tähtiä vähän aikaa jotta selviää mistä tähdestä minkäkinlainen pyörä on muotoutumassa ;)
510 tarinaa foorumilta löysin jossa mainitaan stern.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pinta alaa pystyy kasvattaan , kun lisää juotoslangan messinkiä laajemmalle alueelle . Tai levittää rumpettimaiseksi liitoskohdan. Itse käytin tuota ensinmäistä Stern 1:n juotoksissa. Valitettavasti siittä ei ole kuvia . :roll:

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Wacky kirjoitti:

Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.

Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jviirret »

GodTdd kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.

Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua

Se on tarkoitettu laitettavaksi pakkasessa kutistuneelle alumiinivanteelle :shock: :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.

Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua

Se on tarkoitettu laitettavaksi pakkasessa kutistuneelle alumiinivanteelle :shock: :lol:

Jukka

Aivan, alumiinivanne on kylmässä helpompi, koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on peräti 23 e 10-6 1/K. Teräsvanteethan eivät kutistu läheskään noin paljon, koska teräkselle kerroin on 12 e 10-6 1/K. ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, sadan asteen lämpötilan laskulla vanteen ja renkaan reunanauhan halkaisijoiden eromitta muuttuu puolisen milliä. -Ei siis asenneta saunassa, vaan pakkasessa. :D

Tuo puolen millin venyttäminen vastaa teräksisen reunakaapelin jännityksenä jo n. 150 MPa jännitystä, joka ei ole aivan vähän, joten ei välttämättä aivan hullu idea.

Arvaisin kuitenkin, että suurin ero on renkaan varvasosan kumihuulen mitoista. Taittuvilla renkailla reunakaapelin materiaali venyy terästä enemmän, joten renkaan jalkapohja siirtyy rengaspainetta nostettaessa enemmän. Tämän takia varvasosaan on tehtävä pidempi huuli tiivistymisen varmistamiseksi. Tuo kumireuna panee vähän leveämpänä enemmän hanttiin, kun sen pitäisi asennusvaiheessa painua vanteen keskiuraan.
Kuva

Puolikin milliä syvemmällä keskiuralla varustetulle vanteelle rengas menee siis paikoilleen ilman voiman käyttöä. Jos haluaa käyttää vaikeasti asentuvia renkaita, kannattaa saunan ja pakkasvaraston hyödyntämisen lisäksi vaihtaa syväuraisemmat vanteet tai ainakin ohuempi vannenauha ja käyttää saippuaa asennuksessa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Kun joku keksii hyvän tavan , niin sitä kannattaa kopioida . Tässä olen matkinut Jukan kekiön asemointia jikiin. :roll:
Kuva
Tässä todella saa helposti tuon kammen ja keskiön hollattua kohdalleen. :wink:

Vastaa Viestiin