Mielenkiintoinen materiaalivalinta: http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... intro.html
Painoa hävyttömät 18 kg.
Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Noita Tetzin kulkineita on tullut tutkailtua sillä silmällä, mutta päädyin kuitenkin (tällä erää) kaupalliseen kinneriin. Kevyen ja hiljaisen korin tuosta zotefoamista saisi...
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Tuollainen kiinostais itseäkin rakentaa paino 18kg luokkaa niin vasta mäet ei kovin harmittais ja jos ilmanvastuksen minimiin eikä sadekuurot enää haittasi, ja mitä lupasi kaksirenkaiselle 35% kovemman vauhdin katteettomaan verrattuna tasaisella tiellä aika hyvin.
Olisi aika mielenkiintoinen projekti onko kukaan työstänyt zotea siis lämpö muovannut tai liittänyt päittäin yhteen , että kuin hyvin saumat saisi pysymään kiinni myös kovassa käytössä.
T Jouni
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Keveyteen ei kuitenkaan riita kopan retkipatjamateriaali, runkokin on melkeen hiilarista tehtava. Miks ei sitten kokonaan hiilikuidusta itsekantavalla korilla ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Jos puhutaan trikesta vois hankkia ruotsalaisen Carbontrike keveimmillään ajokuntoisen lupaavat alle 11kg tosin hinta jossain 6000€ , ja tämmöiseen rakentaisi zotesta koppa päälle 3,5kg niin ja jos laittais etu renkaat kopan sisäpuolelle tulisi aerodynamiikkaa lisää. Kääntösäde tosin kasvaisi.
Niin etu kaupalliseen valmisteeseen reilu 10kg ,aerodynaamisesti hiukan häviäisi mutta ylämäet kevenisi merkittävästi.
T Jouni
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
karseehirvee kirjoitti:jos laittais etu renkaat kopan sisäpuolelle tulisi aerodynamiikkaa lisää. Kääntösäde tosin kasvaisi.
ja kuraa mökki täyteen rapakosta ajaessa? Pyörän koteloiden puutetta ihmettelin tuossa avausviestin kinnerissäkin.
Kuitukinnerin etu on että erillistä tavaratilaa ei tarvita vaan kori toimii kuormatilana. Tällainen vaahtomuovikate vaatinee erillisen tarakan ja laukut.
On tässä kyllä etunsakki, varmasti ainakin paljon hilaisempi sisämelun osalta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Niin renkaat pitäisi olla edessä ja takana suojattu kokonaan ettei kulraa tule. Ja tavaran kuljetukseen tarviis olla erillinen alusta johon vois sitoa lastia muuten kopan pohja laahais äkkiä tien pintaa. Sitten yksi ongelma kuinka pitkään saumat pysyy hyvin kiinni ja kuinka kiinnittää uudelleen kun irtoaa tai repeää kaaduttaessa. Kun tuosta vuonna 2005 Tenzin rakentamaista ei tiedä onko yksikään liikkeellä enää
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
PW kirjoitti:Keveyteen ei kuitenkaan riita kopan retkipatjamateriaali, runkokin on melkeen hiilarista tehtava. Miks ei sitten kokonaan hiilikuidusta itsekantavalla korilla ?
Petri
En ole lainkaan vakuuttunut että itsekantava kori olisi kevein mahdollinen rakenne. Ainakaan nykymateriaaleilla. Luultavasti minimalistinen erillinen runko ja mahdollisimman kevyt kate (kuten Tetzillä) on kevyempi. Täällähän on useasti viitattu Winklerin deltakinneriin joka painaa noin 12 kg. Laitetaanpas taas kun kukaan ei ole vissiin tehnyt kevyempää? https://archive.org/details/6velomobile_harald_winkler
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Jarcco kirjoitti:Täällähän on useasti viitattu Winklerin deltakinneriin joka painaa noin 12 kg. Laitetaanpas taas kun kukaan ei ole vissiin tehnyt kevyempää? https://archive.org/details/6velomobile_harald_winkler
Hämmentävä video. Tuohan on melkoinen keksijä ja selvästi aikaansa edellä. Vähän kuin kuuntelisi Ponkalaa nuorena. -Kauhea äänentoisto, mutta kannattaa silti katsoa.
