jviirret kirjoitti:Liekö nuo edes eri valmistuserien välillä samaa tavaraa vaikka etiketti sama olisikin?
Tuota pisti epäilemään kun ensimmäisen Finish Line Teflon -ketjuöljypurkin perään tuli vahingossa tilattua kaksi puolet pienempää pulloa samaa tavaraa. Oli ihan eri väristä ja ehkä vähän paksumpaa kuin aikaisemmin ja etenkin verrattuna tähän viimeisimpään isompaan pulloon.
jori kirjoitti:Noin periaatteessa, vaihdelaatikkoöljy on parempaa EP- (korkean pintapaineen) lisäaineistuksen ja korkean viskositeetin takia. Rullaketjussa ketjun lenkkien akselien ja lenkin poskilevyjen ja rullan ja ketjupyörän hampaan kylkien väliset kontaktit ovat niin hitaita ja kovapaineisia, että voitelutilanne perustuu aina vähintäänkin osittain mekaaniseen kosketukseen öljykalvon läpi. Mitä jäykempi öljy, sitä suuremman osan kantaa öljykalvo. Öljykalvon läpi tulevaa mekaanista kosketusta varten on kehitetty näitä EP-lisäaineita, jotka muodostavat metallisille pinnoille kalvon, joka leikkautuu helposti ja toimii näin voiteluaineena estäen kontaktipintojen metalliosia kulumasta ja pienentää metallisen kontaktin kitkakerrointa. EP-lisäaineita käytetään enemmän vaihteistoöljyissä, mutta lisätään niitä nykyään moottoriöljyihinkin.
Pikkusen OT mutta kun kerran voitelusta puhutaan. Pilasin nimittäin ikuvanhasta jenkistä nokka-akselin nostajat käyttämällä Mobil 1 Rally Formula 5W50 öljyä. Aivan väärää laatua koska tuo nokka-akselisto on tappi-tyyppiä eikä rullaa ole kuten nykyaikaisissa moottoreissa. Juuri noiden EP-lisäaineiden kuten sinkin puuttuminen kuluttaa vanhojen jenkkimyllyjen nokka-akselit pilalle, mitä hurjempi sen nopsemmin. Mutta ainoa öljy jota jotenkin löytyy kivijalasta on raskaan kaluston Shell Rimula 2 15W40, Rotellaa kai saa jostakin jota nokka-akselin valmistajat suosittelevat.
jori kirjoitti:Luultavasti rullaketjuöljyt ovat juuri tällaisia. Jukan vaihteistoöljy / moottoriöljy systeemi on paras tapa ketjujen ja rattaiden kannalta - ja halpa, mutta vaatii ajoittain ketjujen puhdistusta ja muutenkin tahmaisten ketjujen sietämistä.
Ja takaisin aiheeseen, eli tyttären Tunturissa käytetään nykyään Teboil-merkkistä moottorisahan ketjuöljyä. Sotkeehan se vaikka laitetaan linkkeihin kuten tuota Finish Line Teflon -"kuivaöljyä". Mutta sentään pysyy voitelussa ja onhan siinä ketjusuoja... Tuo "kuivaöljy" taas ei tahmaa ketjua käytännössä lainkaan, pysyy ketju voideltuna (=ei pidä ääntä) 150-300 kilsaa maasturissakin ja muuta ei tarvi tehdä voiteluiden välillä kuin silloin tällöin pyyhkästä vedet tai pölyt pois rätillä johon suihkautan pikkasen WD-40 "puhdistusainetta".