Valitaan video ja ladataan se omalle koneelle: Hiiren oikealla näppäimellä>Tallenna linkki..
(127.2 M) 512Kb MPEG4 oli aivan siedettävä laadultaan. Jos on aikaa ja tilaa koneella voi toki latailla noita HiRes versioitakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
karseehirvee kirjoitti:Jos puhutaan trikesta vois hankkia ruotsalaisen Carbontrike keveimmillään ajokuntoisen lupaavat alle 11kg tosin hinta jossain 6000€ , ja tämmöiseen rakentaisi zotesta koppa päälle 3,5kg niin ja jos laittais etu renkaat kopan sisäpuolelle tulisi aerodynamiikkaa lisää. Kääntösäde tosin kasvaisi.
Niin etu kaupalliseen valmisteeseen reilu 10kg ,aerodynaamisesti hiukan häviäisi mutta ylämäet kevenisi merkittävästi.
T Jouni
Onhan toki mukavaa, jos kinneri olisi kevyt. Mutta mielestäni erityisesti kinnereissä keveydellä tai painolla ei ole kovinkaan suurta merkitystä, kunhan nyt ei ihan ääritapauksiin mennä. Läiskäisenpä tähän hiukan kovaa dataa:
Minulla on Performer Agenda -midracer, joka painaa 13,1 kg. Ajoin sillä v. 2012 Nokialla 1 h kisassa 30 km. Ratahan siellä on lähes tasamaata. Täällä Vihdissä murtomaareiteillä keskinopeudet n. tunnin lenkeillä ovat 24 - 27 km/h. Vuonna 2012 ajoin sillä koko ajokauden ja keskinopeus oli 25,65 km/h. Ja pyörähän on kattamaton.
Pari vuotta sitten kokeilin samalla Agendalla painon vaikutusta keskinopeuksiin: lisäsin sivulaukkuun 2 kpl 5 kg levytangon levyjä eli lisäpainoa fillariin tuli siis 10 kg. Eli pyörä painoi siis sivulaukkuineen 23,7 kg. Ajoin muutamaan kertaan vakiolenkkejäni täällä vihtiläisessä mäkimaastossa. Näillä lisäpainoilla ei ollut juuri mitään vaikutusta lenkkien keskinopeuksiin. Selityksenä tälle lienee se, että kattamattomalla pyörällä suurin osa tehosta kuluu ilmasvastuksen voittamiseen. Ja koska kyseessä olivat lenkit, niin ylä- ja alamäkiä oli täsmälleen yhtä paljon.
Kinnerini Milan SL painaa 30 kg. Se on siis 17 kg painavampi kuin nojakkini. Näin ollen sillähän ei varmaan taida päästä mihinkään, kun se on niin pirun painava... No, 2013 Nokialla ajoin sillä 1 h kisassa 46,1 km. Eli edellisvuoden tulos 30 km parani kivasti 46 km:iin huolimatta siitä, että kinneri on 17 kg painavampi. Nyt sitten joku voi väittää, että Nokian rata on lähes tasamaata eikä tämä siksi kerro mitään. Ja tosiaan, ei radan mäki vedäkään vertoja vihtiläiselle murtomaalle.
Täällä Vihdissä ja Lohjalla ajelen lenkeillä Salpausselän rinteitä ylös alas, eli täältä löytyy paljon 50 m:n mäkiä ja jos oikein etsii, löytyy jopa 70 metrisiäkin. Täällä 1 -2 tunnin lenkeillä keskinopeudet Milanilla olivat koko ajokauden 2013 ylitse laskettuna 35,46 km/h. Eli se on nopeammin kuin nojakilla ajamamieni lyhyempien lenkkien 25,65 km/h. Keskinopeuksien ero on toki pienempi kuin Nokian radalla, mutta silti selvästi painavammalla kinnerillä pääsee selvästi kovempaa kuin nojakilla. Myös murtomaareiteillä.
Kinnerit perustuvat parempaan aerodynamiikkaan eivätkä niinkään pienempään painoon. Ja niin kuin olen täällä joskus aiemminkin kirjoittanut: se on kokonaispaino, joka pitää raahata mäkien päälle. Kokonaispainosta valtaosa on kuskin omaa painoa eikä siinä kinnerin 30 kg paljon tunnu.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Ylämäkien lisäksi paino(=kuski+ajoneuvo) vaikuttaa myös ajoneuvon kiihtyvyyteen. Risteykset, tiukat mutkat, näkemäesteet ja epätasaisuudet ajoympäristössä aiheuttaa hidastus ja kiihdytys tarpeita.
Milan SL on vähän "epäreilu" vertailukohde, taitaa olla ainoa tuulitunnelin avulla muotoiltu kinneri? Täysin umpinainen pohja, katetut pyöränaukot, aerodynaaminen umpikoppi...
Kuinka paljon alta, päältä ja sivuilta auki oleva zotefoam kate nopeuttaa jälkeenpäin katettua trikeä? Nopeus kasvaa, se on selvä, jos otsapinta-ala ei paljon suurene ja katteen paino on jollakin tavalla kohtuullinene. Ajoympäristö sitten sanelee paljonko nopeuden nousu hyödyntää omassa käytössä.
Tuollaisessa Delta mallisessa kinnerissä paino helpottaa merkittävästi varastointia. Kevyt on helppo nostaa seinää vasten pystyyn
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Hyvä täsmennys asiaan Ari! Milan SL varmasti nopein kaupallinen valmiste sen verran tuulitunneli kokeita ym suunnittelu viety hyvin pitkälle. Ja katettu oma tekele asettuisi johonkin noiden välimaastoon kokonaisnopeuden suhteen, eli pelkkä keveys ei tuo muuta etua kuin pitkässä ylämäen viimeisillä nousu metreillä, kun aerodynaamisenkin painavamman kulku pelin vauhti hyytynyt.
Taitaisi olla pelkkä tekemisen riemu alkaa investoida kevyeen ja kalliiseen trikeen, tai epäonnistumisen katkera luovutus heh..
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Nokian tulos ja tuo että on pystynyt nojakilla ajamaan mäkisessä maastossa kesän 25km/h keskinopeudella kertoo että kuski ei ole mikään "velttokinttu". Mitä suuremmat tehot/keskinopeudet sitä suuremmat erot aerodynaamisemman eduksi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
Tosin jos tuollaisen 11kg carbontriken hankkisi onhan se komponeteiltaan huippuluokkaa joka siinä maksaa ja jos nopeaa kevyttä omatekelettä aikoisi olisi paras vaihtoehto, koppa päälle materiaalit ei montaa sataa euroa tekisi vain suunnittelua ja kasaamistyötä hyvin paljon ja tilan missä projektia tekee.
Re: Katettu trike aka. kinneri Zotefoamista
karseehirvee kirjoitti:Tosin jos tuollaisen 11kg carbontriken hankkisi onhan se komponeteiltaan huippuluokkaa joka siinä maksaa ja jos nopeaa kevyttä omatekelettä aikoisi olisi paras vaihtoehto, koppa päälle materiaalit ei montaa sataa euroa tekisi vain suunnittelua ja kasaamistyötä hyvin paljon ja tilan missä projektia tekee.
Onko tuota ruottalais trikea mihinkaan toimitettu? Hamara mielikuva keskustelusta, joku oli tilannu - ei saanu tilausvahvistusta ei pypraa.
Toisaalta saali peittaa hieno hiilaripyora retkipatjalla mutt voi sen noinkin tehda
Sori pilkut havinny a ja o.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.